کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

رویارویی بر سر اوکراین نزدیک است

روسیه و ناتو بعید است که به توافق برسند، اگر بلوک به رهبری ایالات متحده پیشنهاد مسکو را رد کند، «درگیری‌های منطقه‌ای افزایش می‌یابد»نویسنده: یانگ شنگ مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ *

یانگ گفت که ایالات متحده در نهایت پیشنهادهای روسیه را رد خواهد کرد و روسیه نیز دست به‌کار شده و اقدام خواهد کرد، اما یک رویارویی نظامی ‌گسترده بعید به‌نظر می‌رسد. با این حال، درگیری‌های نظامی ‌در شرق اوکراین می‌تواند تا حدی تشدید شود و روسیه استقرار نظامی ‌خود را در کنار مرز افزایش خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: «اگر ناتو جرأت کند و سیستم‌های ضدِ موشکی یا سایر تسلیحات استراتژیک را در اوکراین مستقر کند، مسکو برای از بین بردن آنها حمله جراحی (۱) انجام می‌دهد. این‌گونه است که روسیه در صورت عبور از خطوط قرمز با اقدامات تحریک‌آمیز، برخورد می‌کند.»
 

 تحلیل‌گران چینی می‌گویند بعید به‌نظر می‌رسد اوضاع متشنج کنونی حول مسأله اوکراین بین روسیه و ناتو کاهش یابد، زیرا تقریباً غیرممکن است که ناتو ضمانت امنیتی پیشنهادی مسکو را به‌دلیل خصومت ریشه‌دار با روسیه بپذیرد و می‌افزایند که بلوک به رهبری ایالات متحده این کار را نخواهد کرد. ناتو علیرغم مخالفت روسیه به‌سمت شرق گسترش خواهد یافت و روسیه نیز قطعاً مقابله به مثل خواهد کرد. 

آنها خاطرنشان کردند که اگرچه چین امیدوار است دو طرف بتوانند اوضاع را به‌صورت مسالمت‌آمیز حل کنند، اما بعید است که دو طرف بدون هیچ‌گونه اصطکاک و درگیری به توافق جدیدی دست یابند و در صورت شکست مذاکرات، حداقلِ ممکن این است که درگیری‌های منطقه‌ای رخ دهد. 

برابر گزارش خبرگزاری تاس، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در کانال یوتیوب Solovyov Live گفت که اگر ناتو پیشنهادات روسیه برای تضمین‌های امنیتی را رد کند، روسیه در «ایجاد تهدیدات متقابل» درنگ نخواهد کرد. وی گفت: «ما به‌صراحت اعلام می‌کنیم که در مورد تغییر از یک سناریوی نظامی یا نظامی ــ فنی به یک روند سیاسی» که امنیت همه کشورها در منطقه سازمان امنیت و همکاری اروپا OCSE، یورو، آتلانتیک و اوراسیا را تقویت می‌کند، آماده صحبت هستیم. و افزود. «اگر این کار نتیجه ندهد، ما به آنها [ناتو] پیام دادیم که به‌سمت ایجاد تهدیدات متقابل حرکت خواهیم کرد، اما آنوقت دیگر خیلی دیر خواهد بود اگر از ما بپرسید چرا این تصمیم‌ها را گرفتیم و چرا این سیستم‌ها را مستقر کردیم». 

او گفت که اروپایی‌ها باید به چشم‌انداز تبدیل این قاره به میدان رویارویی نظامی ‌فکر کنند. 

رویترز گزارش داد، روسیه روز جمعه در بخشی از فهرست خواسته‌های خود دربارۀ تضمین‌های امنیتی که برای مذاکره با غرب تهیه کرده است اعلام کرد که خواستار تضمین قانونی الزام‌آوری مبنی بر اینست که ناتو از هرگونه فعالیت نظامی‌ در شرق اروپا و اوکراین دست می‌کشد. 

یانگ جین، همکار پژوهشی در موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی در آکادمی ‌علوم اجتماعی چین، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که روسیه در این مورد بسیار جدی است، زیرا ناتو در دهه‌های گذشته بیش از حد فشار آورده و برای روسیه فضایی جهت مصالحه بیشتر باقی نگذاشته است. مسکو برای اولین بار جزئیات خواسته‌هایی را مطرح کرد که می‌گوید برای کاهش تنش در اروپا و خنثی کردن بحران اوکراین ضروری است، زیرا کشورهای غربی روسیه را متهم کرده‌اند که با تجمع نیرو‌هایش در نزدیکی مرز، برای تهاجم احتمالی آماده شده است. براساس گزارش رویترز، روسیه هرگونه برنامه‌ریزی به‌منظور تهاجم را رد کرده است. 

این خواسته‌ها حاوی عناصری است ــ همچون وتوی مؤثر روسیه در مورد عضویت اوکراین در آینده در ناتو ــ که غرب قبلاً آن را رد کرده است. برخی دیگر به‌معنای حذف تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده از اروپا و خروج گردان‌های چند ملیتی ناتو از لهستان و کشورهای بالتیک استونی، لتونی و لیتوانی هستند که زمانی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی بودند. 

ناتو به رهبری ایالات متحده برای دشمنی با اتحاد جماهیر شوروی و روسیه متولد شد، زیرا در خدمت هژمونی ایالات متحده است و نه صلح منطقه‌ای. یک کارشناس مستقر در پکن در مطالعات روسیه و اروپای شرقی که خواست نامش فاش نشود، گفت: شاید هر چه وضعیت خطرناک‌تر باشد، آمریکا از تنش، منافع بیشتری دریافت خواهد کرد. او همچنین اضافه کرد، «ایجاد تنش می‌تواند انتقام روسیه را به‌همراه داشته باشد و از این رو اعضای ناتو به حمایت ایالات متحده نیاز خواهند داشت و از همین جاست که رهبری ایالات متحده براساس خواسته‌های امنیتی تقویت می‌گردد. اینگونه است که واشنگتن بازی می‌کند، اما بسیاری از کشورهای کوچک نمی‌فهمند، یا چاره ای جز این ندارند که توسط ایالات متحده به بازی گرفته شوند و مورد استفاده قرار گیرند». 

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولت در واشنگتن گفت که ایالات متحده آماده است تا در مورد این پیشنهادها با روسیه گفت‌وگو کند، اما افزود: «مواردی در این اسناد وجود دارد که روس‌ها می‌دانند غیرقابل قبول است».  این مقام گفت که واشنگتن هفته آینده با پیشنهادهای دقیق‌تر و ملموس‌تری در مورد قالب هر گونه گفت‌وگو پاسخ خواهد داد. 

یانگ گفت که ایالات متحده در نهایت پیشنهادهای روسیه را رد خواهد کرد و روسیه نیز دست به‌کار شده و اقدام خواهد کرد، اما یک رویارویی نظامی ‌گسترده بعید به‌نظر می‌رسد. با این حال، درگیری‌های نظامی ‌در شرق اوکراین می‌تواند تا حدی تشدید شود و روسیه استقرار نظامی ‌خود را در کنار مرز افزایش خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: «اگر ناتو جرأت کند و سیستم‌های ضدِ موشکی یا سایر تسلیحات استراتژیک را در اوکراین مستقر کند، مسکو برای از بین بردن آنها حمله جراحی (۱) انجام می‌دهد. این‌گونه است که روسیه در صورت عبور از خطوط قرمز با اقدامات تحریک‌آمیز، برخورد می‌کند.»

۱ــ حمله جراحی (انگلیسی: surgical strike) یک حمله نظامی است که هدف از آن این است که در آن تنها هدف مشروع نظامی ‌موردِ نظر آسیب ببیند و خسارات جانبی به ساختمان‌های اطراف، اتومبیل‌ها و زیرساخت‌ها و وسایل عمومی ‌اندک یا صفر باشد.(ویکی پدیا)

 * https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۱۱۲/۱۲۴۲۸۴۵.shtml