به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

سیاست جدید امریکا در مورد افغانستان

تحلیل و تفصیل از کریم پوپل

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا شب دوشبنه مورخ ۲۱ اگست در قصر ریاست جمهوری در ماریلند استراتژی جدید حکومت خود را در قبال افغانستان و آسیای جنوبی اعلام نمود. ترامپ به سیاست جورج بوش (ساختن دولتها به اساس مذهب و ملیتها) خاتمه داده اظهار نمود که از ملت‌سازی فاصله گرفته ، کشتن تروریست‌ها را در اولویت سیاست خود قرار داده است.

ترامپ در این سخنرانی‌اش عنوانی ملت توضیح داد که اهداف این استراتیژی «محو کردن» گروه موسوم به «دولت اسلامی» یا داعش، شکست دادن القاعده و جلوگیری از افتادن افغانستان تحت کنترول طالبان است.

ترامپ اظهار نمود که زمان که ما غرض کمک به افغانستان آمدیم کشورهای اطراف افغانستان غرض از بین بردن طالبان و القاعده مارا کمک مینمودند. ولی رفته همه آنها با طالبان زد وبند پیدا نموده برعلیه ما جنگ را آغاز نمودند. پس لازم است امریکا استراتیژی خود را در قبال افغانستان و منطقه تغیر دهد.

 

انتقاد از پاکستان

ترامپ در این سخنرانی‌اش همچنین از پاکستان به دلیل پناه دادن به شورشیان افغان انتقاد کرده خواستار همکاری بیشتر با هند، رقیب منطقه‌ای پاکستان شد.

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفت وقت آن فرا رسیده است بگویم که پاکستان بعدار ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلیاردها دالر امریکایی کمائی نمود حالا باید ، «تعهد خود را به نظم و صلح در افغانستان نشان بدهد.»

ترامپ افزود: « برخلاف پاکستان همچنین به سازمان‌هایی پناه داده است که هر روز کوشش می‌نماید مردم ما را بکشند. ما میلیاردها پول به پاکستان دادیم تا تروریست را از بین ببرد ولی آن‌ها در عین زمان به تروریست‌هایی جای داده که علیه ما بجنگند »

رئیس جمهور ایالات متحده با بیان این که کاسه صبر ایالات متحده لبریز شده است، گفت که پاکستان «با ادامه پناه دادن به تروریست‌ها چیزهای زیادی را از دست خواهد داد. با پناه دادن به  ترورستها ، هرنوع  مشارکتی نمی‌تواند بقا داشته باشد .»

ترامپ گفت: “ما دیگر نمی توانیم در مورد پناهگاه های امن برای سازمان های تروریستی، طالبان و گروه های دیگر که تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن هستند، سکوت اختیار کنیم .” این قوی ترین انتقاد یک رئیس جمهور آمریکا از سیاست پاکستان میباشد .

“ما تلاش کرده ایم که درطی چند سال گذشته پاکستان را متقاعد کنیم … منافع آنها با تلاش واقعی برای مقابله با تمام جنبه های ستیزه جویی اسلامی و تروریزم در منطقه بهترمی گردد .” “آنها در طول سالها لفاظی های خود را در زمان های مختلف تغییر داده اند، اما روش های آنها هرگزتغییر نخورده است … و باید به گونه ای تغیر یابد”.

او در مورد دهلی جدید، دشمن دیرینه پاکستان گفت: «ما از مشارکت مهم هند در باثبات سازی افغانستان قدردانی می‌کنیم، کشور هندوستان به ارزش میلیاردها دالر با ایالات متحده تجارت دارد و ما از آن‌ها توقع داریم که کار بیشتری در افغانستان انجام بدهند، به خصوص در عرصه همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای.»

دولت چین از اظهارات ترامپ در مورد پاکستان واکنش نشان داده بیان نمود که پاکستان از سالهاست که قربانی تروریسم گردیده است. بدین معنی است که چین یکی از سرسخت ترین همکار پاکستان علیه امریکا است. ولو اگر پاکستان تربیه تروریزم را هم پیشه کند.

مشاوران ترامپ اظهار نمودند که دیگاه پاکستان به نسبت اینکه با ایران و هندوستان روابط نزدیک ندارد با دیدگاه امریکا متفاوت بوده تلاش دارند تا طالبان که ساخته و باخته خودشان است در قدرت نگهدارند.

دخالت بین المللی و منطقه

اداره ترامپ که از دخالت های بین المللی متاثر است، کشورهای منطقه مشتاق پیشرفت در جنگ وحشتناک افغانستان می باشد و گزینه های متعددی را در دست دارد. درین صورت جنک افغانستان از جنگ تروریسم به یک جنگ بزرگ تبدیل گردیده هزاران افغان قربانی این جنگ خواهد شد.

هنوز هم مشخص نیست که تصمیمات ترامپ در مورد افغانستان در چه سطحی قرار دارند ولی ترامپ برخلاف پیشنهادات قبلی در اضافه کردن چند هزار نیروی نظامی در افغانستان ناراضی به نظر میرسد. اکنون مشاوران در حال مطالعه یک استراتژی گسترش یافته برای منطقه وسیع جنوب آسیا، از جمله پاکستان هستند.

در حال حاضر حدود ۸۴۰۰ سرباز امریکایی و ۴۰۰۰ سرباز دیگر کشورهای عضو ناتو در چهارچوب پیمان نظامی ناتو در افغانستان مستقر هستند. آنها “ماموریت حمایت قاطع” را پیش می برند که وظیفه اصلی اش آموزش و مشورت دادن به نیروهای امنیتی افغانستان است.

نیروهای افغان در حال حاضر رهبری جنگ با شورشیان طالبان و دیگر گروه های تروریستی را در کشورشان به عهده دارند، اما وضعیت همچنان مثل گذشته مرگبار باقی مانده است. در صورت عدم همکاری با این دولت ، افغانستان ناتوان گردیده همه تلاشها نابود می گردد.

براساس آمار ارائه شده از سوی ایالات متحده امریکا، از اول ماه جنوری سال جاری ۲۰۱۷ میلادی تا هشتم ماه جولای، دست کم ۲۵۰۰ سرباز پولیس و ارتش افغانستان در نبرد علیه تروریسم در کشورشان کشته شده اند.

تیلرسون در این بیانیه اظهار نموده است که “طالبان در مسیر صلح و مشروعیت سیاسی راه حل سیاسی مذاکره برای پایان دادن به جنگ برآمده است . “ما آماده ایم تا بدون پیش شرط از گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان حمایت کنیم.”

گفته میشود که ترامپ جزئیات زیادی را در افغانستان مطالعه کرده و پس از جلسه جمعه با تیم امنیتی ملی اش در کمپ دیوید، مریلند، به سه نتیجه گیری در مورد منافع آمریکا در افغانستان رسید

اولا، ملت امریکا باید به دنبال یک نتیجه شایسته پایدار و با ارزش از قربانی های عظیم در افغانستان باشد

دوم، عواقب خروج سریع قابل پیش بینی نبوده و غیر قابل قبول است …

سوم،  در نهایت، من نتیجه گرفتم که تهدیدات امنیتی وسیع که ما در افغانستان و منطقه روبرو هستیم بسیار زیاد است. “

مشاوران ارشد ترامپ فکر می کند که آمریکا “جنگ” را در افغانستان از دست می دهد و می خواهد “برای پیدا کردن راه حل که که چرا امریکا برای ۱۷ سال آنجا بوده است ، چگونه این اتفاق افتاد ، و چه گونه به آن خاتمه دهد میباشد.

ترامپ اظهار نمود که در ۱۶ سال جنگ افغانستان استراتیژی امریکا در افغانستان ناپدید گردیده است. در افغانستان به عوض وفا داری به دولت وفا داری به ملیت  و کشورهای منطقه بیشتر حکمروائی می نماید.

او گفت که سیاست ایالات متحده موجب تقویت نیروهای امنیتی افغانستان شده است. “ما می خواهیم آنها موفق شوند.”

رئيس جمهور اضافه كرد: “آمريكا با دولت افغانستان همكاري خواهد كرد تا زماني كه عزم و پيشرفت دیده شود .” “با این حال، تعهد ما نامحدود نیست و پشتیبانی ما یک چک خالی نیست. مردم آمریکا انتظار دارند که اصلاحات واقعی و نتایج واقعی را در افغانستان ببینند. “

کریستوفر کلندا، به عنوان مشاور ارشد در افغانستان و پاکستان که در سالهای 2009 تا 2014 در وزارت دفاع مشغول به کار بود، گفت: ” به نظر میرسد که ما در معرض خطر لگد زدن در اطراف یک دایره هستیم.” او قبلا در مصاحبه ای گفته بود که ناتوانی دولت افغانستان در واپس گیری قلمروی که تحت کنترل طالبان قرار گرفته است، “تا زمانی که هر دو طرف دارای پشتیبانی بین المللی هستند،” به احتمال زیاد تغییر نخواهد کرد. “

ترامپ در مورد اینکه دولت افغانستان برای کاهش فساد اداری توجه نماید تاکید نموده از محروم نمودن کمکها در بسا موارد یاد نموده است. اصلاحات در موقع کاملاً تطبیق می گردد که جنگ نابود گردد. او گفت خروج امریکا بدون نتایج از افغانستان باعث هرج ومرج نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه می گردد.

«بازی پایان دادن به افغانستان – اگر این فرصتی مناسب برای ایجاد ثبات پایدار باشد، باید مذاکرات مربوط به راه حل سیاسی را شامل پلان نمود .» این سیاست موجب آن میشود که امریکا به خواستهای طالبان تن در دهد.

در نهایت، کارشناسان بر این باورند که احتمالا هیچ راه حل نظامی در افغانستان وجود ندارد – او اعتراف کرد که امریکایی‌ها از جنگ بدون پیروزی خسته شده اند و خودش نیز از «سیاست خارجی‌ای که هزینه آن وقت طولانی، انرژی، پول و مهم‌تر از همه از دست دادن جان‌ها بوده است» مایوس شده است.

تزامپ اظهار نمود تا زمانیکه دولت افغانستان خودرا ضیف نشان دهد طالبان فشار بیشتر وارد نموده به مذاکره حاضر نمیشود.

ترامپ : “برخی چیزهای اساسی وجود دارد که باید در مورد افغانستان تصمیم گیری کرد. در صورت که افغانستان رها شود چی بی ثباتی و تهدیدی بمیان خواهد آمد و به چه سطح این تهدید برای امریکا خواهد بود.

وی گفت: “ما دیگر از قدرت نظامی آمریکا برای ساختن دموکراسی در سرزمین های دور استفاده نمی کنیم و یا سعی می کنیم کشور های دیگر را در تصویر خودمان بازسازی کنیم.” “در عوض، ما با متحدان و شرکا کار خواهیم کرد تا از منافع مشترک ما محافظت کنیم. ما از دیگران نمی خواهیم شیوه زندگی خود را عوض کنند، بلکه هدف های مشترک را دنبال می کنند که به فرزندان ما اجازه می دهد زندگی بهتر را انجام دهند. “

نظر در مورد نظرات ترامپ

ترامپ در صفحه تیوتر نوشته است که در طی ۱۷ سال ما از افغانستان صفر فیصد نتیجه گرفتیم .این مردم اصلا مارا درک نکرده است. پس باید خارج گردیم. بدین معنی است که ترامپ حضورقطعات خودرا در افغانستان تهدید برای امریکا می داند. در صدد پیدا نمودن راه است که از افغانستان خارج گردد. امکان  آن میرود ترامپ جنگ افغانستان را به کمپنی ها وقطعات  خصوصی وملیشه ها تسلیم خواهد داد. زیرا این قطعات خصوص کارش جنگ هدفش پیروزی وبدست آوردن پول بوده قتل  تخریبش بی حساب است. امکان آن میرود هزاران روسی گرسنه  مردمان کشورهای آسیای میانه اروپای شرقی افریقائی هندی در قطعات اردو خصوصی امریکا جذب و درجنگ افغانستان تنظیم شوند. همین حالا به دها قطعات خصوص امریکا از همین مردمها ساخته شده است.

مشاورین نظامی امریکا به ترامپ نظر داده بودند که موجودید قطعات ناتو در افغانستان جنگ را شدید ساخته است. اعزام ۴۰۰۰ سرباز تازه نفس به افغانستان  و استعمال بم مادر در  ولسوالی اچین  ولایت ننگرهار  یک تجربه بود  تا  تثبیت گردد  که مخالفین امریکا  تا چه حد توانائی دارد. به همان اساس   امریکا بتواند ستراتیژ‌ی جدید را در مورد افغانستان   سازد . در نهایت امر دیده شد که دشمن بم آر دی اکس را در کابل انفجار داده  تعداد قتل  بیشتر گردید و  چندین مناطق از کنترول دولت افغان خارج گردید . امریکا دانست که طالبان پشتبان بین المللی داشته باید راه حل نظامی متوقف  گردیده راه حل دیگری باید جستجو گردد. یعنی جنگ از سیاسی ، قدرت طلبی کشورهای منطقه به یک جنگ بی هدف وصرف امنیتی مبدل گردد.

مشاوران ترامپ خروج امریکا را بدون نتایج یک تهدید بزرگ برای امریکا و منطقه میداند. لازم است امریکا تصمیم در مورد همکاری روسیه ایران و کشورهای آسیای میانه گیرد.

ترامپ  مخالف کشور سازی به اساس مذهب و ملیتها بوده  اظهار نمود ما فقط تروریست را از بین میبریم وبس .

مشاوران آلمانی در صفحه دوچ ویله نوشته است که افغانستان در ساختن دولت فدرالی وملیتی خیلی نزدیک شده است لازم است از افغانستان فدرالهای ملیتی ساخته شود . یعنی افغانستان به فدرالهای تخارستان ترکستان هزارستان هریستان گنداره پشتونستان ونورستان مبدل گردد. درین صورت ملیتها خوب از خانه خود دفاع می نمایند.

دولت ترامپ واقیعت راذکر نمود آنهم اینکه امریکا به عوض جنگ با تروریزم در برابر تهدید جنگ منطقه وبین المللی قرار گرفته است. پس باید از فشار نظامی کاسته شود. بدین اساس جنگ رااز سیاسی به جنگ در برابر پول به قطعات خارجی و داخلی  تسلیم  خواهد نمود.  

نفع افغانستان پس از تصمیم ترامپ

آنچه که موجب خوشبختی افغانستان است استراتژي ترامپ با توجه به اشتباهات استراتژيک اداره اوباما مبني بر خروج زودهنگام از عراق و تعيين جدول زماني براي خروج از افغانستان، از عمق و ژرف نگري برخوردار است و فصل تازه را نويد مي دهد. زیرا این خروج رهائی افغانستان از یک جنگ ابر قدرتها  و سیاسی میباشد. طالب دیگر نمی تواند کلمه اشغال را استعمال نماید.

تداوم و تقويت همکاري با دولت افغانستان، مبارزه قاطع با تروريستان تا دست يابي به پيروزي، عدم تعيين جدول زماني براي پايان مأموريت بين المللي در افغانستان، تقويت نيروهاي امنيتي افغانستان، اعلام موضع امريکا در قبال پاکستان و افزايش نقش هند در افغانستان، محورهاي کليدي اين استراتژي به شمار مي روند که دولت و ملت افغانستان، انتظار آن را داشتند.

اظهارات صريح، روشن و بي پيشنه رئيس جمهور امريکا در قبال پاکستان، پيروزي بزرگ براي دولت افغانستان به شمار مي رود. افغانستان در طول بيش از چندین  دهه گذشته همواره پاکستان را به عنوان پناهگاه امن شبکه هاي تروريستي و طراح بسياري از اقدامات دهشت افگنانه عليه افغانستان و نيروهاي بين المللي ميدانست. اما متحدين غربي افغانستان و در رأس آنها امريکا هيچ گاه به اين ميزان، پاکستان را مورد بازخواست قرار نداده بودند. در هفده سال گذشته اين نخستين بار است که شخص رئيس جمهور امريکا، به صراحت پاکستان را به عنوان حمايت گر گروههاي دهشت افکن معرفي کرده و تداوم اين رفتار را با توجه به کمک هاي ميلياردي امريکا به اين کشور، غير قابل تحمل دانست. با باور ما رئيس جمهور ترامپ نشان داد که تيم او سر نخ اصلي کلاوه سر در گم جنگ و به تعبير خودش «وضعيت به هم خورده» در افغانستان را پيدا کرده است و اراده دارد تا به اين وضعيت سامان دهد. ولی اینکه ترامپ با طالبان چه سیاست  را در پیش خواهد گرفت نمی توان پیش بینی نمود.

 

منابع

 

استراتژی جدید ترامپ برای افغانستان: دوری از ملت‌سازی و کشتن تروریست‌ها

http://www.dw.com/fa-af/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%84%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%A7/a-40185939

2.ترامپ: در مورد افغانستان و منطقه تصمیماتی گرفته شد نوشته سایت دوچ ویله

http://www.dw.com/fa-af/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF/a-40159937

  1. برای ترامپ در افغانستان فقط اردو اعتبار دارد نوشته فلورین وایگند رئیس بخش افغانستان در دویچه وله

http://www.dw.com/fa-af/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF/a-40195587

 

4 . دیپلومات ارشد چین در مکالمه تیلفونی با تیلرسون از پاکستان دفاع کرد در ویبسایت دوچ ویله

 

http://www.dw.com/fa-af/%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87-%D8%AA%DB%8C%D9%84%D9%81%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%DB%8C%D9%84%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF/a-40213664

  1. استراتژی جدید دونالد ترامپ برای افغانستان در وبگاه ود صم روزنامه اقتصادی افانستان

https://dari.wadsam.com/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%84%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86/

  1. Trump Outlines New Afghanistan War Strategy With Few Details

By JULIE HIRSCHFELD DAVIS and MARK LANDLERAUG. 21, 2017

https://www.nytimes.com/2017/08/21/world/asia/afghanistan-troops-trump.html?mcubz=1