مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

بی اعتمادی متقابل آلمان و ترکیه عمیق تر می شود

به بهانه انتقادهای تند رییس جمهوری آلمان از ترکیه /

انتقادهای تند رییس جمهوری آلمان از ترکیه درباره نقض آزادیها و اعمال فشار به مخالفان، نشانگر تعمیق بی اعتمادی متقابل برلین و آنکارا به یکدیگر در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست.

 مخالفت های آلمان و فرانسه و کارشکنی های این دو کشور به عنوان لوکوموتیو اتحادیه اروپا در روند بیش از نیم قرن گذشته همگرایی ترکیه با اروپا و عضویت این کشور در اتحادیه اروپا بر کسی پوشیده نیست ولی تحولات اخیر نشان می دهد که آلمان در این روند حداقل در چند سال اخیر اعتماد خود به ترکیه را از دست داده است و بی اعتمادی میان آلمان و ترکیه در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته عمیق تر شده است.
واکنش تند ˈرجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه به سخنان تند و انتقادهای شدید رییس جمهوری آلمان علیه ترکیه که در حضور ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری و در سخنرانی در دانشگاه فنی آنکارا صورت گرفت ، نشانگر آن است که ترکیه مورد بی مهری شدید اروپا قرار دارد و سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را در این روند دنبال می کنند.

رییس جمهوری آلمان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه با طرح این سووال که آیا ترکیه مجبور به مسدودکردن شبکه های اجتماعی ˈتوییترˈ و ˈ یوتیوبˈ شده است؟ گفت: رییس دادگاه قانون اساسی ترکیه به تازگی به شدت از ممنوعیت ها در ترکیه انتقاد کرده است، چرا دولت آنکارا به رغم پیروزی در انتخابات شهرداری ها در امور قوه قضاییه مداخله می کند؟ و آیا این مداخله ها موجب تقویت دمکراسی می شود؟

وی همچنین در سخنانی در دانشگاه خاورمیانه آنکارا با انتقاد از سرکوب اعتراضات با توسل به خشونت در ترکیه و اقدامات دولت این کشور برای افزایش اختیارات سازمان اطلاعات (میت) گفت: اعتراف می کنم که این تحولات موجب نگرانی ما شده است.

وی با انتقاد از افزایش فشارها علیه خبرنگاران و رسانه ها در ترکیه و محدودیت دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی در این کشور، گفت: اطلاع رسانی آزاد و دسترسی به اطلاعات از مهمترین مشخصه های جوامع دمکراتیک است.

رییس جمهوری آلمان افزود: سخنان تند و توهین آمیز علیه مخالفان سیاسی و معرفی آنان به عنوان دشمن ، به فضای تفاهم و تعامل در جامعه لطمه می زند.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه نیز با انتقاد از سخنان ˈیوآخیم گاوکˈ رییس جمهوری آلمان که از محدودیتهای شبکه های اجتماعی در ترکیه انتقاد کرده بود، هشدار داد که: تحمل مداخله در امور داخلی خود را نداریم.

نخست وزیر ترکیه خطاب به رییس جمهوری آلمان گفت: آن سخنانی را که در آلمان به تو آموخته اند در آن کشور تکرار کن . رییس جمهوری آلمان به ما می گوید که شما یک دولت قوی هستید ، از چه چیزی هراسی دارید ؟ ما هراسی از چیزی و فردی نداریم و این موضوع را نیز به وی گفتم.

اردوغان در ادامه سخنان خود افزود : ما تحمل مداخله در امور داخلی ترکیه را نداریم . گاوک می گوید این سخنان به معنای مداخله در امور داخلی ترکیه نیست . شاید وی هنوز خود را یک روحانی فرض می کند و قصد موعظه را دارد . مواضع رییس جمهوری آلمان تاسف بار است.

تابستان گذشته در پی بروز ناآرامیها در ترکیه و خشونتهای ناشی از درگیری معترضان با پلیس در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه مناسبات ترکیه با آلمان و فرانسه به دلیل انتقادهای تند اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر در ترکیه رو به تیرگی نهاد و سپس بروز موضوع فساد مالی در دستگاههای دولتی ترکیه و متهم شدن چهار وزیر دولت اردوغان و فرزندان نخست وزیر ترکیه و سه تن دیگر از وزرا به فساد مالی و ارتشا انتقادهای اتحادیه اروپا از ترکیه را تشدید کرد و مناسبات طرفین رو به سردی گرایید.

در دو سه سال اخیر  در خاورمیانه و آفریقا نیز ترکیه با ورود به این مناطق برای کنترل امور و توسعه مناسبات خود با دولتهای جدیدی که پس از سرنگونی دولتهای سابق قرار بود تشکیل شوند از اتحادیه اروپا فاصله گرفته بود و حتی رجب طیب اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که ترکیه می تواند با انصراف از عضویت در اتحادیه اروپا به عضویت پیمان شانگهای درآید.

در روند تحولات یاد شده ، وزیر امور خارجه آلمان با درخواست از دولت ترکیه برای شفاف سازی درمورد فساد اقتصادی گسترده در این کشور،تاکید کرد:این موضوع می تواند آزمایش مهمی برای آنکارا باشد زیرا نحوه برخوردبا فساد اقتصادی افشا شده مسیر روابط این کشور با اروپا در آینده را ترسیم و مشخص خواهد کرد.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با ویژه نامه یکشنبه های روزنامه بیلد، از دولت ترکیه خواست به صورت کامل در مورد ابعاد موضوع فساد اقتصادی نزدیکان دولت شفاف سازی کرده و در مورد آن توضیحات لازم را ارائه دهد زیرا این موضوع می تواند نقش مهمی در روابط آینده آنکار با اروپا داشته باشد.

وزیر خارجه آلمان خاطرنشان کرد: از دید ما ترکیه کشور مهمی در منطقه است و سربلند بیرون آمدن دولت این کشور از این پرونده فساد مالی می تواند آزمایش بزرگی برای آنکارا در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپایی و حتی سطح روابط ترکیه با اروپا در آینده باشد.

در همین رابطه ˈاستفان فولهˈ مسوول بخش گسترش روابط اتحادیه اروپایی نیز پیشتر در سخنانی با ابراز نگرانی روز افزون از تحولات اخیر ناشی از افشای فساد گسترده مالی در ترکیه، گفت: قوه قضائیه ترکیه باید بتواند به صورت مستقل فعالیت کند و در مورد این مسئله تصمیم بگیرد.

این مقام اتحادیه اروپایی از دولت ترکیه خواست: اقدامات لازم برای فراهم کردن شرایط فعالیت مستقل قوه قضائیه برای مشخص کردن ابعاد این فساد گسترده مالی را انجام دهد.

المار بروک رییس آلمانی کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا نیز در رابطه با موضوع افشای فساد اقتصادی برخی از نزدیکان دولت ترکیه در مصاحبه با دویچلند فونک، گفت: به نظر می رسد روزهای اوج اردوغان به سر آمده است اما وی با استفاده از همه ابزارها می خواهد همچنان بر مسند قدرت باقی بماند.

در گزارش اخیر کمیسیون اروپا از وضعیت حقوق بشر در ترکیه و آزادی رسانه ها و ناعدالتی در قوه قضائیه و کندی در فرایند اصلاحات در راستای همگرایی با اتحادیه اروپا، انتقادهای تندی از دولت آنکارا شده بود.

ترکیه نیز اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان و فرانسه را به کارشنکنی در فرایند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا متهم کرده و مدعی است این کشورها عهد شکنی می کنند.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شده است و تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است .

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان درمورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یک سو و تناقض های فرهنگی از اینکه ترکیه اولین کشور اسلامی و پرجمعیتی است که قصدعضویت دریک اتحادیه اروپایی را دارد از سوی دیگر مانع از همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر شده است.

باتوجه به این موارد و برخی اختلاف نظرها و وروداروپا به بحران اقتصادی گسترده،برخی دولتمردان ترکیه چندان رغبتی به ادامه تلاشها برای عضویت در اتحادیه اروپا نشان نمی دهند.

آخرین نظرسنجی ها درترکیه نیز نشان می دهد که گرایش مردم ترکیه به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپاکه درسال 2005 ( 1384 ) حدود 70 درصد بود،به زیر 40 درصد کاهش یافته است.

باوجود گذشت 9 سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اکتبر سال 2005 که مذاکرات نهایی آغاز شده، تاکنون بحث در 13 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و تنها در یک مورد به نتیجه رسیده است.