افغانستان و درهم تنیده گی و مد و جزر حوادث…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی کوهستانی و محاط به خشکه است که…

فتنه خوابیده

 قدم هلال شد و مایلم به ابرویش  فتاده مرغ دل من…

شیفته ی ترانه های مردم

 برنامه ی رادیو تلویزیون شهر تاشکند جمهوری اوزبیکستان در مورد کار…

گزیده‌ای از «درسگفتارهای کاپیتال» رفیق فقید جوانشیر در زندان

از نظر مارکس دو نوع بخش خصوصی وجود دارد مارکس ……

قهرمان تنهایی؛ قهرمانی از تبار قهرمانان دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید قهرمان دخت روز های تنهایی در یکی از صبحگاهان…

نوای پدران!

امین الله مفکرامینی       2025-14-01 ما شـــــما را ای فرزندان دلبنــد، پروریــــــدیم این تخـــــــم…

حاکمیت طالبان و فروپاشی ارزش ها درحامعه افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان زخمی سرطانی بر پیکر افغانستان دردمند حاکمیت گروه…

مناسبات افغانستان با هند چرا رشک خشم آلود پاکستان را…

تاسیس یا انکشاف مناسبات میان دولت‌ها از صلاحیت‌های قبول شده…

د نوموتي تاریخپوه پوهاند محمد حسن کاکړ د اتم تلین…

. په کابل کې د روانې اونۍ د تیرې سه شنبې…

روزای خونین؛ میان نامه های زندان و تئوری انقلاب

Rosa Luemburg (1871- 1919) آرام بختیاری فدایی سوسیالیسم؛ 14 کتاب خانم روزا-…

بگذارید ادیان و فرهنگ ها بدور از سایه ی سیاست…

نویسنده: مهرالدین مشید جنگ ادیان باطل و برتری جویی هر دینی…

سیاست خارجی بی‌طرف و اقتصاد محور

در طول سه و نیم سال جوابگوی عاجل موقف افغانستان…

واخان سر و گردن أفغانستان است !

میرعبدالواحد سادات واخان سر و گردن أفغانستان است ! همه ما ،…

لوږه او جګړه

ليکنه: حميدالله بسيا لوږه، فساد، جنگونه او په نړۍ کې اقليمي…

پیورزگرا

نوشته : دکتر حمیدالله مفید داستان کوتاه  ————— ———— احمد خان خراسانی به فرماندهی …

   خالق تروریست های اسلامی؛ الله یا امریکا؟

بخش دوم سلیمان کبیر نوری      پس از افشاگری ریچارد هیدن بلک، از…

هر تفنگدار طالب هم پولیس و هم سارنوالی و هم…

نویسنده: مهرالدین مشید حاکمیت اختاپوتی ملاهبت‌الله و آینده ی ناروشن افغانستان مردم…

عشق وطن 

از زنده‌گیم دلتنگ وز زمزمه بیزارم  نه حوصلهء حرفی نه ذوق…

واخان

طی هفته اخیر سال عیسوی توسط شبکه های خبر رسانی…

نانوشته

       پس از دیر باز ، شعرقشنگ و پراُبُهَتی از" حسیب…

«
»

سامی‌ستیزی از دید لنین و استالین


سایت در دفاع از کمونیسم

برگردان: آمادور نویدی

لنین و استالین در مورد سامی‌ستیزی

سخن‌رانی ولادیمیر ایلیچ لنین به‌عنوان پاسخی به برنامه‌های آنتی‌سمیتیسم(سامی‌ستیزی) در مارس ۱۹۱۹ در گرامافون ضبط شده است.

«سامی‌ستیزی را گسترش دشمنی با یهودی‌ها می‌گویند. وقتی‌که سلطنت لعنتی تزاری واپسین روزهای زندگی‌ش را سپری می‌کرد، تلاش نمود تا کارگرها و دهقان‌های نآآگاه راعلیه یهودی‌ها بشوراند.

پلیس تزاریست، در اتحاد با زمین‌دارها، و سرمایه‌دارها، *پوگرام(pogroms) را علیه یهودی‌ها به‌راه انداختند. زمین‌دارها و سرمایه‌دارها تلاش نمودند خشم کارگرها و دهقان‌ها را که ناشی از فقر آن‌ها بود، علیه یهودی‌ها منحرف کنند.

البته، اغلب مشاهده می‌کنیم که سرمایه‌دارها در سایر کشورها به‌منظور کور و منحرف کردن کارگرها از توجه به دشمن واقعی مردم زحمت‌کش، یعنی سرمایه، نفرت علیه یهودی‌ها را تحریک می‌کنند.

سماجت بر نفرت سرمایه علیه یهودی‌ها فقط در کشورهایی وجود دارد که بردگی زمین‌دارها و سرمایه‌دارها منجر به ایجاد جهالت عمیق میان کارگرها و دهقان‌ها گشته است. تنها ناآگاه‌ترین و پای‌مال‌شده‌ترین افراد جامعه می‌توانند دروغ‌ها و تهمت‌هایی را باور کنند که علیه یهودی‌ها پخش می‌شود. این نشان‌گر ابقاء دوران فئودالی کهن است، هنگامی‌که کشیش‌ها مرتدها را در آتش می‌سوزاندند، هنگامی‌که دهقان‌ها در بردگی زندگی می‌کردند، و هنگامی‌که افراد جامعه سرکوب و لال شده بودند. این جهالت فئودالی کهن در حال گذرست، زیراکه مردم آگاه می‌شوند.

سرمایه‌دارها دشمنان مردم زحمت‌کش‌ و کارگرهای همه کشورها هستند، و نه یهودی‌ها. اکثر یهودی‌ها افراد زحمت‌کشی هستند. یهودی‌ها برادران ما هستند که مانند ما تحت ستم سرمایه هستند؛ یهودی‌ها در مبارزه برای سوسیالیسم رفقای ما هستند. بین یهودی‌ها کولاک، استثمارگر و سرمایه‌دار هم وجود دارد، همان‌گونه که بین روس‌ها، و سایر مردم همه ملت‌ها وجود دارد. سرمایه‌دارها سعی می‌کنند بین کارگرهایی که مذهب‌ها، ملیت‌ها، و نژادهای مختلف دارند، تخم نفرت بکارند. آن‌هایی‌که کار نمی‌کنند توسط قدرت و توان‌مندی سرمایه در قدرت گماشته می‌شوند. یهودی‌های پول‌دار، مانند روس‌های پول‌دار، و پول‌دارهای همه کشورها، جهت سرکوب، پای‌مال‌ و غارت کردن و نفاق بین کارگرها متحدند.

شرم بر تزاریسم لعنتی که یهود‌ی‌ها را شکنجه و آزار داد.

شرم بر آن‌هایی‌که علیه یهودی‌ها و سایر ملیت‌ها تخم نفرت می‌کارند.

زنده باد اعتماد برادرانه و اتحاد مبارزاتی کارگرهای همه ملت‌ها در مبارزه جهت سرنگونی سرمایه.»

برگرفته از مجموعه آثار لنین، چاپ چهارم، انتشارات پروگرس، مسکو، ۱۹۷۲، جلد ۲۹، صفحه‌های ۲۵۳۲۵۲.

*پوگرام به قتل‌عام سازمان‌دهی شده یک گروه قومی خاص می‌گویند. قتل‌عام یهودی‌های روسیه و اروپای‌شرقی در اواخر قرن ۱۹–م، و اوایل قرن ۲۰–م، را پوگرام می‌گویند.

پاسخ ژوزف استالین

به سئوال خبرگزاری یهودی در آمریکا

در پاسخ به سئوال شما:

شوینیسم ملی و نژادی(National and racial chauvinism)، یکی از ویژگی‌های بقایای آداب و سنن انسان‌گریزانه عصر آدم‌خواری است. آنتی‌سمیتیسم(سامی‌ستیزی در غرب به‌غلط یهودستیز. م)، یکی از اشکال افراطی شوینیسم نژادی(racial chauvinism)، خطرناک‌ترین نشانه آدم‌خواری‌ست.

سامی‌ستیزی برای استثمارگران، ابزاری سودمند جهت انحراف خشم مردم زحمت‌کش نسبت به سرمایه‌داری است. سامی‌ستیزی برای مردم زحمت‌ک‌ش خطرناک است، زیرا که آن‌ها را به مسیر اشتباهی می‌کشاند، از راه درست منحرف می‌شوند و سر از ناکجاآباد(جنگل) در می‌آورند. بنابراین، کمونیست‌ها، به‌عنوان انترناسیونالیست‌های قاطع، نمی‌توانند دشمنان آشتی‌ناپذیر و قسم‌خورده سامی‌ستیزی نباشند.

سامی‌ستیزی در اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی به‌عنوان یکی از نمودهای عمیقا ضد سیستم شوروی با اشد مجازات روبه‌رومی‌شود. بنابر قانون اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، مجازات سامی‌ستیزی فعال، اعدام است.

ج. استالین

۱۲ ژانویه، ۱۹۳۱

این مقاله نخستین بار در۳۰ نوامبر ۱۹۳۶، در روزنامه پراودا، شماره ۳۲۹، منتشر شد.

:برگردانده شده از

Lenin and Stalin on Antisemitism

https://www.idcommunism.com/2024/09/lenin-and-stalin-on-antisemitism.html#more