تهدید بی سابقه پوتین علیه آمریکا و اسرائیل

 عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به لحن تهدید آمیز و بی سابقه “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه هرگونه حمله اتمی به روسیه و یا متحدانش بلافاصله پاسخ داده خواهد شد، به معنی هشدار به آمریکا و چه بسا اسرائیل در خصوص ارتکاب هرگونه اقدام حماقت آمیزی در این خصوص است.

نمایش قدرت موشک های بالستیک روسیه

پوتین در سخنرانی خود در حضور نخبه های سیاسی و نظامی از مجموعه سلاح ها و موشک های بالستیک خبر داد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته و می تواند به هر نقطه ای در دنیا اصابت کند بدون اینکه کسی بتواند مانع آن شود.

نکته مهم تر از اظهارات تهدید آمیز پوتین اینکه رئیس جمهور روسیه یک فیلم ویدئویی را روی یک صفحه بزرگ در سالن سخنرانی نمایش داد که شامل نمایش این موشک ها بود  و تاکید کرد،  روسیه هر گونه حمله هسته ای به متحدانش را به مثابه حمله به خود می داند و بلافاصله بدون هیچ تردیدی به آن پاسخ خواهد داد.

تهدیدات و هشدارهای بی سابقه پوتین

این نخستین بار از زمان ریاست جمهوری پوتین است که با چنین لحن تهدید آمیز و چالش طلبانه سخن گفته و با اشاره به سلاح های جدید و موشک های قاره پیما بر تهدیدات خود مهر تایید می زند.

این اظهارت به این معنی است که وی احساس می کند احتمال دارد جنگ سرد به جنگ داغ تبدیل شود و بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد چه بسا یکی از متحدان روسیه هدف چنین حمله ای قرار بگیرد.

بی تردید مخاطب، این پیام آمریکا و چه بسا اسرائیل هستند، زیرا واشنگتن، کره شمالی را به دلیل آزمایش های نظامی و هسته ای و توسعه موشک های بالستیک قاره پیما که می تواند به عمق خاک آمریکا نفوذ کند، به جنگ تهدید کرد.

همچنین چه بسا اسرائیل مخاطب این تهدیدهای پوتین باشد زیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با حمایت آمریکا بر طبل جنگ علیه ایران می کوبد.

در این میان گزارش های اطلاعاتی در کنفرانس امنیتی مونیخ  حاکی از شدت یافتن کشمکش روسیه و آمریکا در سه نقطه متشنج یعنی کره شمالی، ایران و روسیه بود تا جایی که در این گزارش ها سیاست های دونالد ترامپ ماجراجویانه توصیف شده و از آن به عنوان عامل سوق دادن جهان را به لبه پرتگاه یاد شد.

مخالفت سرسختانه روسیه با تهدیدهای آمریکا علیه کره شمالی

این در حالی است که روسیه به شدت با تهدیدات آمریکا علیه کره شمالی مخالفت کرده و حق این کشور در تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای و تولید موشک های قاره پیما به منظور دفاع از خود در برابر تهدیدات آمریکا را تایید کرد.

چه بسا تاکید پوتین بر پاسخ به هرگونه حمله اتمی به کشورش و یا هر یک از متحدانش، هشداری آشکار به ترامپ در مورد ارتکاب هرگونه حماقت نظامی باشد.

نگرانی روسیه از تحرکات آمریکا در خاک سوریه

با این توضیحات باید گفت، پوتین و رهبری نظامی روسیه از تحرکات آمریکا در خاک سوریه احساس نگرانی می کنند و بیم دارندواشنگتن سناریوی افغانستان را در سوریه تکرار کند و این نگرانی ناشی از اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا است مبنی بر اینکه حضور نظامی 2500 سرباز آمریکا در سوریه دائمی خواهد بود.

در همین ارتباط معاون دبیر کل شورای امنیت ملی روسیه از 20 پایگاه نظامی آمریکا در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال غرب این کشور خبر داد که در آنجا نیروهای ویژه در حال آموزش هستند.

نگرانی روسیه از این است که گروههای مسلح پایگاه دریایی آن در طرطوس و پایگاه هوایی آن در حمیمیم را هدف حمله قرار دهند و نخستین هشدار دراین ارتباط حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه حمیمیم بود که پس از تحقیق در این مورد مشخص شد این حمله با استفاده از موشک های پیشرفته ای صورت گرفته است که هیچ کشوری جز آمریکا آن را در اختیار ندارد.

احتمال تنش آفرینی هرچه بیشتر ترامپ و لغو توافق هسته ای

در این میان ترامپ اوضاع را متشنج تر کرده است و پیش بینی می شود در ماههای آینده توافق هسته ای با ایران را لغو کند، همانطور که پیمان موشکی با روسیه را لغو کرد و به این ترتیب احتمال رویارویی و شعله ور شدن آتش جنگ وجود دارد و بعید نیست اسرائیل آتش این جنگ را شعله ور سازد و آمریکا در صدد نجات آن برآید همانطور که دیک چنی معاون جرج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا چند روز پیش به این موضوع اشاره کرد.

نکته ای که باید در نظر داشت اینکه روسیه بسیاری از عناصر قدرت خود را بازیافته و به یک ابرقدرت تبدیل شده است و رهبری آن را شخصی به دست گرفته است که قادر است کشورش را به جایگاه شایسته ای برساند و در این میان سخنرانی قوی و بی سابقه او بیانگر اعتماد به نفسی است که به پشتوانه قدرت نظامی بسیار پیشرفته به دست آورده است تا با استفاده از آن مرحله جدیدی را آغاز کند که سرفصل آن رهبری جهان باشد.

به هر حال هنگامی که روسیه و چین در شورای امنیت به اتفاق نقشه های آمریکا در سوریه را وتو می کنند، آمریکا و متحدانش باید متوجه شوند دنیا دستخوش تغییر بزرگ و عمیقی شده است.