کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

جلال نورانی به جاودانه گی پیوست

                      17458021_1262545663865609_5648797343508348592_n.jpg wordt weergegeven 

    نوشته ی : فروغی

17523612_10155172455038620_1453791424821597905_n.jpg wordt weergegeven

       دوشنبه 27 مارچ 2017 برابر به هفتم حمل 1396 خورشیدی ، شاخه ی پربار دیگری از درخت تنومند ادبیات و فرهنک ما به جاودانه گی پیوست .

      جلال نورانی نویسنده و طنزنویس نامدار افغانستان که درسال 1327 هجری خورشیدی در شهرکابل بدنیا آمده بود ، بروز هفتم حمل 1396 خورشیدی به عمر 69 ساله گی با دوستان و دوستدارانش وداع ابدی نمود .

      نام نورانی که خدمات ارزشمندی در عرصه ی فرهنگ نموده است ، قبل ازهمه با طنز نویسی ــ آنهم طنزنویسی مدرن در افغانستان گرهی محکم خورده است . هرگاه بخواهیم بحث جدی ای درباره ی طنز داشته و تاریخچه ی طنزنویسی با شیوه ی مدرن را واکاوی کنیم ، باید از نورانی بگوییم و کارکردهای ارزشمند و ماندگارش درین عرصه که از زمان تحصیل در مدرسه و دانشگاه به آن می پرداخت .

      هرچند جلال نورانی فارغ سال 1351 از دانشگاه کابل در رشته ی حقوق است ؛ اما از همان دوران بیشتر به ادبیات و نگارش داستان ، درام  و طنز برای رادیو و روزنامه ها مشغول بود تا اینکه در اندیشه ولسوال شدن باشد .

      نورانی هنوزدانشجو بود که شهرت خاصی در عرصه ی طنزنویسی و داستان پردازی به چنگ آورده بود . آثار طنزی و داستانی نورانی همانگونه که از طریق روزنامه ها و مجلات کشور چاپ میشد ،  از راه امواج رادیو افغانستان وقت نیز به نشر میرسید .

     نورانی پس از ختم تحصیلات عالی در اتحادشوروی وقت با بازگشت به کشور ، کارهای ادبی ـ هنری اش را جدی تر دنبال نمود و در دهه شصت خورشیدی بود که مجموعه های طنزی مستقلی از وی بنامهای ” ای همو بیچاره گک اس ” و ” چه کنم عادتم شده ” به نشر رسید . در همین سالهای دهه شصت مجموعه های طنزی ” مربای مرچ ”  و ” طنزهایی از چهارگوشه ی جهان ” که توسط نورانی ترجمه شده بود هم از سوی وی به چاپ رسیده است .

    جلال نورانی وظایف با اهمیت مدیریت مسوول مجلات مشهور و پرخواننده ی ” دکمکیانو انیس ” ، ” ژوندون ” و روزنامه ی ” انیس ” را نیز بعهده داشته است .  

    نورانی پس از هژده سال مهاجرت در استرالیا  پس از سقوط رژیم طالبان به وطن برگشت و در پهلوی کار بحیث مشاور فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ ، به نگارش و تحقیق در عرصه ی طنز و ادبیات نیز پرداخته و به تدریس در دانشگاه کابل نیز مشغول بود .

    نو رانی در سالهای پسین کارهای تحقیقی بیشتر انجام داده و آثار پربهایی بدست نشر و چاپ سپرده است که از آن جمله میتوان از آثار ارزشمند ” هنرنمایشنامه نویسی ”  و  ” گفتاری درباره ی ادبیات دراماتیک  ”  وی  نامبرد  .

    یکی از مهم ترین و با ارزش ترین کارهای نگارشی ــ پژوهشی جلال نورانی فقید در سالهای پسین ، نگارش و چاپ کتاب ارزشمند ” هنر طنزپردازی ” است که در دوجلد نگاشته شده است . این اثر نتیجه ی پژوهشهای چندین ساله ی اوست و اثری است در نوع خود بی مانند و بسیار با ارزش .

   خدمات نورانی در زمینه ادبیات کودک و تیاتر کودک نیز بسیار ارزشمند و قابل یادآوریست . او با چاپ آثار با ارزشی چون ” تیاتر کودک ” و ” شگوفه ها ” که مجموعه ای از داستانها بقلم کودکان است و آثار و نوشته های دیگر ، سعی نموده است تا خدمات ارزشمندی درین راه هم که نویسنده گان ما کمتر به آن پرداخته اند ، به انجام برساند .

  من درحالی که به همه وابسته گان ، دوستان و همکاران محترم جلال نورانی فقید تسلیت عرض نموده و روان پاک او را شاد آرزو مینمایم ، با اندوهی بزرگ خطاب به نورانی که خاطرات شیرینش همواره با ما خواهد بود میگویم :

   راهت روشن و پر از نور باشد نورانی عزیز !