اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

دست مریزاد آغا….!

در آستانه سالگرد به قدرت رسیدن روحانیون در ایران بخت برگشته ، در مطلبی به روگشایی یک فروند جنگنده اشاره کردم به نام آذرخش 2 و با نام مستعار پرپروک ! سوالی کرده بودند که پرپروک چیست ؟ کمبود و اشکال مطلب را دریافتم ، هرچند دیر باشد . پرپروک همان فرفره کاغذی قدیم است که زمانی هر فرفره کاغذی دست ساز مادرمان را به دو ریال در کوچه و محله میفروختیم . ضرر و خاصیتی نداشت فقط باید باد میوزید تا فرفره میچرخید . درشیراز به آن پرپروک میگویند .

موضوع دوم که واقعا دست مریزاد دارد مواضع جدید خامنه ای است که «اگر بنابر تحریم باشد، حکومت اسلامی ایران هم می‌تواند غرب را تحریم کند و این کار را خواهد کرد.» علی خامنه‌ای خلیفه مسلمین ، غرب را تهدید کرد که در معرض تحریم‌های کشورش قرار خواهد گرفت . علی خامنه ای تاکید کرد : حتی در صورت عمل به خواسته‌های غرب تحریم‌ها پایان نمی‌یابد….

ظاهرا آغا مقداری قاطی فرموده اند . این قاطی کردن طبیعی است . سیاستهای غرب خرخره کل نظام را این بار سخت چسبیده و فرصتی برای باز هم کوتاه آمدن نیست . در پایان خاله بازی مذاکرات هستند . غرب از مذاکره بدش نیامده و باز هم اهل مذاکره است اما نه تا ابد و نه به ساز ولایت….به قول اوباما که سال گذشته تصریح کرد که این بازی بین غرب و حکومت اسلامی ایران ، وقت اضافه اش هم تمام است . ولی این مواضع آخر خامنه ای همان مخاطب بسیجی را هم گیج میکند . خامنه ای در حالی این پیام را به ذهن القاء میکند که 3 روز قبلش نامه رسمی به کاخ سفید نوشت . بعد دعوت به سیاست ریاضتی میکند و یا واجب شدن پرداخت مالیات و یا عدم وابستگی به نفت….

اقتصاد ریاضتی از همان زمان به قدرت رسیدن روحانییت به مردم تحمیل شد . پرداخت مالیات هم نیاز به فتوای شرعی ندارد بلکه باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود که همین هم حداقل 50 سال زمان و کار فرهنگی نیاز دارد . قطع وابستگی به درآمدهای نفتی هم از آن جوکهای به یاد ماندنی است . خامنه ای رهنمود یا فتوا داده که مردم جنس خارجی نخرند و اجناس داخلی ایرانی را بخرند ! منظورش از جنس داخلی هم پسته و لواشک آلوست ، و در بخش صنعتی هم همان فرفره یا پرپروک است !

پس موارد مورد اشاره خامنه ای از جنس همان حرفهای مفتی است که البته بک کارائی دارد . بسیجی سینه سوخته را برای یک توافق بد آماده میکند . ( بد از نظر نظام سیاسی حاکم ) . تجربه شد وقتی حکومت اسلامی ایران بخواهد یک قدمی سیاسی بردارد یا توافقی انجام دهند ، صحنه را طوری نشان بدهند که یعنی دست بالا را دارند . بعد از توافق پیش رو ظاهرا تحریمها یک شبه لغو نمیشود و این نیاز به توجیهات شرعی واجب دارد ! درست مثل خمینی که تا یک هفته قبل از قبول آتش بس جنگ ایران و عراق ، و در حالی که همه با هم به موضوع آتش بس فکر میکردند ، همزمان برای نیروهای داخلی هنوز روی دیوارهای شهر مینوشتند که باید تا آخرین خشت خانه جنگید و راه ازادی قدس از بغداد میگذرد ! به بیرون آدرس مقاومت میدهند و ناگهان توافق میکنند . معنی ساده حرفهای اخیر علی خامنه ای این است که توافق حتما انجام میشود و بعد از توافق هم طبق خواسته طرف غربی ، تحریمها یک شبه لغو نمیشود !

در جریان جنگ اول خلیج و بیرون شدن صدام از کویت ، زمانی که 2 تیم از طرفین درگیری ( غرب و صدام ) برای مذاکراه نشستند ، در یک جایی طرف غربی به تیم صدام میگوید : شما برای نطر دادن اینجا نیستید و یا در شرایط نظر دادن نیستید ! شما فقط برای گوش دادن و انجام دادن اینجا هستید ! همین وضعییت با تفاوت در شکل ، درمذاکرات فعلی بین غرب و حکومت اسلامی هم حاکم است .  این اسمش همان تفاوت قمیت در زمان بندی های مختلف در انجام توافق است . مثلا اگر در 10 سال پیش همین جدیت برای توافق در مذاکره وجود میداشت ، شاید نظر حکومت اسلامی ایران هم لحاظ میشد و واقعا مذاکرات 2 جانبه پیش میرفت . اما قیمت امروز توافق میگوید که حکومت اسلامی ایران حرفی برای گفتن ندارد بلکه فقط باید گوش کند و انجام دهد !

تحریم غرب از طرف حکومت اسلامی که خامنه ای تهدید کرده است ، مثل این است که دست فروش یا بقالی با کارکرد 50 سال پیش ، یک روز تصمیم بگیرد که فروشگاهی بزرگ و زنجیره ای را در 2015 تحریم کند . علی خامنه ای معنی تحریم و تهدید و خودکفایی و اینا….یا نمیداند و یا واقعا از اقتصاد داخلی خبر ندارد . یکی از این 2 تاست ! بودجه سال جاری دولت ایالات متحده هزار میلیارد و 14 میلیون دلار خواهد بود….

حکومت اسلامی ایران سالانه معادل 130 میلیارد دلار درآمد دارد و باتوجه به قانون موجود در ایران، کلیه منابع زیرزمینی (اعم از نفت و گاز) در انحصار کامل دولت قرار دارد و در حدود 120 میلیارد دلار از کل درآمد دولت، از طریق فروش نفت و فراورده‌های نفتی بدست آمده است . حالا تصور کنید که حکومت اسلامی غرب را تحریم کند و آن 120 میلیارد را نداشته باشد . میماند ته صندوق 10 میلیارد که برای جیب عبای خودشان ای ی ی…. بدک نیست !


خامنه ای در 27 ژانویه 2012 گفته بود ،  کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می زنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمی دانند ، یا الفبای غیرت را بلد نیستند، یکی از این دو تا است…..3 سال بعد خامنه ای نامه رسمی برای کاخ سفید نوشت و معانی سیاست و غیرت را تشریح کرد . ولی به نظر من معانی تمامی حرفهایش برای خودشان هم روشن است . علی خامنه ای و تمام اطرافش فقط از جدی بودن این دور مذاکرات عصبانی و کف به لب شده اند . از اینکه نتوانستند مذاکرات را باب میل خودشان انجام دهند ، شاید حق دارند در معانی ساده لغات هم قاطی کنند !

 

اسماعیل هوشیار