به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

تاریخ گنجینه تجربه گذشته است

فرهاد

هرکه ناموخت ز گذشت روزگار او نیاموزد ز هیچ آموزگار

دبیر کل تازه ناتو در یک سفر غیرمنتظره برای نخستین بار بعد از انتصاب در سمت جدیدش به کابل آمد و با رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی دیدار و گفتگو کرد. در یک کنفرانس خبری اشرف غنی با قدردانی از کمکهای کشورهای عضو ناتو در افغانستان و پایان ماموریت نیروهای متذکره تا پایان سال میلادی 2014 خبر داد. افزود در پایان این ماموریت صفحه جدیدی در روابط ما و ناتو با عزم راسخ باز خواهد شد.

دبیرکل ناتو نیز در بخشی از صحبت هایش گفت ما ماموریت تازه ای را برای آموزش، مشوره دهی، کمک به نیروهای افغان آغاز خواهیم کرد و پشتیبانی مالی ما نیز ادامه خواهد داشت. عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در دیدارش از دبیر ناتو خواهان گسترش و تقویت روابط ناتو با افغانستان شد. رئیس ارتش پاکستان در دیدار با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت برخورد با هراس افکنی را بحیث یک تهدید مشترک گزینه برای تأمین امنیت در منطقه خواند. رئیس جمهور افغانستان در این دیدار از تروریزم افراطیت را که هر دو کشور از این ناحیه بصورت جدی رنج میبرند. برای هر دو کشور دشمن مشترک و تهدید جدی خوانده تأکید کرد که تنها میتوانیم با همکاری صادقانه این تهدید دشمن را از میان برداریم.

عبدالله عبدالله در دیدارش با رئیس ارتش پاکستان گفت فرصت تازه ای با تغییرات سیاسی در هر دو کشور ایجاد شده. این مسئولیت مشترک ماست تا از این فرصت به نفع صلح و استقرار در هر دو کشور و منطقه استفاده نمائیم. رئیس ارتش پاکستان در ادامه صحبت با رئیس اجرائوی اظهار داشت مردم و ارتش پاکستان خطرات تروریزم و نیاز به مبارزه علیه دهشت افکنی را درک میکنند. با درنظر داشت تلفات ناشی از حملات ترورستی آماده مبارزه با این خطر مشترک هستند. رئیس اجرایوی همچنان همکاری تبادل تجارب مشترک میان ارتش تأکید نمود تا از این دستاوردها در مبارزه علیه دهشت گری خطرات ناشی از آن استفاده صورت گیرد. اشرف غنی در دیدارش با رئیس ارتش پاکستان مبارزه بر ضد هراس افکنان نظامیان پاکستانی را ستایش نمود. مولانا فضل الرحمن یک تن از سران گروه های وحشت و دهشت در دیدارش با اشرف غنی خاطر نشان کرد تا هنگامی که خارجی ها از افغانستان بیرون نشوند صلح در این کشور تأمین نخواهد شد افزود تلاشهای دفاعی ما بر ضد خارجی ادامه دارد.

مردم و آگاهان امور میگویند قریب به چهارده سال قبل از امروز کشورهای توسعه طلب به رهبری ایالات امریکا، متحدین منطقه و جهانی آن به شمول ناتو زیرنام مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیاء و بازسازی، دفاع از حقوق بشر، زن و غیره به کشور ما هجوم آورده اند. آیا کشورهای متذکره از جمله اعضای ناتو توانسته اند مکلفیت های خویش را بصورت واقعی و همه جانبه انجام دهند؟

میافزایند تجربه قریب چهارده سال گذشته ثابت میسازد که کشورها و اعضای سازمان متذکره به نسبت اتخاذ تصامیم پا در هوا، غیرانطباقی، ریاکارانه و بازیهای دوگانه خصمانه بر ضد کشور و مردم ما جفاهای عظیم، خونین و جبران ناپذیر را بالای ده ها میلیون مردم ما تحمیل کرده که مشت نمونه خروار چند مثال آنرا خدمت خواننده گان گرامی یادآور میشوم.

بخاطر مسدود نکردن ده ها هزار لانه های تروریزم که میلیونها تن از کشورهای منطقه و جهان به همکاری مالی عربستان، سعودی، قطر، کشورهای خلیج، ایران و اداره آی. اس. آی غرض انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، کشتار استادان، شاگردان، دکتوران، انجینران، ژورنالستان، کارگران، دهقانان، علما، روحانیون، سران اقوام و شخصیت ها، آتش زدن مکاتب، مدارس، سنگسار نمودن زنان و سایر جنایات بعد از تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش به کشور ما و کشورهای منطقه و جهان اعزام میشوند کاری را انجام نداده. جای تأسف است که سران قصر سفید عاملین جنایات فوق الذکر را ترورست ندانسته، ترورست آنانی را میخوانند که منافع ملی امریکا را تهدید نمایند. در حقیقت این نوع بهانه جوئی ها زمینه رشد تروریزم و بلند بردن مورال گروه های هراس افکن را بیشتر ساخته و خواهد ساخت. یک عده کشورهای بزرگ بخاطر راضی نگاهداشتن طالبان برایشان باج پرداخته و عده دیگر عملا در خدمت شان قرار داشته و دارند. به نسبت عدم توجه به تقویه قوای مسلح از جمله تجهیزات پیشرفته زمینی و هوائی و کنار زدن افراد مسلکی مجرب تحصیل کرده از نقاط کلیدی زمینه برای پیشروی انجام حملات تخریبی به اندازه مساعد شه که ترورستان، هراس افکنان هر زمان در هر نقطه که بخواهند میتوانند مطابق دلخواه و سناریوی ادارات استخباراتی آی. اس. آی و سایر کشورها پلانهای خصمانه و جنایت کارانه خویش را عملی سازند.

انجام حملات انتحاری در دفتر قومندان شهر کابل که به تاریخ 19/8/1393 صورت گرفت سبب شهادت آمر دفتر قومندان متذکره و جراحت شش پولیس گردید یک مثال میباشد. روزانه ده ها تن در سراسر کشور به نسبت انجام حملات های خونین به شهادت میرسند. نهادها از به شهادت رسیدن نه هزار تن سربازان و افسران وزارت دفاع ملی و پولیس در دو سال اخیر خبر میدهند. روزانه دهها راکت بالای ولایات شرق از جمله کنر به واسطه نظامیان پاکستانی پرتاب شده از این ناحیه صدها تن به شهادت رسیده، هزاران تن مجبور به ترک محل و مسکن خویش شده اند. حملات انتحاری سرقت های مسلحانه، تجاوز بالای زنان و کودکان صورت گرفته، یک تن پولیس که بالای خانمش تجاوز دسته جمعی شده اسناد و عریضه خویش را از طریق تلویزیون طلوع نشان داد که با وجود امر حامد کرزی رئیس جمهور اسبق تا هنوز شش تن تجاوزگران گرفتار نشده و پولیس متذکره را تهدید به مرگ نموده اند. چند تن افراد مسلح بالای یک دختر دوازده ساله در ولایت تخار تجاوز نموده و بالای یک دختر سه ساله در ولسوالی روستاق تجاوز صورت گرفت. جسد ملالی کارمند گمرک میدان هوایی کابل از ولایت لوگر پیدا شد. افراد ناشناس یک دانشجو را در ولایت هرات به قتل رسانیده اند.

وسایل اطلاعات جمعی از زندانی بودن بیش از هفتاد هزار تن در زندانهای کشور خبرداده در حالیکه چهارده سال قبل تعداد آنها از هفتصد تن بیش نبود. در زندانهای هرات، بلخ و غیره یک تعداد زندانی ها به نسبت عدم رسیدگی به دوسیه هایشان دست به اعتصاب غذائی زده اند. پولیس گفته از آغاز سال جاری 125 تن کودکان زیر سن 18 سال که مصروف پرچون فروشی مواد مخدر بودند گرفتار کرده اند.

در حال حاضر عملا در هفده ولایات کشور جنگ جریان داشته آگاهان امور یکی از عوامل عمده گسترش جنگهای خونین را نداشتن نظام رزمی از جمله مؤلفه های استراتیژیک، شناخت دقیق از دوست و دشمن، دوکتورین نظامی که بتوانند پلانهای رزمی را بصورت دقیق عملی سازد. صلاحیت پول تجهیزات نظامی پیشرفته هوائی و زمینی به واسطه کشورهای تمویل کننده دانسته میافزایند نباید با اظهارات نمایشی و انجام عملیات محدود خود را قانع و زمینه مسلط شدن دوباره تروریزم و هراس افکنان را که در آنطرف خط دیورند لحظه شماری می نمایند یکبار دیگر در کشور مساعد ساخت زیرا تا زمانی که قوت های خارجی از جمله ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از حمایت هراس افکنان و شورشیان صادقانه دست بردار نشوند نیروهای رزمی نمیتوانند مستقلانه از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلالی ملی دفاع همه جانبه نمایند. در حالیکه ناتو و کشورهای عمده از جمله آمریکا، متحدین منطقه ای و جهانی آن مصارف هزینه گزاف جنگ با ترورستان را در افغانستان بعد از جنگ جهانی پرمصرف ترین جنگ در جهان خوانده اما صلح و ثبات واقعی را در این کشور تأمین نکردند. حالا چطور میتوانند زیرنام همکاری، آموزش نیروها به این جنگ تحمیلی، اعلان ناشده از خارج که سبب نابودی ویرانی شهرها، روستاها، غارت هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم جاری شدن سیل های خون برای ده ها میلیون مردم ما گردید خاتمه دهند میافزایند از ین جنگ صرف کشورها و ادارات استخباراتی از جمله آی. اس. آی و گماشته گان فاسد، غارتگر، کودن، کورمغز، از جمله مافیای مواد مخدر، اقتصادی، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنگسالاران، عاملین فساد گسترده، جنایت کاران سازمان یافته، قاچاقبران سنگهای قیمتی، آثار باستانی، قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر، جنگسالاران، ناقضین حقوق بشر، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، مردم ستیزان، قانون ستیزان، عاملین دامن زدن خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، مأمورین عالی رتبه فاسد دولتی و غیردولتی و سران کشورهای جنگ افروز سودهای گزاف برده توانسته اند. هزاران قصر، بلند منزل، شهرک ها، ترانسپورت های هوائی، زمینی، شرکت ها، تجارت خانه ها در داخل و خارج کشور اعمار نمایند .

در حالیکه میلیون ها مردم از ناحیه گسترش خونریزی ها، مشکلات اقتصادی، بیکاری، افزایش بیماری، عدم مصئونیت رنج برده قریب هفتاد فیصد به امراض روانی و فزیکی مبتلا، بیش از یک میلیون تن به مواد مخدر مبتلا، صدها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح پیوسته اند. حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشور ده ها میلیون دالر را برای اعضای کمیسیون انتخابات و بررسی شکایات انتخاباتی زیرنام خریداری موترهای لوکس، صفر همراه فامیل هایشان به دهلی زیرنام تداوی، پرداخت کرایه خانه و غیره فرمان داده است. نهاد کشور ما را در ردیف سه کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند. به نسبت بازیهای ریاکارانه مسئولین کمیسیونهای انتخاباتی و بررسی شکایات انتخابات طی قریب به چهارده سال گذشته از ناحیه انجام تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی، شوراهای ولایتی، کشور ما ریکارد جهانی را قایم کرده، معاون کمیسیون فعلی و رئیس اسبق آن موترهای ده ها هزار دالری را مال شخصی حساب کرده به اداره متذکره تحویل نداده اند. رئیس کمیسیون سابق بی شرمانه از سرزمین میگوید که موترهای متذکره را دولت سابق به وی داده است.

به نسبت عدم تصویب مالیات عادلانه و نبود حمایت از تولیدات داخلی لیلام نمودن هزاران موسسات بزرگ تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی، مختلط، به نرخ کاه ماش تورید اجناس بی کیفیت، کم کیفیت، تجملی، غیرضروری، اجناس و موادی که در داخل تولید خواستهای هموطنان ما را مرفوع میسازد. عدم توجه به ایجاد و احیاء دستگاه های پروسس مواد غذائی، پیشه وری، بازاریابی در داخل و خارج کشور ده ها هزار دستگاه های تولیدی، خدماتی ورشکست میلیونها تن کارگران و کارمندان ماهر آنها غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان مهاجر هزاران تن آنها قربانی هوسهای قاچاقبران انسانها شده اند. نماینده گان یک صد و بیست شرکت ولایت کندهار در کابل گفته اند هر کدام تا یک میلیون دالر در سال جاری خساره مند شده اند. باشنده گان شهر کابل از ناحیه قطع برق دوامدار و بلند رفتن قیمت مواد سوخت و غذایی به ستوه آمده اند. مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگویند به نسبت مشکلات ترانزیتی با کشورهای ازبکستان، روسیه و غیره و نبود سردخانه ها و هنگر چهل فیصد میوه تازه فاسد شده واردات رسمی ده میلیادر دالر و صادرات بیش از ششصد میلیون دالر نبوده، مسئولین از کسر چهارصد میلیون دالر بودجه خبر میدهند. در مورد گفته های رئیس ارتش پاکستان مردم ما به این نتیجه رسیده اند که آزموده را آزمودن خطاست. زیرا که سران نظامی پاکستان دست پرورده بریتانیا و سایر کشورهای توسعه طلب بوده در هیچ وقت نخواسته اند که یک دولت صادق و مطابق اراده اکثریت در کشور ما حکومت نماید. میافزایند به نسبت جنایات را که سران نظامیان پاکستان منحیث افزار خونین کشورگشایان طی قریب چهاردهه گذشته برضد ملت ما انجام داده باید آنها به شمول نوازشریف بحیث جنایت کاران جنگی به محاکمه جهانی معرفی شوند. در غیر از آن اتکا به سخنان بی مورد آنها بزرگترین جفا بر سرنوشت ده ها میلیون مردم بوده و میباشد. اعضای ولسی جرگه و مشرانو جرگه خواهان اصلاح کمیسیون های انتخاباتی شده اند. چهل و دو تن افغان در هفته دوم ماه عقرب در شمال ترکیه که راهی اروپا از راه قاچاق بودند در بین آنها یک فامیل پنج نفری به شمول زن و اطفال آن نیز بود غرق شدند. کشت، ترافیک و قاچاق مواد مخدر که عاید سالانه آن بیشتر از هفتاد میلیارد دالر خوانده شده یکی از عوامل عمده شعله ور نگاهداشتن شعله های جنگ در کشور بوده و میباشد. تا زمانی که این عاید سرشار از مافیای مواد مخدر جنایت کاران سازمان یافته ،جنگسالاران، زورمندان، غاضبین میلیونها هکتار زمین، عاملین فساد و سران ادارات استخباراتی منطقه و جهان، طالبان، هراس افکنان، ترورستان قطع نشود گروه های متذکره به هیچ وجه حاضر نیستند که صلح و ثبات واقعی در کشور تأمین گردد زیرا که محاسبه مردم زمینه نابودی آنها را در دادگاه حق و عدالت مساعد خواهند ساخت.

اداره توسعوی ایالات متحده امریکا برای 75 هزار زنان 216 میلیون دالر  را غرض رشد و توانایی آنها در نظر گرفته است. معاون اداره متذکره میگوید غرض عملی و شفاف شدن طرح متذکره به یک حکومت شایسته سالار نیاز است طوری که عملا مشاهده میشود اطراف سران حکومت وحدت ملی را گروه ها، افرادی حلقه زده که عده شان متهم به فساد بوده بعضی از آنها به اسناد ارایه شده تلویزیون طلوع با دید رائی لجاجت نموده اند تشکیل کابینه جدید در پرده از ابهام مهلت 45 روزه رئیس جمهور پایان یافت.

با وجود سپری شدن مهلت بررسی دوسیه های کابل بانک هنوز هیئت مؤظف نتوانسته اکثریت عاملین اساسی را مورد پیگرد قانونی قرار دهند. مردم فیصله دادگاه را در رابطه به کابل بانک ناتکمیل میخوانند. میافزایند عده ای از اطرافیان اشرف غنی میخواهند از احساسات پاک رئیس جمهور جدید استفاده سوء نمایند در حالیکه همه به چشم سر مشاهده کرده اند که در کمترین وقت دیپلوم انجینر محمد یونس نواندیش شهردار پرتلاش کابل توانست با اسفالت صدها کیلومتر سرک، اعمار ده ها پل های هوائی و زمینی، پارک های تفریحی، انتقال هزاران کثافات به خارج از شهر کابل، غرس میلیونها نهال، تدویر سمینارهای تحقیقاتی به اشتراک صدها تن استادان مجرب خبره گان، سنگ فرش نمودن صدها کیلومتر پیاده روها، چهره شهر خاکدان شهر کابل را تغییر دهد. با تأسف این همه دستاوردهای چشمگیر که مورد ستایش ده ها نهاد، سازمان های داخلی و خارجی گردیده برای شهردار مذکور لوح تقدیر و سایر جایزه های افتخار آفرین تفویض نموده اند. با وجود آنهم بدون ارزیابی دقیق کار شاروالی را به باد انتقاد گرفته خواهان اتخاذ در رابطه به تقرر شهردار جدید شده یک عده اعضای پارلمان گفته اند اگر در قانون کمیسیونها تعدیلات به وجود نیاید. انتخابات پارلمانی سال جدید مثل انتخابات ریاست جمهوری با تقلب گسترده روبرو خواهد شد. رئیس و معاون اسبق کابل بانک در جلسه علنی محاکم به تاریخ 20/8/1393 زاخیل وال سرپرست وزارت مالیه حاجی دین محمد عضو شورای صلح را در بحرانی ساختن کابل بانک متهم نمودند. از جمله بیش از نهصد میلیون دالر 170 میلیون دالر از سرمایه کابل بانک تا الحال تحصیل شد. رئیس متذکره محمود کرزی را نیز در جمله متهمین معرفی کرد. والی هرات میگوید محکمه ولایت هرات دوتن از والیان اسبق هر یک انوری و نورستانی به غضب زمین متهم نموده، آقای نورستانی این ادعای سرپرست ولایت هرات را شخصیت کشی خواند. نظر به خبری که به تاریخ 20/8/1393 از طریق طلوع نیوز به نشر رسید دو و نیم میلیارد دالر بین گفته های نماینده وزارت خارجه ایران، وزارت مالیه و تجارت صنایع افغانستان تفاوت وجود دارد. وزارت خارجه ایران صادرات اموال و اجناس خویش در افغانستان قریب به چهار میلیارد دالر وزارت های تجارت و صنایع و مالیه افغانستان یک و نیم میلیارد دالر گفته اند. مردم از ناحیه عدم پرداخت صدها میلیون دالر به گمرک های افغانستان نگران میباشند. عده ای را عقیده برآنست در گمرک ها نظر به زد و بندها بین تجاران و مامورین وجود دارد ممکن است این کار صورت گرفته باشد.

حامد کرزی در جریان خداحافظی با مامورین از دستاوردها سیزده سال گذشته یادآوری نمود افزود ما به جهان نشان دادیم تبلیغات شان بین ما تفرقه انداخته نمیتواند. در ادامه گفت اگر امریکا و پاکستان بخواهند صلح در کشور ما برقرار میشود و ما قربانی جنگ بیگانگان در کشور خود هستیم و خواستار همکاری استراتیژیک دوستانه با پاکستان و امریکا میباشیم. ما زمانی میتوانیم با امریکا روابط دوستانه داشته باشیم که حرف و عمل شان یکی باشد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی میگوید کسانی که دست به خیانت و کشتار مردم بیگناه و از بین بردن ثروت های مادی و معنوی مردم افغانستان میزنند و خود را انتحار میکنند. مصیبت و فاجعه می آفرینند تحت هر نام و عنوانی که هستند ما آنها را دشمنان مردم افغانستان میدانیم. اداره بازرسی عمومی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا در گزارش تازه ای مینویسد که ارتش امریکا در افغانستان نتوانسته است درباره پانزده هزار ششصد پارچه از تجهیزات لشکری (نظامی) در افغانستان گزارش بدهد. ارتش امریکا ارزش پارچه های متذکره را چهارصد نوزده میلیون و پنج صد هزار دالر گفته است. اداره بررسی (سیگا) در سال گذشته از ناپدید شدن بیش از دوصد میلیون دالر در وزارت صحت افغانستان نیز خبری را نشر نموده بود.

خلاصه اینکه اکثریت مردم ما نظر به جفاهای خونین و جبران ناپذیر فوق الذکر که طی قریب به چهارده سال گذشته بالای ده ها میلیون صورت گرفته قدردانی اشرف غنی رئیس جمهور کشور  را که از عملکرد سالهای گذشته ناتو واقعبینانه ندانسته و میافزایند و نمیتوان با ادامه وضع موجود به باز کردن صفحه جدید امیدوار بود. از جانب دیگر نباید به وعده های بلند بالای ارتش پاکستانی اعتماد کرد؟

زیرا که تجربه گنجینه تاریخ گذشته کشورما یکبار دیگر در عمل ثابت ساخت که عامل دشواریهای فوق طی چهاردهه بخصوص چهاردهه سال گذشته تفاوت عظیم در گفتار و کردار سران کشورها و سازمان ها از جمله ناتو بوده سران متذکره با انجام بازیهای خونین تمام افتخارات دستاوردها و ثروت های مادی و معنوی ما را قربانی اهداف توسعه طلبانه خویش نموده با تأسف هنوز هم این پروسه جریان دارد. از این لحاظ به وعده های آنها در این شرایط حساس و سرنوشت ساز که جنگ در هفده ولایات جریان دارد نمیتوان امیدوار بود زیرا که نیروهای متذکره با موجودیت یک صد و سی هزار تن نتوانستند صلح و ثبات واقعی را در این کشور تأمین نمایند با باز کردن صفحه جدید که با موجودیت دوازده هزار تن نیروهای ناتو در کشور چه کاری را میتوانند انجام دهند؟

به باور ما حالا وقت آن رسیده بجای گزارشات غیرواقعی و خداحافظی نمایشی اشرف غنی مسئولانه بخاطر مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند بالای کشورها و ادارات استخباراتی از جمله آی. اس. آی سعودی، قطر، ایران و حامیان بین المللی شان فشارهای دیپلوماتیک، اقتصادی، مالی را با جلب همکاری کشورهای بزرگ و سازمان ملل متحد وارد نمایند که از حمایت گروه های هراس افکن ترورست مافیای مواد مخدر و سایر جنایت کاران سازمان یافته منصرف شوند در غیر از آن با انجام بازیهای فوق افغانستان به پایگاه آموزش و پرورش ادارات استخباراتی کشورهای متذکره مبدل، در غیر از آن مردم ما از این بیشتر در گرداب های خون و کوره های آتشین غرق و نابود خواهد شد.