نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

جمهوری اسلامی به دلیل تغییر پست جانیانش تهران را به حالت فوق‌العاده نظامی درآورده است! 

            بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

امروز سه‌شنبه دوازدهم خرداد ۱۴۰۰‌-‌سوم اوت ۲۰۲۱، جمهوری اسلامی، به دلیل برگزاری مراسم تنفیذ و سپس تحلیف تغییر پست ریاست جمهوری یک آیت‌الله جانی با یک آیت‌الله جانی‌تر در حضور سردسته آدم‌کشان جمهوری اسلامی ایران، یعنی آیت‌الله علی خامنه‌ای، پایتخت را به حالت فوق‌العاده نظامی درآورده‌اند. حتی سامانه‌های پدافند هوایی را به حال آماده‌باش درآورده و فرودگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند که تاکنون در تغییر این پست، چنین اقدامات امنیتی‌-‌نظامی بی‌سابقه بوده است. این اقدام نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی بیش از پیش متزلزل شده و سران و مقامات و نهادهای این حکومت جانی، از خیزش‌های مردمی سال‌ها اخیر به ویژه خیزش اخیر مردم خوزستان و کشیده شدن تظاهرات‌های خوزستان به شهرهای دیگر و اعتصاب کارگران پیمانی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و کارگران شرکت هفته‌تپه و ده‌ها اعتراض مردمی و اعتصاب کارگری دیگر سخت به وحشت افتاده‌اند. جمهوری اسلامی هم از اعتراض‌های مردمی در این روز نگران است و هم از احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی و نظامی خود سراسیمه شده است.

https://www.peykeiran.com/userfiles/image/Aks/0000_00k_17/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C.jpg
https://www.iranpressnews.com/source/images/01/noori%20reesi.jpg
https://www.independentpersian.com/sites/default/files/styles/1368x911/public/541826_592_0.jpg?itok=Gfal0W3U

در چنین وضعیتی سران حکومت به شدت نگران اوج گرفتن اعتراضات موجود هستند. چرا که هم‌زمان با مراسم تنفیذ و سپس تحلیف ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی‌(قاتل هزاران زندانی سیاسی)، در روزهای ۱۲ و ۱۴ مرداد ۱۴۰۰، محدودیت تردد در برخی از خیابان‌های تهران و ممنوعیت پرواز هواپیماها از آسمان این شهر به اجرا گذاشته می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی در پایتخت ایران اعلام کرده است که در روزهای برگزاری مراسم تنفیذ و سپس تحلیف ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، محدودیت تردد در خیابان تهران اعمال می‌شود و از جمله در برخی از معابر، پست‌های ایست بازرسی برقرار خواهد بود.

به گفته سرتیپ حسین رحیمی، امروز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با تنفید حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای که در مقر رهبری جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود محدودیت‌های ویژه ترافیکی در خیابان‌های تهران که منتهی به دفتر خامنه‌ای است، به اجرا گذاشته می‌شود.

بر اساس این گزارش این محدودیت‌ها قرار است از ساعت ۹ صبح تا ۱ بعداز ظهر امروز سه‌شنبه به اجرا دربیاید و سپس در روز مراسم تحلیف هم به شکل دیگری ادامه پیدا کند. قرار است مراسم تنفید حکم ریاست جمهوری رئیسی امروز سه‌شنبه ساعت ده و نیم صبح به وقت محلی با حضور مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی برگزار شود.

به طور معمول این مراسم با حضور رییس جمهور منتخب، رییس جمهور فعلی، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس قوه قضاییه و رییس محمع تشخیص مصلحت نظام انجام می‌شود. در سال‌های گذشته در مراسم تنفیذ، پس از گزارش وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله خامنه‌ای، رییس جمهور و رییس جمهور منتخب هم سخنرانی می‌کنند.

در این مراسم حکم ریاست جمهوری رییس جمهور جدید از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به او داده می شود که مقدمه‌ای برای مراسم تحلیف یا سوگند ریاست جمهوری است.

در روز برگزاری مراسم تحلیف یا سوگند ریاست جمهوری که به میزبانی مجلس شورای اسلامی است، قرار است محدودیت های بیشتری در تهران اعمال شود.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده است که فرودگاه‌های تهران شامل شامل فرودگاه مهرآباد، امام خمینی، پیام، آزادی و قزوین در این روز به مدت دو ساعت و سی دقیقه به طور کامل بسته خواهد بود. پرواز هواپیما بر فراز تهران از ساعت چهار و سی دقیقه تا ۷ شب پنج‌شنبه متوقف خواهد بود و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی این موضوع به اطلاع خطوط هواپیمایی هم رسیده است.

مقام‌های سازمان هواپیمایی کشور دلیل این تصمیم را «رعایت الزامات ایمنی و امنیتی» عنوان کرده‌اند.

آسمان ایران پیش‌تر در زمان ارسال موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه هوایی آمریکا در عراق در دی ماه ۱۳۹۸ که به تلافی ترور قاسم سلیمانی انجام شد، بسته نشده بود. یک فروند هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه در این روز با موشک‌های سپاه ساقط شد که سپاه آن را ناشی از خطای غیرعمد انسانی و اشتباه گرفتن هواپیما با موشک کروز آمریکا خواند.

هم‌زمان با تعطیلی موقت فرودگاه‌های پایتخت در عصر روز مراسم تحلیف به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران، در محدوده اطراف مجلس شورای اسلامی و خیابان های منتهی به میدان بهارستان، از ساعت ۱ بعداز ظهر روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد «طرح‌های ویژه ترافیکی و انتظامی اجرا می‌شود» و تردد از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۷ شب «به کل در محدوده‌های مدنظر ممنوع خواهد بود.»

سرتیپ رحیمی می‌گوید در این روز قرار است به غیر از ایجاد پست‌های ایست بازرسی، «کنترل‌های نامحسوس و اطلاعاتی با بهره‌گیری از ده‌ها گشت اطلاعاتی در تهران» هم برقرار شود.

سامانه دفاع هوایی خود را در روزهای اخیر در وضعیت «آماده‌باش کامل» یا «هشدار بالا» قرار داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، ‌تغییر وضعیت هشدار به این معنی است که موشک‌های زمین به هوا آماده شلیک هستند. این خبرگزاری آمریکایی با اشاره به این‌که ماهواره‌ها و هواپیماهای جاسوسی فعالیت‌های ایران را زیر نظر دارند به نقل از منابع خود می‌نویسد که وضعیت جدید هشدار پدافند هوایی مربوط به مانور آموزشی نیست، بلکه واکنشی انفجارهای اخیر است.

در هفته‌های گذشته انفجارهای سریالی و حمله‌های سایبری متعددی در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، تاسیسات نظامی و هسته‌ای ایران اتفاق افتاده که مقامات تهران به روشنی از ارتباط دادن این انفجارها به خرابکاری پرهیز می‌کنند.

در اغلب موارد سانحه، تصادف، نشت گاز و انفجار کپسول دلیل انفجارها اعلام شده و در برخی موارد هم هم‌چنان دلیل قانع‌کننده‌ای اعلام نشده است. در مورد انفجار اخیر در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز نیز شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد که دلیل آن را می‌داند اما بنا بر ملاحظات امنیتی، اعلام نمی‌کند.

تاسیسات غنی‌سازی نطنز ۱۰ سال قبل هدف حمله سایبری ویروس استاکس‌نت قرار گرفت که نقش مهمی در به تعویق انداختن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی داشت. گفته می‌شود انفجار در نطنز نیز تا حدود ۲ سال فعالیت‌های هسته‌ای حساس ایران را به تاخیر انداخته است. البته مقامات تهران این فرضیه را تایید نکرده‌‌اند.

هم‌زمان با اعلام خبر آماده‌باش پدافند هوایی ایران در سی‌ان‌ان، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا به هواپیماهای مسافربری در مورد پرواز بر فراز ایران هشدار داده و می‌گوید هواپیماهای غیرنظامی می‌توانند هدف شلیک پدافند هوایی قرار گیرند.

احتمالا جمهوری سالامی از حملات اسرائیل نیز وحشت دارد که چنین آمادگی را اتخاذ کرده است. آمریکا، بریتانیا و اسرائیل جمهوری اسلامی را مسئول حمله پهپادی پنج‌شنبه شب به این کشتی اعلام کرده‌اند. اتهامی که مقامات تهران رد کرده‌اند.

وزیر امور خاورمیانه بریتانیا دوشنبه، ۲ اوت، با احضار سفیر ایران در لندن اعتراض کشورش علیه حمله به نفتکش اسرائیلی را به او ابلاغ کرد. از سویی دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، یک‌شنبه، ایران را مسئول حمله «عمدی و هدفمند» به نفتکش مرتبط با اسرائیل در دریای عرب دانست.

او افزود که «بریتانیا با شرکای بین‌المللی برای دادن پاسخی قوی به این حمله غیر قابل قبول، همکاری می‌کند.»

پیش از آن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب نزدیک سواحل عمان، گفت: «حمله ایران به نفتکش در دریای عرب غیر قابل توجیه است.» بلینکن شامگاه یک‌شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که «واشنگتن در حال هماهنگی با شرکا و دولت‌ها برای دادن پاسخی مناسب به ایران است.»

در همین راستا دولت رومانی نیز که یکی از شهروندانش در حمله پهپادی ایران به نفتکش اسرائیلی کشته شده دوشنبه ضمن اتهام تهران به انجام این حمله، سفیر ایران در بخارست را احضار کرد.

وزارت خارجه رومانی در بیانیه‌ای گفته شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد هجوم به نفتکش «مرسر استریت» با طرح‌ریزی ایران و توسط پهپادهای این کشور انجام شده است.

جن ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید، دیروز دوشنبه در کنفرانس خبری در واکنش به حمله مرگ‌بار اخیر به نفتکش در سواحل عمان گفت، اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل می‌تواند خود تصمیم بگیرد.

او این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا آمریکا از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران بابت حمله شدن به کشتی‌اش حمایت می‌کند ارائه کرد.

ساکی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اقدام ایران بر موضع آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای، گفت: «دیدگاه ما این است که اگر برنامه هسته‌ای ایران بدون قید‌وبند باشد، مواجه شدن با هرچالش و تهدید از سوی ایران خاطرناک‌تر می‌شود.»
از سوی دیگر، نفتالی بنت، نخست وزیر اسراییل، روز یکشنبه مستقیما جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حمله خواند و تهدید کرد اسراییل به شیوه خود در این مورد عمل خواهد کرد.

روز دوشنبه نیز ستاد فرماندهی مرکزی موسوم به سنتکام اعلام کرد ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، با سپهبد آویو کوخاوی، رییس ارتش اسرائیل، گفت‌و‌گوی تلفنی داشت. در این گفت‌و‌گو دو فرمانده دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل امنیتی منطقه و فرصت‌های همکاری آینده به اشتراک گذاشتند.

هم‌چنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه به دنبال گفتگو با دامنیک راب، همتای بریتانیایی خود، با صدور بیانیه‌ای حمله به کشتی «مرسر استریت» را به شدت محکوم کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز دوشنبه گفت ایران باید با نتیجه آن چه انجام داده، روبرو شود.

در این حمله که پنج‌شنبه شب ۷ مرداد روی داد، نفت‌کش «مرسر استریت» که با مالکیت ژاپنی و تحت پرچم لیبریا است و توسط شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم» اداره می‌شود، در شمال شرقی جزیره مصیره در عمان هدف قرار گرفت. این حمله به کشته شدن دو تبعه رومانیایی و بریتانیایی انجامید.

در چنین فضایی سران جمهوری اسلامی می‌گویند برخی از مقام‌های خارجی هم‌چون رییس جمهور عراق در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد و احتمالا هیاتی از سوی عربستان سعودی که بیش از ۵ سال است روابط خود را با ایران قطع کرده در مراسم حاضر خواهد بود.

اتحادیه اروپا انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از چهره‌های حامی تعامل و توافق با جمهوری اسلامی است به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی قاتل فرستاده است. اتحادیه اروپا در حالی مورا را به تهران می‌فرستد که در مقابل سرکوب و نقض حقوق بشر در جریان اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی در ایران نیز سکوت اختیار کرده است.

یکی از مهم‌ترین اتهام‌های متوجه رئیسی مشارکت در اعدام‌های دهه ۶۰ است. عفو بین‌الملل نیز خواستار تشکیل پرونده قضایی برای ابراهیم رئیسی شده است.

هم‌زمان با مراسم تحلیف و تنفیذ ابراهیم رئیسی از مسئولان کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ٦٧ و آغاز محاکمه یکی از مجریان همین کشتار، حمید نوری در سوئد، سران و مقامات جمهوری اسلامی سخت به تلاطم افتاده‌اند. 

ابراهیم رئیسی پیش از ریاست جمهوری کل فعالیت خود را در جمهوری اسلامی ایران در دستگاه قضایی این کشور سپری کرد و در همین چارچوب در سال ٦٧ و در سن بیست و هفت سالگی یکی از سه عضو کمیته‌ای ویژه در تهران بود که به دستور خمینی تصمیم‌گیری درباره اعدام هزاران زندانی سیاسی را برعهده داشت. در این دوره ابراهیم رئیسی معاون دادستان وقت تهران، مرتضی اشراقی، بود که به گفته شاهدان گاه جای او را نیز در تصمیم‌گیری‌ها می‌گرفت. او به دلیل مشارکتش در قتل‌عام زندانیان سیاسی و نقض حقوق اساسی در دستگاه قضایی ایران، رئیسی در نوامبر ٢٠١٩ در فهرست تحریم‌های دولت دونالد ترامپ قرار گرفت و حتی رقبای انتخاباتی او از جمله حسن روحانی در جریان تجمعات و مناظره‌های انتخاباتی گذشته و مشارکت رئیسی را چه در کشتار زندانیان سیاسی چه در دستگیری و حبس منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی به وی یادآوری می‌کردند.

البته خود ابراهیم رئیسی هرگز و به ویژه در جریان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری مشارکت خود را در این قتل‌عام را نتوانست انکار کند، بلکه بی‌شرمانه و وقیحانه آن را به منزله «دفاع از حقوق بشر و صیانت از امنیت مردم« معرفی کرد. 

با دستگیری حمید نوری، از مسئولان این جنایت هولناک و آغاز محاکمه او در سوئد، تبعات سنگینی برای جمهوری اسلامی به ویژه برای شخص ابراهیم رئیسی خواهد داشت. این برای اولین بار است که یکی از مجریان کشتار ۶۷، حمید نوری، در خارج کشور و توسط یک دادگاه اروپایی محاکمه می‌شود. حمید نوری که دستیار دادستان در زندان گوهردشت بوده بر اساس متن کیفرخواست دادگاه استکهلم، زندانیان سیاسی را به همان کمیته مرگ سه نفره هدایت می‌کرده که در آن درباره اعدام و قتل زندانیان تصمیم‌گیری می‌شد و یکی از اعضای این کمیته امروز ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران است.

حسینعلی منتظری جانشین رهبری جمهوری اسلامی نوشته است که در کم‌تر از سه هفته بین ٢٨٠٠ تا ٣٨٠٠ زندانی به همین ترتیب در زندان‌های ایران اعدام شدند. ده روز بعد از ماه محرم اعدام‌ها از سر گرفته شد و این‌بار کمیته‌های مرگ به سراغ زندانیان چپ و مارکسیست رفتند. البته این اطلاعات منتظری محدود به تهران است و هیچ آماری دقیقی وجود ندارد که در شهرستان‌ها و یا تهران چه تعداد از زندانیان سیاسی را اعدام کردند.

این دادگاه دست‌کم سفر مجریان جنایت از جمله ابراهیم رئیسی را به خارج از کشور دشوار کند. البته احتمال معامله دولت سوئد و دولت‌های غربی برای آزادی گروگان‌های غربی از اسارت جمهوری اسلامی ایران نیز دور از انتظار نیست. به خصوص جمهوری اسلامی ایران کوشیده‌ است که آغاز کشتار زندانیان سیاسی را به عملیات نظامی مجاهدین خلق، موسوم به «فروغ جاویدان»، نسبت دهد و متاسفانه این موضوع در پرونده نوری گنجانده شده است. در حالی که حمله مجاهدین کم‌ترین ربطی به کشتار زندانیان سیاسی ندارد. مشخصا در این کشتار اعضای و هواداران و فعالین نیروهای چپ را نیز کشتار کردند. آیا سازمان‌های این نیروها به کجا حمله کرده بودند؟  

دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رییس جمهور ایران از روز چهاردهم مرداد آغاز می‌شود. سازمان عفو بین‌الملل خواهان تعقیب قضایی او به دلیل نقشش در اعدام‌های تابستان ۶۷ شده است. رئیسی با حکم آیت‌الله خمینی عضو هیاتی بوده که در جریان محاکمات بسیار کوتاه، متهم است حکم اعدام صدها زندانی سیاسی را صادر کرده است.

همان‌طور که اشاره کردیم همه این تدابیر امنیتی در پایتخت ترس و وحشت سران جمهوری اسلامی را از اعتراض‌ها مردم به نمایش می‌گذارد.

در شرایطی رئیسی آیت‌اله معروف به آیت‌الله «قتل‌عام» پست ریاست جمهوری را از آیت‌الله روحانی مسئول کشتارهای معترضین در سال‌های ۹۶ و ۹۸ در خیابان‌ها و کشتار مسافران هواپیمایی اوکراینی و دزدی و غارت اموال عمومی مردم می‌گیرد که بحران‌های مختلف داخلی و خارجی ایارن را فراگرفته است. تورم افسارگسیخته و افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای اساسی خطر گرسنگی و سوء‌تغذیه مردم و به‌خصوص کودکان را به همراه دارد چرا که به موازات افزایش قیمت‌ها، نه تنها درامد خانواده‌ها افزایش نیافته که در مواردی کم هم شده است؛ به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا که بسیاری از کسب‌‌وکارها تعطیل و حدود شش میلیون نفر بیکار شدند.

از سوی دیگر ویروس کشنده کرونا نیز هر لحظ قربانی می‌گیرد. با وخیم‌تر شدن وضعیت کرونا در ایران، رکورد تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونا شکسته شد. در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز دوشنبه ۱۱ مردادماه، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی و چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۱ بیمار جان خود را از دست دادند که بدین ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری، طبق آمار اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، تا کنون به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسیده است. مجموع بیماران مبتلا به کرونا در ایران نیز به سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر رسید.

بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا در ایران در حال گسترش است و علاوه بر آن، ۱۱۰ شهرستان نارنجی، ۲۸۵ شهرستان قرمز و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در ایران وجود ندارد.

بی‌گمان در چنین وضعیتی، باید تلاش برای متحد کردن اعتراضات و اعتصابات در یک جنبش سراسری باید در اولویت فعالین جنبش کارگری، زنان، محیط زیست، جوانان و دانشجویان، روشنفکران و هنرمندان مترقی قرار گیرد. تنها با یک جنبش سیاسی متحد و آگاه و هدفمند می‌توانیم این حکومت جانی را سرنگون کنیم و جامعه‌ای بدون سانسور، سرکوب، زندان و اعدام، بدون  ستم و استثمار و مرفه و عادلانه بسازیم!

سه‌شنبه دوازدهم خرداد ۱۴۰۰‌-‌سوم اوت ۲۰۲۱