اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

دست‌ها از کوبا کوتاه!

مترجم: سایت «۱۰ مهر»

مشکلات نسبت داده‌شده به کوبا هرچه باشد، کوبا دقیقاً به این دلیل مورد حمله قرار می‌گیرد که این جزیرهٔ کوچک نویدبخش یک بدیل انسانی برای نظم نئولیبرالی رو به زوال سرمایه‌داری امروزین و بحران مشروعیت فزایندهٔ آن است. اگر مسأله‌ای باید مورد توجه جدی گیرد، آن مسأله این نیست که کوبایی‌ها چگونه می‌توانند با این مقدار کم امکانات خود بهتر عمل کنند، بلکه این است که چگونه می‌توان امپریالیسمِ دارای این‌همه امکانات را شکست داد.
 

شورای صلح ایالات متحده آمریکا در همبستگی
با انقلاب کوبا ایستاده است!

 

اعتراضات اخیر به‌خاطر وخیم شدن اوضاع در کوبا پایه‌های مادی‌ای دارند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. مردم هر قدر هم که قهرمان باشند، سوسیالیسم باید نیازهای مادی آنها را تأمین کند. محاصرهٔ کوبا توسط ایالات متحده دقیقاً برای فلج ساختن این روند و بی‌اعتبار کردن سوسیالیسم در کوبا و هر جای دیگر است که مردم مظلوم سعی در بهتر کردن وضعیت خود دارند.

رئیس جمهور کوبا دیاز کانل در سال ۲۰۱۹ هشدار داد:

«ایالات متحده، بدین امید که بتواند با دامن زدن به ناآرامی‌های گسترده اجتماعی در کشور ما، و با تشدید مبارزهٔ ایدئولوژیک به بهانۀ این ناآرامی‌ها، خواستار دخالت بشر‌دوستانه‌ای شود که به مداخلهٔ نظامی‌ منجر گردد و حق حاکمیت و استقلال مردم ما را خدشه‌دار سازد، مجموعه‌ای از اقدامات محدود‌کننده، تنگ‌تر کردن محاصرهٔ اقتصادی، و فشار مالی علیه بخش انرژی را، با هدف خفه كردن اقتصاد ما، آغاز کرده است .»

مشکلات نسبت داده‌شده به کوبا هرچه باشد، کوبا دقیقاً به این دلیل مورد حمله قرار می‌گیرد که این جزیرهٔ کوچک نویدبخش یک بدیل انسانی برای نظم نئولیبرالی رو به زوال سرمایه‌داری امروزین و بحران مشروعیت فزایندهٔ آن است. اگر مسأله‌ای باید مورد توجه جدی گیرد، آن مسأله این نیست که کوبایی‌ها چگونه می‌توانند با این مقدار کم امکانات خود بهتر عمل کنند، بلکه این است که چگونه می‌توان امپریالیسمِ دارای این‌همه امکانات را شکست داد. این امر به‌ویژه در مورد کسانی مثل ما مطرح است که امتیاز داشتن شیر آب و آب آشامیدنی را داریم و از امکان دسترسی ۲۴ ساعته به برق برخورداریم، شرایطی که برای بخش عظیمی‌از بشریت وجود ندارد.

از آیزنهاور تا امروز ، سیاست ایالات متحده در مورد کوبا ادامهٔ بی‌وقفهٔ تحریم‌های اقتصادی، حمایت فعال از اقدامات تغییر رژیم و اشغال گوانتانامو بوده است. باید این توهم از بین برود که با تغییر فرد ساکن در دفتر ریاست جمهوری، یک امپریالیسم آمریکایی انسانی‌تری جایگزین خواهد شد. تاکتیک‌های خاص ممکن است از یک رئیس‌جمهور به رئیس‌جمهور دیگر متفاوت باشند، اما هدف خفه کردن سوسیالیسم همیشه اصل راهنما بوده است.

ظلم و ستم بی‌رحمانه و حسابگرانۀ سرمایه‌داری ایالات متحدهٔ آمریکا بیش از پیش زمانی آشکار شد که با شروع بحران پاندمی‌ کووید ۱۹، دولت ترامپ از فرصت به‌دست آمده بهره گرفت تا با افزایش تحریم‌های غیرقانونی، مردم کوبا را بیشتر مجازات کند، که البته جانشین او نیز همان راه را ادامه می‌دهد.

بایدن، علی‌رغم تظاهر به چپ بودن در مبارزات انتخاباتی، به‌جای خاتمه دادن به سیاست ترامپ، آن را تشدید هم کرده است. او به‌جای آغاز گفت‌وگو با دولت منتخب دموکراتیک ونزوئلا، به‌بهانهٔ دفاع از «حاکمیت مردم» آغوش خود را به روی یک رئیس‌جمهور عروسکی به‌نام گوایدو، گشوده است. و به‌جای پذیرفتن حق مردم نیکاراگوئه برای انتخاب رهبران خود، بایدن تحریم‌های غیرقانونی تازه‌ای را وضع کرده که هدف آن، زیر پوشش «دمکراسی»، تضعیف انتخابات آتی آنان است. «سه‌گانهٔ زورگویی» ترامپ ـــ که کوبا (با ۲۴۳ تحریم جدید)، نیکاراگوئه و ونزوئلا را هدف قرار داده است، اکنون به «سه‌گانهٔ» بایدن … و چالش ما بدل شده است.

انقلاب کوبا، از شش دههٔ پیش که پیروز شده است تا امروز، به‌ناچار در برابر یورش‌های ایالات متحده و متحدانش مقاومت کرده است. اینکه کوبا نه‌فقط با موفقیت پابرجا مانده بلکه الگویی بین‌المللی برای پیروزی‌های سوسیالیسم نیز بوده است، بدین معنی نیست که همیشه نیز چنین خواهد بود. کوبایی‌ها می‌توانند مقاومت کنند، اما این ما، که ـــ به‌قول چه گوارا ـــ در «شکم هیولا» زندگی می‌کنیم، هستیم که باید با پایان بخشیدن به محاصرهٔ اقتصادی از انقلاب دفاع کنیم. اکنون زمان دست روی دست گذاشتن نیست. دخالت شدید ایالات متحدهٔ آمریکا در کوبا، همبستگی هرچه بیشتر ما را می‌طلبد.

ما از همهٔ هواداران صلح، حاکمیت خلق‌ها، و عدالت اجتماعی در ایالات متحده و سراسر جهان می‌خواهیم تا برای پایان بخشیدن به تحریم‌های جنایتکارانه، ضد بشری و مداخلات غیرقانونی ایالات متحده در امور کوبا و سایر ملت‌های مستقل دست به دست هم دهند.

شورای صلح ایالات متحدهٔ آمریکا در همبستگی با انقلاب کوبا ایستاده است!

ـــ دست‌ها از کوبا کوتاه!
ـــ به تمامی‌ تحریم‌های جنایت‌کارانه علیه کوبا و دیگر ملت‌‌های مستقل پایان دهید!

شورای صلح ایالات متحدهٔ آمریکا
۱۴ ژوئیه ۲۰۲۱

بیانیه شورای جهانی صلح در مورد اعتراضات اخیر در کوبا
 

شورای جهانی صلح (WPC) از برنامه اخیر امپریالیستی برای ایجاد هرج‌و‌مرج و بی‌نظمی ‌در کوبا که به‌بهانۀ کمبود شدید واردات و سایر محصولات اساسی و نیز قطعی برق، با پرداخت پول و کاملاً هماهنگ‌شده به‌راه انداخته شده است، نگرانی جدی خود را ابراز می‌دارد؛ کمبودهایی که در واقعیت بیشتر به‌دلیل محاصره جنایتکارانه‌ای است که تقریباً ۶۰ سال است از سوی ایالات متحده آمریکا بر كوبا اعمال شده و می‌شود. به‌ویژه اینکه در این اواخر و تحت شرایط همه‌گیری جهانی پاندمی ‌کووید ۱۹، با وضع تحریم‌های جدید و اضافی و اقدامات سخت‌گیرانه مانع از خرید و وارد کردن داروها، مواد اولیه دارویی و همچنین تجهیزات فنی بیمارستان‌ها برای کوبا نیز شده است.

شورای جهانی صلح (WPC) ضمن آگاهی بر درد و رنج مردم کوبا، به‌شدت بر مخالفت خود با هرگونه دخالت در امور داخلی و اقدامات براندازانه، همانطوری که در سایر مناطق جهان با نام «انقلاب‌های رنگی» شاهد بوده‌ایم، با هدف «تغییر رژیم» از طریق مزدوران و عناصر اجیر شده ، تأکید می‌کند. مردم کوبا خیلی خوب می‌دانند که امپریالیست‌ها، صرف نظر از تغییر روش‌ها یا ساکنان کاخ سفید، هرگز جنگ علیه کشورشان را متوقف نکردند. این سیاست‌های جنایتکارانه و غیرانسانی که توسط متحدان امپریالیستی آنها در اتحادیه اروپا و عوامل آنان در کوبا و فلوریدا مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد، امروز حتی به بهانه‌های انسان‌دوستانه، همانطور که قبلاً در مورد دیگر کشورها نیز مشاهده شده، خواستار مداخله علنی نیز می‌باشند.

ما منافع آزمندانۀ آن نیروهایی را که با دو‌رویی و ریا و از طریق تحریم‌ها و محاصره‌های سیاسی و اقتصادی «مردم فقیر کوبا» را برای آموزش «دموکراسی و حقوق بشر» تحت رنج و ستم قرار می‌دهند، تقبیح می‌کنیم. كوبا به‌ویژه از زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۹۵۹ بارها درس‌های عزت و همبستگی را آموخته است، اما در این اواخر و در طی دوره همه‌گیری كووید ۱۹، بار دیگر جزیره انقلاب در حالی که در شرایطی بسیار دشوار و با‌سرعت واکسن‌های خود را با این هدف که به همه مردم نیازمند و مظلوم جهان برساند، تولید می‌کند، کارزار كمك‌های فداكارانه انترناسیونالیستی خود به مردم فقیر و مظلوم جهان را نیز ادامه می‌دهد.

ما خشم خود را از برنامه‌های امپریالیستی برای ایجاد نارضایتی اجتماعی و معکوس ساختن آن علیه دولت مستقل کوبا ابراز می‌داریم. دستاوردهای کوبای سوسیالیست یک نمونه و منبع الهام برای مردم آمریکای لاتین و جهان است.
شورای جهانی صلح همبستگی خود را با مردم قهرمان کوبا و انقلاب آنها اعلام می‌دارد!
ما خواستار رفع سریع محاصره اقتصادی و کلیه تحریم‌ها علیه کوبا هستیم!
تحریکات امپریالیستی بس است!
دست‌ها از کوبا کوتاه!
دبیرخانه شورای جهانی صلح، آتن، یونان ۱۲ ژوئیۀ ۲۰۲۱