مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

حلقه مفقوده پیام خامنه ای !

در دوم بهمن ماه 1393 ( 22 ژانویه 2015 ) خامنه ای طی پیامی جوانان غرب را به اسلام دعوت کرد ! خامنه ای طی این پیام از جوانان غربی خواسته است برای آشنایی با اسلام مستقیما به قرآن و زندگی پیغمبر اسلام مراجعه کنند . وی در عین حال تاکید داشته که از این جهت رهبران غربی را مخاطب قرار نداده که “آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.”


درنگاه اول چنین پیامی با چنین محتوایی فقط طنز خالص است . یعنی که خامنه ای زندگی پیامبر اسلام و قرآن 1400 سال پیش را ، به نسل جوان غربی 2015 تعارف میکند تا جوان مربوطه رستگار شود ! جوان غربی هم یحتمل باید شمشیری به کمر ببندد یا خنجری درکف….و فقط گردن کفار را قطع کنند ، بعد حق دارد با دختران 9 ساله نکاح کند ، بعد اسیر بگیرد و زنانشان را کنیز کند و مردان را غلام….آنوقت میتوانید در ذهنتان خیابانهای پاریس و برلین را تجسم کنید که عده ای جوان غربی سوار بر شتر در حال مستند سازی زندگی پیامبر هستند . نسل حاضر و نسلهای بعدی درحال فاصله گرفتن کهکشانی از خرافات آسمانی و ادیان خرافی هستند و اگر جز این بود پاپ واتیکان رسما داستانهای دینی را خرافات معرفی نمیکرد و تکامل را به رسمییت نمیشناخت ! هرچند زور بزند تا با رقص و آواز بین کلیسا و نسل جوان توسط هالیوود رابطه بر قرار کند ! اگر جز این بود ، حتما زیر سایه اقتصاد پویای شرق و زندگی در شرق ، نسل امروز جوان غربی باید به شرق پناهنده میشد و ایران اسلامی هم پناهنده پذیر میشد و خلاصه حکایتی داشتیم !

اما این حکایتی فقط برای خنده نیست . بعد از خنده کمی فکر میزنیم که پیام خامنه ای از نظر زمانی چه کاربردی دارد و یا چرا ؟ چون چند روز قبل از پیام خامنه ای ، ظریف وزیر خارجه حکومت اسلامی رسما گفته بود که : در صورت واقع بینی طرف مقابل ، امکان توافق جامع تا آخر بهمن 1393 وجود دارد !

در 11 دی ماه 1367 (اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادی) عبدالله جوادی آملی ، محمدجواد لاریجانی و مرضیه حدیدچی دباغ به نمایندگی از سوی خمینی نامه‌ای را خطاب به میخائیل گورباچف آخرین دبیرکل حزب کمونیست شوروی تسلیم وی کردند . خمینی در آن نامه شوروی سابق را به اسلام دعوت کرد تا رستگار شوند !!  پیام خمینی به گورباچف اندکی پس از پایان جنگ ابلهانه ایران و عراق ، و نوشیدن جام زهراول توسط خمینی بود !

در آن زمان خمینی برای کاهش تلخی زهری که نوشید ، همزمان از چند اهرم استفاده کرد تا کنترل از دستش خارج نشود . در کنار قتل عام زندانیان سیاسی و فتوای قتل سلمان رشدی ، پیام به گورباچف را هم ضمیمه کرد . این پیام البته که معنی سیاسی جدی نداشت . اما برای نیروی داخلی حرف سنگینی بود جهت حقانییت دین اسلام ! فکرش را بکنید که امام خمینی برای رهبر دومین ابرقدرت جهان پیام داده که اسلام بیاور تا رستگار شوی ! آن زمان شوروی سابق تازه قرار بود وارد مسیر استحاله یا اصلاحات شود ، تشخیص این فرصت توسط خمینی یعنی همان شکار لحظه مناسب !

خامنه ای در پیامش نکته دیگری هم گفته بود که جالب است . اینکه پیام را خطاب به رهبران نداده ، و این را هم میشود تصور کرد که به کاخ سفید یا اوباما پیام میداد تا اسلام بیاورد برای رستگاری ! و یا اصلا پیامش را به کنفرانس اقتصادی داووس میداد و بعد نماینده آقا در کنفرانس داووس پیام آقایش را قرائت کند و خلاصه جهانی میخندید !

اما دلیل اینکه به رهبران پیام نداده است واضح است . آنها حتما زور زده اند تا غول یا بچه غولی درحال سقوط پیدا کنند که پیام را بهش حلقه کنند مثل زمان و پیام خمینی و گورباچف….ولی شرایط امروزی این حلقه مفقوده را به خامنه ای نمیدهد . هیچ غول و بچه غولی و جوجه ای در حال سقوط نیافتند ! پس پیام به جوانان غربی بهتر است . این کمی تا حدودی از تلخی جام زهر پیش رو برای نیروی داخلی میکاهد. اما آن وزن یا سنگینی پیام خمینی به گورباچف درش مستتر نیست ! گذشت زمان و شناخت واقعی از دین اسلام و کلا ادیان توسط نسلها ، پیام خامنه ای را از نظر اجتماعی ، فقط به طنز تبدیل کرده است !

آنها یحتمل خودشان را برای بلعیدن جام زهر آماده میکنند . پیام خامنه ای همان کارایی پیام دیروز خمینی را ( ضعیف تر ) برای نیروی داخلی دارد . کم کردن تلخی زهر با دعوت جوانان دنیا به اسلام از موضع بالا ! تنها نکته ای که نیاز به کمی توضیح دارد حرف ظریف است که گفته بود در صورت واقع بینی طرف مقابل ، تا 22 بهمن ماه 1393 توافق جامع محقق خواهد شد ! وزیران خارجه آمریکا و ایران پیش از ملاقات روز جمعه در داووس ، سخنرانی‌های جداگانه‌ای داشتند . آقای ظریف در میزگردی به میزبانی خبرگزاری آسوشیتدپرس ، با اشاره به مسائل مختلف از جمله تحولات منطقه‌ای و گفتگوهای هسته‌ای با غرب ، بار دیگر گفت در صورتی که طرفین مذاکرات اراده سیاسی لازم را داشته باشد ، او حتی فکر می‌کند که رسیدن به یک توافق سیاسی تا ۲۲ بهمن ماه امکان‌پذیر است.

طرف مقابل حداقل به اندازه منافع خودش واقع بین هست . آنقدر واقع بین هست که مشغول ساخت وساز اقتصاد و سیاستی نوین باشد تا حداقل برای چند دهه از انفجارهای اجتماعی و داخلی خبری نباشد . آنقدر واقع بین هست که متوجه باشد تمام سیستمهای مشابه مثل ولایت فقیه ، انفجار داخلی و خارج شدن اوضاع از کنترل ، درش مستتر است ! آنقدر واقع بین هست که بداند جهت پرهیز از انفجار داخلی ، دیانت به شکلی مطلق از دولت وسیاست باید جدا شود. دیانت مثل واتیکان برود گوشه ای و کار خودش را بکند و دولت و سیاست را به اهلش واگذارد ! واقع بینی مورد اشاره ظریف با طرف مقابل ( غرب ) فقط معنی یکسانی ندارد ، وگرنه هر دو طرف واقع بین هستند !

پس از اعلام و انجام توافق پیش رو ، طبعا جامعه ایران با سرعت نور گل و بلبل نمیشود ، اما شکستن این بن بست به هرشکلی ، قدمی رو به جلو محسوب میشود !

اسماعیل هوشیار

24.01.2015