کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

دلایل سوق‌الجیشی عقب‌نشینی نیروهای روسیه از خرسون 

ایگور اسکریپکا

ا. م. شیری

نبرد سرنوشت‌ساز در خرسون اتفاق نیفتاد

با این حال، ایالات متحدۀ آمریکا در نظر دارد به استفاده از منابع انسانی اوکراین به عنوان «برده‌های رزمی» علیه روسیه ادامه دهد.

… موقعیت واحدهای ارتش روسیه در ساحل راست دنپر از نظر نظامی، واقعاً آسان نبود. رود دنپر از خرسون تا کاخوفکا و بیشتر تا دهانه آن، فقط دو ساحل سادۀ یک رودخانۀ عریض نیست. کرانۀ چپ حدود ۱۰ کیلومتر دشت عریض است که پوشیده از باتلاق‌های سیلابی و مجموعۀ بهم پیوستۀ برکه‌ها و انبوه نیزارها می‌باشد و کانال‌ها و رود‌های متعددی در امتداد و عرض آن‌ها جاری هستند.

علاوه بر نیروگاه برق آبی کاخوفکا، یک گذرگاه دیگر از دشت سیلابی در پائین‌دست یک سد خاکی از اولشک تا پل آنتونوفسکی وجود دارد. یعنی باید با کشتی نه ۱-۲ کیلومتر مانند طریقۀ معمول عبور از رود عریض دنپر، بلکه ۱۵-۲۰ کیلومتر را پشت سر بگذارند، که آن هم ظرفیت عملیاتی کشتی‌ها را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد (کانال‌های قابل کشتیرانی پیچ در پیچ هستند و حرکت در یک خط مستقیم ممکن نیست).

مشکل دیگری نیز در آستانۀ زمستان وجود دارد. در سال‌های اخیر، زمستان مهمان نادری در پایین‌دست دنپر بوده است، اما هیچ تضمینی در برابر هوسبازی طبیعت وجود ندارد. و یخ زدن رود دنپر می‌تواند واقعاً به یک فاجعه تبدیل شود. از یک طرف، به دلیل نادر بودن یخ‌زدگی دنپر در منطقۀ خرسون، یخ شکن‌های بسیار کمی در اینجا وجود دارند. از طرف دیگر، ضخامت یخ هرگز آنقدر نبوده است که حتی عبور وسایل نقلیۀ سبک از روی آن امکان‌پذیر باشد. به این دلایل، کرانۀ راست منطقۀ خرسون از «سرزمین اصلی» به مدت چندین ماه واقعاً به طور کامل قطع می‌شود.

همانطور که گفته می‌شود، جیک سالیوان، دستیار امنیت ملی بایدن، هنگام  بازدید از کی‌یف در ۴ نوامبر، به زلنسکی پیشنهاد کرد که برای مذاکره با روسیه «علاقمندی» نشان دهد. و در عین حال، او خواستار حمله به خرسون در روزهای آینده شد تا تصرف آن با اجلاس کشورهای گروه ۲۰ در اندونزی در ۱۵ نوامبر مصادف ‌شود. برای اینکه  بنظر می‌رسد «مسئله اوکراین» در آن محوریت خواهد داشت.

برغم این، تصویر پیروزی نظامی اوکراین ظاهر نشد. در حالی که دشمن در همان مواضع ماه آوریل باقی ماند، نیروهای روسیه کاملاً سازمان‌یافته به سمت ساحل چپ عقب‌نشینی کردند. اگر هر چیزی را بنام خود بنامیم، این یک امتیاز جدی است که به زلنسکی اجازه می‌دهد تا در یک «موج پیروزمندانه» صلح کند.

در عین حال، هیچ توافق حد وسطی مانند «توافق مینسک» دیگر برای روسیه مناسب نخواهد بود. یعنی توافقی لازم است که وضعیت پیرامون اوکراین و روابط دوجانبه را عادی سازد و اختلافات ارضی موکول شده به آینده را  با حفظ خط مرزی موجود حل و فصل کند.

با این حال، میهن‌پرستان اوکراینی خواستار پیروزی کامل زلنسکی هستند. اما ایالات متحده در نظر دارد به استفاده از منابع انسانی اوکراین به عنوان «برده‌های رزمی» علیه روسیه ادامه دهد. «صلحدوستی» زلنسکی به آمادگی برای مذاکره «بدون پیش‌شرط»، یعنی برای مدت نامحدود خلاصه می‌شود.

موضع روسیه توسط ماریا زاخارووا اعلام شد: «ما همچنان برای مذاکره آماده هستیم. ما هرگز از مذاکره امتناع نکرده‌ایم، ما برای انجام آن، البته با توجه به روند توسعۀ واقعیت‌هایی موجود، آمادۀ هستیم».

اما از واشنگتن چنین صداهایی به گوش می‌رسد: «حل و فصل مناقشۀ در اوکراین فقط پس از خروج نیروهای روسیه امکان‌پذیر است». این حرف بایدن است و سالیوان به رئیس خود می‌گوید: «مسکو اگر بخواهد می‌تواند فردا به درگیری پایان دهد. ما مشتاقانه منتظر روند مذاکرات در آینده هستیم. رئیس جمهور ما، جو بایدن گفت که این جنگ باید با یک توافق خاتمه یابد. اما ما می‌دانیم این تصمیم در اختیار پرزیدنت زلنسکی است که پیش‌شرط‌ها، از جمله احترام به مرزها و به رسمیت شناختن مسئولیت را تعیین کند و بر اساس آن‌ها بر سر میز مذاکره به‌نشیند».

امتناع زلنسکی از شرکت در نشست بالی بلافاصله پس از خروج نیروهای روسی از خرسون، بارزترین نشانۀ خواست آمریکایی‌ها است. برای اوکراین، که عضو دائمی «باشگاه گروه ۲۰» نیست، دعوت حتی به عنوان مهمان، یک رویداد است (به خصوص اگر یک بازیگر از خود راضی دعوت شود). آمریکایی‌ها مجبور بودند برای گرفتن دعوت رسمی از کشور میزبان اجلاس (اندونزی) تلاش زیادی کنند، اما معلوم شد این دعوت همزمان با امتناع از پیش تعیین شدۀ زلنسکی از سفر، یک ظاهرسازی بود.

غیبت زلنسکی در نشست بالی به معنای فقدان امکان رسمی گفتگوی اساسی در مورد اوکراین و همچنین، به مفهوم غیرممکن بودن اجرای درخواست آمریکا مبنی بر «تعیین پیش‌شرط‌ها و به تبع آن، نشستن بر سر میز مذاکره بعنوان اختیارات رئیس جمهور زلنسکی» می‌باشد.

۲۴ آبان- عقرب ۱۴۰۱

https://www.fondsk.ru/news/2022/11/13/reshajuschej-bitvy-za-herson-ne-proizoshlo-57664.html