کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

  تاجیک چیست ؟ 

نوشته کریم پوپل

  19.02.2018  


گروه غیر ترک و مغل را تاجیک یا دادیک یا اوگانه  گویند که در زیر زبان دری گرد امده اند . در زمان حکومت مغل کسانیکه ترک و مغل نبودند یعنی آریایی نژاد را تاجیک می گفتند ، بعضی می نویسند لغت تاجیک در آغاز معنی عربی داشته است. گویا اریایی آسیای مرکزی، مسلمانان را به این نام می خواندند و چون در آن زمان به این باور بودندکه یک نفر اریایی ، اگر به دین اسلام گروید، عرب می شود . معنی اصل در زبان ترک و عرب بیگانه معنی میدهد . 
اریایی ها تاجیک  به یک زبان تکلم ننموده بلکه زبانهای مختلف داشتند . این گروه که متشکل از تخاری بدخشی سغدی بلخی سمرقندی وغیره بودند در ۵۰۰ سال توانستن زیر زبان دری و تاجیکی از خود ملیتی سازند. تمام تاجیکها به زبان دری و تاجیکی و فارسی صحبت نه نمایند مثلا تاجیکان بدخشان به ۷۰ زبان تکلم می نمایند که مهمترین آن مونجی ( کوهستانی) ، ارانی ، واخی ، سریگلی ، اشکمشی ریباکی ، بزغلامی ، شغنی ، روشانی ، ارشیری ، برتنگی ، وردوجی ، سنگچلی ، وغیره میباشد.
در حقیقت تاجیکان ملیت واحد نیستند بلکه ملیتهای مختلف زیر نام زبان دری تاجیکی  یکجا شده اند. مثلا در شهر کابل تا زمان حبیب اله کلکانی تاجیک وحود نداشت ولی زبان دری مروج بود زیرا یفتلیان و کوشانیان  زبان مروج  را زبان دری  ساختند . در کابل ترک هندو ، بقایای کوشانی، یفتلی، غزنوی ، بابری، پشتونها ، برکی ، فرمولی ، آذر بایجانی ، کردی ( ریکا) ایماق ، افشاری ّ هزاره  وغیره زندگی می نمودند. ولی مردم همه زبهای خودرا از دست داده زبر نام دری زندگی می نمایند. با  آمدن تیمور شاه در شهر کابل پوپلزایی ها بارکزی محمد زی با ۴۰۰۰۰ فامیل  از قندهار بکابل امدند ولی حالا فارسی زبان شده یکی آن به پشتو بلط نیست . مهم نیست ، زبان دری  زبان ملی ما بوده ما آنرا دوست داریم . پس درینصورت زبان وملیت فراموش میشود. اما افغان بودن زیر نام یک ملیت واحد بنام افغان بودن فراموش نمیشود. 
یکی از پروزه های ایران و پاکستان جدا ساختن ملیت است. در حقیقت کسانیکه این گونه مسایل را دامن می زنند خاین ملی شمرده میشود. زیاده طرفدار این مسایل جمعتی  بخصوص شورای نظار  بوده نمیدانم در پشت پرده چه  مسله است.

شما حق دارید در داخل نقشه افغانستان آنچه میگوید باید به خواهش شما رفتار شود ولی خارج از نقشه مانند تجزیه کشور ، زیر زبان حصه کشور را متعلق به کشور های بیگانه ساختن خیانت ملی بوده جزا شما مرگ است. اگر خودم باشم جزا من مرگ است. این پروژه پاکستان است که بنام مذهب ودین از مردم نادان سرحدی استفاده نا جایز می نمایند تا نشان دهند که پشتونها مردم  بی اتفاق اند افغانهای هوشیار هم زیر تاثیر حرفهای ایران وپاکستان رفته افغانیت خود را فراموش کرده اند.
سربلند باد کشور زیبای ما افغانستان 
زنده باد افغانستان کشور که با ۵۲ ملیت زیر پرچم ازاد زندگی می کنند

 

منابع
۱.http://mashal.org/…/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%A7%D…/
۲.https://fa.wikipedia.org/…/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%E2%80%8…
۳.http://www.kabulnath.de/…/Dr.%20Enajatulla%20Sharani-aqwam-…

۴. http://www.hajij.com/fa/islamic-countries-and-sects/islamic-countries/item/439-1390-07-10-13-02-33