نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

سرمایه داری آمریکا متکی به غارتگری‌ست

پل کریک رابرتس/آمادور نویدی

ایرانی ها اولین و موفق ترین کسانی هستند که از یوغ امپریالیسم آمریکا رهایی یافتند. ایرانی‌ها  شاه، دست نشانده آمریکایی را در سال ۱۹۷۹سرنگون کردند و درآمد حاصل از نفت را بجای  خرید سلاح از مجتمع نظامی و امنیتی آمریکا جهت توسعه ایران بکار گرفتند. همه تبلیغاتی که علیه ایران است، بخشی از تلاش‌ها، و مکمل به تحریم ها، جهت کنترل مجدد ثروت نفت ایران و برای مسدود کردن (راه) ایران بعنوان تأمین کننده (سلاح) ملیشای حزب الله است که مانع اشغال لبنان توسط اسرائیل شده است… وابستگی سرمایه داری آمریکایی به غارت‌گری دلیلی‌ست که واشنگتن بدنبال سرنگونی دولت خلقی ونزوئلاست. چاوز دولتی رفرمیست در ونزوئلا تأسیس نمود، دولتی که توسط مادورو ادامه پیدا کرد. دولت رفرمیست ذخایر نفت ونزوئلا را ملی کرد. بجای این‌که سود حاصل از شرکت‌های نفتی آمریکا به یغما برود، آن‌ها در داخل ونزوئلا ماندند، جائی‌که سطح سوادآموزی را بالا بردند و درصد فقر را پائین آوردند. دلیل حمله آمریکا به ونزوئلا این‌ست که سرمایه داری آمریکا می‌خواهد این منبع درآمدها به آن‌ها برگردد…سرمایه داری آمریکا برای استثمار مجدد روسیه، ایران، ونزوئلا و چین در کمین نشسته است. اما در این اثنی، سرمایه داری آمریکا درحال غارت آن‌چیزی‌ست‌که از اراضی عمومی آمریکا باقی‌مانده است – جنگل‌های ملی، پارک‌ها، آثار و بناهای تاریخی و پناه‌گاه‌های حیات وحش.

 

سرمایه داری آمریکا متکی بهغارتگری‌ست

نوشته: پل کریک رابرتس

برگردان: آمادور نویدی

سرمایه داری آمریکا براساس چپاول است

 غارت‌گری وخیم‌تر می‌شود

سرمایه داری آمریکا متکی به غارت‌گری‌ست. با غارت‌گری قاره ای آمریکا، سرمایه داری آمریکا امیدوارست که با غارت روسیه مانند دوران یلتسین، ازجمله با «ادغامگران آتلانتیک» روسی بدقت در تخریبوغارت روسیه بمنظور حمایت از نیروهای لیبرال، و مترقی جهت سلب مالکیت روسیه از دارایی‌های خود بتواند هم‌چنان خودرا ثروت‌مند سازد. اما پوتین کم و وبیش توانست تجاوز آمریکا و اسرائیل به روسیه را متوقف سازد، اگرچه هنوز سرمایه داری آمریکا از طریق اقتصادهای نئولیبرالی که هاروارد بانک مرکزی روسیه و حرفه اقتصاد را شستشوی مغزی داده است، بکارخود ادامه می‌دهد. شستشوی مغزی دادن به اقتصاددانان روسی دلیل اصلی است که واشنگتن قادرشد کشور قدرت‌مندی مانند روسیه را با تحریم‌های اقتصادی مجازات کند.

وابستگی سرمایه داری آمریکایی به غارت‌گری دلیلی‌ست که واشنگتن بدنبال سرنگونی دولت خلقی ونزوئلاست. چاوز دولتی رفرمیست در ونزوئلا تأسیس نمود، دولتی که توسط مادورو ادامه پیدا کرد. دولت رفرمیست ذخایر نفت ونزوئلا را ملی کرد. بجای این‌که سود حاصل از شرکت‌های نفتی آمریکا به یغما برود، آن‌ها در داخل ونزوئلا ماندند، جائی‌که سطح سوادآموزی را بالا بردند و درصد فقر را پائین آوردند. دلیل حمله آمریکا به ونزوئلا این‌ست که سرمایه داری آمریکا می‌خواهد این منبع درآمدها به آن‌ها برگردد.

همین دلیل هم در مورد ایران صادق است. ایرانی ها اولین و موفق ترین کسانی هستند که از یوغ امپریالیسم آمریکا رهایی یافتند. ایرانی‌ها  شاه، دست نشانده آمریکایی را در سال ۱۹۷۹سرنگون کردند و درآمد حاصل از نفت را بجای  خرید سلاح از مجتمع نظامی و امنیتی آمریکا جهت توسعه ایران بکار گرفتند. همه تبلیغاتی که علیه ایران است، بخشی از تلاش‌ها، و مکمل به تحریم ها، برای کنترل مجدد ثروت نفت ایران و جهت مسدود کردن راه ایران بعنوان تأمین کننده سلاح ملیشای حزب الله است که مانع اشغال لبنان توسط اسرائیل شده است.

روسیه و چین نیز هدف قرار گرفته اند، و دولت‌های هردو کشور هم‌چنان با ساده لوحی خود در بازی آمریکا، در دستان واشنگتن ادامه می‌دهند. هردو دولت به سازمان‌های غیردولتی(ان جی اُوهای) تحت حمایت مالی آمریکا اجازه می‌دهند که آشکارا در کشورهایشان در فعالیت‌های خیانت آمیز علیه دولت هایشان خراب‌کاری کنند. ادامه اعتراضات خیابانی در هنگ کنگ عملیات واشنگتن است که جهت تضعیف اعتبار خوب و ثبات دولت چین هدف گیری شده اند. آدم متعجب می‌شود که چرا دولت چین خود را هدف واشنگتن قرار می‌دهد.

بُردباری دولت پوتین در مورد خائنان تحت حمایت مالی آمریکا منجربه شورش‌ها واعتراضات اخیرخیابانی گشت که پلیس روسیه مجبور به کنترل شد و آن ها تحت فشار قرار داد. دولت روسیه نه از معترضین و حامیان مالی آمریکایی آن‌ها، بلکه از پلیس برای محافظت از نظم عموی در روسیه بازجویی نمود! دولت روسیه پلیس روسیه را به دلیل «شقاوت بیش از حد» خود در خنثی کردن حمله سازمان یافته آمریکایی علیه دولت روسیه سرزنش کرد. میزان بقای دولتی با چنین سردرگمی اندک است. شاید اوضاع داخل روسیه غیراز آن‌چیزی باشد که در رسانه های آمریکا ارائه می‌شود، اما شکل ارائه شده در آمریکا، آن شکلی است که جهان آن‌را می‌بیند، و این به نفع روسیه نیست.

پس اگر واشنگتن، پوتین و رهبری چین را به عنوان سیاست‌مدارانی می‌بیند که می‌تواند آن‌ها را بازیچه قرار دهد، تعجبی ندارد.

شاید روسیه و چین جهت پذیرفته شدن توسط غرب بسیار ناامیدند و برای این‌که ثابت کنند که آن‌ها چقدر دمکراتیک هستند به شورش‌های هم‌آهنگ شده خارجی اجازه فعالیت‌های ضددولتی می‌دهند. جوانان هنگ کنگ که پرچم‌های آمریکایی را دردست دارند، حتما نمی‌دانند که آمریکا توسط الیگارشی کوچک‌تری از چین اداره می‌شود.

آمریکا بجز اسرائیل به هیچ کشور خارجی اجازه نمی‌دهد که به سازمان‌های غیردولتی کمک مالی نماید تا بتواند در دولت آمریکا نفوذ کرده و تأثیر بگذارد. من مطلع نیستم که یک سازمان غیردولتی روسی، چینی، ایرانی، یا ونزوئلایی اجازه فعالیت در آمریکا داشته باشد. چه کسی می‌تواند مجسم کند که اسرائیل به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی اجازه فعالیت در اسرائیل بدهد تا تظاهرات و شورش‌های خیابانی انجام دهند. رئیس جمهور در آمریکا حتی اجازه ندارد با روسیه مکالمه کند، بدون این‌که متهم نشود که «آلت دست پوتین» است و درگیر توطئه با روسیه برای خیانت به آمریکاست.

روسیه اقتصاددانی بنام سرگئی گلازیف دارد که اقتصاد را درک می‌کند. گلازیف، شایسته ترین اقتصاددان در روسیه، درک می‌کند که توسعه اقتصادی روسیه به وام و سرمایه خارجی از خارج کشور بستگی ندارد. گرفتن وام از غرب به سادگی راهی جهت گرفتار ساختن روسیه دردست طلب‌کاران خارجی است، همان‌گونه که برای یونان رُخ داد. طبق گزارش دریافتی اخیر، گلازیف از منصب خود به عنوان مشاور پوتین برداشته شده است. بنظرمی‌رسد که ادغام گرایان آتلانتیست حامی آمریکا می‌خواهند روسیه را تحت فشار قرار دهند که برای کسب کمک اقتصادی به واشنگتن تسلیم شود.

سرمایه داری آمریکا برای استثمار مجدد روسیه، ایران، ونزوئلا و چین در کمین نشسته است. اما در این اثنی، سرمایه داری آمریکا درحال غارت آن‌چیزی‌ست‌که از اراضی عمومی آمریکا باقی‌مانده است – جنگل‌های ملی، پارک‌ها، آثار و بناهای تاریخی و پناه‌گاه‌های حیات وحش.

 شما می‌توانید در این باره به لینک زیر مراجعه کنید:

Trump Regime Opens US National Forests to Plunder by Private Timber Companies

http://www.addisonindependent.com/news/proposed-change-would-cut-public-input-green-mtn-national-forest

درباره نویسنده:

دکتر پل کریک رابرتس، معاون وزیر خزانه داری جهت سیاست اقتصادی و هم‌کار سردبیر وال استریت ژورنال بوده است. او مقاله نویس بیزنس ویک، سرویس خبری هاوارد اسکریپس، و سندیکای سازندگان بوده است. او سخن‌رانی‌های زیادی در دانشگاه ها داشته است. مقالات اینترنتی وی نیز دارای حامیان جهانی است. آخرین کتاب های رابرتس: شکست سرمایه دای بی بندوبار و ازهم‌پاشیدگی اقتصاد غرب، چگونه آمریکا بازنده شد، و تهدید نظم جهانی توسط محافظه کار نو.

از دکتر رابرترتس حمایت مالی و پشتیبانی کنید.

برگردانده شده از:

American Capitalism Is Based on Plunder

The plunder is getting worse

By Paul Craig Roberts

http://www.informationclearinghouse.info/52128.htm