نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

افشای باج ده میلیون دلاری آمریکا برای خرید مدارک کرونایی علیه چین

فرستنده: حسین تلاش

افشای باج ده میلیون دلاری آمریکا برای خرید مدارک کرونایی علیه چین_fororder_707e96d5gy1gsarukv9x1j20a50770to

جهان به خوبی می داند که جنگ عراق با چه بهانه ای شروع شد. هجده سال پیش بود که «کالین پاول» وزیر امور خارجه وقت آمریکا با نشان دادن یک بطری کوچک حاوی پودری سفید در سازمان ملل سعی کرد تا اعضای این سازمان را در زمینه وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق متقاعد سازد و آنها را جهت پشتیبانی از لشگرکشی آمریکا علیه این کشور تشویق کند.

سال گذشته (2020) بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که روابط چندان خوبی با کالین پاول ندارد، اعتراف کرد که بحث تسلیحات کشتار جمعی در عراق صرفا بهانه آمریکا برای آغاز جنگ علیه این کشور بود. اینجا بود که بطری حاوی پودر سفید رنگی که پاول در سازمان ملل به نمایش گذاشت، به نمادی کلاسیک از بهانه گیری ها و شایعه پراکنی های آمریکا جهت رسیدن به اهداف خاص واشنگتن تبدیل گشت و به نحوی مورد تمسخر قرار گرفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز درباره آن گفت: «ممکن است در داخل آن شیشه، پودر رختشویی باشد.»

امروزه جنگ عراق به پایان رسیده و این کشور دیگر دشمن آمریکا نیست؛ اما آمریکا همچنان کشوری است که همیشه به وجود یک دشمن فرضی و «پودر رختشویی» نیاز دارد!

آمریکا درباره تحقیقات پیرامون ریشه یابی منشاء شیوع ویروس کرونا نیز همین رویکرد را پیش گرفته است؛ و می خواهد چین را مقصر جلوه دهد؛ درحالیکه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی پس از سفر به چین تاکید کرده اند که احتمال نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از ووهان بسیار ضعیف است؛ اما به نظر می رسد که مقامات آمریکایی تمایلی ندارند این نتیجه گیری را که انتظارات آنها را تامین نمی کند، بپذیرند بلکه برعکس، می خواهند با پیشنهاد بودجه ای 10 میلیون دلاری، نوعی مدرک و سندی که بتواند نشٔت آزمایشگاهی ویروس کرونا از ووهان را اثبات کند، بخرند.

ماجرا از این قرار است که یکی از مقامات پیشین وزارت امور خارجه آمریکا به نام «دیود آشر»  که در زمان خدمتش در این وزارتخانه عمدتا مسئول سیاه نمایی علیه انستیتوی ویروس شناسی ووهان چین بود، در مصاحبه اخیر خود تاکید کرده است که دولت آمریکا با طرح پیشنهاد بودجه ای 10 الی 15 میلیون دلاری، بدنبال این بوده است که برخی مقامات چین را به سمت خود بکشد و آنها را جهت فرار از چین و نهایتا ارائه به اصطلاح مدارک و حقایق مورد نیاز آمریکا درباره منشاء شیوع کرونا متقاعد سازد.

بدیهی است که آمریکا برای دسترسی به چنین شواهد و مدارکی اشتیاق بسیار زیادی داشته باشد ولی این اخبار ثابت می کند که آمریکا در حال حاضر هیچ گونه سند و مدرکی جهت محکوم کردن چین بابت نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا در اختیار ندارد.

سؤال اینجاست که چرا آمریکا در بیش از یک سال گذشته و در شرایطی که هیچ مدرکی علیه چین در زمینه شیوع کرونا در اختیار نداشته، همواره در تلاش برای محکوم کردن چین پافشاری کرده است و هنوز هم دست از این رویکرد خود برنمی دارد؟ و آیا با این اوصاف، می توان انتقادات و سرزنش های یک سال گذشته آمریکا علیه چین را نوعی سیاهنمایی و اقدامی با هدف سیاسی کردن پروسه علمی ریشه یابی منشاء شیوع کرونا دانست یا خیر؟

در اینجا لازم است به تضاد آشکار موجود در رویکرد آمریکا نگاهی بیندازیم؛ اگر آمریکا شواهد و مدارک لازم علیه چین در زمینه شیوع کرونا را در اختیار ندارد، چرا چین را محکوم می کند؟ و اگر مدارک علیه چین را در اختیار دارد، چرا درصدد است با پیشنهاد بودجه ای 10 میلیون دلاری٬ شهادت چینی ها را به نفع خود بخرد؟

شاید عده ای در پاسخ به این سؤالات بگویند که تردید آمریکا نسبت به چین تردیدی منطقی است و واشنگتن صرفا به جمع آوری مدارک علیه چین نیاز دارد.

در اینجا باید گفت که اولا این طرز فکر کاملا نوعی تفکر حاصل از گناهکار شمردن چین در هر حالت ممکن است که به هیچوجه یک طرز فکر منصفانه نیست؛ ثانیا اینجا این سؤال مطرح می شود که واقعا تردید به چین، منطقی است؟

اکثر افراد دلیل منطقی بودن تردید آمریکا نسبت به چین را در این می دانند که چین قبل از هر کشور دیگری در دنیا، موارد ابتلا به کرونای خود را به سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده است. اما این نکته باید مشخص گردد که گزارش نخستین مورد ابتلا به کرونا در چین به این معنا نیست که ویروس کرونا حقیقتا از این کشور سرچشمه گرفته است.

قابل ذکر است که در طول سال گذشته، گزارش های مختلفی توسط رسانه های سراسر دنیا منتشر شده است که نشان می دهند در نمونه های خون و فاضلاب کشورهایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و فرانسه در تاریخی قبل از گزارش اولین مورد ابتلا به کرونا در چین، ویروس کرونا و به عبارتی عامل ابتلا به بیماری کووید-19 وجود داشته است.

برای مثال، دانشگاه بارسلونای اسپانیا گزارش داده که در نمونه فاضلاب این شهر که در ماه مارچ 2019 جمع آوری شده، ویروس کرونا وجود داشته است؛ این تاریخ یعنی مارچ 2019، 9 ماه پیش از گزارش اولین مورد ابتلا به کرونا در چین است.

بدین ترتیب، اگر قرار باشد نوعی تردید منطقی نسبت به چین وجود داشته باشد، این تردیدها و سوء ظن ها نباید فقط کشور چین را هدف بگیرد؛ این در حالیست که آمریکا فقط روی چین متمرکز شده و صرفا در تلاش است تا این کشور را مقصر شیوع کرونا در دنیا جلوه دهد؛ واشنگتن در این رویکرد ضد چینی خود حتی حاضر است 10 میلون دلار برای خرید مدارک و اسناد علیه چین هزینه کند.

آمریکا سال گذشته در آستانه تحقق بخشیدن به این هدف ضد چینی خود قرار گرفت؛ در سال 2020 بود که آمریکا اعلام کرد یک زن دانشمند چینی به نام «یان لی منگ» که در دانشگاه هنگ کنگ به تحقیقات ویروس شناسی می پرداخته،‌ مدعی آگاهی از حقایق مرتبط با آزمایشگاه ووهان چین شده و از چین به آمریکا فرار کرده است.

رسانه های آمریکایی بعد از اینکه چندین بار به پوشش اخبار مرتبط با این دانشمند چینی پرداختند، متوجه شدند که روایت های او از آزمایشگاه ووهان روایت های ضعیف و احمقانه است و او هیچ مدرکی جهت محکوم کردن چین در اختیار ندارد. از اینجا به بعد بود که به جز چندین رسانه فوق العاده محافظه کار آمریکایی همچون فاکس نیوز، اکثر رسانه های جریان اصلی در این کشور از استناد به سخنان این دانشمند چینی و گزافه گویی های او در بحث پیرامون نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا صرف نظر کردند.

در اینجا این مطلب به ذهن خطور می کند که اگر این دانشمند چینی حقیقتا مدارکی قانع کننده علیه چین همراه خود به آمریکا برده است، آمریکا دیگر نیازی ندارد بودجه ای 10 میلیون دلاری برای خرید مدارک جدید علیه چین خریداری کند!

ماجرای مرتبط با این دانشمند چینی این حقیقت ترسناک را برای جهانیان افشا می کند که آمریکا همواره افراد مورد نظر خود را به شهادت دروغ علیه چین وسوسه می کند.

در اینجا باید به نکته ای اساسی درباره منطق تفکر اشاره کنیم و آن این است که شما نمی توانید مستقیما عدم وجود چیزی را اثبات کنید؛ برای مثال اگر همسر شما نیمه شب از خواب بلند شود و شما را بیدار کند و از روی عصبانیت و احساسات باقی مانده از خوابش از شما بپرسد که زن دوم شما را که در خواب دیده است، کجاست، شما چطور می توانید عدم وجود این زن دوم را ثابت کنید؟

عدم آشنایی کافی عموم مردم با این نکته اساسی پیرامون منطق تفکر٬ باعث شده است که آمریکا بتواند با به راه انداختن جنجال داغ مربوط به نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از ووهان و تکرار آن، به ذهن جهانیان اینطور القاء کند که چین مقصر شیوع کرونا است٬ آن هم صرف نظر از حقیقت ماجرا.

این همان هدفی است که آمریکا دنبال می کند و برای رسیدن به اهداف ضد چینی خود به هیچ وجه به حقایق موجود توجهی نمی کند و آنچه در این بین برای آمریکا اهمیت دارد این است که بحث های ضد چینی را به راه می اندازد که به عنوان سوژه های داغ٬ نگه دارد و به تکرار آنها بپردازد.

در ماجرای «پودر رختشویی» کالین پاول نیز اگر ترامپ به دنبال لجبازی با وزیر خارجه اسبق آمریکا نبود و دهن لقی نمی کرد و این موضوع که بحث وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق را صرفا بهانه ای برای شروع جنگ آمریکا علیه عراق بود٬ افشا نمی کرد، کسی نمی دانست که این سابقه تاریک عملکرد آمریکا تا چه مدت زمان دیگری قرار بود مخفی باقی بماند!

شاید شما هم نسبت به آن پودر سفید رنگ در دستان کالین پاول٬ تردید داشتید؛ اما بدون افشاگری های ترامپ٬ همواره بخش کوچکی از ذهن شما را باور به وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق اشغال می کرد.

© China Radio International.CRI. All Rights Reserved

16A Shijingshan Road, Beijing, China. 100040