جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

جنایات اقتصادی آمریکا در سطح جهان 

به قلم یونس غیاثوند، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

فرض کنید که شما یک فرد دامدار هستید و تمامی دار و ندارتان و منبع امرار معاشتان حاصل از فروش شیر سه گاوتان است، امّا به طور ناگهانی فردی قلدر نزد شما آمده و گاوهای شما را می‌دزد و با خود می برد. آیا شما احساس بن‌بست نمی‌کنید؟ مسلماً چرا نه! چون تنها منبع درآمد خود را از دست داده‌اید و چرخ زندگیتان نمی‌چرخد. حال در سطح جهانی و ملّی به این مسئله تحت عنوان تحریم‌های اقتصادی و بانکی نگاهی بکنید، آیا این یک جنایت خاموش نیست؟

ایالات متحدۀ آمریکا، بخصوص از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون با سیاست اعمال تحریم‌های مالی و تولیدی بر یک ملّت سعی می‌کند که آن دولت و ملّت مورد نظر را با فروپاشی اقتصادی روبرو کند تا آنها تسلیم خواسته‌های بی‌پایان آمریکا شوند. اکنون به تعدادی از جنایات اقتصادی (تحریم‌های) آمریکا علیه کشور های مختلف جهان می پردازیم.

۱. ایران ( از سال ۱۳۵۸ تاکنون) 

بعد از پیروزی انقلاب ۵۷ و سقوط حکومت غربگرای پهلوی، دولت جمهوری اسلامی با مخالفت پیاپی نسبت به خواسته‌های طمع‌ورزانه آمریکا همواره تلاش کرده است تا در عرصه‌های اقتصادی، نظامی و… ایران را به خودکفایی برساند. امّا آمریکا با اعمال سلسله تحریم‌های مالی، تولیدی و نظامی بر کشورمان موفق گشته که میزان تولید نفت و علاوه بر آن، صادراتش را به بازارهای جهانی بسیار کاهش دهد و علاوه بر آن، با ایجاد طرح فروپاشی ریال ایران که از سال ۱۳۹۱ با پشتیبانی فکری جیمز ریکاردز، مشاور مالی دولت آمریکا، بلایی بر سر ارزش پول ایران آورده که در طی یک دهۀ گذشته قیمت دلار از ۱۶۰۰ تومان به ۲۶۵۰۰ تومان رسیده است و منجر به ایجاد تورم بیش از ۴۰ درصدی بر شانه‌های نحیف زحمتکشان ایرانی گردیده و بیش از ۱۰ میلیون نفر ایرانی طی یک دهۀ گذشته به جمع اقشار فقیر پیوسته‌اند.

۲. کوبا 

کوبا، یک کشور واقع در آمریکای لاتین که تنها ۱۵۰ مایل دریایی با ایالات متحده فاصله دارد. کوبا از سال ۱۹۵۹ و با پیروزی انقلاب سوسیالیستی کوبا در برابر زیاده‌خواهی استعمارگرانۀ آمریکا و کلیۀ قمار خانه‌ها و شرکت‌های فراملّیتی این دولت که در کوبا به قشر کارگر ظلم می‌کردند، ایستاده و آمریکا با اعمال سلسله تحریم‌هایی در دهه‌های شصت میلادی و جلوتر از آن (آخرین آن در سال ۲۰۲۱ و در اوج همه‌گیری کرونا تحمیل شد.) به ملّت قهرمان کوبا و ضربه شدیدی به اقتصاد آن وارد ساخت. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۳، بخش قابل توجهی از دانش آموزان کوبا دچار سوء تغذیه هستند. ایالات متحده با صرف هزینه‌ایی بالغ بر ۶ تریلیون دلار توانست اتحاد شوروی و اردوگاه سوسیالیسم را از بین ببرد و کوبا نیز از این آسیب آمریکا در امان نماند. امریکا یک فاجعه ملّی را بر کوبایی‌ها تحمیل کرد که از سال ۱۹۸۹ میلادی شروع و در ۱۹۹۸ پایان یافت و باعث سقوط اقتصادی ۴۰ درصدی کوبا و کاهش ۳۵ درصدی واردات غذایی این کشور شد که سوء تغذیۀ ناشی از این آسیب‌ها منجر به جیره‌بندی مواد غذایی در این کشور گردید.

۳. غزه 

نوار غزه، باریکه‌ایست که در بخش جنوب غربی آسیا قرار گرفته و تنها همسایگانش رژیم صهیونیستی و مصر هستند. غزه از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۳ حملات نظامی قابل توجهی را تحمل کرده و از سال ۲۰۰۳ تاکنون، رژیم اشغالگر با پشتیبانی مالی، تبلیغاتی و معنوی آمریکا تحریم‌هایی را در بخش‌های اقتصاد، مهاجرت، بهداشت، ماهیگیری و … بر مردم این باریکه اعمال کرده که منجر به سقوط کیفیت زندگی در این بخش بسیار کوچک شده است. طبق اطلاعات کتاب «حقایق جهان- سازمان سیا و سازمان ملل متحد»، غزه بعد از هنگ کنگ با وسعتی بسیار کمتر از ایالت نیویورک آمریکا (ایالت نیویورک بسیار کوچک است)، حدود ۲.۵ میلیون نفر را در خود جای داده و ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با جلوگیری از مهاجرت مردم آن به کرانۀ باختری، زندانی بسیار بزرگ، متراکم و بدون فضای کافی ایجاد کرده‌اند. طوری که اکنون در غزه جای کافی جهت ایجاد قبرستان‌های جدید شهدای حماس و سایر گروه‌های مقاومت وجود ندارد و آن‌ها مجبورند که قبرستان‌های چند طبقه ایجاد کنند و امریکا و رژیم اشغالگر با محاصرۀ دریایی غزه، مانع از ورود دارو و همچنین منع ورود ماهیگیران این باریکه جهت ماهیگیری در فضای پهناور دریای مدیترانه را نمی‌دهند و ماهیگیری، که منبع اصلی درآمد مردم غزه است، رو به سقوط گذاشته است و طبق آمار سالانه سازمان ملل متحد، بیش از ۵۰ درصد از مردم غزه دچار مشکلات بهداشتی و روانی هستند و کودکان در اثر بمبارن‌ها دچار آسیب روانی قابل توجهی شده‌اند.

۴. جمهوری خلق لهستان (۱۹۸۹-۱۹۴۸)

لهستان سوسیالیستی که در دوران جنگ سرد و پسا جنگ جهانی دوم ایجاد شد، جزو کشورهای اصلی مقاومت در برابر سلطه‌جویی آمریکا بود و بدلیل دارا بودن ۴۰ میلیون جمعیت و منابع طبیعی و کارخانجات فراوان، خطر قابل توحهی در اروپا محسوب می‌شد، در نتیجه، از اواسط دهه ۷۰ میلادی تا سال ۸۹ میلادی (سال سقوط لهستان سوسیالیستی) با اعمال تحریم‌هایی توسط آمریکا و غرب بر بخش اقتصادی که تمرکز اساسی در حوزۀ صادرات لهستان داشت و با ایجاد تله وام‌های صندوق بین‌المللی پول (زیر نظر آمریکا)، فاجعه اقتصادی در لهستان رخ داد که منجر به سقوط بیش از ۲۰ درصدی تولید انرژی، کاهش بیش از ۵۰ درصدی کالاهای مصرفی، رشد اقتصادی منفی ۱۵ درصدی (ثبت شده در دهۀ هشتاد میلادی) و ایجاد تورم ۵۰۰ درصدی در این کشور شد که در نهایت دولت سوسیالیستی لهستان در سال ۱۹۸۹ سقوط کرد و بعد از آن با روی کار آمدن لِخ والِسا، رهبر جنبش غرب‌پرست همبستگی، افول اقتصادی سریع‌تر گشت و تن فروشی آنچنان در لهستان و سایر کشور های اروپای شرقی اوج گرفت که معروف به تجارت ناتاشا شد و هزاران دختر لهستانی و اروپای شرقی را به کام مرگ کشاند.

خوشبختانه در بین این چهار کشور نام برده، کوبای سوسیالیستی توانسته با ایجاد اصلاحات اقتصادی مردم محور و با پشتیبانی کشورهایی همچون چین، روسیه و ونزوئلا اقتصاد خود را احیا نموده و مجدداً به یک قدرت در حوزه‌های اقتصادی، رفاهی، آموزشی، بهداشتی و … تبدیل شود. متاسفانه، در سایر کشورهای نام برده علاوه بر ضربه‌های مهلک آمریکا، دولت مردان این کشورها با پولی‌سازی خدمات عمومی، یارانه‌زدایی و خصوصی‌سازی بنگاه‌های اقتصادی به آمریکا کمک شایانی کرده‌اند.

پانوشت: جنایت تنها با تفنگ و موشک رخ نمی‌دهد. گاهی یک قطعنامه منجر به مرگ ۵۰۰ هزار کودک عراقی (بدلیل تحریم دارو و مواد غذایی توسط آمریکا بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳) می شود!

منابع:

*مستند پرزیدنت آکتور سینما، کارگردان: محمد رضا بورونی

*کارتون استوک، کاریکاتور تحریم اقتصادی کوبا

*رجانیوز، تاثیر تحریم‌ها بر نفت ایران

*ویکیپدیا، مقاله تحریم‌های آمریکا

*ویکیپدیا، جمعیت‌شناسی غزه

*نیو لفت ریی‌ویو، لهستان: فروپاشی اقتصادی و نوسازی سوسیالیستی، به قلم دومینیکو ماریو نوتی

*یاداشت‌هایی از لهستان (سایت): از صف نان تا سوپ نخود، غذا و سیاست در لهستان سوسیالیستی- فابیو پاراسکولی