به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

بازی بزرگ استعمار نوین و دروغ شرم آور

فرانسه مواضع امارات اسلامی در عراق را بمباران کرد

نوشتۀ آلکس لانتیه

Alex Lantier

ترحمه توسط حمید محوی

مرکز مطالعات جهانی سازی، 22 سپتامبر 2014

هواپیماهای جنگی رافال فرانسوی روز جمعۀ گذشته نیروهای گروه دولت اسلامی در عراق (امارات اسلامی) را بمباران کرد. از تاریخ نخستین جنگ خلیج (خلیج فارس) در سال 1991 برای نخستین بار است که فرانسه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد و برای نخستین بار نیز هست که قدرت اروپائی به پشتیبانی از جنگ تازه ای که ایالات متحده راه اندازی کرده وارد کارزار می شود. باید یادآوری کنیم که ایالات متحده از ماه اوت تا کنون 176 بار روی مواضع امارات اسلامی عملیات تهاجمی هوائی انجام داده است.

کاخ الیزه با انتشار یک بیانیه عملیات خود را به اطلاع عموم رساند و تأکید کرد که این حملۀ هوائی تنها آغاز اردوی بمباران از سوی فرانسه است : « امروز صبح در ساعت 9،40 هواپیماهای رافال ما انبارهای لوژیستیک تروریست ها را طی یک تازش هوائی بمباران کردند. اهداف تعیین شده کاملاً ویران شد. عملیات دیگری در روزهای آینده به اجرا گذاشته خواهد شد و ادامه خواهد یافت. »

به گفتۀ قاسم الموسوی سخنگوی رژیم دست نشاندۀ ایالات متحده در عراق، انبار مهماتی که در نزدیکی شهر زومار واقع شده بود مورد تازش هوائی قرار گرفت و ده ها مبارز امارات اسلامی کشته شدند. جنگنده های فرانسوی برای انجام  تازش هوائی شان از پایگاه هوائی فرانسه در الظفره در نزدیکی ابوظبی (امارت) در اتحادیۀ امارات عربی به پرواز درآمده بودند.

با این تازش هوائی، دولت حزب سوسیالیست فرانسه فرانسوآ هولاند قاطعانه تصمیم پاریس را در سال 2003 مردود اعلام کرد که در آن دوران مخالف جنگ و اشغال عراق توسط ایالات متحده را غیر قانونی اعلام کرده بود. ولی امروز فرانسوآ هولاند بر آن است تا به عنوان طرفدار وفادار جنگ های واشینگتن در خاورمیانه حتی از بریتانیا نیز پیشی بگیرد.

فرانسوآ هولاند که با عوامفریبی و سیاست راست گرایش موجب ریزش پشتیبانی مردم فرانسه شد، روز پنجشنبه 18 سپتامبر در یک مصاحبه با  نشریات ملّی، تازش هوائی فرانسه را اعلام کرد. او خود را به عنوان میهن دوست و مدافع داوطلب مردم عراق و فرانسه معرفی کرد.

فرانسوآ هولاند اظهار داشت که : « نخستین وظیفۀ من تضمین امنیت فرانسه است. من تصمیم گرفته ام که به در خواست مقامات عراقی برای پشتیبانی هوائی ما پاسخ بگویم. هدف ما تلاش برای صلح و امنیت در عراق، و تضعیف تروریست ها می باشد. »

رئیس جمهور آمریکا بارک اوباما نیز فوراً از سخنرانی هولاند و پشتیبانی او از واشینگتن در عراق اظهار قدردانی کرد، و گفت : « یکی از قدیمی ترین و نزدیکترین هم پیمانان ما فرانسه، همکار سر سخت در مبارزات ما علیه تروریسم است و ما خوشوقت هستیم که دوباره نظامیان فرانسه و آمریکا را  به نام امنیت و دفاع از ارزش های مشترکمان کنار یکدیگر می بینیم. »

بهانه ای که پاریس و واشینگتن برای جنگ مطرح کرده اند، یعنی ضرورت حفاظت از مردم سوریه و عراق در مقابل اسلامگرایان راست افراطی که به شبکه های مختلف القاعده تعلق دارند، یک دروغ شرم آور است. امارات اسلامی محصول مداخلات ایالات متحده و هم پیمانان اروپائی و عرب در سوریه است. این کشورها میلیاردها دلار برای گروه های اسلامگرا در سوریه تزریق کردند و برایشان مقادیر بسیار حجیمی اسلحه فرستاند تا آنها بتوانند طی جنگ نیابتی رژیم رئیس جمهور سوریه بشار اسد را سرنگون کنند. این جنگ تا کنون بیش از 190000 قربانی داشته و میلیون ها نفر را نیز آواره ساخت. تقریبا نیمی از جمعیت سوریه فرار کردند.

واشینگتن و پاریس از این پس از حمله و تهدید امارات اسلامی برای توجیه مداخلۀ نظامی در عراق بهره برداری می کنند، و در عین حال به پشتیبانی از مبارزان اسلامگرا در جنگ علیه رژیم بشار اسد ادامه می دهند. در حال حاضر تمام خاور میانه در خطر جنگ های قومی و مذهبی قرار گرفته که موجبات اصلی آن را مداخلات غیر مسئولانۀ قدرت های امپریالیستی فراهم آورده اند. این وضعیت، در صورتی که امپریالیست ها تصمیم بگیرند به سراغ ایران و یا متحدان این کشور یعنی روسیه و چین بروند، که آنها البته جزء قدرت های بزرگ اتمی هستند، در هر لحظه در خطر شعله ور ساختن جنگ بین المللی در سطح گسترده و یا حتی جنگ جهانی قرار می گیرد.

به دلیل این سیاست غیر مردمی از سوی دولت بورژوای «چپ» به رهبری فرانسوآ هولاند و ایالات متحده به رهبری دولتی که سال 2008 با شعارهای مبهم ضد جنگ سر کار آمد، به روشنی فروپاشی فرآیند دموکراتیک را در دو سوی آتلانتیک نشان می دهد. این روند در عین حال گواه بر گرویدن گروه های چپ دروغین به سیاست های امپریالیسم است.

ده سال پیش، در مخالفت توده ای علیه تجاوز غیر قانونی دولت بوش به عراق، گروه های مختلف چپ دروغین، پیش از تازش ایالات متحده علیه عراق، در تظاهرات توده ای شرکت کردند. ولی حالا که اوبانا و هولاند جنگ به پا کرده اند و نه یک محافظه کار تگزاسی، همین گروه ها، مانند حزب نوین آنتیکاپیتالیست، با وجود مخالفت عمیقی که در طبقۀ کارگر علیه  یک جنگ تازۀ دیگر وجود دارد، در فرانسه باشور و شوق غیر قابل وصفی از آنها پشتیبانی می کنند.

بحران خانگی دولت فرانسوآ هولاند عامل اصلی در تصمیم او برای بمباران عراق است. سال گذشته وقتی پاریس جنگ در مالی را آغاز کرد، مقامات حزب سوسیالیست گفتند که از الگوی سیاست نخست وزیر بریتانیا مارگارت تاچر در سال 1982 در رابطه با اعلام جنگ علیه آرژانتین بخاطر جزائر مالوین استفاده کرده اند، به این امید که جنگ میزان طرفدارای مردم را خیلی سریع افزایش دهد.

این سیاست سیاسی تبهکارانه در مقابل خشم فزاینده در مقابل طرح روزه دارانۀ هولاند شکست خورد. از این پس فرانسوآ هولاند با میزان 13% طرفدار و تحقیر عمومی از سوی مردم فرانسه، دوباره به جنگ پناه برده است تا ثبات و اعتبار بیش از پیش از دست رفته اش را بازیابد.

نکتۀ معنی دار این است که سطح بالای ورود به عملیات نظامی از سوی پاریس در طرح واشینگتن، به بالا گرفتن تنش بین امپریالیست های فرانسه و آمریکا انجامیده است.

روزنامۀ « لو موند » نوشت : « ضربۀ هوائی برای فرانسه بلیط ورودی به جایگاه همکار جدی در برنامۀ نظامی آمریکا بود » و اضافه می کند که « پاریس می خواهد استقلال خود را برای انتخاب هدف و کسب اطلاعات در منطقۀ عملیاتی حفظ کند. »

هولاند در سخنرانی مقابل رسانه های ملی در 18 سپتامبر، تصمیم دولت اوباما را در سال گذشته مبنی بر قطع نظر در آخرین دقایق، از  اجرائی نساختن طرح جنگی علیه رژیم بشار اسد، مورد انتقاد قرار داد –این تصمیم پس از این که پارلمان بریتانیا طرح جنگ علیه سوریه را مردود اعلام کرد، گرفته شده. در تمام طول و عرض بحران سوریه، امپریالیسم فرانسه در توافق و همآهنگی با رژیم سلطنتی عربستان سعودی برای پشتیبانی از مبارزان اسلامگرای سنّی در سوریه از طریق امکانات خشونت بار عمل کرده است.

فرانسوآ هولاند به همچنین تأکید کرد که فرانسه امارات اسلامی را تنها در عراق بمباران می کند و نه در سوریه، یعنی در جائی که امپریالیست ها تلاش های خودشان را از طریق مبارزان اسلامگرا به انضمام خود امارات اسلامی برای سرنگونی رژیم بشار اسد ادامه می دهند.

Article original, WSWS, paru le 20 septembre 2014

منبع :

http://www.mondialisation.ca/la-france-bombarde-les-positions-de-lei-en-irak/5403559

 

+ نوشته شده در 23 Sep 2014ساعت 17:26 توسط حمید محوی | نظر بدهید