کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

دو تمدن – دو نگرش به سم مواد مخدر

والری ایلین (VALERY ILYIN)

ا. م. شیری

در کشورهای پیشرو غیرغربی مانند چین، ایران، عربستان سعودی، سنگاپور، ویتنام و غیره) تعداد اعدام‌ها برای مواد مخدر در سال گذشته بیش از دو برابر شده است. در روسیه نیز که مجازات اعدام ممنوع است، مبارزه با مواد مخدر در جامعه تشدید می‌شود. و این از دیدگاه یک جامعۀ سالم طبیعی است، نه از دید معماران «هنجار جدید».

در پایان ماه آوریل، معلوم شد که در پنسیلوانیا (ایالات متحده آمریکا) از لایحه‌ای حمایت می‌کنند، که تصویب آن به پرستاران مدارس اجازه می‌دهد مستقیماً در محدودۀ مؤسسات آموزشی به دانش‌آموزان ماری‌جوانا بدهند. و والدین می‌توانند «ماری‌جوانای پزشکی» را دقیقاً در … مدرسه برای فرزندشان تجویز کنند.

در رسانه‌های جمعی انگلیسی زبان از اواخر سال گذشته، موجی از نشریات دربارۀ «فواید» مواد مخدر به راه افتاده است. و این با هدف قانونی شدن آن‌ها انجام می‌شود. طبق تحقیقات شرکت راند، شهروندان ایالات متحده سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برای مواد مخدر مانند ماری‌جوانا، کوکائین، هروئین و متامفتامین‌ها هزینه می‌کنند.

در ایالات متحده بیش از ۲۸ میلیون نفر مواد مخدر مصرف می‌کند. سود حاصل از آن به میلیاردها دلار سر می‌زند. سناریوی قانونی‌کردن دیگر مورد آزمایش قرار گرفته است.

به عنوان مثال، در کالیفرنیا، راهبه‌های کاتولیک با تاسیس یک مؤسسۀ ویژۀ «خواهرانه»، به کشت حشیش شروع کردند. این « خواهران درّه» می‌خواهند دنیا را با گیاهان دارویی و ماری‌جوانا «شفا دهند».

ویدئوهای تبلیغاتی مواد مخدر به عنوان ویدئوهای «درمان معجزه‌آسا» معرفی می‌شوند، که در آن، برای مثال، «یک مرد مبتلا به بیماری پارکینسون برای اولین بار ماری‌جوانای طبی را امتحان می‌کند. ۴ دقیقه پس از آن، علائم اسپاسم و لرزش محو می‌شوند».

حتی مایک تایسون که ماری‌جوانا را بعنوان درمان ناتوانی جنسی به بازار عرضه کرد، درگیر این تجارت کثیف بود! به گفتۀ بازاریابان تایسون، که به شدت در حال گسترش امپراتوری داروهای مخدری خود هستند، ۵۲ درصد از مردان در ایالات متحده از اختلال نعوظ رنج می‌برند. از این رو، سوداگران روی سود خوب حساب می‌کنند.

در ماه آوریل، رهبری اتحادیۀ ملی بسکتبال از انعقاد توافقنامه با انجمن ملی بسکتبالیست‌ها خبر داد که بر اساس آن بازیکنان باشگاه به استفاده از حشیش مجاز خواهند بود. این قرارداد ۷ ساله شامل حذف حشیش از برنامۀ آزمایش بازیکنان بسکتبال می‌شود. بازیکنان دیگر برای مصرف «علف هرز» مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند…

سازمان‌های مذهبی در آمریکا از قانونی شدن مواد مخدر فعالانه حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، کلیسای اسقفی امیدوار است که کنگرۀ ایالات متحده به استفاده از «علف هرز» در زمان «مناسب از نظر پزشکی» اجازه دهد. کلیسای پروتستان از دولت فدرال می‌خواهد قوانینی را وضع کند که به درمان حشیش برای مبارزه با سرطان، ایدز و پلاسیدگی عضلانی اجازه دهد. سازمان «پروتستان‌های هوادار منافع مشترک» می‌گوید که «تصویب قانون ماری‌جوانای طبی یک عمل شفیقانه و دلسوزانه خواهد بود». کنوانسیون ملی باپتیست مترقی معتقد است که نه متخصص پزشکی که حشیش طبی را به بیماران به شدت بیمار تجویز می‌کند و نه خود بیماران نباید تحریم شوند. اتحادیۀ یهودیت اصلاح‌طلب از مقررات فدرال در مورد استفادۀ پزشکی از حشیش حمایت می‌کند…

در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار ماری‌جوانا و فرآورده‌های ماری‌جوانای قانونی در آمریکا خریداری شد که این میزان یک و نیم برابر حجم فروش مثلاً شکلات است!

در کانادا، در اوایل ماه مه، اولین فروشگاه مواد مخدر- داروخانۀ فروش هروئین، متامفتامین و کوکائین درهای خود را با مهمان‌نوازی باز کرد. در اینجا تقریباً همه چیز، از مواد افیونی و هروئین گرفته تا داروی اکستازی و کوکائین فروخته می‌شود.

روند اعتیاد به مواد مخدر به عنوان «هنجار جدید» فقط به آمریکا محدود نمی‌شود. به عنوان مثال، استرالیا «قارچ جادویی و اکستازی را به عنوان دارو تولید می کند». روانپزشکان محلی در بهت فرورفته‌‌اند: «بالاترین مقام بهداشتی استرالیا زمینه را برای درمان آینده بیماری روانی با داروهای باشگاهی محبوب فراهم کرده است. ترکیبات فعال قارچ جادویی و اکستازی از اول ژوئیه ۲۰۲۳ به طور رسمی برای نسخه تأئید می‌شود».

ترویج مواد توهم‌زای «جادویی» به روش استرالیایی و آمریکایی

اروپا هم خیلی عقب نیست. در سوئیس، ماری‌جوانا هنوز در حالت آزمایشی قانونی می‌شود. از ماه ژوئیه، هزاران نفر از ساکنان زوریخ می‌توانند مواد مخدر را به صورت قانونی خریداری و مصرف کنند.

در ۱۲ آوریل، وزیر بهداشت آلمان، کارل لاوترباخ و وزیر کشاورزی جم اوزدمیر اعلام کردند که مقامات آلمانی تا پایان سال ۲۰۲۳ ماری‌جوانا را قانونی خواهند کرد و اجازه ذخیرۀ حشیش و همچنین کشت و فروش خشاش را خواهند داد. علاوه بر این، «باشگاه‌های اجتماعی برای دوستداران ماری‌جوانا» باید در آلمان ایجاد شود که اجازه کشت مواد مخدر و توزیع آن در بین اعضای خود را داشته باشد. این باشگاه‌ها توسط «انجمن‌های غیرانتفاعی» اداره می‌شوند و شهروندان می‌توانند از سن ۱۸ سالگی به آن‌ها بپیوندند. در ازای حق عضویت، ماری جوانا به آن‌ها داده می‌شود.به‌نژادی

به گفتۀ کارل لاوترباخ مقامات آلمانی برای اصلاح سیاست مواد مخدر در اتحادیۀ اروپا لابی‌گری خواهند کرد. در حال حاضر، قانون اتحادیۀ اروپا فعالیت‌های تجاری مرتبط با حشیش، مانند کشت تجاری و فروش خشخاش را ممنوع می‌کند. بر این اساس، بازرگانان آلمانی قرار است با همفکران دیگر کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا متحد شوند و از آزادسازی سیاست مواد مخدر دفاع کنند.

افراد همفکر هم دست روی دست نگذاشته‌اند. در ۵ آوریل، دولت چک یک استراتژی جدید سیاست مواد مخدر را تصویب کرد که تا پایان سال ۲۰۲۵ قابل اجرا خواهد بود. طرح مسئولان شامل قانونی شدن حشیش «تفریحی» است.

مدیر مؤسسه ملی ایالات متحده در مورد سوء مصرف مواد مخدر، نوۀ دختری لئون تروتسکی، دکتر نورا ولکووا: جریان «راست» از استرالیا تا ایالات متحده و کانادا معتقد است که بر انقراض آنگلوساکسون‌ها در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر و فنتانیل نظارت می‌کند.

یک واقعیت قابل تأمل: کارزار فعلی ترویج ماری‌جوانا و « اضطراب فنتانیل» بهاره در غرب تنها ناشی از … ممنوعیت تولید تریاک در افغانستان بود! مقامات اتحادیۀ اروپا رسماً از این می‌ترسند که در غیاب هروئین، معتادان «به سمت مواد مخدر خطرناک‌تر» مانند فنتانیل روی بیاورند. در ماه مارس، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر جنبش ممنوعه «طالبان» در روسیه، دستور سوزاندن تمام مواد مخدر در کشور را صادر کرد و کشت خشخاش را ممنوع کرد. مواد مخدر کشف و ضبط شده باید در حضور دادگاه سوزانده شود و «کشت خشخاش در سراسر کشور اکیداً ممنوع است و پس از آن هیچکس نمی‌تواند در زمین خود خشخاش بکارد». به وزارت امور داخله و مقامات دادستانی افغانستان دستور داده شده که تمامی متخلفان را به پای میز محاکمه بکشانند و به محاکم نیز دستور داده شده که آن‌ها را به «مجازات شرعی» برسانند.

نقل از: تارنمای بنیاد فرهنگ راهبردی

پی‌نوشت:

جل‌الخالق، این سرمایه‌داری چه خواب‌هایی برای بشریت دیده است! تمامی فلاکت‌ها و بدبختی‌هایی را که به بشریت تحمیل کرده، فقر، گرسنگی، بی‌حقوقی، بی‌پناهی را یک روز با راه‌اندازی غوغا و هیاهوی تبلیغاتی در مورد آزادی مناسبات غیرطبیعی بین دو جنس انسان، برسمیت شناختن بچه‌‌‌بازی و غیره به سایه می‌برد و روز دیگر، با ترویج و تبلیغ مواد مخدر! نکته سزاوار تأمل در رابطه با همه این مسائل این است که روحانیت دینی در پشت آن‌ها قرار دارد. بعبارت دیگر، سرمایه‌داری با فتوای خادمان دین چنین روش‌هایی را در جوامع به کار می‌بندد. در همه حال، سرمایه‌داری برای سلامتی مضر است (لینک مطلب مرتبط).

https://eb1384.wordpress.com/2023/05/14/

۲۴ اردیبهشت-ثور ۱۴۰۲