عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

بحران اقتصادی در آمریکا آغاز شده است

نویسنده: والنتین کاتاسانوف مترجم: ک. رادین برگرفته از : سایت روسی «بنیاد فرهنگ استراتژیک»، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲ *

سخن از وقوع رکود در اقتصاد آمریکا از ابتدای سال جاری است. درست است، چند ماه پیش معتقد بودند که رکود اقتصادی تنها در سال آینده آغاز خواهد شد. جنگ تحریمی ‌غرب باعث افزایش تورمی‌ قیمت‌ها در سراسر جهان شده است. کاخ سفید تورم را تهدید اصلی برای ثبات اجتماعی اعلام و فدرال «رزرو» را تحت فشار قرار داد تا نرخ‌های بهره و کلیدی را افزایش دهد. رشد ژوئن ۷۵ امتیاز پایه بود (آخرین بار در سال ۱۹۹۴ چنین افزایش شدیدی ثبت شد). نرخ اصلی در حال حاضر ۱/۷۵ درصد است و «جروم پاول»، رئیس فدرال «رزرو»، وعده افزایش‌های جدید را می‌دهد.

با شروع تابستان، بانک مرکزی ایالات متحده نیز شروع به فروش اوراق بهادار خزانه‌داری و وام مسکن از سبد سهام خود کرد. این به‌معنای انقباض عرضه پول است. ترکیب دو اقدام ــ دستکاری نرخ و فروش اوراق بهادار ــ خطر رکود اقتصادی را به‌شدت افزایش داده است. همان «جروم پاول» در ۲۳ ژوئن برای اولین بار اعتراف کرد که احتمال رکود اقتصادی در کشور را رد نمی‌کند. «کریستالینا جورجیوا»، رئیس صندوق بین‌المللی پول، با احتیاط در مورد احتمال وقوع یک بحران در اقتصاد ایالات متحده آمریکا سخن گفت. صندوق بین‌المللی پول رکود اقتصادی را پیش‌بینی نمی‌کند، اما بیان می‌کند که کاهش محسوسی در رشد اقتصادی وجود خواهد داشت. برآورد اولیه رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲/۹ درصد است. ارزیابی‌های تجدید‌نظر شده: در یک سناریوی خوش بینانه ــ ۱/۷ درصد؛ و بدبینانه ــ ۰/۸ درصد. «ک. گورگییف» با احتیاط به احتمال رکود اشاره کرد: «ما انتظار داشتیم که اقتصاد ایالات متحده آمریکا کند شود. ما می‌دانیم که مسیر اجتناب از رکود در ایالات متحده آمریکا در حال تنگ‌ترشدن است».

مبهم و نامشخص بودن برآوردها موجب می‌شود که سیاست اقتصادی دولت «بایدن» گنگ و متضاد باشد. اقدامات تحریمی ‌ضربه سنگینی را به‌صورت تورم بی‌سابقه به غرب از‌جمله ایالات متحده آمریکا وارد کرده است. اکنون در آمریکا، مبارزه جدی حول ابتکار «جو بایدن» برای ممنوعیت صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی از این کشور به‌منظور کاهش قیمت بنزین در داخل ایالات متحده آمریکا در جریان است. با این وجود، این حرکت باعث افزایش بیشتر تورم در سایر کشورهای غربی خواهد شد. می‌گویند که دولت «بایدن» بر مشکل تورم متمرکز شده است. یک رکود و پس‌روی برای آنها. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و مجالس ایالتی در ۸ نوامبر برگزار می‌شود و به گفته تیم «بایدن»، روحیه رأی‌دهندگان تا حد زیادی با برچسب قیمت‌ها در فروشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها و رستوران‌ها تعیین می‌شود. به‌طور کلی، دموکرات‌ها تهدید رکود اقتصادی را ابری دوردست در افق می‌بینند که ممکن است نه‌تنها تا ۸ نوامبر، بلکه تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز به ابری با رعد و برق تبدیل نشود. در این میان، اکثر کارشناسان معتقدند که بحران در سال جاری آغاز خواهد شد. از‌جمله مانند تحلیلگران معتبر بانک «وال استریت»، «گلدمن ساکس» و «نوریل روبینی» استاد دانشگاه نیویورک، که بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ را پیش‌بینی کرده بودند.

در اول ژوئن (پیش از آخرین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو)، «جیمی‌ دیمون»، رئیس بزرگ‌ترین بانک آمریکایی «جی پی مورگان چیس»، در یک کنفرانس مالی در نیویورک، نگرانی جدی خود درباره توده ابرهایی را که در حال جمع شدن هستند ابراز کرد. اقتصاد ایالات متحده آمریکا: «این توفان … به ما نزدیک می‌شود. ما فقط نمی‌دانیم که آیا تندباد کوچکی خواهد بود یا یک ابرتوفان.» «ایلان ماسک» همین حرف را در ماه مه زد: «آیا در آینده نزدیک رکود اقتصادی رخ خواهد داد؟ بیشتر آری است تا نه». در اوایل ژوئن، «ماسک» از «احساس بسیار بد» در مورد اقتصاد آمریکا خبر داد. طنین‌انداز‌ترین پیش‌بینی‌ها در مورد رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا، نظر «دونالد ترامپ» بود. او در ۲۰ ژوئن تأیید کرد که: «این چیزی نیست که بتواند در عرض دو سال اتفاق بیفتد. .. ما در حال حاضر در رکود اقتصادی هستیم.» اظهارات «ترامپ» جنجالی و توهین‌آمیز نیست. رئیس‌جمهور سابق آمریکا آنچه را که اکثر آمریکایی‌ها احساس می‌کنند را بیان کرد.

در ۱۷ ژوئن، «نیوزویک» نتایج یک نظرسنجی دیگر از افکار عمومی ‌در این کشور را منتشر کرد. این نظرسنجی به‌عنوان بخشی از ارزیابی شاخص خوش‌بینی اقتصادی از «IBD ‎/ TIPP» انجام شد. ارزش این شاخص در ماه ژوئن به شرح زیر است: ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که اقتصاد آنها قبلاً وارد رکود شده است، ۲۵ درصد دیگر از پاسخ دهندگان ارزیابی را دشوار می‌دانند و تنها ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که رکود اقتصادی در کشور وجود ندارد. در مقایسه با ماه مه، بدبینی‌ها افزایش یافته است. «نیوزویک» این مسأله را با دلایل زیر توضیح می‌دهد: در اواخر ماه مه تا اوایل ژوئن، تورم به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسید. «داو جونز» در اواسط ژوئن برای اولین بار در یک سال و نیم به زیر ۳۰۰۰۰ رسید. در ماه ژوئن، بازار سهام ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار از زمان ریاست‌جمهوری «جو بایدن» مسیر نزولی را طی کرد. زمانی که شاخص‌ها حداقل ۲۰ درصد سقوط می‌کنند و برای مدت کافی پایین می‌مانند، این نام را به‌خود می‌گیرد. چنین سقوطی نشانه رکود اقتصادی است.

این مسأله کاملاً با سایر نظرسنجی‌های عمومی‌ که با هدف آشکار کردن نگرش آمریکایی‌ها نسبت به مقامات و احزاب سیاسی انجام می‌شود، مطابقت دارد. آمریکایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای نگران ناتوانی «بایدن» در مدیریت اقتصاد هستند. حتی دموکرات‌ها هم به «بایدن» اعتماد ندارند: طبق این نظرسنجی، تنها ۴۵ درصد به رئیس‌جمهور امتیاز خوبی داده‌اند که کاهش شدیدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است، زمانی که ۸۰ درصد دموکرات‌ها فکر می‌کردند که رئیس‌جمهور با اقتصاد خوب عمل خواهد کرد. این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیش از ۸ نفر از ۱۰ جمهوری‌خواه و تقریباً ۶ نفر از ۱۰ مستقل، نمره بدی را برای بایدن در زمینه اقتصاد می‌دهند. این بدان معناست که دموکرات‌ها ممکن است در ماه نوامبر امتیازات خود را در کنگره آمریکا از دست بدهند. و کل جامعه بین‌المللی با نگرانی ابر‌رکود اقتصادی که سراسر آمریکا را فراخواهد گرفت، تماشا خواهند کرد. به‌هر حال، اگر یک بحران تمام عیار در ایالات متحده آمریکا آغاز شود، همانطور که آن بیش از یک‌بار اتفاق افتاده است، مانند آتش‌سوزی جنگل، در سراسر جهان شروع به گسترش خواهد کرد.

* https://www.fondsk.ru/news/۲۰۲۲/۰۶/۲۷/ekonomicheskij-krizis-v-ssha-uzhe-nachalsja-۵۶۵۳۹.html