اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

سلاح به‌مثابه یک استدلال سیاسی

نویسنده: آگنیا کرنگل مترجم: ک. رادین برگرفته از : بنیاد فرهنگ استراتژیک *

در جریان عملیات نظامی ‌ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین، تسلیحاتی که غرب در اختیار طرف اوکراینی قرار می‌دهد، نقش ویژه‌ای به‌لحاظ روانشناسی ایفا می‌کند. از آغاز عملیات نظامی ‌ویژه نیروهای مسلح روسیه، تسلیحاتی که ایالات متحده آمریکا و ناتو وعده رساندن آنرا به «قربانی تجاوز روسیه» داده بودند، از ابزاری برای انجام یک کارزار نظامی‌ به یک استدلال سیاسی تبدیل شده است. غرب از خود این تسلیحات استفاده نکرد، بلکه از وعده تأمین آنها استفاده کرد. این یک شیوه دفاع روانشناختی است که به‌عنوان «کمک سحرآمیز» شناخته می‌شود: برای ایجاد آمادگی مبارزه با روسیه در کسی، متقاعد کردن اوکراینی‌ها به‌وجود یک اسلحه معجزه‌آسا که صاحب آن را شکست‌ناپذیر می‌کند، کافی بود. نوعی شمشیر جادویی افسانه‌ای، چکش «ثور» و سلاح‌های شگفت‌انگیز افسانه‌های باستانی و جهان امروز. و اوکراینی‌ها به خود اجازه دادند که فریب بخورند. آنها متوجه نمی‌شوند که چگونه داستان‌ها جایگزین یکدیگر می‌شوند و فعلاً غرب مشکلات خود را دارد حل می‌کند و روس‌ها در حال حرکت به پیش هستند. ابتدا «بایرکتار آسمانی» بود، سپس «جاولین مقدس» قدرتمند، حالا زمان به «لئوپاردهای کوبنده آلمان» و «راکت‌اندازهای چندگانه دوربرد» فرارسیده است. برای هر گزینه بعدی «کمک سحرآمیز»، افراد تخدیر‌شده حقیقتاً دعا می‌خوانند ــ شمایل‌ها می‌سازند و شمع روشن می‌کنند. و بی‌پایان به درآمدهای جدید نیاز دارند.

وزیر جنگ کیف اروپا و آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد: «ما از شرکای خود مقدار قابل توجهی سلاح دریافت کردیم، از بازار خریدیم، ساختیم و به نیروهای مسلح تحویل دادیم. برای دفاع پیروزمندانه در برابر هر ارتشی در اروپا کافی می‌بود. اما نه از روسیه». غرب به‌طرز ماهرانه‌ای آگاهی فولکلور اوکراینی‌ها را دستکاری می‌کند و نوید تحویل تسلیحات جدید می‌دهد. هر چند از واکنش مسکو می‌ترسد. به‌نحوی که، اخیراً دولت آلمان از طرح‌های اسپانیا برای انتقال تانک‌های لئوپارد «۲A۴» به اوکراین که مدت‌ها در انتظار آن بود، جلوگیری کرد. آنطور که «اشپیگل» گزارش می‌دهد، آلمان با طرح‌های دولت اسپانیا برای تحویل ۴۰ تانک قدیمی‌ جنگی لئوپارد ۲ ساخت آلمان (سی ساله) به اوکراین موافقت نکرد. به گزارش «بیزینس اینسایدر»، انتقال خودروهای چرخدار زره پوش رزمی ‌به کیف، با اینکه جدید نیستند، اما در دهه ۱۹۹۰ از آلمان خریداری شده بود، آلمان را در موقعیت حساسی قرار می‌داد. مهم نیست که آلمان قبلاً ۱۵۰۰ سامانه پدافند هوایی «استرلا»، صد مسلسل « MG۳»، چندین میلیون گلوله برای اسلحه کوچک به اوکراین منتقل کرده است، اینها با این وجود تانک نیستند. اگر برلین موافقت می‌کرد که تانک‌های «لئوپارد» از اسپانیا تحویل داده شود، این امر سابقه‌ای در جنگ می‌شد: یک کشور عضو ناتو تانک‌های جنگی را به اوکراین می‌فرستد! رویارویی روسیه و ناتو به سطح جدیدی می‌رسید. نشریه «تساید» در ۵ ژوئن در مورد واکنش روسیه به چنین «پیشکش‌هایی» نوشت: «امروز صبح روسیه و اوکراین گزارش‌های مختلفی در مورد حمله موشکی به کیف پایتخت اوکراین منتشر کردند.»

وزارت دفاع روسیه در تلگرام نوشت که موشک‌های هوا به زمین هدایت‌شونده دوربرد، تانک‌های « T-۷۲» عرضه شده توسط کشورهای اروپای شرقی و همچنین سایر خودروهای زرهی را منهدم کردند. «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که آنها در یک کارخانه تعمیر واگن ریلی مستقر شده بودند. «الکساندر کامیشین»، رئیس راه‌آهن کیف، این اطلاعات را ضمن اعلام اینکه هیچ تانکی در آنجا نبوده است، تکذیب کرد». کیف ناامیدانه حیله‌گری می‌کند و هم‌زمان سعی می‌کند سلاح‌های دریافتی خود را پنهان کند و روسیه را با آنها تهدید می‌کند. و مسکو به‌طور قابل فهمی ‌توضیح می‌دهد که این مسأله چه چیزی را در پی خواهد داشت، نه‌تنها استفاده، بلکه حتی در اختیار داشتن سلاح‌های سنگین و موشک‌های دوربرد توسط اوکراینی‌ها. نشریه «تساید» به مصاحبه «و. پوتین» استناد می‌کند: «ولادیمیر پوتین، رهبر کرملین هشدار داد که اگر غرب موشک‌های دوربرد به کشور مورد حمله بدهد، روسیه با حمله به اوکراین مقابله خواهد کرد. اگر چنین موشک‌هایی تحویل داده شود، «به اهدافی که هنوز ضربت وارد نکرده‌ایم حمله خواهیم کرد». با این حال، طبق گزارشی در روزنامه «ال پایس»، «اسپانیا قصد دارد تانک‌های اصلی جنگی لئوپارد آلمانی ۲A۴ و موشک‌های ضدهوایی را به اوکراین تحویل دهد. این اولین باری خواهد بود که اوکراین تانک‌های مدرن غربی را برای مبارزه با ارتش روسیه دریافت می‌کند».  

حتی واتیکان نیز سعی کرد در این رویارویی حماسی (نمایشی؟) مداخله کند: «پاپ فرانسیس در سخنرانی ۱۲ ژوئن خود از «رهبران کشورها» خواست تا «مذاکرات واقعی برای آتش‌بس و راه‌حلی پایدار» برای مناقشه را آغاز کنند. پاپ مانند اظهارات قبلی درباره جنگ در اوکراین، روسیه یا «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را متجاوز خطاب نکرد.

مقامات اسپانیایی در پایان از دولت آلمان به دلیل «هیجان بیش از حد» در مورد امکان ارسال چهل تانک آلمانی به اوکراین عذرخواهی کردند. با این وجود، از خود این ایده هنوز سرباز زده نشد. اکنون مقامات اسپانیایی آماده هستند تا بیش از ده‌ها وسیله نقلیه زرهی جنگی را به اوکراین تحویل دهند … که نیاز به تعمیر دارند (تعمیر این «فوق‌العاده کمیاب» در شرایط نظامی ‌غیرممکن است). در هر صورت، انتقال تانک‌های «لئوپارد A۴» توسط مادرید به کیف باید با دولت آلمان هماهنگ شود. با این وجود، «ملنیک»، سفیر اوکراینی در برلین که به‌شدت آدم فحاشی بود، اعلام کرد که اولین دسته از سلاح‌های سنگین از آلمان در ۲۲ ژوئن وارد اوکراین می‌شوند. به گفته «ملنیک»، اینها هفت فروند «هویتزر» خودرو «Panzerhaubitze ۲۰۰۰» خواهد بود و تا پایان تابستان ۳۰ توپ ضدِ هوایی «Gepard» دیگر به اوکراین تحویل داده خواهد شد. خوب بیایید ببینیم چه اتفاقی برای آنها می‌افتد. معلوم نیست برای چه اروپا، آمریکا و اوکراین اینقدر به شانتاژ مسکو برای تهیه سلاح‌های غربی مطمئن هستند. (در فدراسیون روسیه، تسلیحات بی‌نظیر و کامل‌تر از آن چیزی است که به جبهه اوکراین می‌رسد و سپس تبدیل به یک غنائم روسیه می‌شود).و یک مسأله دیگر تامین‌کنندگان «سلاح‌های معجزه‌آسا»: روس‌ها به قدرت مطلق آن ایمان کور ندارند. هرقدر تهدیدات در مورد عرضه سلاح‌های سنگین مهر و موم شده است، همان قدر تعداد نشانه‌های «سلاح‌های شگفت‌انگیز» جدید که جریان جنگ را تغییر می‌دهند، در گردش خواهند بود، در روسیه می‌دانند: «سلاح‌ها سلاح هستند، اما مهمتر از همه افراد جنگ‌طلب و متخاصم هستند.»

* https://www.fondsk.ru/news/۲۰۲۲/۰۶/۱۳/oruzhie-kak-pol،iticheskij-argument-۵۶۴۲۲.html