جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

جهانی‌سازی آمریکایی و تحمیل جنگ جدید برای پاک کردن بدهی ملی آمریکا

https://eb1384.files.wordpress.com/2022/05/zug.jpg

مصاحبۀ گنادی زیوگانوف، صدر کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست، رئیس فراکسیون حزب در دومای دولتی فدراسیون روسیه با مطبوعات آزاد

ا. م. شیری

روز ۱۶ اکتبر، بیستمین کنگرۀ حزب کمونیست چین به ریاست شی جین پینگ، دبیر کل کمیتۀ مرکزی حزب در پکن افتتاح شد. خبرگزاری دولتی شین هووا قبلا گزارش داده بود که این مجمع زیر «پرچم بزرگ سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی»، ایده‌های مائو تسه تونگ و تئوری‌های دنگ شیائوپینگ برگزار می‌شود.

مطبوعات آزاد- کنگره‌های حزبی در چین به طور سنتی هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود. در پاییز ۲۰۱۸، بستۀ بزرگی از اصلاحات در قانون اساسی این کشور، از جمله مقرراتی برای لغو محدودیت دورۀ ریاست جمهوری چین در مجمع حزبی به تصویب رسید. اعتقاد بر این است که در طول کنگرۀ فعلی، ممکن است شی جین پینگ نامزدی خود را برای سومین دوره اعلام کند- لازم به یادآوری است که وی از سال ۲۰۱۳ مقام رئیس جمهوری خلق چین را بر عهده دارد.

گنادی زیوگانوف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه در مورد اینکه بزرگترین انجمن حزبی چین برای خود کشور بزرگ چین، برای روسیه و کل جهان به چه معناست، صحبت می‌کند.

گنادی زیوگانوف می‌گوید: کنگره کنونی حزب کمونیست چین یک رویداد در مقیاس جهان است. من اطمینان کامل دارم که توجه همۀ دولتمردان و سیاستمداران به این مجمع جلب شده است. علاوه بر این، در شرایط بحران ساختاری سرمایه‌داری، زمانی که جهان به سرعت در حال تغییر و تحول است، فروپاشی جهانی‌سازی به سبک آمریکایی رخ می‌دهد.

سرمایه‌داری ماهیت تهاجمی خود را نشان می‌دهد: خطرات جدیدی در کرۀ زمین ایجاد می‌کند. آمریکا به تقویت مشی نظامی‌گری مشغول است. این را می‌توان امروز در تجاوز وحشیانۀ آمریکایی‌ها به همراه ناتو به اوکراین مشاهده کرد. به طور کلی، توانمندی‌های ناتو در حال گسترش است و اتحادیه‌های نظامی جدید شکل گرفته است.

در چنین شرایطی، برای کشورهای ما، روسیه و چین، و احزاب کمونیست ما نه تنها گسترش گفتگو، بلکه تقویت روابط در همه زمینه‌ها مهم است.

یادآوری می‌کنم که حزب کمونیست فدراسیون روسیه روابط بسیار نزدیکی با حزب کمونیست چین دارد. آن‌ها تاریخ عمیقی دارند. سال گذشته جشن صدمین سالگرد حزب کمونیست چین برگزار گردید. یک قرن از تجمع گروه کوچکی از علاقه‌مندان در نخستین کنگرۀ کمونیست در شانگهای می‌گذرد. در این دوره، حزب کمونیست چین مسیر بزرگی را طی کرده و به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

خلق چین در طول سال‌های مبارزات انقلابی، دگرگونی‌ها و اصلاحات، از چندپارگی فئودالی و انشعاب عمیق درونی به عالی‌ترین دستاوردهای نظام سوسیالیستی گذر کردند. این دستاوردها بر شالودۀ محکم اندیشه‌های مارکسیسم-لنینیسم و ​​سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی استوار است.

در مدت زمان کوتاهی- با معیارهای تاریخی- جهش قدرتمندی در جهت ایجاد صنایع پیشرفته و افزایش شاخص‌های زندگی مردم به وقوع پیوسته است. این واقعیت که چین طی این سال‌ها بر فقر غلبه کرده و توانسته است تقریباً ۸۰۰ میلیون نفر را از فقر نجات دهد، نشان دهندۀ نتایج برجستۀ سیاست‌های این کشور است.

من در پکن در مجمع احزاب سیاسی چین و آسیای مرکزی شرکت داشتم. در آن، همۀ رهبران در سخنرانی‌های خود به شایستگی حزب کمونیست چین در مبارزه با فقر اشاره کردند. همزمان برنامۀ نوسازی گسترده در کشور اجرا می‌شود و پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها در حال تسلط هستند.

چین به چنان قدرت فضایی و هسته‌ای تبدیل شده که آهنگ و سرعت توسعۀ کل سیاره را تعیین می‌کند. این چین بود که در طول ۴۰ سال گذشته، بالاترین نرخ توسعۀ اقتصادی را در جهان نشان داد- به طور متوسط ​​۱۰٪ از تولید ناخالص داخلی در سال. و امروز، پیشران چین، در واقع، جهان را از یک بحران ساختاری جدید بیرون می‌کشد.

هرگز از یادآوری این واقعیت خسته نمی‌شوم، که دو بحران ساختاری قبلی به جنگ‌های جهانی ختم شدند. اکتبر کبیر و نوسازی لنینی- استالینی جهان را از بحران اول، و پیروزی بزرگ ما و ایجاد توازن موشکی هسته‌ای توسط کشور اتحاد شوروی از بحران دوم خارج کرد. تأکید می‌کنم که این برابری حتی امروز هم از کشور ما محافظت می‌کند.

اما برگردیم به چین. طی ۱۰ سال گذشته، با روی کار آمدن شی جین پینگ به رهبری حزب کمونیست، این کشور به تغییرات کیفی در زندگی مردم دست یافته است. توجه داشته باشید که من با همۀ رهبران چین دیدار کرده‌ام و کتاب سه جلدی دنگ شیائوپینگ، به ویژه جلد سوم او را: «اصلاحات چگونه باید انجام شود»، به دقت مطالعه کرده‌ام.

این کتاب می‌تواند به یک کتاب مرجع برای بسیاری از رهبران تبدیل شود. همچنین لازم به ذکر می‌دانم که خود شی جین پینگ چهار جلد کتاب در زمینۀ «هنر مدیریت» منتشر کرده است. در این اثر، او ایدۀ سرنوشت جمعی بشریت را تدوین نموده است. ضمناً ایشان در سفر خود به کشور ما بلافاصله پس از انتخابش به عنوان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، اولین بار آن را بیان کردند.

مطبوعات آزاد- چگونه این اتفاق افتاد؟

زیوگانوف- شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ با دانشجویان دانشکدۀ دولتی روابط بین‌الملل مسکو صحبت کرد. او به صراحت اعلام کرد که در این جهان، همۀ کشورها به هم پیوسته‌اند و بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر همبسته هستند. و این واقعیت است که بشریت به تدریج به یک اجتماع دارای سرنوشت مشترک تبدیل می‌شود.

این، یک ایدۀ به شدت جذاب است و به «خودگردانی» و استقلال هیچ‌کس تعدی نمی‌کند. بلکه، با در نظر گرفتن سنت‌ها، زبان‌ها و باورهای مختلف، ایجاد دنیای جدیدی را پیشنهاد می‌کند. دنیایی که سرنوشت آن در دست همۀ کشورها باشد؛ در آن کشورها قواعد بین دولتی را با هم بنویسند؛ در آن مسائل جهانی شدن با هم بررسی شود و نتایج توسعه در دسترس همگان قرار گیرد. 

شی جین پینگ این ایده‌ها را طی سخنرانی خود در مقر سازمان ملل متحد در ژنو در ژانویۀ ۲۰۱۷ مورد تأکید قرار داد. سپس آن‌ها در نوزدهمین کنگرۀ حزب کمونیست چین به طور کامل توسعه یافتند. و من مطمئنم که در طول کنگرۀ بیستم باز هم توسعه خواهند یافت.

مطبوعات آزاد- این ایده‌ها به روسیه ربط دارند؟

زیوگانوف- آن‌ها برای کشور ما، هر روز بیشتر از روز پیش مرتبط می‌شوند. رئیس جمهور پوتین در اکتبر ۲۰۲۱ در مجمع اقتصادی والدای به خبرنگاران گفت که مدل موجود سرمایه‌داری خود را فرسوده کرده است. ادامۀ این مسیر ممکن نیست. بنای زندگی شایسته برای همۀ مردم بر شالودۀ اساساً جدید ضرورت دارد و باید روی دغدغه‌ها و نیازهای انسان تمرکز کرد. 

شی جین پینگ کل سیاست خود را بر روی این اصل بنا کرده است: «انسان باید در مرکز قرار گیرد، هدف اصلی، انسان است، فضیلت بی‌کس نخواهد ماند». این، موضع شی جین پینگ را به طور کامل منعکس می‌کند. آخرین ایده در دوران باستان توسط کنفوسیوس بیان شد و اکنون شی جین پینگ آن را به طور کامل مجسم می‌سازد.

همانطور که کارل مارکس نوشت، ایده‌ها زمانی که توسط توده‌ها جذب شوند، به نیروی مادی تبدیل می‌شوند. و امروزه ایدۀ یک زندگی شایستۀ انسانی، سازماندهی یک زندگی صلح‌آمیز بر روی کرۀ زمین، روز به روز دامنۀ گسترده‌تری پیدا می‌کند.

تصادفی نیست سه مجمعی که بطور همزمان در آستانه برگزار می‌شود، در آن کشورهای حوزۀ آوراسیا برای ایجاد نظم جدید- در واقع، نظم مخالف تهاجم جهانی کوشش می‌کنند.

مطبوعات آزاد- جوهرۀ برخورد این جهان‌بینی‌ها چیست؟

زیوگانوف- جهانی‌سازی به سبک آمریکایی، جنگ جدیدی را که برای پاک کردن بدهی ملی هنگفت ایالات متحدۀ آمریکا طراحی شده، تحمیل می‌کند. آن‌ها به اوکراین به عنوان سکوی پرشی بمنظور ایجاد مشکلات برای روسیه و برای به خون کشیدن اروپا نیاز دارند.

علاوه بر این، آمریکایی‌ها از ارتکاب هیچ جنایتی فروگذاری نمی‌کنند، نه با انفجار نورد استریم، نه با تخریب اقتصاد آلمان و نه با تحریکات تروریستی علیه کشور ما- از قتل داشا دوگینا تا انفجار پل کریمه و گلوله‌باران مناطق مسکونی بلگورود که انجام می‌دهند!

حزب کمونیست چین نمونه‌ای از اصلاحات سازنده در این زمینه است.

مطبوعات آزاد- آیا در مورد موضوعات مورد بحث در کنگرۀ حزب کمونیست چین با مطبوعات مصاحبه خواهید کرد؟

زیوگانوف- بله، در آستانۀ کنگره، من با بزرگترین رسانۀ چینی مصاحبه‌های طولانی انجام داده‌ام و در مورد این رویداد تاریخی در مطبوعات خود نیز به تفصیل اظهار نظر خواهم کرد. توجه داشته باشید که از ابتدای دهۀ ۱۹۹۰، من به طور منظم، هر ۲-۳ سال یکبار، از چین بازدید کرده‌ام. با همۀ رهبران آن- زیانگ زمین، هو جین تائو و شی جین پینگ زمانی که هنوز شهردار شانگهای بود، ملاقات و مذاکره کرده‌ام.

ما یک تفاهم‌نامۀ همکاری بین حزب کمونیست فدراسیون روسیه و حزب کمونیست چین و همچنین تعدادی توافقنامه امضاء کرده‌ایم. این اسناد مبنای کار مشترک قرار گرفت. هیأت‌های ما از چین بازدید کردند؛ در آنجا آموزش دیدند؛ مطالعه کردند؛ با تجربه منحصر به فرد اصلاحات و تحولات آشنا شدند. این تعامل قبل از هر چیز از طریق انجمن دوستی روسیه و چین که توسط معاون اول حزب، ایوان ملنیکوف رهبری می‌شود، انجام گرفت.

معاون دیگر حزب، دیمیتری نویکوف، به طور مرتب از چین بازدید می‌کند و در دانشگاه‌های چین سخنرانی می‌کند. رفقا و همکاران دیگرم: کاشین، خاریتونوف، ساوتسکایا، کالامیتسوف، آفونین، کلاشنیکوف، ایزاکوف از نزدیک در سمت چین کاری می‌کنند.

ناگفته نماند که ویتنام، کوبا، لائوس و کره دموکراتیک نیز در کنار چین نقش بزرگی در تقویت سیاست توسعۀ اجتماعی ایفاء می‌کنند. آنها مهمترین مأموریت‌ها را در راستای استقرار اصول سوسیالیسم و ​​توسعۀ مستقل انجام می‌دهند. همۀ این‌ها به گنجینۀ مشترک کار صلح‌آمیز و خلاقانه- به نام آینده همۀ بشریت افزوده می‌شود.

۲۵ مهر-میزان ۱۴۰۲

منابع:

وب‌سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه