ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

اگررفراندوم جدی باشد !

طرح رفراندوم از طرف حسن روحانی عجب دودودمی دارد . ولی من در فکر هستم که اگر رفراندوم جدی باشد قبلش چه سیگنالهایی را باید دید ؟ آزادی زندانیان سیاسی ، حذف فیلترینگ و سانسور ، آزادی مطبوعات ، لغو حجاب اجباری …. و قدم به قدم به صنوق فرضی رفراندوم نزدیک میشوی ! نه اینکه پله کانی نشان بدهی که فقط یک پله آخر دارد به نام و تحت اختیار ولایت فقیه وفقط با یک قدم به پله آخر میرسی !

روحانی همان اول 98 درصد رفراندوم فرضی را برای نظام خودش براداشت . بعد از حسن روحانی ، در یک جایی هم سلطنت طلبان مدعی شدند که 93 در صد آراء رفراندوم فرضی را در جیب دارند . سه درصد به مجاهدین دادند ، یک درصد هم به موسوی و کروبی…..واقعا خسته نباشن ، دعوا بر سر ظرف میراثی که هیچ توش نیست ! صحنه سیاسی آینده ایران مربوط به همه نیروهای موجود است ، نیروهایی که درحالت متعارف سیاسی  توانایی و خلاقییت سیاسی خودشان را نشان خواهند داد ، نیازی به شعارها و سهمیه بندی ها هپروتی و ادعاهای پوشالی فعلی نیست.

یکی از چهره های امضاء کننده  در بی بی سی رسما گفت : اگر نتیجه رفراندوم فرضی رضاپهلوی باشد او نمپذیرد و باز هم اسلحه به دست می‌شود . حالا چریک بازی و سلاح پیشکش جناب مخملباف…شما دنبال این تیله های سیستم ولایت فقیه جو گیر نشوید ! به نظرم حکومت اسلامی با طرح رفراندوم صحنه سیاسی را ابتدا محک میزند و بعد از روی بازتابها ، قدمهای بعدی را مهندسی کند .این البته یک فرضیه است ولی به هر حال در این شرایط فرض کنیم که حکومت اسلامی مجبور شود کمی واقع بین شود ، قیامهای گرسنگان هنوز آتشی زیر خاکستر است و هر لحظه برای شعله کشیدن منتظر جرقه است ، غرب و موضوع برجام و فشارهای دیگر از بیرون هم کنار هم بگذارید .

مشکلات حکومت اسلامی ایران دیگر با جناح بندی های مافیایی اسلامی رایج قابل بند بازی نیست . وضعییت اقتصادی داغان است بانکها را آستانه ورشکستگی هستند ، دلاربالای 5000 هزار تومن…و باقی مشکلات پیش روی سیستم ولایت فقیه نشان میدهد در سرفصلی هستند که باید اقدامی جدی انجام دهند وازجایی شروع کنند.قبلا و بارها گفته بودم که یا نیروهای مخالف حکومت اسلامی حول پلاتفرم مشخصی دور هم می نشینند و درمقابل حکومت اسلامی حرفی جدی برای زدن دارند و یا اگر چنین ظرفیتی نباشد خود حکومت میتواند انواع بازیهای سیاسی را مهندسی کند . حکومت اسلامی هنوز کارتهای حصر شدگان را وارد بازی نکرده است . از نظر من موضوع رفراندوم در سیستم ولایت فقیه بیشتر به سراب میماند ولی تعویض ریل درمسیر برجام سراب نیست ” باید ” است ! رفراندوم اساسا در نظام ولایت فقیه قابل فهم وقابل اجرا نیست ، ساختار حکومت اسلامی ایران چنین ظرفیتی ندارد . ساختار و تفکر ولایت فقیه مردم را صغار میداند و رفراندوم یا همه پرسی یعنی مراجعه به گوسفندان صغار … یعنی اصل ولایت فقیه را رسما باطل کرده اید ! یعنی خودش  با دست خودش باطل و ملغی شود ؟!! ولی با طرح رفراندم میتواند بازیهای خودش را بکند !

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت زمان اقدام علیه حکومت اسلامی ایران فرا رسیده است.  همزمان یحیی رحیم صفوی، روز شنبه ۲۸ بهمن، در یک سخنرانی گفت : که ایران باید هزینه‌هایی که در سوریه کرده را از طریق «نفت، گاز و معادن فسفات» این کشوربرگرداند. این یعنی اینکه قبول کردند بازی را باخته اند . هر چند در عمل قیمت این بازی غرب را مردم ایران و سوریه دادند ولی نهایتا به آخر ایستگاه رسیدند ! دستیار ویژه رهبر در امور نظامی اعلام کرد که عراق و سوریه، محل رقابت آمریکا و روسیه به عنوان قدرت‌های جهانی و همچنین ایران، عربستان سعودی و ترکیه به عنوان قدرت‌های منطقه‌ای است. رحیم صفوی اعلام کرد که ائتلاف ایران و روسیه اجازه ندادند ، سوریه اسد شکست بخورد و در مقابل آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، ترکیه و اردن برنده شدند…..

یک دختر دیگر خیابان انقلاب در تهران روی پست برق رفت و روسری‌اش را در میان جمعیت در اعتراض به حجاب اجباری از سر برداشت و بر سر چوب آویخت . این زن شجاع خود را “اعظم جنگروی” معرفی کرده است . گزارشهای رسیده حاکی است که هنگام بازداشت این دخترانقلاب ، صدها نفراز مردم حضور داشتند و خیلی مودب و مدنی فقط نگاه کردند . سخنگوی ولی فقیه در ایران گفت آرزوی رفراندم برای خاک سپاری ولی فقیه را به گور ببرید ! آمریکا پشماش ریخت و هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ بهمن یهویی درهفتمین سالگرد حصرخانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در بیانیه ای دوباره هی خواستار آزادی اونا شد و ثابت کرد که از یک قرن پیش کنار مردم است ! به جان دختر ترامپ…


بگذار درتاریخ بنویسند که دختران موسوم به انقلاب جرمشان برداشتن روسری نبود ، جرمشان این بود که در تابوتی که پدرانشان برایشان ساخته بودند حاضر نبودند دیگر کوتوله و خم بمانند .

18.02.2018
اسماعیل هوشیار