کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

اوضاع ارتش اوکراین بشدت خراب است! 

22.06.22

منبع: نشریه ی هفته

نیروهای اوکراینی نواحی اطراف «لیسیچانسک» را از دست دادند

فرماندار اوکراینی منطقه «دونباس» گفت که نیروهای روسی توان آتش بالایی دارند و توانسته اند مناطق اطراف تنها شهر تحت کنترل نیروهای اوکراینی در «لوهانسک» را به دست گیرند.

به گزارش سی ان ان، مقامات اوکراینی به از دست دادن چندین ناحیه در نزدیکی شهر «لیسیچانسک» که تنها شهر در منطقه «لوهانسک» در شرق این کشور که هنوز تحت کنترل آنهاست، اذعان کردند.

«سرهی هایدای» فرماندار و رئیس اداره نظامی منطقه لوهانسک در این باره گفت: روس ها در حال نزدیک شدن به لیسیچانسک هستند و در شهرهای مجاور سنگر می گیرند. هواپیماها شهر را بمباران می کنند.

وی ادامه داد که اوضاع در منطقه جنوب لیسیچانسک خراب است. نیروهای روسی بلافاصله در چندین روستا در جنوب شهر یادشده مستقر شدند.

هایدای اذعان کرد: دفاع کردن برای نظامیان ما آسان نیست.

اظهارات وی نشانگر این مسئله است که اوکراین توان رویارویی با آتش سنگین روسیه را ندارد.

پیشتر منابع خبری اعلام کردند که علی رغم سیل کمک‌های نظامی و تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین، نیروهای این کشور در نبرد سنگینی که در منطقه «دونباس» در شرق اوکراین (شامل مناطق «دونتسک» و «لوهانسک» که روسیه استقلال آنها را به رسمیت شناخته است) جریان دارد و عمدتاً به نبرد توپخانه‌ها تبدیل شده است، نسبت به نیروهای روسی تسلیحات و مهمات کمتری دارند و متحمل شکست شده اند.

نیروهای روسی می‌توانند برای ساعت‌ها آتش سنگین و مداوم را ادامه دهند، اما نیروهای اوکراینی نمی‌توانند در سلاح یا مهمات با آنها برابری کنند و باید از مهمات خود با احتیاط بیشتری استفاده نمایند.

مقامات اوکراینی می‌گویند که حمایت در بوق و کرنا شده غربی‌ها از اوکراین کافی نیست و به اندازه کافی به سرعت به میدان نبرد برای این مرحله سخت و بسیار کشنده درگیری‌ها نمی‌رسد.

همه اینها در حالی است که نبرد در جبهه شرقی اوکراین بسیار سنگین و سرنوشت ساز شده است. در همین رابطه روزنامه گاردین به نقل از «هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین نوشت که روسیه تقریباً تمام نیروهای خود را برای یورش به شهرک‌های نزدیک شهر «سیویرودونتسک» در شرق این کشور جمع‌آوری کرده است.

پیشتر هایدای اعلام کرده بود که روس‌ها کنترل بخش اصلی شهر سیویرودونتسک را در اختیار گرفته اند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین پیشتر در پیامی اعلام کرده بود که نیروهای اوکراینی در حال تحمل خساراتی شدید در نبرد با نیروهای روسی در شهر سیویرودونتسک در منطقه دونباس و همچنین منطقه «خارکیف» در شرق اوکراین هستند.

وی از نبرد در سیویرودونتسک به عنوان نبردی سرنوشت ساز یاد کرده بود که نتیجه آن سرنوشت منطقه دونباس را رقم خواهد زد.
تمرد نظامیان اوکراینی شدت گرفته است.

وزارت دفاع روسیه گفت که تمرد نظامیان اوکراینی از فرماندهان خود همچنان ادامه دارد و نظامیان تیپ ۵۷ ام پیاده نظام موتوری اوکراین از اطاعت از دستور فرماندهی خودداری و واحد خود را ترک کردند.

به گزارش ریانووستی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بسیاری از نظامیان اوکراینی بدون اجازه از فرماندهان، واحدهای خود را ترک کرده اند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: نظامیان تیپ ۵۷ ام پیاده نظام موتوری اوکراین که در منطقه شهرک های «گورسکویه»، «پودلنسویه» و «وروبووکا» در جمهوری خلق لوهانسک نبرد می کردند، همزمان با از بین رفتن بیش از ۶۰ درصد پرسنل این تیپ، از اطاعت از دستور فرماندهی خودداری و خودسرانه واحد خود را ترک کردند.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته نیز از تمرد نظامیان اوکراینی از دستورات فرماندهان خود در میدان نبرد خبر داده بود.

وزارت دفاع روسیه همچنین در گزارش روزانه خود از تلفات و خسارات وارده به طرف اوکراینی اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش روسیه در شبانه روز گذشته یک فروند جنگنده «میگ-۲۹»، یک فروند جنگنده «سوخو-۲۵»، ۱۶ فروند پهپاد، سه فروند موشک «توچکا-یو» و ۱۴ قبضه راکت شلیک شده از سامانه های پرتاب چندگانه راکت، رهگیری و منهدم شدند.

همچنین نیروهای موشکی و توپخانه ای ارتش روسیه ۲۵۳ منطقه تجمع نیروهای انسانی و تجهیزات ارتش اوکراین از جمله شش انبار مهمات را در نقاط مختلف در جمهوری خلق لوهانسک هدف قرار دادند.

این وزارتخانه افزود: یک پایانه سوختی در منطقه «میکولایف» که سوخت تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین را تامین می کرد، نابود شد.

نظامیان روسیه همچنین بیش از ۶۲۰ ملی گرای اوکراینی، ۲۴ دستگاه تانک و دیگر خودروهای زرهی اوکراین را منهدم نمودند.

هوانوردی عملیاتی-تاکتیکی نیروی زمینی ارتش روسیه نیز پنج انبار مهمات نیروهای مسلح اوکراین را در مناطقی از جمهوری خلق دونتسک و «سومی» به همراه یک سامانه ضدهوایی «بوک-ام۱» در دونتسک و همچنین ۱۵۱ ناحیه تجمع نیروهای انسانی و تجهیزات ارتش اوکراین هدف قرار داده و منهدم کرد.

همچنین ارتش روسیه ۱۳ جوخه سامانه های پرتاب چندگانه راکت ارتش اوکراین را به همراه سامانه شناسایی توپخانه ساخت آمریکا را نابود کرد.

وزارت دفاع روسیه در پایان افزود: در مجموع و از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، ۲۱۱ فروند جنگنده، ۱۳۲ فروند بالگرد، یک هزار و ۳۰۸ فروند پهپاد، ۳۴۹ سامانه ضدهوایی، ۳ هزار و ۷۳۳ دستگاه تانک و دیگر خودروهای زرهی، ۵۹۴ خودروی رزمی حامل سامانه های پرتاب چندگانه راکت، ۲ هزار و ۸۱ قبضه توپ و خمپاره و همچنین ۳ هزار و ۸۰۱ دستگاه خودروی ویژه نظامی ارتش اوکراین منهدم شده اند.