کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

در آستانه نظم نوین جهانی

asta

الکساندر دانتسکئی

(Aleksandr Donetskiy)

http://www.fondsk.ru/news/2014/08/20/na-poroge-novogo-miroustrojstva-29063.html

ترجمه و یادآوریها: ا. م. شیری

۱ شهریور- سنبله ۱۳۹۳

واکنش دولتهای اروپائی نسبت به برقراری تحریمهای تلافی جویانه روسیه در پاسخ به اعمال محدودیتهای اروپا علیه فدراسیون روسیه، نه تنها بخاطر تأثیر روانی فرموله شده توسط اورماس پائت، وزیر خارجه استونی («فقط آمریکا و اتحادیه اروپا مجاز به مجازات پسران بد هستند. روسیه از چنین حقی برخوردار نیست»)، حتی بدلیل چشم انداز غم انگیز ناشی از این تحریمها برای اقتصاد بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به شوک نزدیک بود(۱).

 در روزهای اول روزنامه نگاران با ذوق زدگی اعلام کردند، که مقامات رهبری روسیه با محدود کردن واردات خواربار اروپائی، قصد دارند مردم خود را از گرسنگی بکشند. اما چنین ادعاها نیز مانند تفاوت سطح نویسندگان مقالات در خصوص خطر گرسنگی روسیه با تحلیلگران جدی، بسیار دور از واقعیت است.

اول- در جهان هیچ کالای منحصر بفردی باقی نمانده است که مشابه آن را سایر کشورها تولید نکرده باشند. این کالاها هم مثل همه منحصربفردها، نه فقط برای محافل کوچک علاقمندان، بلکه برای توده های مصرف کننده قابل دسترس می باشند. یقینا، محدودیت در واردات گوشت ران گاو تولید شده در پارما(۲) بهیچوجه موجب شورش گرسنگان در شهرهای بوریاتیا(۳)نخواهد شد، و فقدان شامپاینهای «بیوه کلیکو» در قفسه مغازه ها بعید است ذهنیت مردم اسلاویانسک- روی- کوبانی(۴) را تحت تأثیر قرار دهد.

دوم- بازارها از خالی بودن متنفرند. ران مرغ محصول روسیه جایگزین «ران بوش»(۵) در قفسه مغازه ها می گردد؛ جای پنیرهای «خشک» هلندی یا ایتالیائی در مناطق مختلف روسیه را محصولات لبنی مجاز  قزاقستان و بلاروس می گیرد، که اکنون در بازارهای روسیه با همدیگر رقابت می کنند. و بسیاری از علاقمندان میوه فرصت خواهند یافت تا بخاطر آورند که در زبان روسی آلما آتا بمعنی «پدر سیب» ترجمه می شود نه ورشو.

سوم- کشورهایی که مسکو همراه با آنها اتحادیه اقتصادی تشکیل می دهد یا آن کشورهایی که برای پیوستن به این اتحادیه آماده می شوند، بخاطر برقراری تحریم علیه روسیه از واشنگتن و بروکسل تشکر خواهند کرد. باضافه این، بخشی از پول روسیه در مسیر توسعه کشاورزی کشورهای متحد روسیه صرف می گردد نه در راه کشاورزی اروپا.

اروپا و آمریکا با سیاست تحریمی خود، خود را بزیر تازیانه گرفته، ۱۲ میلیارد دلار زیان دیدند. ضرر و زیانهای جمهوریهای حوزه بالتیک آنقدر محسوس است، که حتی قبل از برقراری تحریمهای تلافی جویانه روسیه، کاهش درآمد ناخالص ملی آنها ۱۰ درصد پیش بینی می شد. امروز هم یکسری شرکتهای کنسرو ماهی لتونی که ۹۰ درصد محصولات آنها به روسیه صادر می شد، برای اعلام ورشکستگی آماده می شوند. لیتوانی با از دست دادن دو سوم خریداران گوشت خوک، و استونی نیز با کاهش یک چهارم تا یک سوم صادرات محصولات کشاورزی خود به روسیه، با وصعیت مشابهی مواجه شده اند. تولید کنندگان روغن فنلاند که از ابتدای قرن بیستم روی بازار روسیه تمرکز داشتند و همچنین باغداران لهستانی هم وحشت زده شده اند. دهقانان هلند، مجارستان، بلغارستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ماهیگیران نروژ از دریافت میلیاردها یورو محروم می شوند.

اطاعت بی چون و چرا از اراده سیاسی کاخ سفید برای اروپائی بسیار قابل توجه خواهد بود. تا جائی که سیاستمداران فنلاندی شروع بحران سیاسی در سال جاری و برگزاری انتخابات پیش از موعود با شعار «جدایی از بروکسل» را پیش بینی می کنند. مقامات رهبری مجارستان که اقتصاد آن بطور سنتی بسوی روسیه توجه داشته، بی میلی خود را برای تطابق با الزامات کمیسیون اروپا آشکارا اعلام می کنند. نارضایتی از سیاستهای نهادهای مرکزی اتحادیه اروپا در بلغارستان و یونان، کشورهایی که سهم آنها از صادرات به روسیه به ترتیب ۲۰ و ۲دهم و ۱۲ و ۴دهم می باشد، بحد بلوغ رسیده است.

عواقب اقتصادی ناگوار پیروی بی چون و چرا از بازیهای تحریم آمریکا را هم اکنون آلمان، ایتالیا و فرانسه- تأمین کنندگان عمده بودجه اتحادیه اروپا- احساس می کنند. اگر پاریس از رشد صفر درصدی درآمد ناخالص ملی صحبت می کند، رم و برلین از کاهش (۲/۰) دو دهم درصدی آن خبر می دهند. ضمن این، اروپا ضرر و زیانهای ناشی از تحریمهای اعمالی خود و تحریمهای تلافی جویانه را با هیچ چیز نمی تواند جبران نماید. به سخن دیگر، اروپا با امتیاز دادن به واشنگتن، در باتلاق بحران جدید گرفتار می شود و برای خروج از آن، لازم است درآمد ناخالص ملی خود را به سطح سال ۲۰۰۸ برساند که این هم، مثلا، فنلاند به بیش از ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

از همه ناگوارتر برای اروپائیها این است، که آنها با اقدامات خود، فرایند تجدید ساختار کل بخش اقتصاد جهانی را آغاز نموده، موقعیت خود را داوطلبانه به کشورهای رقیب و در حال توسعه سریع در آسیا و آمریکای جنوبی تسلیم کردند…

و اما، برای گرفتن جای تولیدکنندگان اروپائی میوه و تره بار در بازار روسیه، چین، ترکیه و اسرائیل آمادگی خود را اعلام کرده اند. کشورهای برزیل، آرژانتین و زلاندنو نیز با ابراز علاقمندی به حفظ بازار گوشت روسیه، عدم تمایل خود را برای پیوستن به تحریمهای آمریکا و اروپا اعلام نموده، برای جبران محدودیت واردات گوشت از اروپا آماده اند. سوئیس که محصولات لبنی و انواع پنیر آن بدتر از محصولات مشابه ایتالیائی، فرانسوی و هلندی نیست، از دیگر تحمریمهای اروپا برکنار مانده است. برغم حمایت رسمی توکیو از مواضع آمریکا، بعید است ماهیگیران ژاپنی از فرصت پیش آمده برای بیرون راندن رقبای اروپائی خود استفاده نکنند.

البته، آمریکا و بروکسل سعی می کنند این کشورها را برای پیوستن به تحریمهای ضد روسیه تحت فشار قرار دهند. اما در حال حاضر کار از اینها گذشته است. روند زوال بخش کشاورزی کشورهای فقیر اتحادیه اروپا آغاز شده و شروع ناگزیر دور تازه بحران اقتصادی در اروپا، اگر هم نتواند شیرازه اتحادیه اروپا را از هم بگسلد، حداقل سطح رفاه اروپائیها را مدتهای طولانی کاهش خواهد داد. جریان پول روسیه بجای اروپا به توسعه اقتصاد کشورهای بریکس، اتحادیه گمرکی(۶) و سایر اقتصادهای در حال رشد «جهان حاشیه ای» تکان خواهد داد.

 اما، این هم پایان کار نیست. واشنگتن و بروکسل در تلاشهای خود برای نابودی کامل اقتصاد اروپا با تشویقهای رقبای آسیائی، تحریمهای ضد روسی در برگیرنده صدور انرژی به اروپا را نیز بررسی می کنند. نتیجه این گام برای کشورهای اروپایی وابسته به روسیه از ۱۰- ۱۰۰ درصد چه خواهد بود، تنها می توان حدس زد. فقط یک موضوع را می توان با اطمینان گفت، که حضرات! حتی بدون برقراری تحریمها در بخش انرژی، ما در آستانه غروب اروپا و رشد سریع آسیا و آمریکای لاتین قرار داریم.

یادآوریهای مترجم:

۱ــ «چاه کن همواره در بن چاه است». رژیمهای امپریالیستی آمریکا و اروپا که با زورگیری و عربده کشی های لومپنانه بی وقفه ثروتهای همه جهان را به تاراج برده و مرتکب نسل کشی ها و قتل عامهای بی سابقه در تاریخ بشر شده اند و می شوند، در نتیجه گردن کلفتی های خود اکنون در «چاه ویل» گرفتار آمده اند. البته، نباید و نمی توان تصور که مسبب و عامل همه گرفتاری های امپریالیستهای آمریکا و اتحادیه اروپا فقط نتیجه مقاومت و تلاشهای روسیه در مقابل آمریکایی سازی جهان می باشد. چه که قبل از روسیه، مبارزه و مقاومت جانانه خلقها و کشورهای بسیاری، از جمله مردم ایران در مقابل باج خواهی ها و عربده کشی های «می زنم، می کشم» رژیمهای فاشیستی- امپریالیستی غربی بسرکردگی آمریکا، شرایط مساعد این گرفتاری را فراهم ساخته بود.   

۲ ــ نام یکی از استانهای ایتالیا.

۳ ــ نام یکی از جمهوریهای خودمختار فدراسیون روسیه.

۴ ــ نام شهری در ناحیه کوبانی کراسنادار، یکی از واحدهای جمهوری فدراتیو روسیه.

۵ ــ ران مرغ وارادتی اتحاد شوروی از آمریکا در دوره جرج بوش (پدر) با عنوان «ران بوش» شهرت یافت.

۶ ــ اتحادیه گمرکی متشکل از جمهوریهای بلاروس، قزاقستان و روسیه.