جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

تأمین صلح پایدار به برخورد واقعبینانه نیاز دارد

فرهاد

شمشیر اگر نیست مرا در میدان این خامه تو ناچیزتر از تیغ مدان

شمشیر قلم یکیست هنگام نبرد این زخم به تن میزند آن نیش به جان

فانی

محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور به تاریخ 16/12/1393 در جریان صحبتی که به نسبت آغاز کاری سال جدید مجلس نمایندگان داشت در بخشی از صحبت هایش بر آغاز صلح بیدرنگ تاکید نمود و رسیدن به صلح را از راه جنگ ناممکن خواند. افزود از دستاوردهای را که تحت رهبری جناب کرزی بدست آمده با قاطعیت دفاع خواهیم کرد و نمیگذاریم قیمت صلح بیشتر از قیمت جنگ برای ما تمام شود و گفتگو های صلح باید به زودترین فرصت آغاز شود زیرا که برای تأمین صلح پایدار در کشور دید منطقه ای بوجود آمده دید مشترک و همسو با پشت پا زدن خشونت ها صلح به آغوش کشیده خواهد شد. وی میگوید در منطقه و کشورهای اسلامی شرایط تبدیل شده این تغییر در کشورهای ما آرزومندیهای محتاطانه ای را بوجود آورده این خبر را باید بیاد داشته باشیم که رسیدن به صلح پایدار به تدبیر نیاز دارد در این باره یکبار نشست های مشورتی را برگزار کردیم این کار را ادامه میدهیم.

در ادامه گفت بیش از چهارصد و پنجاه تن از عالمان جهان اسلام از یک صد و هفده کشورهای جهان در مکه معظمه گرد هم آمدند و بحث عمیق را درباره تعریف عوامل انگیزه های تروریزم، خشونت، و سوء استفاده از بیرق اسلام برای ترجیح اعمال خشونت و راه حل آن انجام دادند با بیان اینکه یکبار دیگر میخواهم با صراحت اعلام نمایم که تأمین صلح پایدار در کشور یک وسیله نیست بلکه یک هدف است این هدف از راه ریختن خون مردم بیگناه بدست آمده نمیتواند بلکه از راه تفاهم و مذاکره ممکن است تاکید نمود که روند صلح پایدار به زودی آغاز شود در غیر از آن مسئولیت آن بدوش آنانی خواهد بود که به تکالیف و قربانی های بی شمار مردم افغانستان هیچ اتفاقی ندارند.

مردم و آگاهان امور را عقیده برآنست تجربه بازیهای چهاردهه گذشته بخصوص عملی نشدن امضا معاهده ژنیف در زمان زعامت مرحوم دکتور نجیب الله شهید بین وزرا خارجه وقت افغانستان و پاکستان به امضا رسید نمایندگان ایالات متحده و اتحاد شوروی وقت در پای آن منحیث تضمین کننده امضا نموده بودند و پشت پا زدن فیصله پنج فقره ای سازمان ملل متحد در رابطه به انتقال قدرت به یک نیروی بیطرف در زمان حاکمیت حزب وطن توسط ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان سوگند خوردن سران در خانه کعبه شریف و غیره برای ما میاموزد که دستیابی به تأمین صلح پایدار بسیار بغرنج، پیچیده، دوامدار بوده نقش ادارات فوق ذکر در این رابطه تعیین کننده بوده و میباشد. از این لحاظ نمیتوان با دادن وعده های شیرین، شتابزده، چند نشست، امضاء معاهدات، اعلامیه ها، فرمان ها، فیصله ها، به این آرزوی بزرگ ملی که سالهای سال است مردم در آرزوی آن بوده و میباشند در کوتاه مدت دستیاب شد.

بناً حل دشواریهای موجود و رسیدن به این اهداف عالی انسانی، اسلامی، افغانی، نیاز به برخورد واقعبینانه داشته از این لحاظ منحیث یک شهروند مکلفیت انسانی، اسلامی، افغانی، خویش میدانیم که دیدگاه خود و عده از هموطنان خویش را برای آنانیکه واقعا خواستار رسیدن به چنین اهداف بزرگ میباشند قرار دهم.

حقایق تلخ و تجارب خونین چهاردهه گذشته ثابت میسازد که ریشه های جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج که سرزمین مقدس و جنت نشان ما را به توده های خاکستر مخروبه، کوره های آتش، گرداب های خون مبدل ساخته از آنطرف اوقیانوس ها آبیاری گردیده با تاسف هنوزهم ادامه دارد تا زمانی که بازیگران فوق فشارهای نظامی، مالی، اقتصادی، دپلوماتیک، سیاسی، را بالای کشورهای تمویل کننده ده ها هزار لانه های تروریزم که در سراسر پاکستان زیرنام مدارس دینی فعالیت می نمایند وارد ننمایند نمیتوان به تأمین صلح و ثبات واقعی در کشور امیدوار بود.

مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان سبب شده که کشور ما به میدان نبرد آزمایش انواع ایدولوژیهای سلاحهای پیشرفته زمینی و هوائی پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، کشور مصرفی، تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل گردد اگر سران قصر سفید متحدین منطقه و جهانی آنها خواهان صلح پایدار در کشور ما میباشند بجای انجام رقابت های خصمانه نظامی استخباراتی که عملا جریان دارد رقابت های علمی، اقتصادی، مالی، فرهنگی و غیره را جایگزین بازی های فوقالذکر نمایند.

تجربه چهارده سال گذشته ثابت ساخت که سران قصر سفید و متحدین جهانی و منطقه آن در رابطه به تعهدات خویش در رابطه مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، احیاء و بازسازی واقعی، حکومت داری خوب، دفاع از حقوق زن و غیره کارهای اساسی را انجام نداده طبق سناریو نظامیان پاکستانی در قضایا برخورد دوگانه و ریاکارانه نموده اند. عدم توجه به تقویه قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته هوائی و زمینی، شورشی خواندن مخالفین مسلح توسط اوباما و غیره اثبات ادعای ماست چیزی که مایه نگرانی مردم ما گردیده سران قصر سفید میگویند آنانی که برضد منافع امریکا عمل نمی نمایند نمیتوان آنهارا تروریست خواند.

مسلط ساختن گروه های جنگ افروز، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، ناقضین حقوق بشر، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی خصومت های قومی لسانی مذهبی سمتی تنظیمی حزبی قانون ستیزان زن ستیزان فرهنگ ستیزان مردم ستیزان دشمنان علم و معرفت ترقی و آزادی در کشور و جامعه سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و مردم گردیده پروسه وحدت ملی صدمات بزرگ دیده افغانستان به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر مبدل نهادها کشور ما را در جمله چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند. آماری را که طلوع نیوز ازکشته شدگان ماه گذشته ثبت و نشر نموده یک افزایش بیست و دو فیصدی را نسبت به ماه جون نشان میدهد میافزایند در ماه فبروری دو هزار و سه صد و نود و یک تن در رویدادهای امنیتی کشته شده بود.

در خانقاه بهادریه شهر کابل شام روز شنبه 16/12/1393 پنج تن مهاجم مسلح نقاب پوش بالای نمازگذاران تیراندازی نموده شاهدان عینی این رویداد به خبرنگار تلویزیون طلوع گفته اند حمله کنندگان با سلاحهای خفه کن دار نمازگزاران را هدف قرار داده اند. آنها میگفتند یکی از این نمازگزاران را زنده نمانید در نتیجه یازده تن کشته یا به شدت زخمی شدند در این خانقاه با وجود داشتن دوربین های امنیتی کسی حاضر نیست از این رویداد تصویری برای رسانه بدهد.

به روز هشتم مارچ یک افسر پولیس سر نامزد خود را که ردوبدل بود در ولایت هرات برید. سه پولیس و یک زندانی شورشی در زندان جوزجان کشته شدند مردم از ناحیه افزایش خشونت های خانوادگی به شمول تجاوز جنسی بالای زنان و کودکان در پنج ماه اخیر ریاست جمهوری محمد اشرف غنی سخت نگران میباشند. نوین گل یک خانم سالخورده به تاریخ 22/12/1393 از طریق تلویزیون طلوع ادعا نمود شش ماه قبل پسرش را که چوپان بود زورمندان محل کشته قاتلین آن از طرف محکمه استیناف به هژده سال حبس محکوم شده بودند قاتلین متذکره به نسبت فشارهای کرام الدین رضازاده نماینده ولایت فراه در ولسی جرگه از بند رها شدند. در خبرهای تجارتی رادیو آرمان به تاریخ 18/12/1393 خبری نشر در آن مردم از ناحیه انجام جنایات گروه حقانی به همکاری اداره ای. اس. آی صورت گرفته سخت رنج برده اند. هزاران واقعه خشونت علیه زنان در ولایات و شهر کابل در ادارات ذیربط ثبت گردیده است.

آگاهان امور میگویند با شروع شدن فصل بهاری به غیر از نوید جنگ کدام امید دیگری برای مردم وجود ندارد جنگ با گذشت هر روز در کشور بیداد میکند حمله نقاب پوشان بالای ولسوالی برکی برگ ولایت لوگر یک مثال آن میباشد. رئیس ارتش ایالات متحده امریکا میگوید اگر جلو داعش در افغانستان گرفته نشود در قدم اول قوت های افغانستان در قدم دوم ارتش امریکا مورد تهدید قرار خواهد گرفت میافزاید طالبان پاکستانی با عوض کردن رنگ پرچم خود به داعش پیوسته اند. سناتوران و وزیر خارجه امریکا گروه داعش را برای جهان یک خطر بین المللی خوانده اند. آقای حقیار یک تن از شخصیت های دوره گذشته طالبان از طریق کابل نیوز گفت تا زمانیکه سران نظامی پاکستان به اهداف خویش نرسند بین سران طالبان بخاطر جلوگیری از مذاکره اختلافات خلق مینمایند از همین لحاظ است که عده از سران تأثیرگذار طرفدار مذاکره و عده دیگر آن طرفدار ادامه جنگ در کشور میباشند.

رئیس استخبارات امریکا داعش را یک خطر بزرگ برای جهانیان خوانده میافزاید به نسبت داشتن امکانات مالی و نظامی داعش دارد نمیتوان آن را در یک شب نابود ساخت برای از بینبردن داعش به زمان بیشتر نیاز است.

نخست وزیر بریتانیا نیز داعش را برای اعضای ناتو بزرگترین خطر در جهان خواند.

مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است گذشت زمان ثابت خواهد ساخت که داعش نیز مثل سایر تروریستان یک افزار خونین کشورکشایان چیز دیگری نبوده و نخواهد بود.

یک عده از اعضای پارلمان گفته اند بخاطر رسیدن صلح پایدار به وعده های سران پاکستانی اعتماد ندارند.

 

به باور آگاهان برعلاوه سایر موضوعات عدم حمایت از تولیدات داخلی تثبیت مالیات غیرعادلانه لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی تجارتی، دولتی مختلط سبب بیکار شدن میلیونها تن گردید. یکی از عوامل عمده افزایش خشونت ها از جمله سرقت های مسلحانه آدم ربائی میباشد در حال حاضر صدها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر مخالفین مسلح پیوسته اند. بیشتر از یک میلیون تن به مواد مخدر قریب هفتاد فیصد به امراض فزیکی و روانی مبتلا شده با وجود سرازیر شدن قریب نود میلیارد دالر هنوز هم روزانه هزاران تن با قبول توهین تحقیر غرض تداوی به کشورهای پاکستان و هندوستان سفر مینمایند. در راه زیر بهانه های مختلف توسط پولیس و فوچ پاکستان جیب هایشان خالی میشود.

زلمی زابلی عضو مشرانو جرگه میگوید به نسبت موجودیت فساد در ادارات وزارت فواید عامه شاهرا سالنگ طی 14 سال گذشته ترمیم اساسی نگردیده مسؤلین پولهای آنرا به جیب زده اند.

آقای پشتون وزیر مشاور ریاست جمهوری میگوید چهل فیصد زمینهای پروژه شهر کابل به واسطه زور مندان و غاضبین زمین غضب گردیده. دولت وحدت ملی توان پس گرفتن آنرا ندارد.

با وجود خدمات صادقانه صدها تن دوکتوران با عزت و سابقه دار کلینیک های خصوصی بهداشتی طبابت را به تجارت تبدیل نموده اند. جای تأسف است تحصیل که رهنما و مشعل جامعه میباشد پوهنتون های خصوصی این شمع فروزان جامعه را نیز به تجارت تبدیل نموده یک تن از استادان گفت یک تعداد محصلین صنف چهارم در یکی از پوهنتون های خصوصی طب را میخوانند توان خواندن و نوشتن درست را ندارند. یک کارشناس به خبرنگار طلوع نیوز گفت که چیزی که در کشور ما ضایعات ندارد پوهنتون های خصوصی میباشد. به همان تعداد امتحان کانکور میدهند به همان اندازه کامیاب و در ختم تحصیل یکجا بدون کدام گپ اسناد بدست میاورند. مردم ما را عقیده برآنست تا زمانی که کشت قاچاق مواد مخدر کاهش نیابد نمیتوان به صلح پایدار امیدوار بود زیرا که منافع سرشاری که مافیای بین الملیی سران ادارات استخباراتی به نوشته قلم بدستان مشهور جهان از جمله شوسودوفسکی بدست میاورند بعد از عایدات سلاح بزرگترین عاید در جهان میباشد.

نشر و پخش اخبار گمراه کننده بخاطر بلند بردن اعتبار و شهرت داعش عدم طرح یک استراتیژی علمی، انطباقی، در رابطه به پیشبرد پروسه صلح عدم ظرفیت کاری لازم بخصوص در شورای صلح و نبود مدیریت سالم سبب افزایش نگرانی ها و فضای ترس وحشت را در جامعه افزایش داده است.

در محافل مجالس مراسم عروسی عزاداری شهر و روستاها مردم در مورد جنایات داعش حرف میزنند. آقای کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری در هفته سوم ماه حوت طی یک صحبت که داشت گفت قربانی شدن ارزش ها در روند صلح داعش و امثال آن را به دنبال خواهد داشت افزود قربانی کردن عدالت یکی از عوامل افزایش افراط گرایی در کشور میباشد. قربانی شدن ارزش ها به هیچ وجه صلح نمی آورد دوباره پدیده های چون داعش و امثال آن برای ما میاورد. صلح در کنار عدالت یکی از نیازهای جدی مردم افغانستان است. مسلمیار عضو مجلس سنای افغانستان هشدار میدهد اگر داعش در افغانستان خون بریزد در برابر رئیس جمهور غنی استاده خواهیم شد. وی میگوید طالبان از هراس افکنی دست نمیکشند آنان با عوض کردن پرچم سفید به سیاه با عوام فریبی زیر نام صلح به فعالیت های تندروانه شان ادامه خواهند داد.

آقای مسلمیار میگوید گروها نام خود را از طالبان به داعش تبدیل کرده اند تا در افغانستان خونریزی داشته باشند. از این لحاظ نه به عنوان نماینده مشرانو جرگه بلکه به عنوان یک فعال سیاسی نگرانی خود را به رئیس جمهور شریک ساختم به تاریخ 21/12/1393 یک عضو ولسی جرگه از طریق طلوع نیوز گفت امریکا طالبان را دشمن نمیداند حالا برای تهدید مردم ما آنها را به داعش مبدل ساخته است. زنان کشور نگرانی خود را از آینده نشان داده اند آنها میگویند آزادی زن نباید در گفته های صلح قربانی شود. وزیر مهاجرین استرالیا گروه داعش را یک سرطان برای جهان خواند این سخنان زمانی زده میشود که ابوبکر شکانو رهبر گروه شورشی بوکوحرام در یک نوار صوتی بیعت خویش را از رهبری داعش اعلان نمود. قریشی مشهور به ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش است که خلافتش را در کشورهای سوریه و عراق اعلان کرده است.

یک عده گروه ها وابسته به ادارات استخباراتی بخاطر بلند بردن اعتبار این گروه های هراس افکن در کشور ما و پاکستان نیز بیعت خویش را از داعش اعلان نموده اند. خانم فیروزه یک تن از زنان میباشد که در ولسوالی مارجه هلمند توانسته با ایجاد کندک های پولیس محلی امنیت پنج هزار تن روستاهای ولسوالی متذکره را تأمین نماید وی به تاریخ 17/12/1393 از طریق تلویزیون طلوع گفت با وجود کشته شدن دو فرزندم به واسطه طالبان و زندانی شدن دو فرزند دیگر من به واسطه یک توطئه من حاضر شده ام که امنیت هموطنان خویش را تأمین نمایم. مردم میگویند یک خانم توانسته در داغ ترین نقاط کشور امنیت پنج هزار تن را تأمین نماید. چرا دولت افغانستان با موجودیت ده هزار نیروهای خارجی و صدها هزار قوت های داخلی تا هنوز نتوانسته اند امنیت نزدیک ارگ شهر کابل را تأمین نماید.

خلاصه اینکه دشواریهای خونین فوق و هزاران چالش های دیگر که عملا جامعه ما را بسوی بحرانهای خونین سوق نموده ثابت میسازد که پروسه صلح، یک پروسه ملی پیچیده جاده ناهموار بوده بخاطر دستیابی به آن به زمان و خودگذری ، تواضع، علمیت، صداقت، شفافیت، شجاعت سربازی نیاز دارد. از این لحاظ نمیتوان با دادن وعده های شیرین رفت و آمدهای سران، امضا نشر اعلامیه، تفاهم نامه، معاهدات در کوتاه  مدت به این آرزوی دیرینه و حیات بخش دستیاب شد.

پس چه باید کرد؟

به باور آگاهان امور زمانی میتوانیم به این پروسه ملی گام های متین و استوار را برداریم که دیدگاه دانشمندان، فرهنگیان، استادان، شخصیت های علمی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علما، روحانیون، سران اقوام قبایل، سازمانهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، انجمن ها، زنان، جوانان، جامعه مدنی در طرح استراتیژی شریک ساخته شود، از جانب دیگر جلب اعتماد ده ها میلیون مردم بخصوص زنان در این رابطه حیات بخش بوده و در غیر از آن با نادیده گرفتن واقعیت های موجود کمرنگ شدن شخصیت های فوق سهم نگرفتن ده ها میلیون مردم در این پروسه حیات بخش نمیتوان به تأمین صلح پایدار امیدوار بود.