کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

جنگ جهانی در چشم انداز اوباما (8/8)

Images intégrées 1

میشل کولن Michel Collon

26 سپتامبر 2015

 

امپراتوری در حال زوال، آیا ایالات متحده خود را برای جنگ جهانی آماده می سازد ؟ نخبگان ایالات متحده یک دست بنظر نمی رسند. و چه کاری از عهدۀ شهروندان  جهان امروز برمی آید ؟

 

  1. رئیس جمهور آیندۀ ایالات متحده چه خواهد کرد ؟


در واشنگتن آشوب و به هم ریختگی حاکم است ! نتانیاهو که به کنگره دعوت شده بود علیه اوباما سخنرانی کرد. اوباما جمهوری خواهان را جنگ طلب نامید. کیسینجر کاخ سفید را بخاطر بی احتیاطی در رابطه با روسیه مورد انتقاد قرار داد ( « وقتی می شنویم که اسکادران های مسلمان زیر پرچم اوکراین مبارزه می کنند، دست راست و پایمان را گم می کنیم » ) (1)

کوتاه سخن، نخبگان ایالات متحده عمیقاً پراکنده هستند : مدیریت زوال امپراتوری یا ماجراجوئی بزرگ نظامی ؟ این پراکندگی تازگی ندارد. در سال 2008، ما نوشتیم که : « پس از شکست بوش، نخبگان خیلی پراکنده بنظر می رسند. نخستین گزینش نظامی است : جنگ های پی در پی، افزایش حداکثر سفارشات نظامی، ترسانیدن هم پیمانان و رقبا. » «گزینش دیگر، که برژینسکی از آن دفاع می کند : اشکال خشونت غیر مستقیم که کمتر قابل رؤیت باشد. و بیشتر باید روی سرویس های مخفی تکیه کرد، مانورهای بی ثبات سازی، جنگ از طریق کشورهای میانجی، و تشویق بزهکاری. »(2)

برای نخستین گزینش، پیش از این ما مطالبی دربارۀ برنامۀ مخوف و هولناکی که توسط پنج تن از مقامات نظامی عالی رتبۀ غربی طرح ریزی شده بود را منتشر کردیم (از جمله جان شالیکاشویلی John Shalikashvili فرماندۀ مرکز فرماندهی ایالات متحده و فرماندۀ ناتو در اروپا). این طرح پیشبینی می کرد که یک فرماندهی برای همآهنگی ایالات متحده، اتحادیۀ اروپا و ناتو در تمام عملیات مرتبط به منطقۀ آتلانتیک تدارک ببینند. یعنی ایجاد یک سوپر دولت جهانی. که بطور مشخص باید چین خطرناک را هدف بگیرد «در سطح امور مالی و در آفریقا»، با نقض حقوق بین الملل و به بهانۀ جنگ پیشگیرنده، و با نظامی سازی رسانه ها («این اردوی رسانه ای می بایستی اذهان عمومی را برای مداخلۀ نظامی آماده سازد»)، ضد دموکراتیک «ما فرمولی برای اصلاحات اتحادیه اروپا به دقتی که برای ناتو به کار می بریم پیشنهاد نمی کنیم ، از این جهت که از مراجعه به مردم اجتناب کنیم ». و گستاخی شان تا جائی است که می گویند : « در نگاه نخست، سلاح هسته ای نامناسب بنظر می رسد، ولی اگر به خساراتی بیاندیشیم و بخواهیم از آن اجتناب کنیم، کاربرد سلاح هسته ای خردمندانه خواهد بود.» بدون شرح !

ولی در سال 2008، شرکت های چند ملیتی اوباما را انتخاب کردند (و او را خیلی بیشتر از کلینتون و مک کین تأمین مالی کردند). سرانجام برای چه نتیجه ای ؟ «موفقیت هایش» در لیبی، اوکراین، و سوریه آیا به مشکلات تازه ای دامن نمی زند ؟ آیا استراتژی هرج و مرج موجب در هم شکستن پیوندهائی که خواهان آن بود نشده است ؟

در واقع، تمام رؤسای جمهور ایالات متحده از روش هویج و باتون الهام گرفته اند. حتی اوباما بودجل نظامی را افزایش داد : برای کشاندن مسکو و پکن در یک مسابقۀ تسلیحاتی ؟ رسانه های غربی «خشونت چین» را مطرح می کنند و فراموش می کنند که ایالات متحده  % 4 تولید ناخالص داخلی را برای ارتش هزینه می کند (پکن %2،1) یعنی 460 میلیارد دلار در مقابل 95 میلیارد دلار برای پکن. با این وجود، استولتنبرگ  Stoltenberg فرماندۀ ناتو می خواهد هزینۀ بیشتری را برای جنگ به کشورهای اروپائی تحمیل کند(3). تنزل سطح زندگی برای تأمین مالی بمب افکن هائی که در همه جا مرگ را حاکم سازند ؟ سرانجام « رئیس جمهور چه خواهد کرد ؟» پرسش مناسبی بنظر نمی رسد. ولی به طریق اولی باید بپرسیم که ما برای جلوگیری از چنین مصیبتی چه خواهیم کرد ؟ انتخابات ریاست جمهوری مثل یک نمایش به تماشا گذاشته می شود، ولی باید آن را به مبارزه ای جهانی در سطح توده ها تبدیل کنیم : فشار حداکثر روی ایالات متحده برای منصرف ساختن آنها از اجرای این طرح مرگبار.

تراژدی این است که وقتی اتش جنگ زبانه می کشد، جنبش صلح ناپدید می شود. بازسازی آن از مراحل مختلفی عبور می کند : 1) تحلیل و بیان استراتژی جنگ های مخفیانه توسط رسانه ها. 2) مطالعه و بررسی صفحات بزرگ تاریخ جنبش های ضد جنگ. 3) و به ویژه، پیوند جنگ ها به مسائل زندگی روزمرۀ مردم. هر کجائی که باشیم با همان دشمن روبرو خواهیم بود : شرکت های چند ملیتی. اگر اجازه دهیم که بر جهان تسلط یابند و تمام ثروت هایش را تصاحب کنند، مواد اولیه و نیروی کار، فاصلۀ فقر و ثروت بیش از پیش افزایش خواهد یافت و جنگ نیز در خدمت حفظ بی عدالتی خواهد بود.

پیش به سوی جنبش ضد جنگ !







1) هنری کیسینجر : درهم شکستن روسیه به هدف تبدیل شده، در حالی که سازش و سازگاری با آن باید هدف باشد

The National Interest, 4 septembre 2015.


2) www.michelcollon.info/Quelle-sera-demain-la-politique.html
3) Le Soir (Belgique), 31 janvier 2015.

لینک متن اصلی در سایت میشل کولن :

Source : Investig’Action

http://www.michelcollon.info/Obama-envisage-un-conflit-mondial,5408.html?lang=fr

 

ترجمه توسط حمید محوی