زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

تک روی رییس جمهور غنی در انتخابات آینده و پیامد های ناگوار آن

به اساس زمان بندی های ابتدایی کمیسیون انتخابات قرار است انتخابات ریاست جمهور در ماه حمل سال آینده برگزار گردد و اکنون که نزدیک به پنج ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است جریان های سیاسی تلاش های نفس گیر را آغاز کرده اند تا با یک تیم قدرتمند داخل مبارزات انتخاباتی برای احذ کرسی ریاست جمهوری در انتخابات آینده شوند.

همچنان برخی منابع به رسانه ها گفته اند که رایزنی های سخت میان جریان های سیاسی و برخی سفارت های خارجی که در پروسه انتخابات افغانستان دخیل اند آغاز شده است تا یک تیم قویتر و اثرگذار تر را ایجاد کنند تا بشود هم سیاست خارجی و هم سیاست داخلی در آن نفع ببرد.

در این میان ایا رییس جمهور غنی با یک تکت قویتر و با حمایت کشور های اثر گذار خارجی داخل میدان مبارزات انتخاباتی خواهد شد؟ و آیا برنامه های رییس جمهور غنی برای ثبات سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی در دوره کاری اش موثر بوده است ؟

پاسخ این سوال روشن است ، اقای غنی در دوره حکومت اش با انواع دغدغه ها کار کرد و سیاست های تند  و عجولانه اش سبب شد تا در بیشتر طرفدارانش را که در انتخابات آینده می توانستند کمک فروان برای تیم انتخاباتی اش انجام دهند از دست داد که نام های شان فروان است و از همه مهمتر که حنیف اتمر که یکی از پایه های قدرت اش بود به دلایل مختلف از کنار رییس جمهور غنی رفت اقای اتمر یکی از دلایل عمده را نبود توافق در مسایل ملی عنوان کرد.

اکنون اقای غنی تنها است و در انتخابات آینده ریاست جمهور نمی تواند با تکت قویتر وارد میدان مبارزات انتخاباتی شود ، یکی دیگر از دیدگاه های اقای غنی این است که گفته است وی در انتخابات آینده تکیه به مردم خواهند کرد تا به جریان های سیاسی این موضوع قابل بحث است و سوال مطرح می شود که مردم چقدر در کنار آقای غنی در انتخابات ایستاد خواهند شد؟

با آغاز کار حکومت وحدت ملی بیکاری و فقر با گذشت هر روز در حال افزایش شد هر چند آمار های دقیق از شمار بیکاران و افراد فقیر در کشور وجود ندارد اما اگر هر فرد هوشیار نگاهی به جامعه افغانستان اندازد مشاهده می کند که سطح بیکاری و فقر از آنچه بیان می شود بیشتر و در حال بحرانی قرار دارد.

همزمان با بلند رفتن آمار فقر بلند شدن نرخ مواد اولیه نیز فشار دیگر به گلوی مردم است که دلیل اصلی آن افزایش مالیات حکومت به واردات است و مردم این برنامه حکومت را خوب حس کرده اند.

یعنی شعار حکومت وحدت ملی که پر کردن دسترخوان مردم بود اکنون بر عکس دسترخوان مردم خالی نه بلکه بدون نان شده است . این وضعیت در انتخابات آیند سخت تاثیر گذار است و مردم دو باره با انتخابات اقای غنی اشباه گذشته شان را تکرار نخواهند کرد.

روابط رییس جمهور غنی با کشور های منطقه ، فرا منطقه و در کل جهان نیز چندان گرم نیست و وی نتوانسته است که روابط خوبی را با این همه کشور ها داشته باشد و ظاهرن امریکا که متحد اصلی اقای غنی در انتخابات گذشته بود در این انتخابات حمایت امریکا را نخواهد داشت چون اقای غنی با سیاست های پر تنش نتوانسته است ستراتیژی امریکا را در افغانستان بگونه دقیق عملی سازد و تنش های سیاسی داخلی سبب شده است تا مهره های اثر گذار از نظام خارج شده و در برخی موارد چالش افرین شده است.

با این وضعیت جریان های سیاسی کلان ، کشور های خارجی و در نهایت مردم که مهره های اصلی تغیر نظام اند دیگر با اقای غنی همکار نخواهند بود و بهتر است تا رییس جمهور غنی میدان رقابت سیاسی در انتخابات آینده را رها کرده و برای بدست آوردن اعتماد مردم و پر بار ساختن اوراق تاریخ در برنامه های غیر حکومتی در کنار مردم برای کشور خدمت کند چون تجربه ریاست جمهوری اش ناکام بوده و گفته می شود.

 

 

اشکار توانا