کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

داعش هم خود می‌کشد و هم به بهانه داعش می‌کشند!

منبع:‌ یونگه ولت
ترجمه: رضا نافعی، ۷ اوت ۲۰۱۵

بمباران‌های یکساله آمریکا در سوریه و عراق گسترش می‌یابد. خبرهای تأیید نشده حاکی از آنند که در پایان هفته گذشته آمریکا با هواپیماهای بی‌سرنشین خود (پهباد)، برای نخستین بار از خاک ترکیه، دست به حملات هوایی به سوریه زد. طبق این خبرها گویا هدف بمباران‌ها مواضع گروه النصرت بوده است. النصرت در هفته گذشته به گروهی از «نیروهای نظامی ‌نوین سوریه»، که آمریکا هزینه آن‌ها را می‌پردازد، حمله کرده و افراد آن گروه را به‌استثنای هشت نفر ربوده است. بنا به گزارش CNN نیروی هوایی آمریکا به حمایت از آن گروه وارد عملیات شده است. پیش از آن فرستنده مذکور گزارش داده بود که پرزیدنت اوباما رسماً «حمله به ارتش سوریه » را نیز «در صورت حمله به متحدان آمریکا» مجاز شمرده است.

Alistair Baskey سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «درباره جزئیات تعهدات نظامی ‌سخنی گفته نخواهد شد.» ولی با بیان این نکته که از رزمندگان با «نیروی آتش گسترده حمایت شده است» به بالا گرفتن کار اذعان کرد. تاکنون فقط برای حمله به داعش به ارتش آمریکا چراغ سبز داده شده است. آمریکا و همپیمان‌هایش در آگوست ۲۰۱۴ مواضع داعش را در عراق بمباران کردند. یک ماه بعد مواضع آنان در سوریه نیز بمباران شد. بنا به آمار ارائه شده از سوی پایگاه اینترنتی airwars.org این مواضع از آن زمان تا کنون ۵۸۶۶ بار بمباران شده‌اند. گویا تا کنون ۱۵هزار رزمنده داعش و ۱۲۴۷ غیرنظامی ‌کشته شده‌اند. معهذا این بمباران‌ها تاکنون موجب تضعیف داعش نشده‌اند.

آن کس که از گسترش میدان بمباران‌ها ابراز «شادمانی» کرد سناتور جمهوریخواه «جان مک کین» بود که از آغاز پیدایش ناآرامی‌ها در سوریه خواستار مسلح ساختن گروه‌های رزمنده و تشدید حملات برای ساقط کردن پرزیدنت اسد بوده است.

اما روسیه برخلاف آن‌ها حملات هوایی به سوریه را مورد انتقاد قرار داد. فرستنده خبری «راشیا تودی» یادآور شد که اگر جت‌های جنگی آمریکا نیروهای نظامی ‌سوریه را که تحت فرماندهی قانونی پرزیدنت اسد قرار دارند، مورد حمله قرار دهند دست به «حمله علیه یک کشور مستقل» زده‌اند، چنین حمله‌ای تنها وقتی مجاز است که شورای امنیت سازمان ملل آن را تصویب کرده باشد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه این حملات را ضدسازندگی نامید و خواستار پایان فوری «دخالت خارجی» در سوریه شد.

لاوروف در دوحه پایتخت قطر با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و جان کری وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. هدف از این دیدار همکاری در مورد مسئله سوریه بود. لاوروف پس از این دیدار گفت «تصور نمی‌کنم موفق شده باشم تغییری در موضع آمریکا بوجود آورم.»

آنچه هنوز روشن نشده چگونگی سقوط یک جت جنگنده سوریه بر فراز شهر اریحا در استان ادلب است که نزدیک به مرز ترکیه است. این استان و شهر اریحا در ماه مارس مورد حمله گروه اسلام‌گرای «جیش الفتح» قرار گرفت. النصرت، عربستان سعودی، قطر و ترکیه مشترکاً از سازمان «جیش الفتح» پشتیبانی می‌کنند. ماموریت آن‌ها وارد آوردن صدمات منهدم کننده به ارتش سوریه است. واشنگتن نیز همین هدف را دنبال می‌کند. وزارت دارایی آمریکا باز هم تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه را گسترش داد و ۷ مؤسسه که نام آن‌ها برده نشده و نیز نام چهار فرد در فهرست گسترش یافته تحریم‌ها قرار گرفت. افزون بر این، ۷ کشتی باری سوریه نیز ضبط شده است. دلیلی که مقامات آمریکایی برای این اعمال خود آورده‌اند این است: «فشار اقتصادی و مالی بر دولت سوریه افزایش می‌یابد تا به کارزار خشونت علیه خلق خود پایان دهد.