کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

دعوا برای قطره‌ای واکسن در قاره سبز

دعوا برای قطره‌ای واکسن در قاره سبز

تشدید کشمکش‌ها میان اتحادیه اروپا و شرکت انگلیسی-سوئدی تولید واکسن «آسترازنکا» و استنکاف انگلیس برای تقسیم بخشی از ذخایر واکسن این شرکت به اروپا، رقابتی را برای عبور از بحران کرونا در قاره سبز شکل داده که در آن اثری از ارزش‌های انسانی دیده نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، برخلاف آنچه انتظار می‌رفت که ۲۰۲۱ سال واکسیناسیون کرونا و عبور از بحران همه‌گیری باشد باشد، کار در روزهای اخیر به اتهام و تهدید در قاره سبز کشیده است. قرار بود طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت تمام اعضای کادر درمانی و سالمندان در یک صد روز نخست سال جدید میلادی واکسینه شوند.

کشورهای اروپایی از قبل به اجرای کند طرح واکسیناسیون کرونا متهم بودند، اما کار زمانی پیچیده شد که شرکت واکسن‌سازی آسترازنکا روز جمعه (سوم بهمن ماه) به اتحادیه اروپا اعلام کرد نخستین ارسال محموله واکسن متعلق به این شرکت کمتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود.

سخنگوی این شرکت بدون بیان جزئیات بیشتر از حجم محموله اولیه، کاهش میزان تولید در کارخانه بلژیک را علت تامین کمتر از حد انتظار زنجیره توزیع در اروپا دانست.

این اتفاق درست به فاصله کوتاهی پس آن رخ داد که شرکت آمریکایی فایزربیون‌تک هم از تاخیر در تحویل واکسن‌های کرونا به اتحادیه اروپا خبر داد.

«استلا کریاکیدس» کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه ای به آسترازنکا هشدار داد که سریع‌تر به تعهدات اخلاقی و حقوقی خود در تحویل به موقع واکسن کرونا عمل‌کند.

او با طعنه به قرارداد این شرکت با انگلیس تصریح کرد که در وضعیت همه‌گیری، منطق «اولویت با کسی است که اول سفارش دهد» درست نیست زیرا هیچ بندی در قرارداد درباره تخصیص اولویت ذکر نشده است.

برخی اسناد فاش شده حاکیست که آسترازنکا با ۲ کارخانه مستقر در انگلیس، سفارش اتحادیه اروپا را در اولویت پایین‌تری از انگلیس قرار داده است. وزیر بهداشت آلمان در واکنش به این تحولات خواستار منع صادرات واکسن از اتحادیه اروپا به انگلیس شده است.

انگلیس دو روز پیش نسبت به موضع‌گیری آلمان و پیامدهای توزیع ناعادلانه واکسن کرونا هشدار داد؛ اما زمانی که کمیسیون اروپا خواستار جبران کمبود واکسن‌های استرازنکا از کارخانه‌های انگلیس شد، مقامات این کشور سکوت اختیار کردند.

هرچند هنوز مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا در اروپا صادر نشده اما این شرکت وعده داده بود که در فاصله کوتاهی، محصولات خود را در اختیار کمیسیون اروپا قرار دهد. مسئولیت سفارش و توزیع واکسن کرونا بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه بر عهده کمیسیون اروپاست. این کمیسیون بالغ بر ۴۰۰ میلیون دوز از واکسن آسترازنکا را که مجوز استفاده اضطراری از آن ۱۰ بهمن بررسی و به احتمال زیاد صادر خواهد شد، پیش خرید کرده است.

مقامات فرانسوی قصد داشتند تا ۶۲ درصد از تزریقات ماه فوریه را از واکسن آسترازنکا استفاده کنند. با توجه به اینکه محموله آتی شرکت فایزر بیون‌تک آمریکا هم باید برای تزریق نوبت دوم افرادی که دوز اول را دریافت کردند ذخیره شود، پیش بینی می شود که روند واکسیناسیون در بیشتر کشورهای اروپایی با مشکل جدی مواجه شده است. به این ترتیب احتمال تمدید محدودیت‌های کرونایی و تشدید نا آرامی‌هایی که مشابه آن در هلند رخ داد دور از انتظار نیست.

مدیرعامل آسترازنکا، پاسکال سوریوت می‌گوید وفق قراردادی که با اتحادیه اروپا امضاء شده، تعهدی درباره زمان تحویل واکسن ارائه نشد است. او با اشاره به اصل تحویل واکسن در اسرع وقت تصریح کرد «شاید بهتر بود که اتحادیه اروپا سفارش خود را زودتر ثبت می‌کرد»

به هر روی اتحادیه اروپا گزینه‌های زیادی را پیش رو ندارد و با توجه به اینکه جایگزینی برای آسترازنکا ندارد، به نظر می‌رسد که دریافت واکسن با تاخیر را به لغو سفارش ترجیح می‌دهد.

تردید آلمان نسبت به اثر بخشی آسترازنکا 

در میانه تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و شرکت آسترازنکا، آلمان‌ها نسبت به اثر بخشی واکسن این شرکت بر افراد مسن ابراز تردید کرده و می‌گویند که از این حصول برای افراد بالا ۶۵ سال استفاده نخواهند کرد.

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس امروز تصریح کرد که سازمان ناظر بر محصولات دارویی کشورش اثر بخشی این واکسن را برای تمام گروه های سنی تائید کرده است. وی بر همین اساس خاطر نشان کرد که ارزیابی دانشمندان آلمانی را در این خصوص قبول ندارد.

یک سخنگوی استرازنکا نیز خاطر نشان کرد که یافته‌های این شرکت حاکیست که واکسن تولید شده برای افراد بالای ۶۵ سال اثر بخش است.

«ینس اسپان» وزیر بهداشت آلمان هشدار داده است که این کشور به دلیل کمبود واکسن “ده هفته سخت” در پیش خواهد داشت. او با هشدار درباره وضعیت موجود پیشنهاد برگزاری نشستی با حضور شرکت‌های واکسن‌سازی و رهبران فدرال و منطقه‌ای آلمان را داده تا درباره “گام‌های بعدی” و این که چطور اروپا می‌تواند “سهم عادلانه” خود از واکسن را دریافت کند، گفت‌وگو کنند.

این در حالیست که مایکل گوو معاون نخست وزیر انگلیس می‌گوید که نسبت به تحویل به موقع محموله‌های آسترازنکا «اطمینان کامل» دارد، زیرا این شرکت وعده داده که واکسن ها را طبق زمان‌بندی تعیین‌شده تحویل دهد.

وی در گفت وگو با شبکه رادیویی تایمز ابراز امیدواری کرد که واکسیناسیون سراسری در این کشور طبق برنامه پیش خواهد رفت.

کارشناسان و دانشمندان امور بهداشتی در انگلیس معتقدند که ارسال بخشی از ذخایر واکسن کرونا به اروپا نه تنها به لحاظ اخلاقی که در حقیقت به نفع کشور است. پروفسور اندی پولارد رئیس کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی کرونا می‌گوید: ما باید برون‌نگر باشیم و در راستای توزیع منصفانه واکسن، اطمینان حاصل کنیم که آن‌هایی که در خطر بیشتر ابتلا به این بیماری قرار دارند،  فارغ از موقعیت مکانی، به واکسن دسترسی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: همه گیری کرونا یک مقوله انگلیسی یا اروپایی نیست. یک بحران جهانی است و همه ما بلحاظ سلامتی و اقتصادی گرفتار هستیم.

با این حال مایکل گوو در گفت‌وگو با رادیو تایمز، آب پاکی را روی چنین پیشنهادی ریخت و تصریح کرد که تا پایان واکسیناسیون کرونا، محموله‌ای از انگلیس به اروپا ارسال نخواهد شد.