زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

شبه جزیره کره وهراس واشنگتن ازنزدیکی دوقدرت اتمی واقتصادی

بهروز وفاداری 

برگزاری المپیک زمستانی 2018 در پیونگ چانگ کره جنوبی وحضور بی سابقه هیات عالی رتبه کره شمالی دراین مراسم و دیدارهای صورت گرفته درسطح بالا بین مقامات دو کشور آن هم پس از تنش های شدید در شبه جزیره کره، اکنون این نزدیکی و حضور مقامات عالی دو کشور به شدت مایه نگرانی واشنگتن شده است.

 شبه جزیره کره که در ماه های اخیر یک دوره پر تنش را پشت سرگذاشته است، اکنون با برگزاری المپیک زمستانی بستر را برای نزدیکی دو کره فراهم می بیند، اعضای کاروان کره شمالی برای شرکت در این بازی ها وارد کره جنوبی شده اند و همراه با تیم کره جنوبی تیم هاکی روی یخ مشترکی تشکیل داده و با تیم ملی سوئد بازی کردند.
پس از آن و درپی ورود ‘کیم یونگ نام’ مرد شماره 2 پیونگ یانگ و اندکی بعد ورود ‘کیم یو جونگ’خواهر رهبرکره شمالی به کره جنوبی برای حضور در مراسم المپیک زمستانی پیونگ چانگ، نگاه ها به این بازی ها و سیر تغییر و تحولات سیاسی که می تواند دیدارهای این دو مقام عالی رتبه کره شمالی داشته باشد، از سوی برخی قدرت ها بخصوص واشنگتن با نگرانی پیگیری می شود.
شبکه تلویزیونی سی ان ان از دیدار سه ساعته بین ‘مون جائه این’ رئیس جمهوری کره جنوبی و ‘ کیم یونگ نام ‘ به همراه ‘کیم یو جونگ’ خواهر رهبرکره شمالی در’خانه آبی’کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی خبرداده است که این رسانه ها این دیدارها را از نزدیک دنبال کرده و در انتظار نتیجه آن هستند.
نزدیکی دو قدرت واقع در شبه جزیره کره، یکی از قدرت بالای نظامی آن هم از نوع توان هسته ای ودیگری برخوردار از توان بالای اقتصادی در منطقه و جهان هستند، قطعا می تواند موجبات نگرانی بسیاری بخصوص واشنگتن را به دنبال داشته باشد.
دولت آمریکاازطریق’مایک پنس’ معاون رئیس جمهوری آمریکا پیامی شفاف که درواقع نوعی هشدار به هردو طرف بویژه به کره جنوبی که به گرمی به استقبال ورزشکاران و هیات همراه عالی کره شمالی رفت، دست زد.
مایک پنس درمورخ 18بهمن ماه وپیش از عزیمت به کره جنوبی، در توکیو با حضور’شینزو آبه’ نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی به ناگاه و به صراحت گفت: تمامی گزینه ها در قبال کره شمالی بر روی میز قرار دارد.
معاون رئیس جمهوری آمریکا به صراحت با دادن هشداری نهانی به طرف کره جنوبی، گفت: ما اجازه نمی دهیم تاکره شمالی در پس بیرق المپیک پنهان شود.
مایک پنس دراین نطق نسبت به اعمال تحریم های بیشتر که آنها را ‘کوبنده’ توصیف کرد علیه کره شمالی خبر داد.
معاون رئیس جمهوری با این سخنان در واقع به سئول پیامی غیرمستقیم ارسال کرد که در راستای بهبود روابط خود با طرف کره شمالی چندان سرمایه گذاری نکند.
آمریکا برای حضور نظامی خود در منطقه خاور دور به مانند دیگر نقاط جهان نیازمند دست آویز و بهانه ای است.درمنطقه ای که کشورهای قدرتمند و رقیب اقتصادی همچون ژاپن و کره جنوبی و چین حضور دارند.
واشنگتن در کره جنوبی حدود 25هزار نیروی نظامی مستقر کرده است.
نزدیکی دو قدرت نظامی و اقتصادی منطقه شبه جزیره کره شرایط را برای واشنگتن نگران کننده کرده است، در ماههای اخیر و در پی سرکار آمدن دونالد ترامپ،گفتارهای تحریک آمیز وی در مناسبت های مختلف از جمله درماه سپتامبر گذشته و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که رهبر کره شمالی را ‘مرد موشکی’ خواند و تهدید به نابودی کره شمالی کرد، موجی از نگرانی برای شهروندان کره جنوبی به دنبال داشت، این اتفاقات اخیر در حاشیه المپیک زمستانی این امید را در بین شهروندان افزایش داده که دو کشور به سمت بهبود روابط حرکت کنند.
سیاستمداران کره جنوبی باانتقاد از گفتارهای تحریک آمیز رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند که مردم و دولت کره جنوبی همواره خواستار برخوردی مسالمت آمیز با طرف کره شمالی هستند و این رفتار تحریک آمیز کاخ سفید موجب نگرانی شدید آنها است.
اکنون با ورود هیات عالی کره شمالی که بعد از شصت سال صورت می گیرد، رئیس جمهوری کره جنوبی سعی دارد از آن به عنوان بهترین اتفاق در روابط دو کره استفاده کند.
سی ان ان روز شنبه در پی ملاقات صورت گرفته در خانه آبی (کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی)گفت: ‘مون جائه این’ تلاش دارد که از بازی های المپیک زمستانی که این هفته آغاز شد به عنوان ابزاری برای بهبود و پیشبرد روابط سیاسی بین دوطرف بهره ببرد.
این رسانه تصویری آمریکایی دیدار ‘ کیم یو جونگ’ خواهر رهبر کره شمالی از کره جنوبی و ملاقات با رئیس جمهوری این کشور را به عنوان یکی از اعضای خاندان کره شمالی از سال 1953بدین سو بی سابقه خواند.
سی ان ان که چندین خبرنگار خود را به پوشش این ملاقات گمارده در تفسیری از این دیدار آنرا نوعی بازی تبلیغاتی کره شمالی عنوان کرد.
این رسانه تصویری آمریکایی که در انتظار نتایج این دیدار است به بمباران افکار عمومی مخاطبان خود پرداخت و گفت: برای نخستین بار فردی از خاندان رهبر کره شمالی و پس از گذشت شصت سال وارد کره جنوبی شد و این درحالی است که دو کشور از لحاظ ‘تکنیکی در جنگ’ به سر می برند.
سی ان ان درادامه به برگزاری برخی تظاهرات پراکنده دراعتراض به ورود کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی به کره جنوبی پرداخت.
این رسانه همچنین به این مورد اشاره کرد که کره شمالی تاکنون اقدام به پرتاب موشک های بالستیک کرده و چطور اکنون کار به دیدار بین مقامات عالی دو طرف، نشستن پشت یک میز و دست دادن با یکدیگر رسیده است، و باید دید که در این فرصت کوتاه دو طرف تا چه اندازه می توانند پیش بروند.
‘جین لی'(Jean Lee) پژوهشگر مرکز ‘ویلسون’ دراین رابطه به سی ان ان گفت:حضور مقام عالی کره شمالی برای دستگاه تبلیغاتی رسانه های کره شمالی است وبه همین خاطر مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا از دست دادن و یا نزدیک شدن با کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی اجتناب ورزید چون آن را امتیازی برای دستگاه تبلیغاتی کره شمالی می داند، اما رئیس جمهوری کره جنوبی با مقام کره شمالی دست داد.
لی افزود که اقدام کره شمالی برای حضور دربازی های المپیک و اعزام مقامات عالی خود به سئول به این خاطر است که کره شمالی تحت شدیدترین تحریم ها به سرکردگی آمریکا قرار دارد و میادین ورزشی تنها مکانی است که می تواند حضور داشته باشد.
‘مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی که خود فرزند یک پناهنده کره شمالی است در زمینه هموار کردن روابط با دو کره تحت فشار آمریکا نیز قرار دارد.
پژوهشگر مرکز ویلسون درتحلیلی گفت:در صورت آب شدن یخ روابط بین دو کره، آنگاه آمریکا می بیند که دراین زمینه نقشی نداشته و به نوعی کنار گذاشته شده است، هم اکنون مون جائه این که فرزند یک پناهجوی کره شمالی است، در شرایط دشوار ایجاد توازن روابط با واشنگتن نیز قرار دارد، وی روزها و هفته های دشواری را در پیش رو دارد.