ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

دیر رسیدهء بد اقبال

جمشید پایمرد

۱۲/۱۲/۲۰۲۱

تحریک طالبان  باید بدانند که در نتیجه تقابل قدرتهای بزرگ جهانی ومنطقه در رابطه به موقعیت جغرافیایی و منابع افغانستان قرعه فال  به نام آنها گره زده شده و بار بزرگ مسؤلیت یک کشور با قدامت تاریخی را بدست آنها سپرده اند ؛ اینک آنها در مقابل یک ملت قهرمان و ستم کشیده مکلفیت های  وطنی ، اسلامی و انسانی دارند . آنها باید بدانند که گرفتن قدرت دولتی کار ساده است ولی تاریخ وطن  نشان داده است که حفظ قدرت در افغانستان کار ساده وسهل نیست ! وقدرت به مفهوم داشتن نیروی جنگی نیست و حتی قدرت و استقرار دولت در هیچ کشوری تنها به داشتن  قوای مسلح تعلق ندارد ، عوامل دیگری نیز در دولت داری ،حفظ ثبات و حکومت داری و سرنوشت نظام وکشور نقش و تاثیر قوی  دارد از جمله  بکار گیری منابع اقتصادی و فن بکار گیری  تکنالوژی  و علم اقتصاد در پیشبرد مجموع ساختار اقتصادی کشور حد اقل چرخاندن نظام اقتصادی تولیدی ، حد اقل ایجاد شغل ، جای کار و بر طرف کردن فقر و بی دوایی  مردم که در حکومت سرپرست شما چنین چیز دیده نمیشود ؛ مردم در فقر تاریخی ودر فاجعه بسر میبرند ولی رهبران شما مردم را به فردای نامعلوم وعده میدهند، این درست است  که مردم به قدرت خداوندی باور دارند اما کابینه ودولت به اجرای کدام وظایف مکلف میباشند و چرا  این دستگاه ایجاد شده است؟ همین اکنون میلونها جوان تحصیل کرده که ستون فقرات کشور را میسازند وزنان که نیم از پیکر جامعه را تشکل میدهند از فقر و بیکاری  رنج میبرند  و هزاران تن تحصیل یافتگان زن ومرد در حال فرار از کشور اند ، تجربه عینی حکم میکند که داشتن افراد رهبری کننده  با مهارت در امورمحوله ، بدست آوردن ، حفظ اعتبار و حمایت مردم کشور  از طریق  خدمت بمردم وحرمت به ارزشهای پزیرفته شدهء مردم  ، باور ها و استوره هایشان ، غرور ، بلند پروازی هایشان، ابتکارات  عملی افراد ،  کرامت شخصی افراد جامعه  و آزادی عمل شان با حفظ اینکه تحقق قانون برای همه بطور یکسان باید  اجرا گردد ؛ همه ای اینها با هم  ارتباط دارند و با تعهدات طالبان و ایجاد نظامی که در آن مردم  سهم ونقش خود را ببینند و منافع خویش ، خوشبختی اجتماعی ، آزادی قانونی و عدالت را ببینند .مردم را به قضا وقدر وعده دادن  کارخوب است . ولی بزرگان گفته اند که (آب تاگلون بچه زیر پای) ، وقتی فقر تا حدی برسد که مردم اطفال خود را بفروشند  ، در آن زمان مردم پروای زمین وآسمان را نخواهد داشت . ضرور و حتمی است که شما در مشارکت خبره گان ودانشمندان به ساختن نظام از طریق تشکیل ارگانهای ثلاثه قوه اجراییه ، تقننیه و قضایه بپردازید ، لویه جرگه را دعوت کنید و بر قانون اساسی کشور با درنظر داشت مشترکات وارزشهای پسندیده ملی وطن وهموطنان ما ،  هویت تاریخی  ، سجایای  مردم و واقعیت های موجود جامعه تصمیم بگیرید .  

یک تذکر مهم دیگر برای تحریک طالبان ، در حکومت داری داشتن قدرت تصمیم گیری  در مناسبات خارجی و تنظیم مناسبات خارجی با در نظر داشت منافع ملی و حفظ مناسبات خوب هوشیارانه و مستقل  با سایر کشور ها و بخصوص با کشور های دارای  پالیسی های متفاوت و متضاد در قضیه افغانستان  بسیار ضروری و حیاتی است ، درک وتجربه بلند وخبره گی و زیرکی سیاسی ضرورت دارد یاد طالبان کرام باشد ما ، در عصری زنده گی میکنم که  حل کننده مهم ترین مسایل دولت داری و نظامسازی   به دانشمندان علم  سیاست ،ساینس ، تخنیک و تکنالوژی و اینکه این اشخاص با تعهد به منافع ملی باشند ضرورت دارد این کار های بزرگ صرف از عهده ملا صاحبان پوره نبوده و با دعا و خیرات کاری پیش برده نمیشود و حکومت تک سالاری  تنظیمی ، حزبی ، جهادی ، زبانی ، قومی، مذهبی  و هر گروه دیگر به تنهایی در افغانستان عمر طولانی و نام نیک نبرده و نمیبرند . 

هموطنان ما از تحریک طالبان  بخاطر آنکه انارشیست  های تجزیه طلب را از عرصه کنار زده و حکومتهای محلی قوم فروشان مافیایی فاسد را که سمبولهای ملی را زیرپا کرده بودند کنار زده اند مشکور  میباشند ، اما هوشیاری طالبان نیز شرط است ، وضعیت میرساند که در حمایت دولتهای مداخله گرجریاناتی براه افتیده تا پارچه های مندرس گروه های فوق  را دوباره  با تزریق پول وسلاح تشویق وترغیب نموده جبهه مقاومت مسلحانه را ایجاد و در اصل جنگ تجزیه طلبانه را سازمان بدهند . 

 یاد تحریک طالبان باشد که دولت های اقلیت محور  که به وحدت ملی نرسیده باشند و از هویت ملی ، استقلال و تمامیت ارضی کشور دفاع نکنند خواهی نخواهی فاقد ارادهء ملی بوده وتحت حاکمیت بیگانگان  و در انزوا فرو رفته و پیوسته در معرض تهدید و دست اندازی قدرت های بزرگ قرار میداشته باشند و طوری که معلوم است طالبان در تحت مدیریت سفارت پاکستان در کابل ، در چندین جبهه دست  و گریبان اند؛ در منا سبات خارجی با کشور ها وخواستهای جداگانه  آنها که  در نتیجه طالبان را در حالت انزوا قرار داده اند ، عقب مانده گی  فقر طاقت فرسا ، بیسوادی و بیکاری در کشور حاکم است ، نظام تولید زراعت و صنعت فرو پاشیده شده وسطح عاید نا خالص ملی دارد به صفر تقرب میکند بد تر از همه نظام بانکی برزمین نشسته و ارزش پول افغانی  کاملا‌ به زیر کشیده شده ، شرمسارانه ارزش پول افغانی در بازار پشاور پاکستان تعین  میگردد و کلدار در اکثریت ولایات کشور در چلند است ، مقابله ودفاع در مقابل گرو های تروریست  موجود مدافع منافع دیگران  و در حال توسعه در افغانستان جبهه دیگری است که وقتی  جنگ شعله ور گردد مهار کردن کابوس وحشت  به آسانی ممکن نیست. طلبان یاد تان باشد که پاکستان، ایران ودیگران بخاطر تضعیف هرچه بیشتر این کشور به تشدید نفاق  و خصومت در میان هموطنان ما میپردازند و بلاخره جنگ داخلی را  بالای شما و بدستان شما آتش خواهند زد . باور دارم که شما  بحیث افغانان غیرت افغانی دارید و نمیخواهید بالای نعش وطن برباد رفته بالای قبرستانها حکومت کنید ! 

 راه چاره وحدت و اتحاد ملی و حمایت مردم  و انسجام ملی است و بس. !   متاسفانه مشکلات شما از دیگران زیاد تر است  به گفته (کمپ *)   شما (دیر رسیده ای بد اقبال ) هستید . 

kemp*  

سالهای  ۱۹۱۰ الی ۱۹۱۴ نوشت  دانشمند انگلیسی نژاد که در مورد عقب مانده گی ایتالیا در عرصه صنعتی سازی