مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

تماس احتمالاً آخرین

النا پوستاوُیت‌اوا (Elena PUSTOVOYTOVA)، عضو کانون نویسندگان روسیه، روزنامه‌نگار.

ا. م. شیری

تلاش مقامات اروپایی برای متقاعد کردن شی جین‌پینک، رهبر جمهوری خلق چین به تماس تلفنی با کی‌یف، کاملاً بی‌معنی به نظر می‌رسید.

در ۶ آوریل، اورسولا فون در لاین گفت که شی جین‌پینگ برای تماس تلفنی آماده است. در ۱۸ آوریل، ماکرون شی جین‌پینگ را متقاعد کرد. با این حال، فرمول مذاکرۀ کی‌یف مبنی بر «حل و فصل بحران باید با خروج اجباری نیروهای روسیه از خاک اوکراین، از جمله، از کریمه آغاز شود»، همه راه‌های صلح را بسته است. با این حال، شی جین‌پینگ تماس گرفت. چرا؟

فایننشال تایمز با سوءنیت نوشت: «اکنون نشانه‌هایی از این وجود دارد که پکن به لذت بردن از تجارت حفظ صلح شروع کرده است. چین به حق از تبلیغات مثبتی که به خاطر نقشش در عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی به دست آورده، برخوردار است. اخیراً چینی‌ها ریاست کنفرانس صلح افغانستان را که در سمرقند برگزار شد، بر عهده داشتند. در پکن حتی در مورد احتمال میانجیگری در روند صلح فلسطین و اسرائیل نیز صحبت می‌کنند»…

اجازه بدهید به پذیریم، که از یک سو، طرح صلح ۱۲ ماده‌ای چین فقط تا حدی با مفهوم نازی‌زدایی و خلع سلاح اعلام شده توسط روسیه مطابقت دارد. از سوی دیگر، چه کسی در واشینگتن به کی‌یف اجازه خواهد داد که جهان را از چنگ چین خارج کند؟ یک تله تایوان نیز برای جمهوری خلق چین آماده می‌شود. در حال حاضر، فقط به جای تفنگ‌های تک‌تیراندازی و مزدوران گرجی مانند مورد کی‌یف در سال ۲۰۱۴، زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا (از بندر پرت تا دریای چین جنوبی سه روز راه است) و ۴۰۰ موشک زمینی هارپون که تایوان از شرکت بوئینگ آمریکایی خریداری می‌کند، استفاده خواهد شد.

با این حال، جنگ چینی‌ها علیه چینی‌ها مسئلۀ فردا است. اما امروز در واشینگتن ناخن به هم می‌سایند و معتقدند که مسکو را با اولین بند طرح صلح چین «شستند». ارزش سرخ مکالمۀ تلفنی بین کی‌یف و پکن این بود که بگوئیم «حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همۀ کشورها باید به طور جدی محافظت شود». این برای «جهان مبتنی بر قوانین آمریکا» چه معنایی دارد؟ بازگشت به مرزهای اوکراینِ اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ مرزهایی که در دوران شوروی بارها جابجا شده، دوباره ترسیم شده‌اند!

«اتاق تسویه اطلاعات» آمریکا کنجکاوی خود را در این زمینه ابراز کرد: «تصور کنید رئیس جمهور شی جین‌پینگ برای یک تماس تلفنی با این هنرپیشۀ جنگ‌افروز زیرپیراهنی عرق‌کرده به تن، صبر تائوئیستی تحمل می‌کند و علاوه بر وعدۀ اعزام یک هیئت بلندپایۀ چینی برای گفتگو درباره «صلح» به اوکراین، سعی می‌کند چند قانون زندگی به او بیاموزد. این، «پیروزی» دیپلماتیک مرگبار غرب را بسیار بیشتر از آنچه در نگاه ناتو به نظر می‌رسد، پنهان می‌کند. پکن کاملاً آگاه است که جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه در اوکراین، ادامۀ جدایی‌ناپذیر جنگ آمریکا علیه طرح یک کمربند، یک جاده است».

در واقع، «کمربند و جاده» در سال ۲۰۱۴ از اوکراین گذشت و از سال ۲۰۱۸، مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری چینی طرح کمربند و جاده در کی‌یف فعالیت می‌کند. پول چینی‌ها در سال ۲۰۱۷ برای پروژۀ ساخت خط چهارم متروی کی‌یف و نصب نسل چهارم ارتباطات سیار جی-۴ توسط هوآوی هزینه شد. از سال ۲۰۱۹، چین شریک تجاری اصلی اوکراین بوده است (۱۴.۴درصد از واردات و ۱۵.۳ درصد از صادرات). جمهوری خلق چین ماشین آلات، تجهیزات، خودرو، محصولات شیمیایی به اوکراین صادر می‌کند و مواد غذایی، فلزات و برخی مکانیزم‌ها را از آنجا وارد می‌کرد. نوبل آگری، زیرمجموعۀ شرکت ملی تولید غلات، روغن و مواد غذایی چین (COFCO) در مجتمع پردازش دانه‌های آفتابگردان در ماریوپول و پایانۀ بندر غلات نیکولایف سرمایه‌گذاری کرد. در مارس ۲۰۱۸، شرکت مهندسی انرژی سین‌کیانگ بیکن چین که برندۀ مناقصۀ شرکت دولتی استخراج گاز اوکراین برای حفاری ۲۴ حلقه چاه گاز در مناطق پالتاوا و خارکوف اعلام شد، به اجرای قراردادها شروع کرد.

در ژوئن ۲۰۱۹، شرکت چینی «Skyrizon» خرید سهام کنترلی «موتور سیچ» را اعلام کرد. با این حال، در ژانویه ۲۰۲۱، کی‌یف تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی که ۱۰۰ میلیون دلار در «موتور سیچ» سرمایه‌گذاری کرده بودند، اعمال کرد و در ماه مارس فرمان ملی‌سازی این شرکت امضا شد. سرمایه‌گذاران چینی از اوکراین به مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار شکایت کردند؛ این معامله در مرکز تقابل تجاری- اقتصادی چین و ایالات متحده قرار گرفت.

نمی‌توان از نظر دور داشت که حدود نیمی از نئون مورد استفاده در تولید نیمه‌هادی‌ها اخیراً توسط دو شرکت اوکراینی «Ingas» در ماریوپل و «Cryoin» در اودسا عرضه شده است و عدم وجود آن مستقیماً بر تولیدات چین تأثیر می‌گذارد. پکن هنوز راهی برای خروج از این مخمصه پیدا نکرده است.

و در نهایت، اوکراین برای چین چهارراه یک کریدور تجاری مهم است که غرب چین را به اروپای شرقی متصل می‌کند. پکن که میلیاردها دلار برای مفهوم سیاست خارجی چین تا اواسط قرن بیست و یکم سرمایه‌گذاری شده است، قصد ندارد آن را قربانی کند. کی‌یف نیز که از غرب پول و تسلیحات دریافت می‌کند، نمی‌تواند باور کند که در همه حال باید قبوض چینی را بپردازد. و گر نه، ممکن است بقیۀ اوکراین بین بلک‌راک(۱)، کارگیل(۲) و مونسانتو(۳) تقسیم شود.

نقل از: تارنگاشت تکنووار

توضیحات مترجم

(۱)- بلک‌راک شرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی است، که در زمینه سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت ثروت و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند 

(۲)- کارگیل شرکت صنایع غذایی آمریکایی چندملیتی است، که توسط خانوادۀ کارگیل مدیریت می‌شود…

(۳)- مونسانتو شرکت سهامی‌عام آمریکایی چندملیتی صنایع کشاورزی، صنایع شیمیایی و زیست‌فناوری، یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزۀ مهندسی ژنتیک و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بذر و علف‌کش در جهان است.

https://eb1384.wordpress.com/2023/05/13/

۲۳ اردیبهشت-ثور ۱۴۰۲