کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

انتخابات در سایه خون و آتش

محمد یوسف

طی همین چند روز اخیر علاوبر شهیدان گمنام یومی نیرو های امنیتی ، ترور چهره های شناخته شده چون جنرال جبار قهرمان نماینده مردم هلمند در پارلمان ، جنرال رزاق قوماندان امنیه قندهار جنرال مومن حسین خیل ریس امنیت این ولا خبر ساز و صفحات وسایل اطلاع رسانی افغانی و رسانه های بسا از کشور ها جهان معطوف به این جنایات سازمان یافته بود من مانند هزاران هموطن مان ارواح این مردان و مبارزان  حماسه افرین کشورم را یکجا با همه قربانیان دیگر تاریخ سیاه اشغال امپریالستی و حاکمیت متحجر جهادی امریکایی ، شاد و خاطرات شان را رهنمون و سر مشق مبارزات آزادیخواهان و عدالت محوران می خواهم .

خون قربانیان غزنی ، مزار  ، فاریاب ، سمنگان ، کندز ، تخار جلال آباد ، هلمند  و … تا هنوز تازه و نه خشکیده و هر روز خونهای بی گناه و بی دفاع  دیگر درکشور ما نقش بیشتری از وحشت ، بربریت و خود سری گروه های وحشی طالب ، القاعده ، داعش و … را بر زمین ، خانه ، در ودیوار ، دشت کوه و مزرعه  شهر ، مسجد ، مکتب ، مدرسه ، کلپ ورزشی … با رنگ خون رنگ دود اتش ویرانی و زشتی بجا میگذارد. وهر دو طرف قاتلین الله اکبر می گویند وخود را غازی و مجاهد و … می دانند ، مقتولین نیز الله اکبر می گویند و به امر الله و حکمت شهادت حتی بعضا تبریکی می گویند ، باز مانده گان با ناله و فریاد و  نفرت و انزجار به امر حق تسلیم اند . پاره از « روشنفکران » به جای افشاء چهره اشغال و تحجر درین جهنم و درین آتش با متهم ساختن قوم تبار و طایفه به تفرقه قومی مذهبی زبانی سمتی و … دامن می زنند و در کوشش گرفتن ماهی مراد « سیاسی » اند و برخی هم مصروف عیش و نوش و ثروت اندوزی در داخل و خارج و برخی با خوش باوری رفتن به پای صندوق های رای را مکلفیت ، دین ، وجیبه ، استفاده از حق دموکراتیک و راه تغیر وخوشبختی مردم می گویند  اما جنگ ، وحشت تحجر، تعبد ،عقب مانده گی بیگانه پرستی ، تفرقه و دشمنی همه روزه قربانی می گیرد و هستی مادی و معنوی کشور را دارد به تاراج می برد . تعریف از ملت از مردم از دوست از دشمن از جنگ از صلح و … وجود ندارد کرزی احمدزی حکمتیار طالب را برادر می خوانند عبدالله قانوی خلیلی و .. طالب را مخالفین سیاسی می نامند ملا مولوی اخوند حجت الله و ایت الله ها اعمال طالب را غیر اسلامی می گویند و در خفا این موجودات وحشی را از طریق دوستان انگلیسی امریکایی و .. شان تمویل تکمیل تجهیز وحمایت استخباراتی می نمایند غرب به سر کرده گی امریکا این همه وحشت گری ها را ار طریق مهره های کثیف داخلی و خارجی شان رهبری نموده و در صورت ضرورت به تغیر و تکمیل انها می پردازند . وضعیت سیاسی نظامی و اپراتیفی در کشور چنان مغشوش آشفته بغرنج و مبهم است که تحلیل و رهگشای آن به قول معروف کار فیل است .

در روز های شنبه و یک شنبه5 در جریان گویا بر گذاری نمایش مضحک انتخابات پارلمانی باز هم جان بیشتر از 55 نفرقربان گردید ولی سیاسیون و حاکمان ارگ و ولایات و حامیان فرا مرزی شان برگذاری انتخابات را موفقیت ، گام به پیش و ازین گونه واژه های تخیلی می نامند . دردا به حال ملتی که سرنوشت سیاسی اقتصادی و نظامی اش بازیچه گونه بدست دیگران رقم خورد .

 

بر مبنای گذارش خانم سیمی جان ژور نالست وخبر نگار کانال دوم خبری دنمارک که مستقیم از کابل نشر می گردید طی دو روز برگذاری انتخابات ( 20 و 21 اکتوبر ) از جمله 9 ملیون شهروند راجستر شده واجد شرایط رای دهی در روز شنبه 20 اکتوبرو یکشنبه 21 اکتوبر صرف 4 ملیون شهروند توانسته اند به کاندیدان  « انتخابی و یا انتصابی » شان رای دهند . درین دو روز از جمله 7000 محل رای دهی 2000 ان بنابر مسایل امنیتی مسدود و در بسا از محلات باز شد مشکلات تخنیکی و تشکیلاتی مشاهد گردیده است . در نتیجه حملات انتحاری انفجاری و حملات چریکی ونظامی طالبان که کمیت ان در کابل و ولایات از طرف سیمی جان رقم  بیشتر از 200 ذکر گردید به تعداد حد اقل 55 تن کشته و به تعداد 260 تن زخمی ذکر گردید او رقمی از خسارات مالی را ذکر نه کرد . در میان کشته ها متاسفانه اطفال نیز موجود اند همچنان 4 تن از ناظران انتخابات در شمال کشوربعد ازازیت ازار و شکنجه کشته شده و وسایط شان به آتش کشیده شده است . در پاسخ به سوال گرداننده برنامه خبری در مورد نتایج و عواقب انتخابات او گفت : در مورد این که تقلب وتخلف وسیع وجود داشته است سوالی نیست ، سوال اصلی بر سر گسترده گی کمیت و نوعیت آنهاست که طی هفته و یا همفته های بعد روشن خواهد شد . همچنان او از موارد نارضایتی فقرو بیکاری در افغانستان یاد آور گردیده اضافه کرد که در کوچه و بازار عده از مردم به او مراجعه نموده خواهان یافتن شغلی و یا هم فراهم ساختن زمینه بدستن آوردن ویزای اروپا  از او می شوند زیرا این افراد به آینده نا باورند . من بخشی از مشاهدات و نظریات یک خانم ژورنالست خارجی را به گونه مشت نمونه خروار گذاشتم تا نظریات به خصوص انعده از اعضای سابق ح د خ ا را که در توجیه و مشروع سازی حضور اشغال در افغانستا ن ذهن جوانان و انقلابیون کشور را مغشوش می سازند به مبارزه طلبم . زیرا در کشور تحت اشغال ، در سایه خون و اتش ، در کشور در حال جنگ و جنگ زده ، در کشور که اکثریت مردمش نه تنها از سواد عادی و سیاسی محروم اند بلکه در زنجیر اسارت فقر جهل ملا مذهب طالب امریکا انگلیس و … نیز در بند می باشد انتخابات به جز نمایش و فریب چیزی دیگری ارمغان نه خواهد داشت .