به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

امرالله صالح و طالبان

   نوشته ی : اسماعیل فروغی

    اخیراً امرالله صالح معاون اول رییس جمهوری ، موضعگیری ضد طالب و ضد پاکستانی اش را صراحت بیشترداده است . اوبا صدای رسا گفته است که : « طالبان به زنده گی مسالت آمیزاعتقاد نداشته … توافقنامه دوحه برای طالب یک اعتماد به نفسِ کاذب و پوشالی بوجود آورده است که نیروهای دفاعی وامنیتی ما باید به آنان تفهیم کنند که دراشتباه اند … »

     آقای صالح که نمیتواند شک و تردید هایش را نسبت به کوشش های نمایشی صلح دوحه پنهان نماید ، باربارتصریح کرده است که : « … ما حلقه ی نقاب پوش شورای کویته را حاکم به سرنوشت زنان باعزت افغانستان نمی سازیم … جامعه ی امروز ما جامعه ی سال 1999 نیست . بسیار تغیر کرده و طالب توان هضم این تغیررا ندارد . برخلاف ، این تغیر، طالب را هضم میکند …طالب به مجردی که صلح کند منحل می شود . جامعه به حدی بزرگ وقوی شده است که طالب را مثل چای سبز می نوشد … »

     آقای صالح بی علاقه نیست تا با استواری این باوراش راهم هربارتکرارنماید که :  « من پس از صلح هم هیچگاهی با طالب آشتی فکری نخواهم داشت . من وطالب به دو جهان متفاوت مربوط استیم … »

     این موضعگیری صالح – هرگاه با اعتقاد و صداقت همراه باشد و هرگاه طالبان جمهوری خواهِ درون ارگ آن را به بیراهه نبرند  ، موضعگیری اصولی و قابل تمجید است – موضعگیری صریحی است که تاهنوز نه اشرف غنی داشته است و نه حامد کرزی ؛ اما …

     اما هرگاه صالح ضد طالب است ، باید به آن وفادار مانده و به آن جامه ی عمل بپوشاند . باید دربرابر رهایی هفت هزار جنایتکارباقیمانده ی طالب از زندانها بایستد نه آنکه با دلیل تراشی های استخباراتی همچون رهایی شش هزار طالب قبلی ، به رهایی  هفت هزارِ باقیمانده هم صحه بگذارد .

     اگراومیخواهد برطالبان فایق آید ، باید جلسات شش و نیم صبح را ازسطح موبایل دزد بگیر و کمک به شهرداری ، به مرکز فرماندهی قلع وقمع طالبان و به محاکمه کشاندن فاسدان بزرگ دولتی مبدل کند . باید به اصل ها پرداخته شود نه به فرعیات . باید تمام مردم ، تمام گروهها و شخصیتهای ضد طالب چون مارشال دوستم را که خواهان تار و مارکردن طالبان استند ، در زیرچترواحد جمهوریت ( نه شعاری ) گردآورده ، با مشتی واحد وآهنین دربرابرتحجروتروریزم طالبانی وحامیان پاکستانی آن صف آرایی نمایند . باید لشکر مردم را با لشکراردوی قهرمان کشوریکی کرده ، صادقانه و بی امان برضد طالب و تحجربرزمند .

     امرالله صالح نباید همانند رییس اش به آیس کریم خوردن وآتش بس سه روزه با طالبان فریب خورده ، آنان را گاهی برادرو زمانی هم سنگربپندارد . آقای صالح باید بداند که سیاستمداران و سیاستبازان تکرو و تبارگرا هرطوری بیندیشند ، مردم حالا به این باور رسیده اند که : طالب یک پدیده ی تصنعی صادرشده از پاکستان است . ذهنیت تاریک مذهبی و دیدگاه آنان نسبت به دیموکراسی ، تشیع ، زن ، هنر ، تلویزیون ، انتخابات ، حقوق بشر و رنگارنگی اقوام ساکن افغانستان هرگز تغیر ننموده است و تغیر نمی کند .