عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

تجارت الکترونیک در گلوبالیزاسیون

دکتر بیژن باران

اکنون بحران ساختاری سرمایه داری آمریکا چارهجویی نشده؛ یعنی مالیگرایی، فاصله طبقاتی، رشد ضعیف اقتصاد، فرار سرمایه به شرق- رونده های غالبند. هجوم روستاییان به شهرها، پناهجویان به غرب، انباشت ثروتهای نجومی فردی، پناهگاه مالی فرا ساحلی، رشد الیگارشی و پوپولیسم- مسایل دیگرند. فراگیری اینترنت در امور مالی را سرمایه داری کنونی گسترش می دهد.

سده 21 تجارت الکترونیک با 3فنآوری ارز رمز بیت کوین، زیر ساخت زنجیرهٔ بلوکی، دفتر حساب توزیعی نامتمرکز در اینترنت رشد کرد. بیت کوین یعنی سکه دیجیتال، زنجیرهٔ بلوکی یعنی بلوکچین، دیجیتال یعنی ثنویت 0 و 1، بلوک یعنی گروه، توزیعی یعنی شرکتها با شعب فراوان حسابداری. در اینترنت باز ناامن رمزنگاری برای مبادله مالی و پیام بکار رفته؛ جلوی تقلب را می گیرد.

ارز دیجیتال، زنجیره بلوکی، زیرساخت کلید عمومی در امور مالی در اینترنت واشکافی می شوند. در شبکه باز ناامن اینترنت “زیرساخت کلید عمومی PKI “برای وصل به اطلاعات طبقه بندی، استشهاد با اینترنت، امضای رسمی یا عدم جعل ایمیل بوده؛ زنجیرهٔ بلوکی برای امور مالی است. کنفرانس جهانی 2018 زنجیره بلوکی با 8هزار نفر، 25هزار جویبار، 120 غرفه در نیو جرسی می باشد. در داووس هم بخشی در باره زنجیره بلوکی بود. حجم سرمایه نهی زنجیره بلوکی در شرکتهای آغازگر جهان از 2012 با 1میلیون دلار تا 2017 به 1میلیارد دلار رسید. https://www.gbbcouncil.org

بیت‌کوین Bitcoin یک ارز رمز جهانی، نخستین پول دیجیتال نامتمرکز بی‌پشتوانه در سیستم پرداخت است. اما در هیچ کشوری این پول رسمیت قانونی و حقوقی ندارد. زیرا سیستم آن بانک مسئول مرکزی ندارد. ارز رمز وجه دیجیتال است که واسطه مبادله رمزشده در تراکنش امن می باشد. انواع نوین ارز دیجیتال خواهند آمد.

بیت کوین برخلاف ارز ملی نیاز به مدیر کنترل ایجاد واحدهای بیشتر برای اثبات وجوه مبادله ندارد. این نوع پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است؛ تا کاربران بتوانند بی هیچ واسطه‌ای، انتقال پول بازگشت ناپذیر انجام دهند.

از دهه 1970 تراکنشها/ معاملات تجاری با 2فنآوری تسهیل شدند: EDI مبادله داده الکترونیک و EFT تراکنش وجه الکترونیک برای سفارش و  صورتحساب. در دهه 1980 این 2فنآوری در پذیرش کارت اعتباری، ATM ماشین خودپرداز، بانک تلفنی، تهیه بلیط هواپیما از خانه بکار رفتند. در دهه 1990 اینترنت دات.کام، آموزش الکترونیک، فروش مستقیم آمدند.

در دهه 2000 شرکتهای آمریکایی و اروپایی شبکه جهانی وب را برای خدمات تجارت الکترونیک بکار بردند. بازارهای بورس جهان بهم وصل برخط شدند. بیت‌کوین را ساتوشی ناکاموتو در ۲۰۰۹ بشکل نرم‌افزار متن‌باز اختراع و عرضه کرد. در دهه 2010 کاربرد بیت کوین، زنجیرهٔ بلوکی، رمزنگاری برای امور مالی در اینترنت امن افزوده شدند.

در 2014 بیت کوین به بازار آمده؛ در 2015 شبکه زنجیرهٔ بلوکی، در 2016 دفتر حساب توزیعی، سپس در 2018 دیتابیس/ پایگاه داده 2سویه با پیام امن با شاهد رمزنگاری افزوده شدند. در 2018 ارزش بیت کوین از چند سنت به 20هزار دلار رسید. بیت کوین تقاطع نظریه بازی، اقتصاد پول/ فایننس، رمزنگاری، شبکه رایانه، ترابری داده است.

بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد؛ توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. با پذیرفتن بیت‌کوین برای وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات، به دست می آید. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده؛ همه گره ها از آن آگاه می شوند. گره ماینر یعنی یابنده است که از 21میلیون بیت کوین با ماینینگ یعنی استخراج تعداد مورد نیاز را کشف می کند. بیت‌کوین از استخراج یا فرایند پردازش تراکنش‌های آن، بدست می‌آید.

شبکه از گره رایانه ها و تور ارتباطات شکل می گیرد. گره‌ها هر معامله را در شبکه همتابه‌همتا P2P اعلام می‌کنند. گره‌ها با رمزنگاری، هر تراکنش را بازبینی کرده؛ در یک دفتر کل توزیع‌شده عمومی ضبط می‌کنند. آنها پس از تأیید در یک سیستم اثبات با تاریخچه مبادله در زنجیره بلوکی ذخیره می‌شوند. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ده دقیقه است.

پیش از بیت کوین، سامانه‌ مالی آنلاین برای امنیت به یک سامانه کنترل‌گر مرکزی نیاز داشت. شبکه رایانه 2 معماری شعاعی سرور- کلاینت و رنجیره همتا به همتا دارد. در شبکه همتا به همتا، مدارات موازی هم می آیند. بیت کوین برای ثروت فردی، بدون خطر مصادره، بدون محدودیت در سامانه پرداخت جهانی است. بدون بیت کوین دارایی برای پاداش کاربرها نمی ماند.

طلا را مرکزیتی پخش نکرده؛ مدتها شکل پول بود. تا اسکناس و کارت اعتباری آمدند. ولی طلا هنوز ارزشمند است. مانند طلا در معدن بیت کوین در طرح پروتوکل خفته ولی به مبادله نرسیده است. پروتوکل الگوریتم ارتباط شبکه رایانه ها ست. در اینترنت ناامن ارز دیجیتال با ریاضیات، رمزنگاری، الگوریتم مبادله امن می شود. ویکیپیدیا-فارسی بیت کوین

تراکنش‌ها مستقیم و بیواسطه بین کاربران رخ می‌ دهند. این امر با داشتن کامپیوتر، سخت‌افزارها، نرمافزار، مدارات ارتباط ممکن می شود. در آن رمز نگاری، شبکه رایانه، انتقال داده رخ می دهد. بیت‌کوین ارز مبادله زنجیرهٔ بلوکی بوده که نمی شود بدلسازی یا تقلب کرد. فقط یکبار می توان آنرا خرج کرد. از صرافی‌ها، وب سایت‌های با جایزه بیت‌کوین، آن را پخش می کنند.

ارز دیجیتال پول شرطی یا برنامه ریزی پذیر است که می تواند در قرارداد معامله مالی با چند طرف معامله و شروط کار کند. نمونه شرطی: اگر پولی در یک قرارداد مالی باشد. آن وجه بنا بر آنچه برای قیمت سهامی خاص رخ می دهد، خرج بشود. سپس افراد متفاوت، بسته به سهامی خاص یا ترکیب خاص از سهام ها، می توانند وجه و سرمایه دریافت کنند. نمونه شرطی قیمت سهام در یک لحظه فروش، واگذاری، خرید را تعیین می کند. یک برنامه رایانه ای می تواند برای قیمت لحظه ای سهام با ترمینال بلومبرگ یعنی نرمافزار مالی مبادله الکترونیک با 325هزار مشترک به قیمت های سهام برخط وصل شود. رقیب آن سامانه 3000 رویترز است. https://www.bloomberg.com/professional/

این ترمینال نرمافزار کلاینت است که به سرور شرکت بلومبرگ وصل است. بلومبرگ حسابداران خدمات مالی و دیگر صنایع را توانمند کرده تا داده های بازار مالی زنده، برخط، زمان واقعی را تحلیل کرده؛ مبادله را روی پلاتفرم مبادله الکترونیک بگذارند.

زنجیرهٔ بلوکیBlockchain  پایگاه داده توزیعی مبتنی بر اجماع طرفهای معامله است. این زنجیره پیوسته فهرست رکورد یعنی رده‌ها را با ارجاع به گزینه‌های قبلی فهرست حفظ می‌کند. پس جلوی تقلب یا تغییر غیرمجاز را می‌گیرد. زنجیره بلوکی خود بخشی از فناوری‌ دفترکل توزیع شده Distributed Ledger است. این زنجیره لیست رکوردها در یک گروه یا بلوک تراکنشی است که پیوسته افزاینده شده؛ با رمز نگاری پیوند و امن می شوند. این بلوک را نمی توان تغییر داد.  

بلوک تراکشنی مانند یک سری ایمیل مربوط به یک امر بین چند نفر است. هر بلوک یک چکیده کلید رمز یعنی هش hash داشته؛ بلوک پیشین، مهر تاریخدار، داده تراکنش را ندارد. رمزنگاری 3نوع الگوریتم دارد: کلید مخفی، کلید عمومی، تابعهای هش. این تابعها چکیده یا رمزنگاری یکسویه بدون کلید پیامها یند. نقش هش در خدشه ناپذیر کردن پیام است. زنجیرهٔ بلوکی برای ارائه خدمات و تسهیلات به جامعه است. https://fa.wikipedia.org زنجیره بلوکی

ابزاری است که “بیت کوین” و خدمات ارتباطی، اقتصادی، بانکی، بازی های کامپیوتری با پاداش بیت کوین، فروشگاه های اینترنتی، حمل و نقل بر آن سوارند. این فنآوری رمزی در کاربرد اینترنت و عدم تمرکز داده ها است. ورژن 1، 2، 3 آن با توان مندیهای زیاد در بازار اند. هر فرد برای رمزنگاری در زنجیرهٔ بلوکی یک کلید مخفی فقط برای کاربر و عمومی برای همه دارد.

در گره های شبکه خیلی تکرار بوده؛ در شبکه با پروتوکل همتا به همتا سند معامله/ تراکنش بدون ناظر ثالث انتقال می یابد. این مبادله بدون مرکزیت بسیار منعطف برای میلیونها کاربر است. در یک شبکه مالی دفتر حساب ledger  ماشینها، نرم افزارها، برنامه ها/ اپها، کاربرها، سیستم ادمینها، ابر، اینترنت، بانکها می باشد. زنجیرهٔ بلوکی هنوز هک، کرک، شکسته نشده.

فنآوری زنجیرهٔ بلوکی اقتصاد تراکنشی دیجیتال با ارز بومی دیجیتال برای پرداخت، وثیقه، دیون است. بازار سرمایه و خدمات مالی را دگرگون می کند. زنجیرهٔ بلوکی پول الکترونیک “بیت کوین” نیست. ساختار داده سریال با بلوکهایی پیوند در پایان زنجیره است. برای تغییر یک پیوند در میانه باید همه بلوکهای بعدی شکسته شوند. هر بلوک چند تراکنش دارد. بلوک یک صفحه کتاب پر از معاملات/ تراکنشها ست؛ زنجیرهٔ بلوکی یک کتاب پر از تراکنشها در زمانها می باشد.

زنجیرهٔ بلوکی صفات زیر را دارد: 1- به دارایی دیجیتال بومی مانند بیت کوین یعنی طلای دیجیتال نیاز دارد. 2-مهر تاریخدار یرای دفتر حساب توزیعی است. 3- پلتفرم دیجتیال برای ثبت و اثبات تراکنشها ست. 4- داده های دیجیتال در زنجیره خطی ذخیره می شوند. 5- هر بلوک در زنجیره، داده های تراکنش را دارد. 6-داده ها در زنجیره بلوک دست نخورده می مانند. 7- وقتی یک بلوک محاسبه شده؛ همه تراکنشها برای بلوک گزیده می شوند.

گسترش سریع زنجیرهٔ بلوکی نیاز به سرمایه نهی در این فناوری دارد. اکنون نهادهای مالی, کارآفرینان و افراد خلاق شرکتهای آغازگر در این فنآوری مشارکت دارند. زنجیرهٔ بلوکی در امور بانک، هنر، رسانه، بیمه، مسکن کاربرد دارد. زنجیرهٔ بلوکی در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا، دریای کاراییب، اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا، ناکجاآباد به ارزش 300 میلیارد دلار می باشد. https://hackernoon.com/a-brief-history-in-the-evolution-of-blockchain-technology-platforms-1bb2bad8960a

اگر “بانک مالی بین الملی” زنجیرهٔ بلوکی بکار برد؛ نفوذ دلار کم می شود. زنجیرهٔ بلوکی در چندین بانک و نهاد بکار می رود. نمونه: بانک آمریکا، ولز فارگو، مایکروسافت، آمازون،  IBM؛ در روسیه، ابوظبی، هند؛ در هلند ABN Amro, ING و Rabobank، در انگلیس Barclays و UBS، شرکت تحقیقاتی بلاکچین به نام R3, در هنر: Ascribe, در رسانه: UProov, در بیمه: Everledger و Warranteer, در مسکن: IBREA.

در 5قاره بسیاری کشورها و  تیم “کوین ایران” زنجیرهٔ بلوکی را در راستای قوانین ایران برای خدمت رسانی بررسی می کنند. بیت کوین بخاطر مخفی بودن، مستقل از دلار- کمکی برای دور زدن تحریمها می باشد. فنآوری مبادله ارز دیجیتال می تواند برای ایران با وجود سالانه 5میلیون دانشجو، بیکارِ جوانان، 45میلیون تلفن همراه یک بازار نیچ/ خاص بسازد. https://coiniran.com/   

معاملات با ارز دیجیتال- از وجه برنامه ریزی پذیر گرفته تا تجارت الکترونیک- پنج شیوه ی ارز رمز Cryptocurrency را در بر می گیرند. این شیوه ها، فناوری جدید، به افراد و نهادها اجازه داده تا بلافاصله، مطمئن، بدون واسطه، سرمایه خود را انتقال دهند:

۱. حواله بانکی سریع تر است. چند طرف معامله در بانکهای گوناگون با هم تعامل می کنند. با ارز دیجیتال بیت کوین، ارزان تر، فرامرزی، فوری، به صرفه، با امنیت، از یک ارز به ارز دیگر انحام می شود. https://coiniran.com

۲. حواله جهانی ارزانتر است. هرساله، مهاجران کشورهای در حال توسعه، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار وجه حواله می کنند. کارمزد انتقال بین المللی برای ارسال ۲۰۰ دلار، به طور میانگین ۶ تا ۱۰ % بود. مهاجران با تلفن همراه، مستقیم ارز دیجیتال به خانواده خود پول با کارمزد ناچیز می فرستند. نیز با تلفن، اسکن چک در ایمیل از یک کشور در کشور دیگر به حساب گذاشته می شود.

۳.پول فرستادن امن و ارزان است. در کنیا ۶۰ % تجارت با اعتبارات تلفن همراه هزینه ۲۰ % دارد. در کشورهایی که اکثر شهروندان آن حساب های بانکی ندارند، ارز دیجیتالی شکل دیگری از پرداخت راحت و امن است. ارز رمز امن تر از نگه داشتن پول نقد در خانه یا خرید جواهرات است. حرکت سرمایه با ارز رمز را بانکها سخت تر می توانند کنترل کنند. ویکی پیدیا/بیت کوین

۴.گسترش تجارت الکترونیک ساده تر است. کارت های اعتباری گذشته ناامن بوده؛ اکنون امنیت آنها با تراشه هویتی تعبیه در کارت بازرگان اینترنتی را مطمئن از نبود کلاهبرداری بومی و بین المللی می کند. در بیت کوین، تا انجام معامله، وجه انتقال نمی یابد. خرده فروشان یک قاره صنایع دستی خود را در سطح جهان با ایمیل، خرید آنلاین، ارز دیجیتال می توانند بفروشند.

۵. پول شرطی برنامه ریزی پذیر و قرارداد هوشمند است. دارایی دیجیتال خودکار را می توان انتقال داد. حتی پرداخت را مشروط به دریافت قبض تاریخ پرداخت از پیش تعیین کرد. این امر، وجه برنامه پذیر یا پیمان هوشمند، پرداخت شرطی را ممکن می کند. نمونه: حساب امانی معاملات ملکی ،خریداران، پول خود را به صورت سپرده نگه می دارند. زمانی این پول به فروشنده تعلق می گیرد که حق مالکیت اموالی را که خریداری کرده اند، به دست آورند. معامله چند امضایی، یک نمونه دیگر است.

سویفت SWIFT “جامعه جهانی بین بانکها برای ارتباطات مالی” یک سامانه پیامرسانی است. مبادلات ارزی جهان با 10هزار نهاد عضو روزانه 24میلیون پیام می فرستند. هر عضو در یک کشور 2 کود 8حرفی ورودی و خروجی و یک کود 9عددی متضمن هویت بانک دارد. پس بانکی در میلان ایتالیا از بانکی در واشنگتن بسته ارزی را سریع، دقیق، باامنیت می تواند تحویل بگیرد.

کاربران سویفت بانکها، بنگاههای بورس و تجارت، کاسبان اوراق بهادار، شرکتهای مدیریت دارایی، تحویل دهندگان، مبادله گران، اتاقهای مالی، بخشهای مالی شرکتها، خدمات دارایی و خزانه، مبادله های خارجی، صرفان اند. خدمات پیام بانکی دیگر اینهایند: Fedwire, Ripple,  ، CHIPS.

پیدایش تجارت الکترونیک به ورود بزهکاران در تقلب کارتهای اعتباری، دستبرد به حسابهای بانکی با فیشینگ phishing، فروش تقلبی بیت کوین انجامید. فیشینگ/ عمل تقلب با فرستان ایمیل ظاهرا درست یک شرکت مشهور با درخواست اطلاعات خصوصی مانند شناسه/ رمز ورود، شماره کارت اعتباری، حساب بانکی است. نمونه تقلبات بیت کوین: در آمریکا و کانادا، کمیسیون اوراق بهادار و اتحادیه ادارات اوراق بهادار آمریکای شمالی به تشکیل 70پرونده تقلب ارز رمز بیت کوین کمک کردند.

اتهامات نداشتن جواز کسب، جذب پول از مالداران، کلاهبرداری از خریدارن بی خبر، وعده 4% سود روزانه بدون ریسک می باشند. شیادان ارایه آغازین سکه/ کوین ICO شبیه ارایه آغازین عمومIPO در سهام را فروختند. شیادان 30هزار نام پایگاه “دومین ارز رمز” ثبت کرده بودند. در این پایگاهها اطلاعات نادرست با نشانی تقلبی، تبلیغات با تصاویر شهره گان، وعده ها واهی  مردم را جذب می کردند. اکنون اغلب این سایتها بسته شده؛ یا با قانون خود را وفق خواهند داد. اگرچه مجرمان را می توان یافت؛ ولی مصدومان نامعلوم اند. WP230518

منابع: ‏2018‏/05‏/31

چند صفت مانند دیجیتال، الکترونیک در فارسی نیاز به پسوند “ی” صفت ندارند.

https://www.slideshare.net/Ferdinando1970/20161110-rome-icc-intro-to-blockchain

https://www.statista.com/statistics/621207/worldwide-blockchain-startup-financing-history

زیرساخت کلید عمومی PKI مجموعه نقشها، مشیها، اسلوب برای آفریدن، مدیریت، توزیع، کاربرد، ذخیره، لغو گواهینامه دیجیتال می باشد. کلید عبارت کتره ای اعداد برای هویت یک فرد در زنجیرهٔ بلوکی است. هر فرد  یک کلید مخفی مبین هویت او دارد. آن را از مرکز صدور گواهی CA می‌ گیرد. برای گرفتن آن او اسناد صدق هویت را ارایه داده؛ در لیست ثبت کاربرها هویت او باید یکتا باشد. این فرد کلید عمومی در زیرساخت مبین هویت ش در گروه را در روند ثبت و صدور کلیدها می گیرد. نرم‌افزار پی کی آی با ثبت فرد و نظر مسئول 2کلید را به متقاضی می دهد.

مرکز ثبت نام  RA جواز به مسئول با آزمون و تصدیق هویت او در گروه می دهد. این مرکز کلید عمومی به متقاضی با تصدیق هویت او داده که انکار ناپذیری را تضمین می کند. زیرساخت سخت افزار، نرم‌افزار، مسئولان، متقاضیان/ کاربران، مشی لیست اصول امن سازمان در باره مدیریت، توزیع، کاربرد، ذخیره، ابطال جواز دیجیتال دارد. نمونه: زیرساخت کلید عمومی برای کارمندان دولت در دسترسی به شبکه رایانه های وزارتخانه می باشد. در شبکه اینترنت دولت اسناد محرمانه، مخفی، طبقه بندی را بنا به  هویت و نقش کاربر در دسترسی می گذارد. کاربر می تواند چند نقش مانند عضو، ادمین، مسئول امن شبکه داشته باشد.

به کاربر یک کلید– پرونده ذخیره بر کارت ورود یا توکن امن- داده؛ گره/ رایانه او هم یک قوطی خواناگر دارد که کلید را می خواند. با داشتن کلید کاربر بطور امن به سرورهای دولت از شبکهٔ عمومی ناامن وصل می شود. کلید اعتماد سازمان کاربر را در امضای دیجیتال بر نامه های او ممکن می کند. روند تصدیق هویت، گرفتن کلید مخفی، لاگ یا ورود  به سرور برخط نبوده؛ چند روز طول می کشد. این زیرساخت امن در زنجیرهٔ بلوکی هم کاربرد داشته؛ ولی گرفتن کلید برخط در یک چشم بهمزدن می باشد.

 

تصدیق اعتماد فرد 3رویکرد دارد: مرکز صدور گواهی، وب سایت‌ معتمد WoT، زیرساخت کلید عمومی ساده. شرکتهای مستقل هم در جهان به متقاضی مجانی یا چند دلار کلید عمومی بنا به استاندارد x509 می دهند. اپها/ برنامه هایی امن با پی کی آی ساخته شده اند که کاربر با توکن یا کارت ورود می تواند در شبکه ناامن اینترنت کار امن مانند ایمیل امن با امضای دیجیتال بفرستد. نمونه: انتراست Entrust.

Admin ادمین، مسئول شبکه

ATM Atomatic Teller Machine ماشین خود پرداز

B2B Business to Business کسب به کسب

B2C Business to Consumer کسب به مصرفکننده

Bitcoin بیتکوین، بیت کوین ارز رمز

Blockchain بلوکچین، زنجیره بلوکی

BPI Business Process Improvement بهینگی پروسه کسب  

C2B Consumer to Businessمصرفکننده به کسب

C2C Consumer to Consumer   مصرف کننده به مصرفکننده

Copyright حق تالیف

Cryptocurrency ارز رمز

Cryptography رمزنگاری

DAO Decentralized autonomous organizations سازمانهای خودکار نامتمرکز

Distributed application/  Dapps اپلیکیشن توزیعی

DBMS Database System Managment مدیریت سیستم دیتابیس

DMCA US Digital Millenium Copyright Act قانون حق تالیف دیجیتال هزاره ایلات متحده

Download پایینگذاری

E-commerce تجارت الکترونیک

EDI Electronic Data Interchange  مبادله داده الکترونیک

EFT Electronic Funds Transfer تراکنش وجه الکترونیک

Hash -a number generated from a string of text. چکیده کلید برای پیام

ICO Initial Coin Offering عرضه آغازگر سکه

IMF International Monetroy Bank بانک پولی بین الملل

IPO Intial Public Offering عرضه آغازگر عمومی

IT Information Technology   فنآوری اطلاعات

NASAA North American Securities Administrators Association اتحادیه مدیران اوراق بهادار آمریکای شمالی

P2P Peer 2 Peer همتا به همتا

Patent ثبت اختراع

PKI Public Key Infrastructure زیرساخت کلید عمومی

Protocol  OSI, Internet TCP/IP, HTTPS, SMTP, DNS پروتوکل

Record سند، رده

SCM Supply Chian Management مدیریت زنجیره تامینها

Stream جویباری، دسترس به فایل اینترنتی بزرگ بدون پایینگذاری

SWIFT Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکها

Trademark علامت تجارتی

World Wide Web شبکه جهانی وب

WTO World Trade Organization سازمان تجارت جهانی