کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

در تحلیلِ سیاستِ پراتیک !

اولین موج اعدامهای گروهی توسط حکومت اسلامی بعد از توافق لوزان ، وادارم کرد تا نکاتی را یادآوری کنم ( 26 نفر در مدت 3 روز )…. نیروهای مختلف و افراد مستقل ، هرکدام زاویه ورودی در تحلیل تفاهم لوزان داشتند و نظرات متفاوتی ارائه کردند . خوب یا بد ، غلط یا درست ….معمولا هرکسی به بخشی از واقعییت اشاره میکند . تحلیل عموما ریشه در خواسته های ذهنی و قلبی تحلیلگران دارد و خواسته های ذهنی با واقعیات سیاسی روز تفاوت دارد . اینکه اگر جناح بازها با جناح غازها بنوازند سازها در یکروزی….به سرنگونی حکومت اسلامی ایران میرسیم ! یک تحلیل ذهنی و غیرواقعی ست ، که بیشتر روی آروزهای ذهنی سوار شده است .


تفاهم لوزان اگر در تابستان به توافق جامع رسید ، قبل یا بعد از شادی و عزای نیروی اپوزسیون ایرانی ، بهتر است تمام قطعات پازل را کنار هم بگذاریم تا تصویری واقعی از صحنه داشته باشیم . کاری که عمده نیروهای اپوزسیون تا به حال انجام داده است ، تحلیل ذهنی خودش را به شیوه های جدلی ، به عنوان واقعییت ، با حالت غش و ضعف برای یکی از زورگیرها ، قالب کرده است . مثل این است که عده ای زورگیر در میدانی تجمع کرده اند و مشغول رجز خوانی و زورآزمایی هستند . کنار گود هم تماشاچی های تحلیل گر نشسته اند و اصرار یا دعوا میکنند که کدام زورگیر بهتر است و شرط بندی روی اینکه کدام زورگیر حق است و در آینده پیروز است ! عالیجنابان زورگیر هم با هر وزن و اندازه ای اساسا محل سگ به تماشاچی های اطراف گود نمیگذارد و با خونسردی مشغول کار خودشان هستند !

صحنه سیاسی خاورمیانه به شدت آشفته و ملتهب است . اما همین آشفتگی دلیلی برای درست ندیدن نیست مگر اینکه در توانمان نباشد . در نگاه و تحلیل درست از وقایع صحنه سیاسی ، فراموش نکنیم که مجموعه ای به نام غرب ، سیاستش را با منافعش تنظیم میکند . بقیه کارها و حرفهایش با همین شاغول سیاسی تنظیم است . برای غرب و منافعش اساسا مهم نیست چه گروهی حاکم است و حاکمان با مردم خودش چه میکنند . منافعش ایجاب کند به سادگی زیرهر قول و قراری هم میزند ! درهمین تفاهم لوزان ، مسئولان غربی چندین بار به این موضوع اذعان کردند که توافق اتمی الزاما ربطی به بهتر شدن حقوق بشر ایران ندارد . غرب با شاغول منافع مطلق خودش ، به هیچ غش و ضعفی کردیت جدی نمیدهد . عده ای طرفدار خط جنگی نئوکان ها….و عده ای دیگر مخالفشان ، و خیلی لوس و بی معنی و کودکانه و میهنی ، مشغول پاره کردن کون هم هستند . در عالم خارج از ذهن ، غرب هم کار خودش را انجام میدهد .

در صحنه سیاسی موجود 3 خط کلی وجود دارد . خط مذاکره و توافق که آمریکا و غرب دراین خط حرکت میکند ، خط جنگی نئوکان های عجول و خط سوم حضور محکم عنصر اجتماعی ! خط سوم تنها خط مشروع سیاسی و مردمی است که اگر در صحنه باشد ، میتواند تاثیرات جدی بر روند قضایای سیاسی بگذارد ، که فعلا فعال نیست . دولت آمریکا و غرب بارها نشان داد یا ثابت کرد که بر سر مسائل استراتزیک و منافع کلان خودش ، اهل جناح بازی و گروه بندی نیست بلکه همه با هم به سوی هدفشان میتازند ! به تجربه دیدیم که وقتی تصمیم گرفتند تا بخشی از مسیرشان را با روشهای جنگی برای بلعیدن عراق پیش بروند ، چطور جورج بوش پسر، از صندقهای انتخاباتی بیرون زد !

دولت آمریکا و غرب در حال سامان دادن به مجموعه ای ، به نام خاورمیانه نوین هستند ، تا به قول خودشان برای 50 سال آینده جا پای محکمی داشته باشند . توافق فرضی اتمی با حکومت اسلامی ایران، بهار موسوم به عرب ، حلقات یک زنجیر هستند . شواهد میگوید که آمريكا ديگر اقدام نظامی گسترده برای ادامه مسیرش در دستور کارش نیست ، بلكه تماما ازمولفه‌های منطقه‌ای استفاده می كند . یمن و سعودی و سوریه و عراق و داعش و اردن و مصر و بقیه موجودی خاورمیانه….همان مولفه های منطقه ای هستند !

ساختار سیاسی و اقتصادی نظم نوین در خاورمیانه بزرگ ، انبساط داخلی درش مستتراست ، منتها و احتمالا با سرعتی کم….! بعد از انجام توافق جامع ، حاکمان فعلی تهران نمیتواند در قدمهای بعد ، هم اعدامهای جمعی را بیشتر کنند یا استمرار دهند ، همزمان چوب تو کون یمن کنند و هم ساختار جدید اقتصادی را بچینند . ولی تا آن زمان برای مهارعنصر اجتماعی هم که شده ، اعدام جمعی را بی مهابا ادامه میدهند . به گزارش تلويزيون سي ان ان در 23 فروردين 93 اوباما در كنفرانس مطبوعاتي بعد از اجلاس سران آمريكاي لاتين در پاناما در قسمت ايران گفت : اگر متقاعد نشويم توافقي نخواهيم كرد….

وقایع سیاسی روزانه در حال پیش رفتن است ، سکوت یا عربده من وغش و ضعف بقیه نیروهای موجود ، سرسوزنی در سیاست عملی غرب تاثیر ندارد . پس وقتی تاثیر عملی و جدی درمیدان سیاست روز نداریم ، من ترجیح میدهم که حداقل واقع بین باشم . گربه های جنگ طلب و موشهای مماشات گر ، میتوانند به پاره کردن کون هم برای اثبات خودشان ادامه دهند . این صحنه و چنین طنز تلخی نه ربطی به مبارزه و منافع مردم دارد و نه ارباب بی مروت را از پیش بردن خطش باز میدارد ! فقط کوتوله های سیاسی از عملکرد و سیاستهای کلان غرب ، یا پلهای پیروزی صلح بر جنگ میسازند و یا شکست و خفت قوم آریایی !

در اینجا مجددا یادآوری کنم که موضوع سلاح اتمی کشک و بهانه است . از حدود 10 سال پیش سالیانه کاخ سفید اعلام میکرد ، که حکومت اسلامی ایران شش ماه یا یک سال با بمب اتم فاصله دارد . واین ادعا هرسال تکرار میشد ، ولی از رسیدن به سلاح هسته ای خبری نبود . طبعا حکومت اسلامی خواهان داشتن سلاح هسته ای بوده وهست . مراکز تحقیقی هسته ای هم دارند ، بودجه های کلان هم صرف شده ، ولی فن آوری سلاح هسته ای را ندارند و باید از جایی تهیه کنند . حتی روسها با تمام اختلاف منافعشان با غرب ، حاضر نیستند تا یک قدرت اتمی  را کنار خودشان تحمل کنند . فن آوری سلاح هسته ای مقادیری فوتهای استادی گوزه گری نیاز دارد که هیچکس ، تاکید میکنم هیچکس حاضر نیست آن را در اختیار حکومت اسلامی قرار دهد . موضوع توافق جامع که قرار است در همین تابستان 2015 امضاء شود ، شامل مجموعه ای از مسائل زیربنایی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نوین میشود که اگر جنبه اجرایی پیدا کند ، تبعاتش کل جامعه ایران و خاورمیانه و جهان را مستقیما تحت الشعاع قرار میدهد !


اسماعیل هوشیار

14.04.2015