کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

جادۀ مرگ در « مدیترانۀ بزرگ»


مانلیو دینوچی

المانفستو (روزنامۀ کمونیست ایتالیائی)

مرکز پژوهشهای جهانی سازی، 19 ژوئن 2018

نورافکنهای سیاسی و رسانه ای که روی کاروان پناه جویان از جنوب به شمال در مدیترانه متمرکز شده، از سوی دیگر روی کاروان دیگری در بستر همین دریا پردۀ استتار کشیده است : یعنی کاروان شمال به جنوب که مسافران آن را نظامیان و تجهیزات نظامی تشکیل می دهند. «مدیترانۀ بزرگ» اصطلاح مناسبتری خواهد بود زیرا در چارچوب استراتژی ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو از گسترۀ اقیانوس اطلس شروع می شود و تا دریای سیاه و تا جنوب و تا خلیج فارس و اقیانوس هند ادامه می یابد.

نخست وزیر ایتالیا کُنت در ملاقاتش با مدیر کل سازمان منشور آتلانتیک شمالی (ناتو) ینس استونتنبرگ در رُم دربارۀ «مرکزیت مدیترانۀ بزرگ برای امنیت اروپا» گفت که از سوی «کمان بی ثباتی از مدیترانه تا خاورمیانه» به مخاطره افتاده است. از همین رو کُنت اتحادیۀ آتلانتیک شمالی به فرماندهی ایالات متحدۀ آمریکا را به عنوان « ستون امنیت درونی و بین المللی» بازشناسی کرد. نکته ای که در واقع چیزی نیست بجز برداشت واژگونه از واقعیت.

بطور کلی استراتژی ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو بود که با دو جنگ علیه عراق و با دو جنگ دیگر که موجب فروپاشی دولت یوگوسلاوی و لیبی شد، و به همین گونه یک جنگ دیگر که در پی سرنگونی دولت سوریه است به  «کمان بی ثباتی» انجامید. ایتالیا که در همۀ این جنگها شرکت کرده، به گفتۀ کُنت «نقش کلیدی برای امنیت و ثبات جبهۀ جنوبی ناتو به عهده داشته است».

ویدئو : [گفتارهای مانابو دینوچی به زبان اصلی]

https://www.youtube.com/watch?v=dEiahigliJQ

چگونه ؟ این موضوع را می توانیم با آنچه رسانه ها استتار می کنند دریابیم. ناو «ترنتون» [آبی خاکی] در ارتش نیروی دریای آمریکا 42 پناه جو را پذیرا شد و مجاز بود که بر خلاف کشتی آکواریوس [کشتی گشتی سازمان غیر دولتی برای کمک به پناه جویان در مدیترانه] در سیسیل پهلو بگیرد ولی این ناو برای کمکهای بشر دوستانه روی آبهای مدیترانه در پایگاه سیسیل مستقر نشده است : این کشتی یک ناو پر سرعت است (تا 80 کیلومتر در ساعت) که می تواند ظرف چند ساعت تا 400 نظامی و خودروهای آنان را در سواحل شمال آفریقا پیاده کند. نیروهای ویژۀ آمریکا در لیبی تمرین می کنند و هدایت گروه های نظامی متفقین را به عهده می گیرند در حالی که پهپادهای رزمی آمریکا با پرواز از سیگونلا (سیسیل) به اهدافی در لیبی حمله می برند.

استولتنبرگ اعلام کرد که بزودی پهپادهای ناتو در سیگونلا عملیاتی خواهند شد و در ستاد فرماندهی استراتژیک ناتو برای جنوب»، مرکز اطلاعات برای عملیات نظامی در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ساحل و آفریقای زیر صحرائی مستقر خواهند شد.

مرکز اطلاعات برای مناطق نام برده در ماه ژوئیه عملیاتی خواهد شد و پایگاه آن در لاگو پاتریا در ستاد فرماندهی ناتو به فرماندهی دریا دار آمریکائی جیمز فاگو واقع شده است که فرماندهی نیروی دریائی آمریکا در اروپا (با مرکزی فرماندهی اش در ناپل- کاپودیچینو و ششمین ناوگان مستقر در گتا) و نیروی دریائی آمریکا برای آفریقا را نیز به عهده دارد. این نیروها به ناوهواپیمابر هاری ترومن پیوسته اند که دو ماه پیش به همراه ناو گروه تهاجمی خود وارد مدیترانه شدند.

روز 10 ژوئن، در همان وقتی که رسانه ها توجهات عمومی را به وضعیت آکواریوس [کشتی گشتی سازمان غیر دولتی در مدیترانه] جلب می کردند، نیروی دریائی ایالات متحدۀ آمریکا با 8000 سرباز، مسلح به 90 هواپیمای شکاری و بیش از 1000 موشک آماده برای حمله به سوریه و عراق در شرق مدیترانه متمرکز می شد. در همین روزها، در 12 و 13 ژوئن در لیوورن کشتی لیبرتی پراید یکی از ناوهای نظامی ایالات متحدۀ آمریکا روی 12 سکوی خود از پایگاه ایالات متحدۀ آمریکا در کمپ داربی Camp Darby (Pise) ماهانه بسته های جنگ افزار به اردن و عربستان سعودی برای جنگ در سوریه و یمن گسیل کردند (1).

به این ترتیب می بینیم که با ساخت و ساز نو استعماری برای بهره برداری به جنگهای جاری سوخت رسانی می کنند و به فقر و آوارگی مردم دامن می زنند (2). نتیجۀ این ساخت و ساز نو استعماری به افزایش جریان سیال پناه جویان در شرایط بسیار اسفناک می انجامد، بی گمان بسیاری قربانی و یا به نوعی جدید از بردگی محکوم می شوند. رئیس جمهور دونالد ترامپ با اشاره به تصمیم نه فقط سالوینی بلکه همۀ دولت ایتالیا که نخست وزیر آن به «خیالاتی» شهرت یافته گفته است که « بنظر می رسد که خیلی سخت است و پناه جویان باید بپردازند».

بازشناسی دقیق از سوی ایالات متحدۀ آمریکا که در برنامۀ دولت به عنوان « هم پیمان ممتاز » تعریف شده است.

 Manlio Dinucci

پی نوشت مترجم :

1) از جمله نتیجۀ این تدارکات شاید این بود که روز 23 ژوئن اسپوتنیک اطلاع داد که جبهۀ النصره در شب 22 به 23 ژوئن به نیروهای دولتی سوریه حمله کرده است.https://ir.sputniknews.com/world/201806233690663-

«حدود هزار تن از نیروهای جبهه النصره به پایگاه‌های ارتش سوریه واقع در منطقه کاهش تنش در جنوب این کشور حمله کردند. در این بیانیه آمده است، بیش از 1000 تن از نیروهای جبهه النصره عصر روز جمعه به پایگاه‌ تیپ 9 ارتش سوریه واقع در اطراف دو روستای داما و دیر داما حمله‌ای را آغاز کردند. گزارش شده که نیروهای ارتش سوریه در حال مبارزه با نیروهای مهاجم هستند. در ادامه بیانیه یاد شده آمده است، 5 تن از نیروهای ارتش سوریه کشته و 19 تن دیگر از آنها در حمله جبهه النصره در حومه سویداء زخمی شدند.»

2) خوانندگان و به ویژه جوانان ایرانی (که %70 جمعیت زیر 40 سال در ایران را تشکیل می دهند) که در عین حال هدف بسیاری از تبلیغات شوم و دروغین دشمنان ایران و خاصه اپوزیسیون های ایرانی پنتاگونی مزدور و خائن هستند، باید هوشیار باشند زیرا دستگاه های تبلیغاتی مزدوران پنتاگونی دائماً گزارشات و تحلیل های هدایت شده را مطابق بر امیال و حرص و آز اربابان جنگ امپریالیستی منتشر می کنند.

اخیراً در ویدئوئی که «سخنرانی دکتر کاظم علمداری در سمینار پیشکنگرۀ سازمانهای جبهۀ ملی ایران در خارج از کشور» را  نشان می دهد

(https://www.youtube.com/watch?v=aEmted9mQiU)

می بینیم تا چه اندازه مزدوران پنتاگون در تحریف حقایق می کوشند و به بهانۀ مبارزه علیه «جمهوری اسلامی» نقش مخرب امپریالیستها در جنگ های خاورمیانه را استتار کرده و بار گناه آن را صرفاً به دوش جمهوری اسلامی می اندازند. که گوئی «جمهوری اسلامی کارهائی می کند که به نفع مردم ایران نیست » و موجب بی مهری امپریالیستها می شود. همۀ این جنگها به دلیل مداخلات بی مورد جمهوری اسلامی بوده و در سرکوب ملت سوریه با بشار اسد همدست شده (در واقع سخنران پیشکگرۀ جبهۀ ملی ایران در خارج از کشور به مبارزه علیه داعش و القاعده و نیروهای ویژۀ کشورهای امپریالیستی در سوریه اعتراض دارند ) در حالی که آنچه موجب بی مهری امپریالیستها می شود فقدان «حقوق بشر» یا «دموکراسی » در ایران نیست بلکه رشد نیروهای مولد همان چیزی ست که از آن می هراسند. انحرافات دین و جمهوری اسلامی هر چه باشد به ما اجازه نمی دهد که آب تطهیر روی دست امپریالیستها بریزیم. تیترهائی مانند «دکتر» یا « استاد دانشگاه در اروپا یا آمریکا» نباید شما را بفریبد، و من به شما اعلام می کند که همۀ افراد ایرانی، همه و بی هیچ استثنائی، که در دانشگاه های اروپا و آمریکا به ویژه در زمینۀ علوم انسانی پست استادی دارند همگی به مقولات سیاسی در راستای اهداف نو استعماری و مداخلات امپریالیستی در ایران تعلق دارند. برای نمونه کتاب «چرا ایران عقب ماند و غرب پیشرفت کرد» نوشتۀ همین آقای دکتر کاظم علمداری، شاید این توهم را در ذهن خوانندگان به وجود بیاورد که گوئی ایشان استاد برجسته و مطلعی ست، اتفاقاً به همین علت نیز هست که اتهامش چند برابر می شود، زیرا فرد بی اطلاعی نیست و از نظریات علمی در زمینۀ ای که به ایشان تعلق دارد آگاه می باشد، به موضوعاتی که باید اشاره می کند، ولی از درک ساده ترین مسائل مانند نقش استعمار و امپریالیستها در دوران ما باز می ماند و آن را نفی و با تردستی خاصی برای تجزیۀ ایران تبلیغ می کند. و با وجود آگاهی دقیق از نظریات برخی دانشمندان در زمینۀ علوم انسانی در معرفی نظریات مارکسیستی کم می آورد. بی گمان پایگاه طبقاتی و منافع شخصی همیشه موجب واپس زدن واقعیت می شود.

باید یاد آوری کنم، تا جائی که من در انترنت جستجو کرده ام سایت جبهۀ ملی ایران در ایران اعلام کرده است که رابطه ای با سازمانهای جبهۀ ملی ایران در خارج از کشور ندارد. برای آخرین نکته، من به هموطنان به ویژه جوانان ایرانی در ایران اکیداً توصیه می کنم که بهتراست قویاً به همۀ جریانهای خارج از کشور مظنون باشند. کاستی ها و ضعف جمهوری اسلامی ایران، ایدئولوژی اسلامی و دین اسلام و سرمایه داری در ایران هر چه هست ما را مجاز نمی دارد که سرنوشت کشورمان به دست یک عده مزدور اوباش بسپاریم که طی 40 سال گذشته با پشتیبانی امپریالیستها مهارت خاصی در انتقاد از جمهوری اسلامی و «ملاتاریا، آخوند….» و ایجاد بلوا با خسارات انسانی جبران ناپذیر در ایران بدست آورده اند.

پیوند انترنتی متن اصلی :

https ://www.mondialisation.ca/circuit-de-mort-dans-la-mediterranee-elargie/5626327

ترجمۀ حمید محوی

گاهنامۀ هنر و مبارزه، پاریس. 23 ژوئن 2018