جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

با پندارگرایی، سازش های غیرضروری نمیتوان به وضع موجود خاتمه داد

فریب عاطفه از کس مخور که می بینم                                       همه فرشته به ظاهر به دل شیطان

یکی به تیغ تحول درید سینه ما                                                یکی به مرمی دین کرد مغز ما پاشان

بهر که دست دادیم دست ما ببرید                                              به جای نفع رسید از همه به ما تاوان

چه گویمت که شهید کدام صیادیم

(فانی)

در حالیکه دانشمندان و آگاهان جامعه شناسی سیاسی به این باوراند والاترین هدف سیاست و دانش سیاسی سازمان دادن و اداره خردمندانه زندگی گروه ها و مردم (ملت) بدست قدرت حاکم (دولت) برگزیده مردم بخاطر برآورده شدن خواستهای اساسی و معقول در درون مرزهای شناخته شده کشور و پاسداری از امنیت ملی در بیرون از مرزهاست. از این لحاظ خرمندی در سیاست با پندارگرایی و تن دادن بخواست و سازشهای غیرضروری و غیرمعقول یکی نبوده بازیگران حاکمیت که بر توانائی های خویش آگاهی ندارند مرز میان موفقیت و شکست را نمی شناسند، آینده نگر نیستند و به اداره میلیون ها مردم که با قبول توهین تحقیر قربانی ها و قطع شدن انگشتان دستانشان به کاندید مورد نظر خویش رای دادند اعتنایی ندارند.

باید گفت افراد فوق نماینده مردم نه بلکه از جمله بی خردانی هستند که طی قریب به چهاردهه گذشته طبق سناریوی باداران خارجی خویش سرزمین جنت نشان ما را به پایگاه بین المللی مافیای مواد مخدر میدان نبرد بازار مصرفی تهیه کننده مواد خام آزمایش انواع سلاح های پیشرفته هوائی زمینی ایدلوژیهای ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان مبدل ساخته که با تأسف در این جنگ خانمانسوز و اعلان نشده از خارج میلیونها تن افغان به گوشت دهن توب و مواد سوخت کشورهای توسعه طلب و غارتگر مبدل شده کدام سودی به دست نیاورده اند.

به باور ما بازیهای موجود که بعد از سفر جادویی آقای جان کری وزیر خارجه امریکا در پشت پرده بین دو تن کاندیدان ریاست جمهوری صورت گرفت محتوای آن تا هنوز افشا نشده ادامه بازیهای گذشته میباشد در حالیکه یک عده کارشناسان و تیوری بافان موسمی بخاطر خشنودی بیشتر سردمداران قصر سفید با ارایه نظریات پنداری مانند حکومت وحدت ملی اپوزیسیون داخل چوکات دولت و غیره را بخاطر اغفال ساختن ده ها ملیون مردم نشخوار مینمایند تا بتوانند امراض مهلک و خطرناک را که سالهای سال به نسبت اعمال غیرانسانی کشورگشایان و گماشته گان فاسد و غیرماهر آنها دامنگیر ده ها میلیون تن گردید به واسطه دواهای مسکن پرستامول تداوی نمایند تا بتوانند وحدت تحمیلی را وحدت ملی جلوه دهند. به باور ما این نوع بازیهای سازش کارانه مثل سوابق پایه علمی و عملی قانونی نداشته و نخواهد داشت زیرا که یک جامعه واقعی نه به اساس پندارگری ها و سازش های غیرضروری ساخته میشود بلکه به واقعیت های موجود یعنی تغییر و تحول واقعی که میلیونها مردم به آن رأی داده انتظار عملی شدن آنرا دارند پایه آن اساس گذاری میشود.

آقای سیقل نماینده داکتر عبدالله عبدالله میگوید نامزد برنده دوم بحیث رئیس کمیته اجرائیه خود یا نماینده خود را معرفی می نماید بعد از گذشت دو سال لویه جرگه قانون اساسی دعوت بعد از تهدیدات در قانون اساسی نخست وزیر با داشتن صلاحیت های قانونی توسط رئیس جمهور پارلمان معرفی خواهد شد میافزاید در معرفی افراد برخلاف دوره های گذشته شایسته سالاری در نظر گرفته خواهد شد و نامزد برنده دوم رهبر اپوزیسیون که در چوکات دولت فعالیت خواهد نمود بخاطر اصلاحات آن مبارزه می نماید میباشد. خط مشی حکومت باساس برنامه کاری هر دو کاندید تهیه میگردد افزود هر دو کاندید به این نتیجه رسیده اند که بعد از تصویب قانون انتخابات در مورد یک عده اعضای کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی تصامیم لازم اتخاذ خواهد گردید. در مقابل نماینده اشرف غنی احمد زی نظریات خویش را چنین بیان داشت. نامزدی که برنده اول میباشد خط مشی حکومت باساس برنامه کاری وی تهیه و تصویب خواهد شد. باساس قانون اساسی اتخاذ تصامیم در مورد اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی طی یکسال ممکن نیست. خانم محقق یک تن استادان دانشگاه کابل که در بخش سیاست تحصیلات خویش را به پایان رسانیده از فیصله های پشت پرده که تحت نظر جان کری صورت گرفته اظهار نگرانی نموده عملی شدن آن را به نسبت نداشتن جایگاه قانونی بحیث یک حکومت مردم سالار دشوار میخواند.

آقای داکتر جلال یک تن استادان دانشگاه کابل ایجاد حکومت وحدت ملی را زمینه سازی غرض اشتراک طالبان که دستشان به خون ملت آغشته و گلبدین حکمتیار خواند مردم و آگاهان امور گروه ها و افرادی را که به کشتار ده ها هزار مردم بیگناه مافیای مواد مخدر اقتصادی غاضبین زمین عاملین فساد گسترده قانون ستیزی، مردم ستیزی، زن ستیزی، فرهنگ ستیزی، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی تجاوز به زنان و کودکان و غیره متهم میباشند. سهم دادن در قدرت بزرگترین سد به اهداف که رای داده اند دانسته از سران قصر سفید و سازمان ملل متحد تقاضا می نمایند که به این بازیهای خویش خاتمه دهند.

مردم و آگاهان تشدید شدن حملات انتحاری ماین گذاری روی جاده آدم ربائی سرقت های مسلحانه از جمله در ولسوالی اورگون ولایت پکتیکا که سبب شهادت و زخمی شدن صدها تن از جمله کودکان و زنان گردید جز پلانهای خصمانه ادارات استخباراتی آی. اس. آی سعودی، ایران قطر بحرین و سایر کشورهای توسعه طلب میخوانند. آقای اوباما در صحبت اخیرش گفت ما در تعهدات خویش به ختم جنگ تا اخیر سال 2014 وفادار میباشم افزود به کمک دراز مدت خویش بخاطر یک افغانستان آزاد مترقی ادامه میدهم اجازه نخواهیم داد که این کشور دوباره به لانه های تروریزم جهانی یکبار دیگر مبدل گردد. مردم از تکرار این وعده های سرخرمن سخت خسته شده اند میافزایند اگر سران قصر سفید و متحدین جهانی و منطقه ای آن خواهان صلح ترقی واقعی در کشور ما می بودند بخاطر مسدود نمودن لانه های ترورستان در آنطرف خط دیورند فشارهای واقعی مالی نظامی سیاسی را بالای تمویل تسلیح کننده گان از جمله نظامیان پاکستانی، سعودی ایران قطر و غیره میاورند میافزایند اگر آقای اوباما و متحدین جهانی و منطقه ای آن بخاطر تقویه قوای مسلح مجهز با سلاح های زمینی و هوائی پیشرفته کاری را انجام میدادند زمینه رشد و تقویه دوصد و سی و چهار گروه های ترورستی از جمله حقانی داعش و غیره در وزیرستان شمالی و کویته مساعد نمیگردید.

بلند بردن قیمت مواد غذائی سوخت در این ماه مبارک رمضان ثابت میسازد که مافیای اقتصادی کمپرادورها انحصار گران و محتکرین مواد غذائی نیز خواهان نابودی تدریجی ده ها میلیون مردم گرسنه و سرگردان ما میباشند. یک سال قبل غاضبین زمین به همکاری ارگ نشینان و وزیر شهرسازی توانستند با غضب پارک تفریحی مکروریان سوم الف بیش از ششصد باشنده گان آپارتمانها را از مکان تفریحی محروم با عمار هفت بلاک های ده منزله غیرقانونی در آینده به کمبود آب صحی مرکز گرمی و کانالایزسیون برق مبتلا خواهند ساخت زیرا که با موجودیت همچو ادارات فاسد تمام زورمندان غاضبان عاملین فساد دست بالا داشته مسئولین چشم بینا و گوش شنوا را در مقابل عرایض هزاران باشنده از دست داده هیچ توجه ندراند.

چیزی که قابل یادآوری است به نسبت آغاز کار از طرف شب خواب را از چشمان کودکان ما نیز گرفته اند. مسئولین امور کسر چهل میلیارد افغانی در بودجه دولت خبر میدهند علت آنرا به بن بست مواجه شدن انتخابات ریاست جمهوری خوانده در حالیکه قوت های ناتو و اردوی ملی در ولسوالی شیندند ولایت هرات مستقر هستند طالبان توانستند با انجام فعالیت های خرابکارانه چهل هزار شاگردان دختر را از مزایای تعلیم و تربیه در آنجا محروم سازند. والی ولایت هرات علت آنرا عدم هماهنگی بین قوت های مذکور و موجود نبودن سربازان افسرانی که نامهایشان ثبت در تشکیل پولیس ولسوالی متذکره میباشد میداند. به نسبت تناقض گوئی و ادعاهای کاذبانه بین ریاست سرسبزی شاروالی شهر کابل و سخنگوی وزارت صحت عامه زمینه حمله و گزیدن شهروندان برای سگهای ولگرد مساعد گردید. سگهای مذکور هر لحظه در هر جای که بخواهند شب و روز گشت و گذار کرده میتوانند مردم از ناحیه حمله های آنها بخصوص بجان کودکان زنان سالخورده سخت نگران میباشند.

خلاصه اینکه تجربه خونین قریب به چهاردهه بخصوص سیزده سال گذشته ثابت ساخت که یکی از عوامل عمده دشواریهای خونین در تشدید بحران های اقتصادی، سیاسی، نظامی، کم بها دادن به اراده ده ها میلیون مردم و پشت پا زدن بخواستهای اساسی و حیاتی آنها، تن دادن به اتخاذ تصامیم پنداری، و سازش کارانه غیر ضروری بوده و میباشد که پشت پا زدن فیصله های ژنیف در زمان زمامداری دکتور نجیب الله شهید که نماینده گان ذیصلاح شوروی وقت و امریکا در پای آن منحیث تضمین کننده آن امضاء نموده بودند. ناکام ساختن پلان پنج فقره ئی سازمان ملل متحد بخاطر انتقال قدرت به یک نیروی بیطرف در سال 1370 خورشیدی برخورد غیرمسئولانه نماینده سازمان ملل متحد بخاطر وادار ساختن دکتور نجیب الله به استعفای جبری و عدم توجه به مصئونیت آن فیصله های بن اول تا الحال و سفر اخیر جان کری وزیر خارجه امریکا به افغانستان بخاطر تغییر جهت دادن یک صد و هشتاد درجه در اتخاذ تصامیم نامزدان ریاست جمهوری و کم بها دادن به اراده میلیونها تن رای دهنده گان میتوان مثالهای زنده یادآور شد.

بخاطر بیرون رفت آن چه باید کرد؟

به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای مترقی آزادی دوست کشور دست دوستی و همکاری را برای وادار ساختن کشورها سازمانها از جمله امریکا و سازمان ملل متحد غرض برآورده شدن اهداف میلیون ها رای دهنده بسوی هم دراز نمایند که بجای پندارگرایی و سازش های غیرواقعی تا به واقعیت های موجود تن دردهند بعد از تصفیه رای پاک از ناپاک مطابق قانون جاری وارده مردم برنده و بازنده انتخابات را اعلان و از تقسیم بخشی های غیرقانونی دست بردار شوند در غیر از آن اتخاذ تصامیم سازش های غیرضروری و پندارگرایی سبب ناامیدی میلیونها رای دهنده خواهد گردید پیامد ناگواری را در پی خواهد داشت.

فرهاد