مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

در مقابله با لایحه اوباما، آمریکای لاتین از ونزوئلا دفاع خواهد کرد

نوشته: تییری درون

منبع: http://venezuelainfo.wordpress.com

پرزیدنت باراک اوباما در روز ۹ مارس ۲۰۱۵ اعلام کرد که به‌منظور رویارویی با «تهدید غیرعادی و فوق‌العاده ونزوئلا برای امنیت ملی و سیاست خارجی ما» در ایالات متحده «وضعیت اضطراری» برقرار می‌گردد. متعاقباً رئیس جمهوری بولیوی، اوو مورالس خواهان برگزاری نشست اضطراری «اوناسور» (ارگانیسمی که تمامی کشورهای آمریکای لاتین را دربر می‌گیرد) و «سلاک» (سازمان شامل کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب) گردید و چنین گفت: «با اعلام حالت فوق‌العاده در برابر تهاجم باراک اوباما از ونزوئلا دفاع کنیم. و ما می‌رویم تا از ونزوئلا دفاع کنیم.» او در مورد اتحاد خلق‌ها در برابر امپراتوری که می‌کوشد «بین ما تفرقه بیاندازد تا از لحاظ سیاسی بر ما تسلط یابد و در عرصه اقتصادی حق‌مان را از چنگ‌مان در آورد»، تاکید ورزید.

پرزیدنت کورره آ از طریق منشی خود «به‌گونه‌ای قاطعانه عدم پذیرش خود را در مورد تصمیم غیرقانونی و برون‌مرزی علیه ونزوئلا که بیانگر حمله‌ای غیرقابل پذیرش برای حاکمیت این کشور محسوب می شود»، اعلام کرد. او نشانه‌های منفی امضای این لایحه را توسط اوباما، ۴۸ ساعت پس از بازدید هیأت نمایندگی «اوناسور» از کاراکاس یادآوری کرد. این هیأت در مورد تلاش اخیر برای انجام کودتا (۱) علیه پرزیدنت نیکلاس مادورو (که در آوریل ۲۰۱۳ به  مقام ریاست جمهوری انتخاب شده بود) تحقیق به‌عمل آورد، عدم پذیرش مداخله بیگانه را اعلام کرد و از بخش‌هایی از اپوزیسیون که شیوه‌های خشونت‌آمیز اخیر را به‌کار می‌گیرند، دعوت کرد که به‌شیوه انتخاباتی باز گردند.

از سوی دیگر دولت کوبا اعلام کرد: «چگونه ونزوئلا قادر است ایالات متحده را تهدید کند؟ در حالی که هزاران کیلومتر با ایالات متحده فاصله دارد، بدون سلاح‌های استراتژیک و بدون به‌کارگیری منابع و کارگزاران لازم برای توطئه علیه نظام قانونی ایالات متحده؟ چنین اظهاریه‌ای که در سال برگزاری انتخابات پارلمانی در ونزوئلا صورت گرفته است نشان از اراده سیاست خارجی مداخله‌جویانه ایالات متحده دارد.»

جنبش‌های اجتماعی آمریکای لاتین در دفاع از دموکراسی در ونزوئلا بسیج شده‌اند. «ژوآاو پدرو استدیله» که از رهبران جنبش بی‌زمینان برزیل است، می گوید: «در برزیل تمام خلق با شماست. ما همواره با شما همبسته هستیم و هرگز به امپراتوری اجازه نخواهیم داد که ونزوئلا را برای در اختیار گرفتن معادن نفتی‌اش به تصرف خود درآورد.» جنبش اجتماعی بولیوی نیز همبستگی خود را اعلام کرد. «رودلفو ماچاکا» رهبر کنفدراسیون سندیکای کشاورزان، مداخله ایالات متحده را در مسائل داخلی ونزوئلا و همدستی‌اش را در خشونت‌های سازمان داده شده توسط راست‌گرایان، محکوم کرد. ماچاکا افزود: «وضعیت در ونزوئلا ما را نگران کرده است. به‌همین خاطر است که ما همبستگی خود را با این کشور و همچنین با پرزیدنت مادورو اعلام می‌داریم. ما مداخله آمریکای شمالی و دیگر تلاش‌های صورت گرفته برای انجام کودتا یا سایر مانورها را به‌منظور ثبات‌زدایی در ونزوئلا محکوم می‌کنیم.»

رافائل کورره آ دستکاری رسانه‌ای علیه ونزوئلا را افشاء می‌کند

در تاریخ اول مارس، در مراسمی که برای انتصاب «تاباره واسکوئس» به ریاست جمهوری اوروگوئه در مونته ویدئو برگزار گردید، پرزیدنت کورره آ اعلام کرد: «جنگی اقتصادی و رسانه‌ای را بر ونزوئلا تحمیل کرده‌اند و کشور، در موقعیتی قرار گرفته است که سایر حکومت‌های پیشروی آمریکای لاتین پیش از آن قرار داشتند. به یاد بیاوریم آنچه که بر سالوادور آلنده گذشت: همان جنگ اقتصادی، همان نوع مداخله، همان حملات رسانه‌ای. درس‌های تاریخ را به خاطر بسپاریم.» بر اساس گفته‌های کورره آ، این مداخله «الزاماً به سرنوشتی که آلنده به آن دچار شد، منجر نخواهد شد. با وجود این، ما هر روز با تلاش‌هایی برای ثبات‌زدایی دولت‌های دموکراتیک و پیشروی آمریکای لاتین از طریق جنگ اقتصادی و دستکاری رسانه‌ای جهانی رو‌به‌رو هستیم.»

در مورد دستگیری شهردار کاراکاس به‌نام آنتونیو لدسمن، (از اپوزیسیون)، به اتهام دست داشتن در توطئه ثبات‌زدایی از دولت نیکلاس مادورو، پرزیدنت کورره آ اعلام کرد او بدون شناخت جزئیات این رویداد نمی‌تواند به تفسیر آن بپردازد. افزون بر آن «حاکمیت و نهادهای هر کشوری باید مورد احترام قرار گیرد.»

ونزوئلا و یونان به روابط دوجانبه خود استحکام می‌بخشند

خانم دلسی رودریگس، وزیر امور خارجه ونزوئلا، در بازدید خود از یونان در تاریخ ۶ مارس، به‌نام دولت بولیواری و خلق ونزوئلا، به دولت جدید یونان تهنیت گفت. بلافاصله پس از پیروزی سیریزا، مادورو از انتخاب رأی‌دهندگان یونانی به‌رغم کارزار رسانه‌ای که به کمک آن تلاش می‌شد با نمایاندن آلکسیس تسیپراس به‌عنوان مأمور دیکتاتوری ونزوئلا به ایجاد ترس بپردازند، استقبال کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا از طرف آلکسیس تسیپراس که تصمیم خود را برای دعوت از پرزیدنت نیکلاس مادورو در آینده نزدیک  به یونان اعلام می کرد، مورد استقبال قرار گرفت. او با بیان دلبستگی خود به ونزوئلا و خلق آن، پشتیبانی خود را از آن‌ها اعلام نمود.

خانم رودریگس در حالی که فرید فرناندس، سفیر ونزوئلا در یونان او را همراهی می‌کرد، این موقعیت را یافت که با نیکوس کوتزیاز، همتراز یونانی خود دیدار نماید. در این دیدار، امکان تحکیم روابط دو جانبه بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت. نیکوس کوتزیاز اطلاعاتی درباره موقعیت کنونی  ونزوئلا دریافت کرد و بر اهمیت ایجاد روابط مستحکم در زمینه فن‌آوری، اقتصادی، بازرگانی و جهانگردی تأکید ورزید.

یک خواسته مشترک اعلام گردید مبنی بر این که آتن به یکی از شرکای اصلی کاراکاس تبدیل گردد.

این دیدار رسمی در یونان نشانگر اراده کاراکاس برای تحکیم پدید آمدن دنیایی چند قطبی است که در بطن آن احترام متقابل، درک یکدیگر، همکاری و همچنین حق خودمختاری، آزادی و حاکمیت برای همه خلق‌ها به‌رسمیت شناخته شده باشد.