کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ختم جنگ به برخورد واقعبینانه نیاز دارد

فرهاد

آزار قوم و کشتن انسان دیگر بس است                ویرانگری به ملک خراسان دیگر بس است

آتش زدی به مکتب دانش سرای ما            بازی به جان طفل دبستان دیگر بس است

عرش خدا به لرزه افتاده هشدار                آتش زدن به مسجد قرآن دگر بس است

(رسول پویان)

باراک اوباما و همسرش میشل اوباما در پیام مشترکی به مناسبت کرسمس خطاب به مردم امریکا گفتند که تا چند روز آینده ماموریت جنگی ایالات متحده در افغانستان مسئولانه پایان خواهد یافت. افزود درازترین جنگ ما بگونه مسئولانه پایان خواهند یافت و اینکار برای ما این فرصت را میدهد تا برای بهبود زندگی نظامیان و خانواده های آنها در داخل امریکا دست به کار شویم.

 جان مکن به تاریخ 4/10/1393 در جریان دیدارش با رؤسای جمهور و اجرائیه حکومت وحدت ملی داشت بر پشتیبانی دراز مدت واشنگتن در کابل تاکید نمود.

این سناتور برجسته امریکائی هشدار میدهد که حمله طالبان با بیرون شدن نیروهای امریکایی اوضاع افغانستان را پیچیده ساخته است. وی در ادامه تصریح کرد افزایش غیرمعمول حمله های طالبان در فصل سرما نشان بدی است و مقام های امریکایی باید از تکرار تجربه عراق در افغانستان جلوگیری نمایند. افزود وضعیت از این بدتر خواهد شد. بجای بیرون کردن تمامی سربازان یک نیروی کافی را در افغانستان نگاهداریم اگر چنین نشود داستان عراق را در این کشور تکرار خواهیم کرد.

 وی در دیدارش با رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی گفت زمان آن است تا ایالات متحده پشتیبانی و همکاری اش را به شمول پشتیبانی نظامی و اقتصادی به افغانستان ادامه دهد.

 هرچند ماموریت جنگی در افغانستان پایان می یابد اما ایالات متحده و کشورهای دیگر ناتو تعهد سپرده تا نزدیک به سیزده هزار نظامی را در این کشور نگاهدارند.

 نماینده گان مقام های وزارت دفاع ملی افغانستان پاکستان و آیسف در یک نشست توافق کردند که عملیات نظامی را در برابر طالبان در مرزهای هر دو کشور انجام دهند.

 نواز شریف نخست وزیر پاکستان اظهار داشت اگر از خاک ما در برابر افغانستان برای فعالیت های هراس افکنانه کار گرفته شود ما در برابر این گروه اقدام سختی خواهیم کرد.

 نماینده آیسف در کابل بر ادامه این همکاری اظهار خوشبینانه نمود. فرمانده کل نیروهای آیساف در نشست سه جانبه از گفتگوهای مثبت افغانستان و پاکستان ستایش نمود و ابراز امیدواری کرد که این توافق های تازه یک بنیاد پایدار امنیتی برای گسترش و سعادت باشد چیزی که هر دو کشور به آن نیاز دارند.

مردم و آگاهان امور در رابطه گفته های فوق و سایر رویدادهای مهم هفته آغاز ماه جدی دیدگاه ها و برداشت های خویش را چنین بیان داشته اند.

 آقای اوباما بخاطر انجام تعهدات که در جریان کمپاین انتخاباتی در رابطه به ختم جنگ در افغانستان و عراق به مردم امریکا داده بود خواست از تمام واقعیت های موجود کشور ما، کشورهای منطقه و جهان که در جنگ زیرنام القاعده، هراس افکنان، ترورستان، داعش، طالبان و غیره قربانی میشوند چشم پوشی نماید تا بتواند حقایق تلخ و خونین را از انزار جهانیان پنهان نماید.

 مردم میگویند سران قصر سفید و متعهدین جهانی و منطقه ای شان اگر به تعهدات خویش در مبارزه با تروریزم، هراس افکنی ،مواد مخدر، احیا و بازسازی واقعی، حکومت داری خوب، دفاع از حقوق بشر، زن و غیره صادق میبودند امروز کشو رما به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام، آزمایش انواع ایدولوژیها، سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی کشورهای منطقه و جهان مبدل نمیگردید.

آقای اوباما زمانی از ختم جنگ مسؤلانه حرف میزند که نهادها کشور ما را در ردیف چهارمین کشورهای فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند، نصب افراد کورمغز، فاسد، غیرماهر که به غصب میلیونها هکتار زمین، غارت هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، حزبی، تنظیمی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، زن ستیزی، حیف و میل نمودن عایدات سرشار از جمله محصولات گمرکات و اختلاس میلیاردها افغانی متهم میباشند سبب لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی، مختلط به نرخ کاه ماش و  ورشکست ساختن ده ها هزار دستگاه خصوصی، مبتلا شدن میلیونها تن به مواد مخدر و هفتاد فیصد به امراض روانی گردیده.

 موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند که به واسطه ادارات استخباراتی سعودی، قطر، ایران اداره آی. اس. آی مافیای مواد مخدر تمویل و تسلیح و مداخله صریح ادارات متذکره سبب جاری شدن سیل های خون در کشور نیز گردیده است که انجام عملیات در ولسوالی دانگام ولایت کنر که سبب کشته شدن 150 تن هراس افکنان و شهادت ده تن سربازان ملی گردید یک مثال برجسته میباشد این است مصئونیت که اوباما ختم جنگ مسؤلانه آن را ادعا نموده.

مردم ما سخنان جان مکین را خینه بعد از عید خوانده میافزایند اگر وی و سایر سران قصر سفید آرزوی ختم جنگ مسئولانه را میداشتند به اوضاع اطراف افغانستان و خواست های واقعی ده ها میلیون مردم ما برخورد واقعبینانه مینمودند با تاسف که نه نمودند بازی ها هنوز هم مطابق سناریو کشورگشایان و ادارات استخباراتی آنها بخاطر دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشور های منطقه ادامه دارد.

 نماینده غیرنظامی ناتو هشدار میدهد در صورت ناکام شدن دولت در مبارزه با فسادها امکان دارد کمک های جهانی قطع شود.

در رابطه به نشست نماینده گان ارتش، افغانستان، پاکستان، آیسف و وعده های بلند بالای نواز شریف مردم میگویند.

 که “آزموده را آزمودن خطاست” میافزایند اتخاذ تصامیم فوق راه اندازی بازی جدید غرض انتقال طالبان، هراس افکنان از آنسوی خط دیورند به نقاط مرزی خارج از کنترول دولت مرکزی افغانستان چیز دیگر نمیباشد. در این بازی خونین پاکستان از یک طرف از شر هراس افکنان خود را میخواهد نجات دهد از جانب دیگر میتواند در مقابل فشارهای جهانی خود را برائت دهد که مرکز هراس افکنان در داخل پاکستان نیست، پس اگر چنین نیست چرا بالای مراکز هراس افکنان که مثال آفتاب در سراسر پاکستان نمایان هستند عملیات را انجام نمیدهد؟

رئیس فدراتیف روسیه ادعا نموده که نیروهای داعش از طریق پاکستان عراق هیروئین را به کشورهای جهان انتقال از این طریق خود را تجهیز و تمویل مینمایند.  مردم میگویند اگر ادارات استخباراتی پاکستان، ایران، قطر، سعودی، یک عده کشورهای خلیج صادقانه از تمویل تسلیح، آموزش و پرورش هراس افکنان صادقانه دست بردار شوند گروه های متذکره توان یک هفته مقاومت را در مقابل قوای مسلح دلیر افغانستان نداشته و نخواهند داشت.

می افزایند یکی از عوامل دیگر گسترش خونریزی های موجود به درازا کشیدن معرفی کابینه توسط رئیس جمهور و اجرائیه حکومت وحدت ملی میباشد. رئیس ولسی جرگه میگوید رؤسای متذکره نباید با انجام بازیهای مردم افغانستان را گروگانگیر خویش سازند. یک تن عضو ولسی جرگه میگوید تیکه داران قومی رؤسای جمهور و اجرائیه حکومت وحدت ملی را بخاطر دستیابی به اهداف شان گروگانگیر خویش ساخته اند. استاد مسعود میگوید مشکلات بین دو تیم از ناحیه معرفی کابینه سبب عدم تصویب بودجه سال 1394 و سایر مشکلات اقتصادی در کشور گردیده است.

رئیس جمهور فدراتیف روسیه از گسترش هراس افکنی در افغانستان اظهار نگرانی نموده پیامد آنرا برای کشورهای منطقه ناگوار خوانده خواهان جلوگیری پیشگیرانه آن شد.

یک نهاد حقوق بشر پای کشانیدن افغانرا در جنگ با کشور سوریه تأیید نمود آقای جوینده در ین رابطه میگوید نیروهای پاکستان یک عده افغانها را برضد و کشور ایران عده دیگر را به طرفداری رئیس جمهور سوریه استخدام اعزام نموده اند.

گروه عدالت انتقالی سیاست حکومت تازه را در رابطه به رهائی طالبان از زندان سخت انتقاد نموده پیامد آنرا خطرناک میخواند.

شورای علما و روحانیون در جلسه اخیرشان انجام عملیات انتحاری را خلاف شریعت و حرام اعلان نمودند. عده از آگاهان گسترش جنگ برضد مردم افغانستان را زمینه سازی بخاطر شعله ور ساختن جنگ سوم جهانی به واسطه بازیگران آن خوانده میافزایند گسترش این جنگ خانمانسوز امکان دارد سبب تجزیه بعضی از کشورها در منطقه گردد. مسئولین اداره مبارزه با محیط زیست میگویند از سه ماه بدین سو به نسبت استفاده از مواد سوخت بی کیفیت هوای شهرکابل آلوده شده است. آقای پترام عضو ولسی جرگه میگوید جنگ موجود نه بخاطر مبارزه با تروریزم بلکه جنگ توسعه طلبی بخاطر دستیابی به اهداف میباشد. عده از آگاهان جنگ موجود را استخباراتی خوانده اند.

خلاصه اینکه مردم و آگاهان امور یکی از عوامل عمده دشورایهای خونین فوق الذکر را برخورد غرواقعبینانه سران، رؤسای جمهور ادارات استخباراتی یک عده کشورهای منطقه و جهان در رابطه کشور ما دانسته میافزایند سران متذکره طی چهارده سال گذشته بخاطر دستیابی به اهداف خویش تمام دستاوردها و ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم ما را قربانی اهداف توسعه طلبانه خویش نموده که با تأسف هنوز هم ادامه دارد.

به باور ما حالا وقت آن رسیده که تمام نیروهای تحول طلب، ترقی پسند، آزادی دوست بخاطر دفاع مشروع از حقوق شهرونداد خویش در چوکات قانون اساسی برای نجات از وضع موجود و دسترسی به حیات انسانی و اسلامی دست اتحاد و همبستگی را با جلب همکاری نیروهای سالم اندیش ترقی پسند کشورهای منطقه و جهان صادقانه دراز نمایند.

 در غیر از آن ادامه وضع موجود کشور و مردم ما را از این بیشتر بسوی بحرانهای جبران ناپذیر سوق خواهند نمود.