پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

«
»

ترانسپوندور هواپیمای اوکرائینی

22 ژانویه 2020

پیشگفتار: در سکوت فرماندهی رینگ دفاع هوائی ایران دربارۀ واکنش » اشتباهی» تور ام یک از رینگ پدافند هوائی تهران و سقوط هواپیمای اوکرائینی که چند روز پس از ترور سپبهد قاسم سلیمانی و چند ساعت پس از حملۀ موشکی ایرانی به پایگاه های آمریکا در عراق، به وقوع پیوست و به مرگ 180 نفر انجامید، در نشریات خارجی شاهد نحلیل هائی دربارۀ علت « اشتباه انسانی» و جنگ الکترونیک بین آمریکا و ایران هستیم. در حالی که سگهای نگهبان خانه زاد در جبهۀ اپوزیسیون های پنتاگونی که در کلیت خودشان حاصل استعمارنوین و سپس نئولیبرالیسم معاصر در خود دستگاه دین اسلام در ایران به نفع تهاجم آمریکائی و پشتیبانی از سیطرۀ آمریکا علیه ایرانند می کوشند دائماً ایران را به دروغگوئی متهم و حمله به هواپیمای اوکرائینی را یک حرکت عمدی از سوی ایران معرفی می کنند. اطمینان و اعتقاد این عوامل امپریالیستی از روز اول حادثه تا امروز در حالی ادامه می یابد که نتایج تحقیقات هنوز روشن  و اعلام نشده است. گرچه سردار حاجی زاده در همان نخستین سخنرانی اش در روایت داستان چگو نگی « اشتباه انسانی» به شکل ماهرانه سربسته ولی آشکار از حملۀ الکترونیکی آمریکا پرده برداشت. 

دوستان در داوری عجله نکنیم، ولی اگر واقعیتی در این زمزمه های جنگ الکترونیک وجود داشته باشد، تحلیل های ما را از گذشته های خیلی دورتر از سقوط هواپیمای اوکرائینی در مورد استراتژی نظامی غرب سرمایه داری از دوران جنگ دوم جهانی تا امروز تأیید و تقویت می کند : به این معنا که نخستین اهداف نظامی آمریکا و سرمایه داری جهانی اهداف غیر نظامی هستند. هر ملت و کشوری که بخواهد از نظم جهانی سرپیچی کند که ساخت و سازهای آن در آغاز نخستین انقلاب صنعتی و تقسیم جهان به تولید کننده ها و مصرف کننده هائی که فقط باید در جایگاه ذخیرۀ مواد اولیه باقی بمانند سرپیچی کند به خشم و غضب جهان سرمایه داری جهانی به رهبری ایالات متحدۀ آمریکا دچار خواهند شد. حملۀ الکترونیک آمریکا به ایران در راستای همین استراتژی برای حفظ همین نظم ظالمانه و ضد بشری در عین حال با توجه به خسارات انسانی جبران ناپذیر آن به این معناست که نظام سرمایه داری جهانی به زبان بی زبانی می گوید که [« ببینید ما تا چه اندازه بی پدر هستیم ! »]. در حالی که از سوی دیگر ایران در خصوص حملۀ موشکی به پایگاه های آمریکائی در عراق همۀ اصول و قوانین بین المللی در چنین وضعیتی را رعایت کرده و سپس اعلام کرده است که هدفش وارد آورد خسارات جانی به سربازن آمریکائی نبوده و فقط در پی متوقف ساختن ماشین جنگی آمریکا در خاورمیانه بوده است. حملۀ موشکی ایران به پایگاه های آمریکا فقط بخشی از پاسخ ایران به ترور سپهبد ایرانی در مأموریت دیپلماتیک برای مذاکره با عربستان سعودی در بغداد بود و نه همۀ آن، زیرا حملۀ موشکی به پایگاه های آمریکا در خاورمیانه نماد خواست تمام ملتهای تحت ستم جهان برای توقف بی نظمی سرمایه داری جهانی ست. 

امروز کشور ما یکی از هارتلندهای مهم جهان است، از یک سو مکان وقوع تضاد امپریالیسم و نئولیبرالیسم با منافع ملت ایران (به موازات منافع همۀ ملتهای جهان)، و از سوی دیگر (برای مثال همان گونه که در گفتگوهای «بدون توقف» از زبان افرادی مانند زرشناس می شنویم – در یوتوب جستجو کنید) مکان تضاد باند تبهکار به تقصیر یا بی تقصیر در حاکمیت خود ایران با ملت ایران است. 

امروز موضوع اصلی خروج و عروج این و آن از برجام نیست، مسئله خروج ایران از منشور منع گسترش سلاح هسته ای که از پایه و اساس بی اعتبار و متناقض است نمی باشد، بلکه مسئلۀ اصلی در این ساعت از تاریخ خروج ایران از ساختارهای استعمار نوین و استعفا از وضعیت کشور تک محصولی «موزی»، «نفتی»، « شکلاتی » و مانند اینها به کشور تولید کننده و با نظمی عادلانه در راستای منافع توده ها که الزاماً همراه است با رعایت حقوق همۀ ملتهای جهان. به ویژه به این علت که نئولیبرالیسم آنگلوساکسون گویا از این پس می خواهد بی عدالتی و تخریب اجتماعی را به کل جهان حتا ملتهای غربی تحمیل کند، و به همین علت نیز بوده که جلیغه زردها هنوز در خیابانهای فرانسه راه پیمائی می کنند و تا کنون خسارات جانی قابل ملاحظه ای را نیز متحمل شده اند، یعنی خشونت پلیسی بی سابقه در فرانسه.

حمید محوی

افسر قدیمی سازمان سیا – ترانسپوندور هواپیمای اوکرائینی

هدف حملۀ الکترونیکی ایالات متحدۀ آمریکا قرار گرفته بود

مرکز پژوهشهای جهانی سازی 21 ژانویه 2020

شبکۀ المنار

Par Al Manar

Mondialisation.ca, 21 janvier 2020

https://www.mondialisation.ca/wp-content/uploads/2020/01/ex-officier-de-la-CIA-400x288.jpg

افسر  باز نشستۀ سازمان سیا گفته است که به باور او تحریف ترانسپوندور (ناوبری هوائی با سامانۀ بازشناسی با امواج رادیوئی) در هواپیمای اوکرائینی از سوی ایالات متحده موجب واکنش ایران شده است.

فیلیپ جرالدی Philip Giraldi کارشناس قدیمی ضد تروریست و افسر اطلاعات نظامی در سازمان سیا مقاله ای در آمریکن هرالد تریبون منتشر کرد که در آن دربارۀ چندین حملۀ سایبری ایالات متحدۀ نوشته است؛ یکی علیه سامانۀ پدافند هوائی ایران و دیگری علیه هواپیمای اوکرائینی که روز 8 ژانویه در آسمان ایران مورد اصابت قرار گرفت.

جرالدی توضیح می دهد که اپراتور ایرانی در پدافند هوائی متحمل «پارازیت» شدید شده بود و ترانسپوندور پرواز 752 اوکرائینی (انترناسیونال ایرلاین) چند دقیقه پیش از پرتاب دو موشک تور [ام یک] ساخت روسیه متأثر شده بود. او نوشته است :

« توقف ترانسپوندور که می بایستی به اپراتور و دستگاه الکترونیک تور (Tor) علامت می داد که پرنده یک هواپیمای غیر نظامی ست، بر عکس به شکل خودکار نشان داده بود که یک شیء خطرناک و دشمن است. اپراتور [ایرانی] مشخصاً از پیش دربارۀ احتمال حملۀ موشکهای کروز آمریکائی اطلاع دریافت کرده بود، و به همین علت شلیک می کند.»

به گفتۀ جرالدی، سامانۀ موشکهای تور ایرانی برای هک شدن مستعد است و می تواند طعمۀ حملۀ سایبری شود و به همچنین هم زمان ترانسپوندور پرواز 752 از کار افتاد « برای ایجاد حادثۀ هواپیما که متعاقباً باید به دولت ایران نسبت داده می شد ».

او نوشته است : « پنتاگون فن آوریهائی را اختراع کرده است که به آنها اجازه می دهد رادارهای دشمن را با اهداف تحریف شده و متحرک گول بزنند. »

« همین تکنولوژی البته می تواند روی ترنسپوندور تأثیر بگذارد و برای تغییر شکل دادن به هواپیمای خط هوائی غیر نظامی به کار برده شود به نحوی که اطلاعات اشتباه بفرستد و مکانش نیز تحریف شود. ایالت متحده دارای این توانائیهائی در جنگ الکترونیک ضروری برای مخدوش کردن و تغییر سیگنالهای ترانسپوندور هواپیماهای خطوط هوائی و پدافند هوائی ایران در اختیار دارد. اسرائویل نیز احتمالاً از همین توانائی ها برخوردار است ».

هفتۀ گذشته ایران اعلام کرد که « حرکت تروریستی دشمن » در تخریب هواپیما نمی تواند مد نظر گرفته نشود.

سپهبد بریگاد ایرانی علی عبداللهی گفته است که سامانه های دفاع ضد موشکی آماج حملۀ الکترونیک قرار گرفتند تا حملۀ موشکی آمریکا را بجای پرواز 752 منعکس کند.

رئیس جمهور ایران حسن روحانی به همچنین ایالات متحدۀ آمریکا را به عنوان مسئول سقوط هواپیما متهم دانست و اعلام کرد که : « ریشۀ همۀ دردها به آمریکا باز می گردد… این موضوع مانع از این نیست که ما همۀ دلایل را بررسی نکنیم.»

پارلمان ایران نیز اعلام کرد که « ما در یک برخورد قدرتمند با تبهکاران آمریکائی هستیم و اجازه نخواهیم داد که یک اشتباه … راه را برای سوء بهره برداری دشمنان از این درام باز کند ».

جرالدی نتیجه گرفته است که جنگ الکترونیک از سوی ایالات متحده برای سرنگون کردن هواپیمای مسافر بری و مقصر جلوه دادن ایران « به معنای رویدادی از پیش تنظیم شده و برنامه ریزی شده است» برای رویدادی زیر پرچم دروغین و برای شعله ور کردن جنگ جهانی در آینده.

La source originale de cet article est almanar.com


لینک متن اصلی :

ترجمۀ حمید محوی

/پاریس/22 ژانویه 2020