جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

به بهانۀ سیاهکل 

شباهنگ راد

پُرسش این است‏که تصور و استنتاج‏مان، از مبارزۀ مسلحانه در سیاهکل چیست؟ پُرسش این است‏که تعاریف و باورهای‏مان، از پایداری و وفاداری به آرمان مارکسیست – لنینیستی چیست؟ پُرسش این است‏که مناسب‏ترین و صادقانه‏ترین تجلیل، از انسان‏های ارزش‏مندی که جان خود را در راه رهائی توده‏های دربندشان گذاشتند، چیست؟ و بالاخره سئوال این است‏که، چگونه می‏توان، تصویری حقیقیُ، بدور از تکبرِ سیاسی و اغراق، از کارکرد کنونی خود – و آن‏هم بعنوان عنصر و یا جریانِ مدافع آن سازمان و راهِ انقلاب -، به نسل جوانِ کنونی و آینده ارائه داد؟

قبل از هر چیز و به‏طور یقین در این رابطه، چند دسته‏اند، که از سیاهکل می‏گویند و می‏نویسند:

دسته‏ای که کم‏ترین تعلق نظری – آرمانی، به آن گذشته‏گان ندارند؛ دسته‏ای دیگر و علی‏رغم غیر باوری عملی، دارند بناحق، خود را میراث‏دار و ادامه دهندۀ راهِ آن رفقا به بیرون معرفی می‏کنند؛ و سر آخر دسته‏ای، در رکاب سرمایه و ضد انقلاب‏اند و بدون قبول پایه‏ای باورهای کمونیستی – و این روزها -، به تجلیل از رزمندگان سیاهکل می‏پردازند!

فارغ از مشاهدۀ نظرات گوناگون در عرصۀ مجازی، باوری و یا غیر باوری این و یا آن، از واقعۀ سیاهکل، باید گفت که تحرک و عمل سیاهکل، تحرک و عمل رو به جلو، و انتخاب سیاستِ پشت پا زدن به کرنش و تسلیم‏طلبی از وضع موجود (آن‏زمان) بود؛ سیاهکل نشان داد که متأثر از درکِ قانون‏مندی‏های حاکم بر جامعه، و متعاقباً حامل وظایفِ کمونیستی، در قبال حقوق پایمال شدۀ کارگران و زحمت‏کشان بود؛ نشان داد که نمی‏توان ادعای رهبری و هدایت مبارزه علیۀ استثمارگران و سرکوب‏گران را داشتُ، کم‏ترین گام عملی‏ای، در جهت آن‏ها بر نداشت. آری، سیاهکل، در پاسُخ به نیازمندی‏های جامعه، و در پاسُخ به رژیم هار و سرکوب‏گری بود، که فضای جامعه را، به فضای سکون و رعب و وحشت تبدیل نموده بود.

به یقین، در وصف سیاهکل و آرمانِ در پسِ آن، زیاد گفته و نوشته شده است و بموازات آن‏ها، بیش از اندازه، به نقد و به رد آن تحرک کمونیستی پرداخته‏اند. به هر حال، هدف، توضیح اندیشۀ همه‏جانبه، و یا اثبات نظری آن رفقا در زمانۀ کنونی؛ در زمانه‏ای که تعرضات دشمنان طبقاتیِ محروم‏ترین اقشار جامعه، افسار گسیخته‏تر از گذشته شده است؛ در زمانه‏ای که جنبش‏های اعتراضی و آن‏هم بدون پشتوانه‏های عملی سازمانی و حزبی، دارند نظام‏های امپریالیستی را به چالش می‏کشند، و خلاصه در زمانه‏ای که، جامعه تشنۀ حضور نمایندگانِ سیاسی اقشار انقلابی‏ست، نیست؛ بلکه موضوع و سئوال کلیدی آن است‏که، چگونه می‏توان، اثرات موثر، و اعمالِ کمونیستی آن رفقا را، نادیده گرفت و غیر مسئولانه، آنانرا عده ای جوانان “کم حوصله”، “عجول”، “ماجراجو” و غیره، به بیرون معرفی نمود؟

به دیگر سُخن تاریخ جنبش کمونیستی و دست‏آوردهای مبارزاتی علیۀ سرمایه، و هم‏چنین انقلابات بوقوع پیوستۀ جهانی، این‏گونه بما آموخته است‏که، جذابیت و چسبندگی نام، و معرف آرمانِ کمونیستی در میان ستم‏دیدگان و جامعه، با حضور و با مبارزۀ مستقیم، و رو در روی نمایندگان طبقات انقلابی با حاکمان و دیگر دار و دسته‏های‏شان، در ارتباط و در سازماندهی اعتراضات کارگری – توده ای رقم خواهد خُورد؛ آموخته است‏که تنها با عمل انقلابی‏ست، می‏توان، سیاستِ تسلیم‏طلبانه را پس زد و خط فاصلی مابین حرافان با مدافعین حقیقی توده‏های ستم‏دیده، کشید؛ آموخته است‏که سازمان و یا حزب کمونیستی، سازمان و یا حزب دخالت‏گراستُ، بی‏تردید، بدون حمل چنین پلاتفرم و شناسنامۀ شفافی، ادعای هر گونه هم‏سوئی عملی، با راه آن رفقا، و یا هدایت مبارزات توده‏ای، علیۀ ارگان‏های حافظ بقای امپریالیستی، امری بنادرست و گم‏راه کننده است. چرا که شاخصه‏ها و کارکردهای سازمان و یا حزب کمونیستی، با سازمان و حزب به دُور از عمل و هدایتِ جنبش‏های اعتراضی، بسیار گویا و در همان‏حال متفاوت از هم می‏باشد.

زمان بسیار طولانی‏ست که، جوامع سرمایه‏داری، به یُمن سلاح‏های مدرن و پیشرفته، و با یاری دار و دسته‏های مرتجع و مسلح‏شان، در پیش‏اندُ، در مقابل، جامعۀ انسانی و مدافعین حقوق برابری و برقراری صلح و آرامش، فاقد عکس‏العمل‏های مناسب و کمونیستی‏اند؛ دهه‏هاست که نه تنها مشاهدۀ برنامه و عمل کمونیستی در درون، به آرزوی میلیون‏ها انسان رنج‏دیده، بلکه حضور نیروی انقلابی، با هر قد و قواره‏ای، – و آن‏هم با هر منش و تفکری _، به معضل و به مشکل اساسی جامعه تبدیل گشته است. از یک‏سو جان مردم، در اثر زیاده‏خواهی‏های جناح‏های متفاوت رژیم، به لب‏شان رسیده است و از سوی‏دیگر صف‏بندی‏های سیاسی، بین سازمانِ ضد انقلاب، با سازمانِ مدافع مطالبات مردمی و انقلاب، کدر و تاریک شده استُ، بر خلاف ایده‏های رایج در درونِ “سازمان‏ها” و “احزاب” خارج از کشوری، علل، موانع و دشواری‏های اساسی کار، نه در ناممکنی مبارزه علیۀ ظالمان، و یا در یورش افسار گسیختۀ رژیم جمهوری اسلامی، به معیشت کارگران و زحمت‏کشان، بلکه در ناآمادگی “سازمان‏ها” و “احزاب”، برای به سر انجام رساندن انقلاب است؛ علل در تحریف حقایق، در توضیح جایگاهِ بناصحیح خودی، و آن‏هم بعنوان باورمندان آرمان کمونیستی‏ست. چرا که آشکار است نظام‏هایی، هم‏چون نظام جمهوری اسلامی آمده‏اند، تا به ته مانده‏های توده‏های ستم‏دیده یورش برند، و بر سرمایه‏های نجومی‏شان بی‏افزایند؛ آمده‏اند، تا فضای سیاسی را تنگ‏تر، و دامنۀ اعتراضات کارگری، توده‏ای را محدود و محدودتر نمایند. آری، آن یکی – یعنی سیاهکل -، علی‏رغم محدودیت‏ها و دشواری‏های سیاسی – تشکیلاتی، سیاست ماندن و جنگیدن با رژیم سرکوب‏گر را انتخاب نمودُ، این یکی – یعنی همۀ مدعیان اندیشۀ کمونیستی – و علی‏رغم حمل تجربۀ چندین دهۀ سیاسی، تشکیلاتی، به انتظار نشسته‏اند، تا نظام، روز و روزگاری، سرِ طنابِ اختناق و سرکوب را شُل، و سیاست محترم شمردن به حقوق مردمی را پیشۀ خود سازد!! آن یکی، با اندک امکانات و با عده‏ای محدود، سلاح به دست گرفت و فضای رعب و وحشت جامعه، و هم‏چنین “جزیرۀ ثبات و آرامش” امپریالیستی را در هم شکست، و این یکی، نظاره‏گر بیش از پیش، اعدام‏ها و یورش مسلحانۀ ارگان‏های متفاوت رژیم، به زنان، مردان، پیر و جوان و کودکان است. شوربختانه دهه‏هاست که اوضاع جامعۀ ایران، چنین مسیر آشفته و مخربی را در پیش گرفته استُ، دهه‏هاست که، “سازمان‏ها” و “احزاب”، بناحق، به رد و به نقد کمونیست‏های عمل‏گرای اواخر دهۀ چهل نشسته‏اندُ، تا بر عملی خود سرپوش بگذارند. بر مبنای چنین وقایع تلخی، چگونه، می‏توان دو اثر و دو کارکرد متضاد از هم را نادیده گرفت و در همان‏حال، خود را مدافع و یا “تکامل” دهندۀ راه آن رفقا قلمداد نمود؟ چگونه می‏توان، آن عمل را بیهوده، فرسایشی و هزینه‏پرداز به حساب آورد و در مقابل، اعمال – و در حقیقت تسلیم‏طلبی خودی را، در پاسُخ به نیازمندی‏های حاکم بر جامعه توضیح داد؟!

باری، حال و هوای تحرکات کنونی مدافعین جنبش‏های اعتراضی و توده‏های ستم‏دیده، با حال و هوای تحرکات کمونیست‏های دهه‏های دُور، بسیار و بسیار، متضاد از هم است و بر همین اساسُ به جرأت می‏توان گفت که، برداشت و استنتاج عملی یکسان، از دو کارکرد، و از دو ثمرۀ متفاوت از هم، کاری غیر منصفانه و امری بناحق است. هم‏چنین پُر واضح است‏که، وصل این یکی (یعنی مشغولیات سیاسی کنونی‏مان)، با آن یکی (یعنی کار اثرگذار کمونیست‏های اواخر دهۀ چهل)، جز انحراف از توضیح وظایفِ کمونیستی، و جز، ناباوری عمیق به نجات انسان‏ها، از زیر یوغ مناسبات گندیدۀ سرمایه‏داری نیست. در حایشهُ ناگفته نماند، که ما، در دو شرایط تاریخی – سیاسی متفاوتی بسر می‏بریم؛ امّاُ علی‏رغم باوری به چنین وضعیتی، و علی‏رغم گذشت بیش از چهار دهه از عمر آن، نمی‏توان و در حقیقت نمی‏شود، از انجام و از قبول بدیهی‏ترین وظایف کمونیستی، یعنی از حضور در میادین متفاوت طبقاتی، و هم‏چنین از عکس‏العمل انقلابی در مقابل ارگان‏های حافظ بقای سلطۀ امپریالیستی به دُور شد. به عبارتی روشن‏تر، نمی‏شود و یا نمی‏توان، به صرف قبولِ اختناق و سرکوب، و به صرف دشواری‏های سیاسی تحمیل شده از جانب رژیم جمهوری اسلامی، از امر مبارزه با ارگان‏های سرکوب‏گر آن غافل ماند و نظاره‏گر تلف شدن بیش از پیش، مردم شد. چنین اندیشه و حمل چنین پلاتفرمی، مغایر با آرمان و اندیشۀ کمونیستی‏ست. چرا که سر زنده‏گی آرمان و اندیشۀ کمونیستی، در آمیختن با جنبش‏های حق‏طلبانۀ توده‏های ستم‏دیده استُ، تردیدی در آن نیست، که نمودها و جلوه‏های اعمال، و یا دخالت‏گری‏های کمونیستی را، باید در درون و در فضای جامعه، و بدنباله، تآثیر آنرا در میان نهادها و ارگان‏های وابسته به حاکمان و زورگویان به‏عینه مشاهده نمود. سیاهکل از چنین وظایف، پشتوانه و شاخصه‏های روشنی برخوردار بود که جامعه و جنبش کنونی، دهه‏هاست از آن‏ها به دُور شده است.

در هر صورت حدیث‏ها و برداشت‏ها از انجام وظایف سازمانی – حزبی، گوناگون است و در این بین، روایتی دیگر وجود دارد، مبنی بر این‏که، سیاهکل – یعنی عمل رزمندگان در 19 بهمن 49 -، متعلق به گذشته و به تاریخ پیوسته است! بدون این‏که بر مضامین تئوریک – سیاسی رزمندگان سیاهکل، کم‏ترین توجه‏ای نماید؛ بدون این‏که بر این موضوع اشاره گردد، که عمل سیاهکل، بر گرفته از قانون‏مندی‏های حاکم بر جامعه، و بر گرفته از قانونِ نظامی بود، که با اسلحه به میدان آمد و با تمام قوا، به سرکوبِ جنبش‏های حق‏طلبانۀ می‏پرداخت؛ نظامی که یگانه سیاست‏اش، زور سازمانیافته، علیۀ بدیهی‏ترین مطالبات کارگری – توده‏ای بود، همان سیاست و اعمالی که نزدیک به 4 دهه است، سردمداران رژیم جمهوری اسلامی در مقابل خود قرار داده‏اند و دارند، هر گونه ندای حق‏طلبانه‏ای را در نطفه خفه می‏سازند.

باور بر آن است‏که نظام کنونی، بمانند نظام گذشته، هار و سرکوب‏گر است، و اقتصاد کنونی هم، بمانند اقتصاد گذشته، وابسته به سرمایه‏های امپریالیستی‏ست؛ باور بر آن است‏که این دو نظامُ – علی‏رغم تفاوت‏هایی چند -، از سیاست واحدی، پیرامون حفظ و پایداری سرمایه‏های امپریالیستی، و هم‏چنین تخریب خانه و کاشانۀ میلیون‏ها انسان دردمند و قلع و قمع کمونیست‏ها و مخالفین پیروی – نموده و – می‏نماید. در حقیقت جمهوری اسلامی به همان میزان، وابسته به سرمایه‏های امپریالیستی‏ست که رژیم شاهنشاهی، تنیده در آن بود؛ رژیم جمهوری اسلامی دارد با تمام قوا، فضای سیاسی جامعه را تنگ و تنگ‏تر، و هر ندای اعتراضی و حق‏طلبانه را سرکوب می‏کند، که رژیم شاهنشاهی در پی آن بود؛ به همان دلیل و میزانی که، سیاست‏های اقتصادی سردمداران رژیم جمهوری اسلامی، در خدمت به سیاست‏های بانک جهانی و دیگر دم و دستگاه‏های چپاول‏گراست، به همان دلیل و میزان هم، رژیم پهلوی مدافع و مجری آن سیاست‏ها بود؛ به همان دلیل و میزانی که، کارگر در زیر سایۀ رژیم سابق، محروم از حقوق مکلفی برای زندگی بود، این روزها و به میزانی گسترده‏تر، کارگران و زحمت‏کشان با آن دست به گریبان‏اند. و … با این تفاصیل و با وجود چنین تشابهات و یکسانی‏ای، آیا می‏توان از جایگاه و از حقانیت سیاسی – تئوریک مبارزۀ رو در رو، و عملی آن رفقا کم نمود، و خط بطلان بر روی آن‏ها کشید؟ آیا صحیح‏ست تا کالای سیاسی نامرغوب خودی را، به‏عنوان کالای تازه، و یا منطبق با خواسته‏ها و نیازمندی‏های امروزی، به دنیای بیرونی عرضه نمود؟!

دهه‏هاست که فضای جامعه بسته، و بوی سرکوب و خون می‏دهدُ، جمهوری اسلامی در این چند دهه، به یُمن سلاح، طرح مالک مستاجر را بمنظور دستگیری و قلع و قمع کمونیست‏ها و مبارزین پی ریخت؛ کُردستان را به خاک و خون کشاند؛ هزاران تن را در درون زندان‏ها و با بدن‏های لت و پار شده، به میادین تیر فرستاد و با زورِ سلاح، سازمان‏ها و احزاب متفاوت را به بیرون پرتاب کرد، تا به ترمیم ضربات واردۀ جنبش‏های اعتراضی سال‏های 56 و 57 بپردازد. سردمداران رژیم جمهوری اسلامی در این‏مدت و بی‏وقفه، قربانیان نظام‏های امپریالیستی را به تازیانه بسته‏اندُ، کُشتند، و اموال مملکتی را به غارت بُرده‏اند، تا مبادا قوانین و مناسبات سرمایه‏های بین‏المللی، از مسیر اصلی خود منحرف گردد؛ اختناق و تور پلیسی را در ابعادی گسترده‏تر، گستراندند، تا از رادیکالیزه شدن فضای سیاسی جامعه جلوگیری بعمل آورند؛ ثروت جامعه را به جیب عده‏ای زورگو و انگل صفت، سرازیر نموده‏اند، تا فاصلۀ طبقاتی بیشتر و بیشتر گردد. بنابه وجود چنین ادله‏ها و کارکردهای واحدی‏ست، که می‏توان، از اعتباری مبارزۀ مسلحانه و آن‏هم به‏عنوان یگانه سیاست تأثیرگذار، در مقابل رژیم خشن و سرکوب‏گری همچون رژیم جمهوری اسلامی سُخن گفت.

خلاصه، بر خلاف ایده‏های انحرافی و تسلیم‏طلبانه، سیاهکل بر این باور بود، که، تا زمانی‏که سلطۀ امپریالیستی پا بر جاست، یگانه سیاست بسیج کننده علیۀ نظام سراپا مسلح، سیاست “تعرض کنیم تا باقی بمانیم” است؛ سیاستی که ثمرۀ و جایگاه آن، در جنبش‏های اعتراضی توده‏های ستم‏دیده در سال‏های 56 و 57 بسیار مشهود بود. متأسفانه خلاء و شکافِ بس عظیمی در درونِ جامعه وجود دارد و حقیقتاً جامعه و جنبش‏های اعتراضی کنونی، نیاز به حضور سازمانِ کمونیستی دارد. در حقیقت راز و رمز پیشرفتِ، رادیکالیزه شدن جنبش‏های اعتراضی میلیون‏ها انسان دردمند، و هم‏چنین جذب نیروی جوان و عناصر تازه به سمت انقلاب، با حضور و با اقدام عملی سازمان و یا حزبِ مدافع انقلاب، گره خُورده است. این‏ها درس‏های آموزنده و گرانبهائی‏ست که رزمندگان سیاهکل از خود بر جای گذاشتند؛ درس‏هایی که تا قطع سلطۀ امپریالیستی، قابل پیگیری و قابل اعتبار می‏باشد. بنابراین، برزگ‏ترین تجلیل از آن رفقا، در درجۀ نخست، در بیان واقعی ایده‏های در پسِ سیاهکل، و در ثانی، در طرح و در بیانِ، جایگاه واقعی “سازمان” و “حزب”، خودی و آن‏هم بعنوان “سازمان” و “حزب”، خارج از کشوری‏ست. این‏ها شایسته‏ترین تجلیل، و سر راست‏ترین سُخنی‏ست که در برابر جویندگان راه انقلاب و مدافعین راستین کارگران و زحمت‏کشان قرار گرفته است.

3 ژانویه 2017

15 بهمن 1395