مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

با کدام معیارها !؟

یه موجودی مدعی شده بود، حضور یا عملکرد مصدق باعث کودتای 28 مرداد شده بود ! با این تئوری حضور وعملکرد نیروهای سیاسی باعث کشتار و جنایتهای حکومت اسلامی شد و حکومت اسلامی بدبخت اصلا مقصر نیست . در جنبش عمومی خرداد 1388 هم این مردم بودند که باعث شدند حکومت دست به سرکوب بزند ! یعنی کلا همه مثل گوسفند باشند تا حکومت سرکوب نکند . رویکرد سیستم سیاسی حاکم با جامعه و نتایج عجیب آن ، ربطی به حضور یا عدم حضور بقیه ندارد !

موضوعی به نام فرارمغزها ، سالهاست روی میز حکومت اسلامی ایران است و آنها احتمالا میدانند که چرا و یا راه حل چیست ؟ ولی ترجیح میدهند فعلا ندانند….حکومت اسلامی ایران سالهاست اصرار میکند که مهاجرین برگردند و یحتمل میدانند ، که چرا کسی به این دعوتها محل سگ نمیگذارد ولی ترجیح میدهند که فعلا ندانند….

با انجام توافق هسته ای وین صحبت از یک تحول درونی است جهت پایه ریزی ساختاری جدید در سیاست و اقتصاد….مسئولان حکومت اسلامی میدانند که ورود به این میدان ، برای این سیستم عقب افتاده دوران صفویه چه تبعاتی دارد ، ولی هنوز ترجیح میدهند که به روی نامبارک نیاورند !

بزرگترین نهادهای فنی و علمی و تکنولوزی جهان دربشان به روی مغزهای فراری از هر کجا همیشه باز است . آنها به نظرم 3 ملاک اصلی برای جذب مغز فراری دارند . اول اینکه جناب مغز ، عامل کسی نباشد جهت خرابکاری یا جاسوسی ! دوم سطح تحصیلات و سوم تجربه یا سابقه کار…برای ناسا یا سیا اصلا مهم نیست که در ساعات فراغت زندگی ات کجا هستی یا چه میکنی یا چه میخوری ؟ حتی دخالت در امور شخصی نیرو را جرم اعلام کرده تا نیرو در آرامش ، بازدهی بهتری داشته باشد . برای آنها تخصص و تجربه و کارائی فنی مهم است و پول خوبی هم میدهند .

سیستمهایی مثل حکومت اسلامی که همیشه به خاطر بافت ارتجاعی شان ، بهترین شرایط را برای فرار مغز مربوطه مهیا میکنند…آنها هم معمولا 3 عامل مهم جهت فراری دادن دارند . اول اینکه مدیر مثلا شرکتی فنی یا تخصصی ، شئونات اسلامی را مراعات میکند ؟ دوم اینکه چقدر مراعات میکند ؟ و سوم اینکه کجا مراعات نمیکند ؟ در فرمهای استخدامی هم اول دین و آئین طرف مهم و باید روشن شود !

بقیه مسائل برایشان در حاشیه است ، حتی اگر حقوق خوبی هم بدهند . بخش قابل توجهی از انرژی متخصص مربوطه ، صرف این میشود که چگونه باید شئونات اسلامی را توضیح یا تشریح کند ؟ اگراسم 12 امام و نحوه نماز جماعت را بدانی حتما از یک گاو داری به سیستم اتمی هم منتقل میشوی ! بعد کل این سیستم در مقایسه با جاهای دیگر حرفی برای گفتن ندارد به جز خنداندن دیگران ! سرعت و حرکتش و تمام بافتش قدرت انطباق با شرایط متعارف را ندارد .

حکومت اسلامی در ایران معلوم نیست آیا توان انطباق با جهان امروز را دارد یا نه ؟ آنها که طی سالیان رفتند ، برای بازگشت معیارهای مشخصی دارند . آنها هم که ماندند برای بازدهی بهتر باید شرایطی روتین و آرامشی ذهنی داشته باشند . آنجا که بهترین تخصصها را بخواهی با شئونات دینی منطبق کنی ، بازدهی و راندمان کل دستگاه و سرعتش در انطباقش با محیط اطراف ( منطقه و جهان ) در مقایسه مثل حرکت لاکپشت و سرعت خرگوش خواهد شد ! اینکه سیستم حکومت اسلامی آیا توان انطباق با شرایط جدید را خواهد داشت یا نه….؟ درعمل خواهیم دید . ولی به نظرم مسئولان حکومتی به شکلی کودکانه و مصنوعی اصرار نکنند که متخصصین برگردید، چون به سادگی کسی اعتماد نمیکند .

 برای شروع و یادگیری قوانین دنیای متعارف ، باید شرایطی در کل سیستم و ادارات دولتی به آرامی فراهم یا حاکم شود که این روند فرار مغز متوقف و یا کُند شود . نیروی متخصص و کاری قبل از حقوق بالا ، به آرامش روحی و ذهنی نیاز دارد جهت داشتن راندمانی مثبت….

نزدیک به 4 دهه عملکرد و رویکرد ایدئولوژیک سیستم سیاسی با نیروی کار و کل جامعه ، با معیارهای خایه مالی و شانه مالی ، نتیجه اش نهادینه شدن فساد مطلق در تمام بافت سیستم است . اکثر مدیران و مسئولان ارشد حکومت اسلامی ایران ، حتی میدانند که دست چپ امام محمد باقر چند تا مو دارد و یا چرا کلا مو ندارد ؟ ولی در یک صبح خاکستری همین مدیران و مسئولان با خیال راحت و صلوات بر آل محمد ، میلیاردها دلار اختلاس را انجام میدهند و دکل نفتی را هم توی جیبشان جا میدهند و بعد البته از دفتر رهبری ( ولایت فقیه ) هم ازشان تقدیر میشود ! تنها سوالی که میماند این سیستم اسلامی موجود در ایران چطور میتواند از فساد نهادینه شده ، فاصله بگیرد و متعارف شود ؟

عملکرد سایر گروههای مختلف ( درست یا غلط ) از نظر سیاسی و اجتماعی بدون تاثیرات جانبی نمیتواند باشد ، اما عدم حضورشان هم ذات پدیده ها را یهویی عوض نمیکند . رابطه بین سیستم سیاسی حاکم و جامعه ، واکنشهای مردم ، محصولات تاریخی متفاوتی ندارد . نزدیک به چهار دهه عملکرد مشخص حکومت اسلامی ایران نشان داد که نتیجه رویکرد ایدئولوژیک سیستم سیاسی با کل جامعه ، تبدیل هر بهشتی به جهنم است .

اسماعیل هوشیار

20.09.2015