نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

رسوایی حکومت در برگزاری انتخابات پارلمانی

 

حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات در یک سال گذشته بار ها تاکید ورزید که در 28 میزان انتخابات همه شمول و دور از مشکلات متفاوت برگزار می کند.

این کمیسیون همچنان در یک هفته گذشته از انتقال مواد اساس انتخاباتی و کارمندان نیز اطمینان داده بود اما 28 میزان شاهد رسوایی حکومت و کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات پارلمانی شد.

با آغاز انتخابات پارلمانی در ساعت هفت صبح درب هزاران محل انتخاباتی بسته ماند و نگرانی ها از چالش های کلان در برابر این پروسه آغاز شده که از عمده ترین آن عبارت است :   تاخیر در آغاز انتخابات در برخی مراکز، کند بودن روند ثبت نام  ، فرستاده شدن اوراق یک ولایت به ولایت دیگر ، کار نکردن بایومتریک در برخی مراکز،  نبود ناظرین در برخی مراکز ، مداخله زورمندان در حاشیه های مراکز، وجود تصاویر نامزدان در نزدیک های مراکز،  کمبود کارمندان در برخی مراکز و نگران کننده تر از همه ادعا به پر شدن صندوق ها آنهم در برخی محلات انتخاباتی شهر کابل .

این وضعیت نشان میدهد که حکومت افغانستان در کنار برنامه های دیگر اش در این پروسه نیز نا کام شده و توان مدیریت برنامه های ملی را ندارد.

عصر روز شنبه کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز در یک کنفرانس خبری و خوانش یک اعلامیه نگرانی جدی اش را در مورد انتخابات پارلمانی ابراز کرد.

علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفت : برگزاری انتخابات شفاف و به زمان مسوولیت حکومت و کمیسیون انتخابات است ، وی هشدار داد که کوتاهی های که در برگزاری انتخابات صورت گرفته آینده این پروسه را با خطر مواجه کرده است.

کمیسیون شکایات رهبری ضعیف را عامل اصلی این چالش ها دانسته و تاکید ورزید که پیش از برگزاری انتخابات بار ها از وضعیت به وجود آمده امروز هشدار داده بودند اما کسی در حکومت و کمیسیون انتخابات گوش نداد.

این در حالیست که شماری از جریان های سیاسی نیز از وضعیت به وجود آمده در یک ماه گذشته گوش زد کرده بودند طوری که در سند استعفای حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت نیز نگاشته شده بود ، دید متفاوت در داخل نظام حکومتی در مورد برگزاری انتخابات وجود نداشت.

اقای اتمر گفته بود که باید انتخابات پارلمانی و بعدآ انتخابات ریاست جمهوری با برنامه منظم که همه ارکان حکومتی و تفاهم نظر داشته باشند و دید نهاد های ناظر و جریان های سیاسی در آن دخیل باشد برگزار شود . وی همچنان به برگزاری انتخابات شفاف ، دور از تقلب و همه شمول تاکید کرده و از وضعیت به وجود آمده هشدار داده بود.

اکنون مشاهده می شود که در پروسه انتخابات رییس جمهور غنی و رهبری کمیسیون انتخابات به این هشدار ها بی تفاوت بوده و هیچ  توجهی نکرده است.

اگر حکومت در شش ماه گذشته که در تلاش آمادگی ها برای انتخابات بود دیدگاه ها را در نظر می گرفت امروز شاهد رسوایی حکومت و کمیسیون انتخابات نمی بودیم و انتخابات پارلمانی که هویت ملی افغان ها است به خوبی برگزار میشد.

ناتوانی حکومت امروز شنبه سبب شد تا هزاران شهروند کشور ساعت ها در کنار درب مراکز رای دهی انتظار بمانند و در نهایت برای آنها پاسخ نه داده شده و به روز یک شنبه انتظار بمانند که این یک نوع شرم ساری به بدنه نظام کشور است.

اکنون امتحان کلان دیگر در برابر حکومت و کمیسیون انتخابات قرار دارد که آن برگزاری انتخابات ریاست جمهور در بهار سال آینده است .

اگر حکومت از اکنون برای تغیر رهبری کمیسیون انتخابات و برنامه های اثرگذار طرح های را روی دست نگیرد وضعیت انتخابات ریاست جمهور بحرانی تر از انتخابات پارلمانی خواهد بود .

بحث دیگر اعتماد از دست رفته مردم که در انتخابات 2014 و اکنون صورت گرفت انتخابات ریاست جمهوری را با چالش کلان تر مواجه خواهد ساخت که مسوولیت حکومت است تا در این زمینه اقدام جدی کند در غیر آینده دموکراسی و ثبات سیاسی افغانستان در لبه سقوط مواجه خواهد شد که پاسخ آنرا رییس جمهور غنی خواهد داد و تاریخ نیز در این مورد با خط سیاه نقش خواهد شد.

 

 

زاهد شاداب