مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

بشار اسد چگونه ابتکار جنگ را به دست گرفت؟

دو سال پیش سرنگونی رئیس جمهوری سوریه تقریبا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید و علی رغم مقاومت دولت، مخالفان همچنان به اعتراضات خیابانی و شورش‌های خود ادامه می‌دادند و حتی کار به جایی کشید که انفجار یک بمب در یک نشست امنیتی سطح بالا باعث شد تعدادی از مقامات ارشد دولت سوریه کشته شوند.


خبرگزاری آسوشتید پرس در گزارشی به بررسی چگونگی مدیریت جنگ توسط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پرداخته و می‌نویسد: رهبران کشورهای غربی پیش‌بینی می‌کردند که اسد طی چند ماه از قدرت برکنار خواهد شد و تقریبا هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد که او بتواند سمت خود را حفظ کند. اکنون بشار اسد در حال آماده‌سازی خود برای رقابت‌های انتخاباتی است و می‌تواند ۷ سال دیگر رئیس جمهور سوریه بماند.

در این جا نگاهی می‌اندازیم به نحوه مدیریت جنگ با مخالفان و تروریست‌های خارجی توسط اسد:

اتحاد ارتش سوریه

هر چند در آغاز درگیری‌های سوریه، نیروهای زیادی به صف مخالفان پیوستند اما ارتش سوریه همچنان یک نیروی قدرتمند باقی ماند. با گذشت سه سال از درگیری‌های داخلی هنوز هیچ آثاری از عقب‌نشینی یا شکست در چرخه داخلی اسد و همچنین فرماندهان نظامیش به چشم نمی‌خورد و همه متحد هستند. علاوه بر این بشار اسد با تشکیل نیروهای شبه نظامی موسوم به نیروهای دفاع ملی از اقلیت‌های سوریه، توان نظامی خود را تقویت کرده است.

ورود حزب الله به درگیری

حزب الله لبنان از میانه‌های سال ۲۰۱۳ به درگیری‌های سوریه وارد شد. این اقدام باعث شد که هزاران چریک و نیروی متخصص لبنانی به اسد در حفظ دمشق و شهرها و روستاهای راهبردی این کشور در مجاورت لبنان کمک کنند.

جنگ نابرابر

دولت سوریه بدون اینکه خطری هواپیماهای آن را تهدید کند به نواحی که تحت کنترل اپوزیسیون و تروریست‌هاست حمله می‌کند. هر چند اپوزیسیون بیش از دو سال است که خواستار دریافت تسلیحات ضد هوایی از جامعه جهانی است تا توانایی سرنگونی هواپیماهای دولت سوریه را به دست آورد اما نگرانی غرب از اینکه چنین تسلیحاتی به دست افراطیون در سوریه برسد باعث شده است که از این اقدام خودداری کند. توانایی سوریه در به کارگیری نیروی هوایی قدرت ارتش را در مقابله با نیروهای مخالف به مراتب افزایش داده است.

توافق برای امحای تسلیحات شیمیایی

روسیه به عنوان متحد کلیدی سوریه در اوت ۲۰۱۳ برای جلوگیری از حمله موشکی احتمالی آمریکا به سوریه پیشنهاد داد تا دمشق تسلیحات شیمیایی خود را برای نابودی به جامعه جهانی تحویل دهد. این امر در حالی رخ داد که یک حمله شیمیایی در حومه دمشق صورت گرفت و صدها تن نیز کشته شدند.

انفعال و عدم واکنش باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که استفاده از چنین تسلیحاتی را خط قرمز واشنگتن خوانده بود، خشم اپوزیسیون سوریه را برانگیخت و از سوی دیگر باعث شد وجهه بشار اسد تقویت شود.

جنگ افراطیون با میانه‌روها

ارتش آزاد سوریه به عنوان جناحی که از بین شورشیان این کشور مورد حمایت غرب است با ورود جناح‌های افراطی مرتبط با القاعده به صحنه درگیری‌های سوریه با مشکلات زیادی مواجه شد. این دو گروه پس از مدتی با یکدیگر درگیر شده و جنگ آن‌ها تاکنون به مرگ هزاران نفر از دو طرف منجر شده است.

علاوه بر این پس از اینکه گروه‌های تروریستی یک محموله تسلیحاتی را از ارتش آزاد سوریه گرفتند، آمریکا و متحدانش نیز اعتماد خود را به آن‌ها از دست دادند و روند اعطای تسلیحات نظامی به مخالفان اسد را متوقف کردند.

محاصره و مصالحه

خروج صدها شورشی از بخش قدیمی شهر حمص که به تازگی محقق شده به دولت اسد از نظر جغرافیایی این توانایی را می‌دهد تا از مرکز سوریه حملاتی علیه نواحی تحت کنترل شورشی‌ها در شمال صورت دهد. این توافق آتش‌بس یکی از تکنیک‌های دولت سوریه در مقابله با مخالفان را برجسته می‌کند و آن تکنیک محاصره و مذاکره است.

چنین توافق‌هایی باعث می‌شوند که شورشیان به دلیل محاصره ارتش سوریه، اسلحه‌های خود را به نیروهای دولتی تحویل داده و ناحیه تحت کنترلشان را ترک کنند. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که دولت سوریه به دنبال انجام فعالیت‌هایی برای ایجاد صلح در این کشور نیز هست.

حامیان شورشیان

حامیان عرب شورشیان سوریه مدت‌هاست که بر سر میزان و نوع کمک خود به شورشیان این کشور اختلاف دارند. دلیل اصلی اختلاف مشهود بین کشورهای عربی، تنش‌ بین عربستان و قطر است. عربستان و متحدانش، قطر را به ارسال تسلیحات برای شبه نظامیان افراطی که در حال مبارزه با جناح میانه‌روتر شورشیان هستند، متهم می‌کنند.

همه این مسائلی که ذکر شد در کنار توانایی دمشق و همپیمانانش در مدیریت بحران باعث شده پس از سه سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه، اسد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده کند و به آینده کشورش کاملا امیدوار باشد.