تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

«
»

بیانیه شورای صلح آمریکا درباره رویدادهای اخیر ایران

استفاده از تراژدی‌های انسانی برای تحریک «انقلاب مخملی» در ایران را متوقف کنید!مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : شورای صلح ایالات متحده، ۲ اکتبر ۲۰۲۲ *

شورای صلح ایالات متحده به‌شدت نگران رویدادهای جاری در ایران و واکنش بین‌المللی به آنها است.

قبل از هر چیز، شورای صلح ایالات متحده به‌صراحت حوادث منجر به مرگ مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» را به دلیل بی‌حجابی محکوم می‌کند. شورای صلح ایالات متحده از حق زنان در ایران و سراسر جهان برای آزادی تصمیم‌گیری در مورد بدن و زندگی خود، از‌جمله تصمیم‌گیری در مورد نوع و انتخاب لباس حمایت می‌کند. هیچ سازمان دولتی حق مداخله در چنین تصمیماتی را ندارد و هیچ زنی نباید به دلیل نحوه استفاده از حقوق خود دستگیر، بازجویی یا مورد آزار و اذیت قرار گیرد.

در عین‌حال، شورای صلح ایالات متحده از سوء‌استفاده ایالات متحده و متحدانش از این مرگ در راه اهداف شوم خود، که اصولاً ربطی به یک نگرانی صادقانه برای حقوق زنان ندارد، تأسف و نگرانی عمیق خود را ابراز می‌دارد. رسانه‌های غربی ــ صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، دویچه وله، رادیو فرانسه بین‌المللی و بسیاری دیگر از رسانه‌های امپریالیستی در سراسر جهان ــ از این فاجعه انسانی سوء‌استفاده کرده و همزمان کمپینی هماهنگ و جهانی را با هدف بی‌اعتبار کردن کشور ایران و توجیه تغییر اجباری رژیم در آن کشور، علیه حکومت آن آغاز کرده‌اند.

جالب توجه است که کل این فاجعه و کمپین رسانه‌ای جهانی علیه ایران در همان هفته‌ای رخ داد که ایران توافقنامه شانگهای را امضا کرد و رئیس‌جمهور ایران قرار بود در مجمع عمومی‌ سازمان ملل سخنرانی کند. با توجه به همه اینها، برای شورای صلح ایالات متحده واضح است، همانطور که به شیوه کار ایالات متحده در زمان سرنگونی نخست‌وزیر منتخب دموکراتیک ایران در سال ۱۹۵۳ باز می‌گردد، دولت ایالات متحده و سایر نیروهای غربی برای فشار بیشتر به‌منظور تغییر خشونت‌آمیز رژیم در ایران در حال بهره‌برداری از یک تراژدی‌اند.

در‌واقع، ما نگرانی بی‌سابقه‌ای که در حال حاضر در ایالات متحده در مورد مسائل حقوق زنان در ایران ابراز می‌شود را به‌شدت ریاکارانه می‌دانیم؛ چرا که در همانجا به‌دنبال تصمیم دیوان عالی کشور در پرونده دابس، سابقه دهه‌ها تلاش در راه تثبیت حق زنان برای تصمیم به پایان دادن به حاملگی، یکی دیگر از تصمیمات کلیدی که فقط زنان باید در مورد بدن و زندگی خود داشته باشند را لغو کرد. علاوه بر این، این واقعیت که سالانه توسط پلیس نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در ایالات متحده کشته می‌شوند، و بین ۴۰ تا ۵۰ نفر از این تعداد زن هستند، باعث اعتراض نامتناسب نسبت به سرنوشت غم‌انگیز یک زن ایرانی در بازداشت پلیس را کاملاً ریاکارانه می‌کند.

واقعیت مهم و غیرقابل انکاری که مردم در آمریکا باید در نظر داشته باشند این است که تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران بیشتر از هر اقدامی ‌که توسط نیروهای امنیتی ایران انجام می‌شود، دختران و زنان را به قتل می‌رساند، مثلاً از طریق جلوگیری از وجود داروهای نجات‌بخش. در واقع، تعدادی از مقامات آمریکایی قبلاً به‌صراحت گفته‌اند که هدف از این تحریم‌ها متضرر ساختن مردم ایران است.  رودلف جولانی اخیراً اظهار داشت که گدایی ایرانیان برای غذا و فروختن اعضای بدن خود برای زنده ماندن نشانه‌هایی از این است که تحریم‌ها کار خود را انجام می‌دهند.  و با همه این‌ها، به‌سختی زمزمه اعتراضی علیه این تحریم‌های جنایتکارانه ضدِ بشری شنیده می‌شود.

درواقع، این تحریم‌ها که مسبب بسیاری از رنج‌ها و خشم مردم ایران است و زمینه‌ای برای بروز اعتراضات مختلف شده است، عمداً با هدف بی‌ثبات کردن جامعه ایران از طریق برانگیختن یک «انقلاب مخملی» در این راستا است.

سیاست پیشنهادی موسسه بروکینگز در سال ۲۰۰۹:
«بدیهی‌ترین و خوشایندترین روش برای سرنگونی آن [دولت ایران] کمک به ایجاد یک انقلاب مردمی ‌در امتداد خطوط “انقلاب‌های مخملی” است که بسیاری از دولت‌های کمونیستی را در اروپای شرقی از سال ۱۹۸۹ به بعد سرنگون کرد. برای بسیاری از حامیان تغییر رژیم، بدیهی به‌نظر می‌رسد که ایالات متحده باید مردم ایران را تشویق کند تا به‌نام خود قدرت را در دست بگیرند و این مشروع‌ترین روش تغییر رژیم خواهد بود….»

شورای صلح ایالات متحده، بدون تردید، تمامی‌ تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و تمامی‌ تلاش‌های ایالات متحده برای اعمال تغییر رژیم در ایران را محکوم می‌کند. این بر مردم ایران است که چه زن و چه مرد باید در مورد ماهیت حکومت و سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ایالات متحده حق ندارد از طریق اجبار در چنین تصمیماتی دخالت کند، خواه این اجبار به شکل تحریم، عملیات مخفی، حمایت از نیروهای مخالف تحت حمایت سیا یا جنگ روانی باشد.

* https://english.‎۱۰mehr.com/?p=۲۳۷۳