به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

القاعده پیاده نظام ابدی در ارتش ناتو

«زیر چشمان ما»  

نوشتۀ تی یری میسان 

ترجمه توسط حمید محوی

آشکار شدن مناسبات نخست وزیر رجب طیب اردوغان با القاعده عرصۀ سیاسی ترکیه را مشوش ساخت. آنکارا فعالانه در چهارچوب استرلتژی ناتو از عملیات تروریستی در سوریه پشتیبانی می کرده است. از دیدگاه تی یری میسان این موضوع حاکی از خصوصیت تصنعی گروه های مسلحی است که علیه دولت و ملت سوریه می جنگند.

شبکۀ ولتر| دمشق (سوریه)| 6 ژانویه 2014

تا کنون مقامات ایالات متحده از اعضای ناتو اعلام کردند که جنبش بین المللی جهاد طلبانی را که در متشکل شدن آن در دوران جنگ علیه شوروی در افغانستان (1979) پشتیبانی کرده اند، سال 1991 طی آزاد سازی کویت علیه خود آنها وارد عمل شدند.

مقامات ایالات متحده وابسته به ناتو القاعده را در حمله به سفارت خانه های ایالات متحده در کنیا و سومالی (1998) و به همین گونه در حملۀ 11 سپتامبر متهم می دانند، ولی در عین حال اظهار داشته اند که پس از مرگ رسمی اسامه بن لادن (2011) برخی از عناصر جهاد طلب دوباره در لیبی و سوریه با آنها همکاری داشته اند. با این وجود گوئی واشینگتن به این همکاری های تاکتیک طی دسامبر 2012 خاتمه داده است.

در نتیجه، واقعیت امور  این تعبیر را نفی می کند : القاعده همیشه علیه همان دشمنانی که اتحاد آتلانتیک تعیین کرده جنگیده است، این موضوع یک بار دیگر در رسوائی هائی که اخیرا ترکیه را به لرزه درآورد بر ملا شد.

امروز می دانیم که بانکدار القاعده، یاسین القاضی که از تاریخ سوء قصد به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا (1998) تحت تعقیب قرار دارد، یکی از دوستان شخصی نخست وزیر اسبق دیک چنی و نخست وزیر فعلی ترکیه رجب طیب اردوغان بوده است. در عین حال از شواهد امر چنین بر می آید که این تروریست زندگی مجلل و گسترده ای داشته و با تمسخر به مجازات هائی که ایالات متحده علیه او صادر کرده، با هواپیمای شخصی نیز مسافرت می کند. بر این اساس، او سال 2012 چهار بار با آقای اردوغان ملاقات داشته است، او از دومین فرودگاه استانبول، پس از قطع دوربین های مراقبتی و بی آن که از گمرکات عبور کند، مورد استقبال رئیس گارد نحست وزیری قرار می گیرد.

به گزارش پلیس و دستگاه قضائی ترکیه که این اطلاعات را منتشر کردند و فرزندان چند نفر از وزیران را که در این امور دخالت داشتند روز 17 دسامبر 2013 بازداشت کردند _ توسط نخست وزیر از کار برکنار شدند _ یاسین القاضی (بانکدار القاعده) و رجب طیب اردوغان سیستم گسترده ای را برای منحرف کردن صندوق های مالی و برای تأمین مالی القاعده در سوریه فراهم آورده بودند.

هم زمان با آشکار شدن این بازی مضاعف شگفت آور، در نزدیکی مرز سوریه یک کامیون انباشته از اسلحه که برای القاعده فرستاده شده بود توسط ژاندارمری ترکیه متوقف شد. بین سه فرد بازداشت شده، یکی از آنها اعتراف می کند که بار کامیون به انجمن «بشر دوستانۀ » برادران مسلمان (اخوان المسلمین) تعلق داشته، و یکی دیگر از آنها خود را پلیس مخفی ترکیه معرفی کرده که در حال انجام مأموریتی سرّی بوده است. سرانجام، نخست وزیر پلیس و دستگاه قضائی را از انجام وظیفۀ شان باز می دارد و دستور می دهد که عملیات سرویس های اطلاعات سرّی ادامه یابد و کامیون و بار آن به راهشان ادامه دهند.

تحقیقات در عین حال نشان می دهد که ترکیه برای تأمین مالی القاعده از هویت ایرانی استفاده می کرده تا بتواند در سوریه عمل کند و به همین گونه برای هدایت عملیات تروریستی در ایران. ناتو طی عملیات «ایران-کنتراس» از پیش در تهران افرادی را در تبانی با خود داشت، متبانیان از بین محافل نزدیک به رئیس جمهور قدیمی رفسنجانی مانند شیخ روحانی بودند که امروز به  ریاست جمهوری رسیده است.

این وقایع در شرایطی صورت می پذیرد که مخالفان سیاسی سوریه در تبعید در روز پیش از گردهمآئی ژنو 2، نظریۀ تازه ای را مطرح کردند : نظریه چنین است که جبهۀ النصرت و امارات اسلامی در عراق و شام عوامل سرویس های مخفی سوریه هستند که برای تشویش عمومی به کار برده می شود تا مردم به رژیم سوریه تکیه کنند. تنها ارتش مخالف، در نتیجه ارتش آزاد سوریه است که اقتدار آن را باز شناسی می کند و برای نمایندگی آن در گردهمآئی برای صلح نیز هیچ مشکلی ندارد.

در نتیجه ما را دعوت می کنند که تمام تحسین و تمجیدهائی را که همین مخالفان در تبعید طی سه سال از القاعده به عمل می آوردند بفراموشی بسپاریم، و به همین گونه سکوت دولت های عضو ناتو را نیز در مورد عمومیت دادن به تروریسم در سوریه ندیده بگیریم.

در نتیجه، اگر بتوانیم بپذیریم که غالب رهبران اتحادیۀ آتلانتیک از پشتیبانی های خودشان از تروریسم بین المللی بی اطلاع بوده اند، باید به همچنین بپذیریم که ناتو مسئول اصلی تروریسم بین المللی بوده است.