مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

جنایتکاران دلسوز و خدمتگذار !

 wordt weergegeven

برنامه پرگار در بی بی سی فارسی جهت سفید سازی ساواک شاه ، برایم عجیب نبود . سالهاست دولت فخیمه ازهردیکتاتور سودآوری حمایت کرده و میکند . بعد از دولت فخیمه وبی بی سی، وقتی صدای آمریکا هم همین ملودی را نواخت، پس خط سیاسی جدیدی را میتوان تصور کرد ! ضمن اینکه این نمایشات بخشی ازسازوکار همان مسیراستحاله حکومت اسلامی هم هست وبالاخره، آیا میدانید که ساواک شاه درچه صحنه ای دلسوز و خدمتگذار و پژوهشگر میشود ؟ وقتی که در کنار سیستم های سرکوب حکومت اسلامی نشان داده میشود !

برنامه افق در «تلويزيون صداي آمريكا» دوشنبه شب سوم اوت 2015، كه طي آن رييس اداره سوم ضد جاسوسي ساواك از «شهداي دوره 22 بهمن» يعني «تيمسار مقدم»، «تيمسار نصيري» و همچنين «اعليحضرت پهلوي» با حسرتي وصف ناپذير ياد مي كرد و «ماشاءالله قصاب» كه به عنوان رئيس جديدش بعد از انقلاب در محل سفارت آمريكا به او مراجعه مي كرده و گزارشی داده كه منجر به دستگيري سعادتي شده است ! وعرفان قانعي فر یارغار محسن رضایی فرمانده سابق سپاه ، به عنوان محقق از «شادروان صياد شيرازي» و «شهيد لاجوردي» -ايضا با حسرتي وصف ناپذير- نام مي بُرد…


ساواک چه بود ؟ “سه سال پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سازمان اطلاعات و امنیت کشور در اسفند ۱۳۳۵ با تصویب مجلس شورای سلطنتی تاسیس و به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های نخست‌وزیری تاسیس شد. تا پیش از تاسیس ساواک، شهربانی و به طور مشخص، اداره اطلاعات شهربانی، مسئولیت برقراری امنیت کشور را برعهده داشت.از سال ۱۳۴۲ بخش‌هایی تخصصی تشکیل و چارت سازمانی آن توسعه یافت، به‌طوری که از ۵۳۰۰ افسر تمام‌وقت و تعداد بسیار اما نامعلومی از خبرچینان پاره‌وقت تشکیل شد.ساواک در سرکوب عناصر ضد نظام سلطنتی فعالیت گسترده‌ای داشت. به طور مشخص اداره کل سوم ساواک، به عنوان عامل «شکنجه» و «قتل» عناصر ضدسلطنتی شناخته می‌شد. چنان‌که بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵، تعداد ۳۶۸ تن از چریک‌های مسلح ضد حکومت سلطنتی را در درگیری‌های مسلحانه به قتل رسانده و در بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ (پیش از سرنگونی حکومت شاهنشاهی) حدود ۱۰۰ زندانی سیاسی را به قتل رسانده‌بود.”

( ویکی پدیای فارسی )

دولت فخیمه و صدای آمریکا و هر مارمولک دیگری ، نمیتواند از ساواک یک سازمان انقلابی و مثبت به مخاطب ارائه کند . عمه های ما هم این را میفهمند . ولی انواع خطوط سیاسی را بعد از جام زهر اتمی ، میتواند با لاشه های سیاسی مطرح و یا به پیش ببرد .

مدتها قبل مسعود رجوی در پیامی رضا پهلوی را خطاب قرار داد که : رضا پهلوی در دوران حکومت پدرش کودکی بیش نبوده و درسرکوب دخالتی نداشته است ، پس مشکلی نیست که فعال سیاسی باشد…فقط شرطش این است که داعیه سلطنت و وراثت ارث تاج پدری را نکند !

( نقل به مضمون )

طرح همین موضوع به وضوح نشان میدهد که بین علماء سیاست در بالا مباحثی مطرح بوده است که نهایتا درهر مصالح ای هژمونی باید با کی باشد ؟ بعید میدانم که مجاهدین با هر مختصاتی ( حتی دستان بسته ) تن به هژمونی پسر شجاع سلطنتی بدهند . در طرف دیگرش شخص رضا پهلوی هم چنین ظرفیتی را ندارد ، رضا پهلوی در زمین سیاست توان و ظرفییت چرخاندن چرخ فرغون را هم ندارد ، چه رسد به چرخ مملکت….! از وارثت تاج پدر و سلطنت نمیتواند به راحتی دل بکند و یا نمیخواهد . چنین سقف و ظرفییت کوتاهی در میان بازماندگان سلطنت یحتمل و همزمان باب طبع طرفین غرب و حکومت اسلامی است .

پس فرض براین است که غرب اول تلاش یا وساطت کرده تا بین رهبری مجاهدین و جریان سلطنت وحدت سیاسی ایجاد کند با هژمونی رضا پهلوی ! بعد از عدم توفیق در این مرحله از سوراخ دیگری وارد میشود . سعید شاهسوندی به عنوان پای ثابت این نمایشات نه سیاستمدار است و نه تحلیلگر . حضورش فقط در یک خط سیاسی معنی میگیرد .

مدتها پیش که خط استحاله رهبرعقیدتی توسط غرب تازه کلید خورده بود ، طی پروسه ای و تا مدتها شخصی به نام همنشین بهار که از نفرات پشت پرده خط استحاله رهبرعقیدتی محسوب میشود ، تلفنی تماسهای نامنظمی با من داشت. تماسهایی که یک طرفه بود وشماره تلفن همنشین بهار همیشه ناشناس ! یک بار هم جهت کنجکاوی پرسیدم که این شماره شما چرا همیشه ناشناس است ؟ جواب دادند دستگاهش را بچه ها دستکاری کرده اند ! در آخرین تماس همنشین بهار نکته ای جالب گفت که : به موضوعات دیگر اصلا کاری نداشته باش و فقط روی مجاهدین تمرکز بکن و بزن….

زمانی که همنشین بهار این پیشنهاد را داد تلفنی تعجب نکردم و چیزی هم نگفتم . ولی باور کنید که تو دلم گفتم مالیدی ! ظاهرا آدرس مرا با ایرج مصداقی و هیئت همراهشان اشتباه گرفته بود . چون تا همان زمان آخرین تماس ، اوضاع سیاسی تقریبا دستم بود که هر مارمولکی چه سازی کوک کرده است . در همان محدوده زمانی بود که به نام سقراط و بقراط و آزادی بیان ، همنشین بهار مصاحبه ای هم میکند با همین سعید شاهسوندی….

( سعید شاهسوندی عضو سابق و قدیمی مجاهدین که درسال 1367 توسط حکومت اسلامی ایران در عملیاتی مسلحانه دستگیر شد . سپس ندامت و توسط ولی فقیه عفو و راهی اروپا شد . ایشان فعالییت خاصی ندارد . ولی حضور ایشان در هر برنامه و مکانی ، با وزن سیاسی نماینده ولی فقیه محاسبه میشود . )

اهداف یا هدف مصاحبه با ساواکی های سابق و عوامل حکومتی فعلی  واعضای سابق مجاهدین در این خط سیاسی فرضی چه میتواند باشد ؟ تقویت بقیه خطوط ارتجاع در مقابل ولی فقیه ؟ نادیده گرفتن سیاسی مجاهدین ؟ آماده شدن برای آینده ای سیاسی با ترکیبی از شاه و شیخ ؟ و یا هرسناریوی دیگری…راخواهیم دید .

در زمین سیاست امروز نیروهای موجود ، به دلیل گُسست جبری از جامعه و مردم ربطی به مردم و یا منافع مردم ندارند . اینکه مجاهدین هم مثل بقیه نیروهای موجود ، بد وخطاکار و یا متوسط وخوبند….هم ربطی به زمین سیاست ندارد . من که فریز شدن یا فریز کردن خاطراتم را بلد نیستم که مثلا طی یک یا دو دهه منجمد بمانم وبعد با سشوار نظم نوین جان بگیرم . ولی بازهم آدمها حق انتخاب جهت امورات سیاسی را دارند . به من که از کودکی یاد دادند توی سرهیچ مقصر اسیری با دستان بسته نزنم . بقیه اگر از این تیلیت خون لذت میبرند و منبسط میشوند ، نوش جانشان ! بنده مسئولِ سلیقه دراکولایی دیگران نیستم .

اسماعیل هوشیار