به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

افزایش جنایات امروز ثمره بازیهای دیروز

فرهاد

ما دوزخیانیم آتش وطن ماست

خون نیست شرار است که جاریست به تن ما

ما آتش افسرده و مانده براهیم

خاکستر اجزای تن ما کفن ماست

دیگر دل نگشاییم بنامرد

تنهایی ما قلعه دشمن شکن ماست

صد بار به سر تیشه زند باز ستیزد

فرهاد خجالت زده کوهکن ماست

فانی

بعد از تشدید شدن جنگهای خونین قدرت طلبی در کشور نوزده سال قبل از امروز گروه از گماشته گان اداره آی.اس.آی و سایر ادارات استخبارات منطقه و جهان زیر نام مقدس طالب به شهر کابل هجوم آوردند یکی از جنایت را که در همان روز انجام دادند به شهادت رسانیدن دکتور نجیب الله شهید رئیس جمهور وقت افغانستان و برادرش بود. دکتر نجیب الله شهید از اینکه حاضر نشد محل آثار طلا تپه را برای مزدوران غارت گر افشا نماید با وارد کردن ضربه های محکم به سرش آنرا شهید بعدا به چهار راهی آریانا شهر کابل آویزان نمودند.

به ادامه آن جنایات بزرگ و جبران ناپذیر را طبق سناریو اداره آی.اس.آی، سعودی، قطر، انگلیس، امریکا انجام داده که چنگیز سکندر، تیمور، دوره اموی ها، انگلیس ها و سایرین انجام نداده بودند. کشتار هزاران تن مردم ولسوالی بکاولنگ قیصار بلخ، انفجار بت های بامیان، مبدل ساختن سرزمین انگور یعنی کوهدامن از جمله ولسوالی استالف که دانشمندان اکادمی علوم آنرا آشیانه عقاب ها خوانده اند به سرزمین سوخته مسدود نمودند دروازه های علم و معرفت به روی اولاد کشور از جمله زنان، کودکان، کیبل زدن، سنگسار نمودن و محکمه صحرایی زنان، قطع نمودن دست و پاها، اعدام های خود سرانه در محضر عام، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، مشت نمونه خروار از جنایات دیروز میباشد.

با انجام جنایات فوق توانستند بهترین بهانه هجوم کشور گشایان از جمله امریکا و متحدین آنرا در کشور مساعد سازند. بازیگران به انجام بازی های فوق بسنده نکرده با انجام بازیهای جدید در ماه سپتمبر 2001 تصامیم ریا کارانه زیر نام مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیا و بازسازی، دفاع از حقوق بشر، زن و غیره، اتخاذ با پیشرفته ترین سلاح های محاربوی زمینی و هوایی به کشور ما حمله تمام زیر بناهای نظامی، اقتصادی و غیره را نابود و گماشته گان فاسد، غیر ماهر خویش را بر فرق ده ها میلیون مردم میخ کوب تا هنوز هم این بازی های ریا کارانه زیر بهانه انتخابات های ریاست جمهوری شوراهای ولایتی، پارلمانی با تقلب گسترده همراه بوده ادامه دارد.

سران قصر سفید از جمله وزیر خارجه امریکا در نشست سه گانه امریکا، چین، افغانستان در حاشیه هفتادمین جلسه سازمان ملل متحد صورت گرفت زیر بهانه حمایت از دستاوردهای چهارده سال گذشته از پیکار بر ضد داعش حرف زده، داعش را یک خطر جدی برای مردم افغانستان خواندند! مردم می گویند با وجود مصارف قریب نود میلیارد دالر که زیر نام کمک به افغانستان سرازیر شد و مصارف یک تریلیون دالر امریکایی در بخش نظامیان شان دستاورد آن ها افزایش هزاران مرتبه مواد مخدر، گسترش فقر، بیکاری، بیماری، غارت به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور مردم از جمله معادن، آثار باستانی جنگلات، لیلام نمودن هزاران دستگاه های بزرگ تولیدی، خدماتی، تجارتی دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش ورشکست ساختن ده ها هزار دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، زراعتی پیشه وری، ساختمانی خصوصی به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی، تثبیت مالیات غیر عادلانه عدم توجه به بازاریابی، جستجوی راه های ترانزیتی، مسلط شدن اقتصاد جنگی، غیر مشروع  و مافیایی در کشور اعمال نفوذ هراس افگنان در نقاط کلیدی از جمله ارگانهای امنیتی عدلی و قضائی، گسترش فقر، فرهنگ معافیت، فساد بیکاری چیز دیگری نبوده و نمیباشد. نهادها کشور ما را در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند. بیش از هفتاد فیصد در حال حاضر در زیر خط فقر زیست نموده به نسبت مشکلات اقتصادی تشدید انواع خشونت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، جاری ساختن سیل های خون در کشور روزانه ده ها هزار مجبور به فرار از کشور شده، فرار مغزها و سرمایه رو به افزایش میباشد. ده ها هزار تن مهاجرین در یونان و سایر کشور در روی جاده ها خط آهن خوابیده، غذا آب آشامیدنی دوا ندارند فریاد شان به آسمانها بلند شده میگویند ما افغانها مسلمان انسان نیستیم که همرای ما برخورد غیر انسانی و وحشیانه صورت میگیرد. بیش از سه میلیون تن به مواد مخدر و هشتاد فیصد مردم به امراض های فزیکی و روانی مبتلا شده اند. اوباما میگوید در مبارزه با القاعده و طالب دستاوردهای داشته اند حالا در افغانستان با داعش مواجه میباشند. جان مکن سناتور امریکا حمله طالبان بر ولایت کندز سبب سقوط آن گردید سیاست غلط اوباما به نسبت خروج شتابزده قوت های امریکایی از افغانستان خواند افزود که در این باره تجدید نظر صورت نگیرد فاجعه عراق در افغانستان تکرار خواهد شد.

گروه های فاسد مزدور و گماشته گان اجانب با دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی توانسته اند زمینه را برای جنایت کاران قرن بیست و یک مساعد زیر بهانه تذکره الکترونیک غوغا بر پا کرده اند تا بتوانند بین ملیت های با هم برادر کشور از این بیشتر فاصله ایجاد نمایند. نشر و پخش اخبار گمراه کننده زیر نام افزایش نفوذ داعش و سایر هراس افگنان که بواسطه ادارات استخباراتی سمت دهی میشود سبب ایجاد فضای ترس و وحشت در جامعه گردیده در حالیکه مردم میدانند که تمام گروه های هراس افگن طی چهار دهه از جمله چهارده سال گذشته که جنایات خونین را طبق سناریو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان انجام داده و میدهند دست پرورده آنها میباشند.

بدون هدایت آنها کاری را انجام داده نمیتوانند با وجود آن هم سر بریدن قریب شش صد تن سران مذهبی و قومی در ولایت ننگرهار کشتن زنان، کودکان بی دفاع زیر بهانه های مختلف به واسطه جانبان داعش سبب افزایش ترس و وحشت در جامعه گردیده است. هشتاد تن مردم از جمله جوانان در یکی از ولسوالی های پکتیکا به نسبت حمله انتحاری در جریان بازی والیبال شهید و مجروح شدند. ولایت کندز به تاریخ ششم میزان توسط طالبان سقوط نمود گروه های هراس افگن با داخل شدن در شهر یک تعداد دفاتر  را آتش زده دکانها طلا فروشی و بانک های خصوصی را غارت نمودند. جسد ده ها تن در کوچه های شهر دیده میشد ده ها تن مامورین ملکی و غیره را با خود برده اند. امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی گفت بیش از دو صد زنان نسبت فشارهای روحی به شفاخانه آورده طالبان سه تن به جرم جاسوسی با دولت موتر را از پست هایشان تیر نمودند در حالیکه سخن گوی وزارت داخله میگوید قبلا از پلان هراس افگنان آگاهی داشتند نه به این اندازه که صورت گرفت.

نمایندگان وزارت های داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی با اظهار نگرانی و بی شرمانه خواستند یکبار دیگر مردم ما را اغفال نمایند. آگاهان امور و مردم سقوط ولایت کندز یک عمل طراحی از داخل دولت و معامله مسئولین محلی خوانده رئیس پارلمان از رئیس جمهور تا آخرین فرد امنیتی را در این رابطه مسئول میخواند عده از اعضای ولسی جرگه میگویند این کار ستون پنجم که در داخل دولت وجود دارند میباشد. آقای نجرائی مسئول امنیتی به تاریخ 6/7/1394 از طریق طلوع نیوز گفت: جنرال دوستم که میخواست در ولایت فاریاب هراس افگنان را سرکوب نماید از طریق مقامات بالائی دولت مهمات و روغنیات مورد ضرورت بالای قوه عملیاتی قطع شد افزود وی میخواست بعد از اجازه شورای امنیت عملیات را نظر به خواست مردم ولایات تخار، بدخشان، کندز آغاز نماید برایش اجازه داده نشد. اشرف غنی علت سقوط کندز را چنین بیان نمود دشمنان افغانستان مردم ملکی را سپر ساخته از اینکه دولت مسئولیت جان مردم را دارد نخواست بالای مردم بمبارد نماید. رحمت اله نبیل رئیس امنیت ملی به تاریخ 8/7/1394 در پارلمان کشور نظریات خویش را چنین بیان نمود: تروریستان میخواستند ولسوالی های دشت ارچی و چاردره ولایت کندز را به یک پایگاه هراس افگنان مبدل سازند. چند ماه قبل نظر به هدایت و تاکیدات اشرف غنی رئیس جمهور کشور پلان عملیات بخاطر نابودی هراس افگنان اماده و قوت ها در ولایت کندز جابجا اما به علت به تعویق افتید وی حاضر نشد علت آنرا به حضور رسانه ها بیان نماید. افزود در نبود وسایل اطلاعات جمعی طور سری حاضر است بیان نماید وزیر داخله نیز خواستار مجلس در فضای سری شد. اعضای ولسی جرگه میگویند که ستون پنجم در اطراف ریاست جمهوری جا گرفته هرچه عاجل باید پاکسازی شوند. معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی میگوید در رابطه به سقوط کندز کدام معامله صورت نگرفته افزود در جنگ چنین واقعات پیش میاید مردم میگویند لعنت بر دروغگویان. به تاریخ 7/7/1394 عده از اعضای مشرانو جرگه دیدگاه خویش را چنین بیان داشتند: در حالیکه همه میدانند اداره آی.اس.آی و حامیان آن به نابودی مردم افغانستان کمر بسته اند سران حکومت وحدت ملی از اداره متذکره خطرناک میباشند. میافزایند ولایت کندز به اساس یک معامله پشت پرده سقوط، 750 زندانی از آنجا فرار نمودند. عده دیگر میگویند بخاطر دستیابی به کشورهای روسیه چین و غیره کشور گشایان ولایت کندز را سقوط داده اند.  خانم کیلانی نیز از طریق طلوع نیوز گفت موجودیت افراد فاسد وابسته در قدرت و بازیهای خونین اداره آی.اس.آی، انگلیس، امریکا سبب شده که مردم سالهای سال قربانی جنگهای خونین و قدرت طلبانه بازیگران شوند از مردم خواست برای خاموش ساختن این جنگ غارت گرانه و خانمانسوز متحد و صدای خویش را بلند نمایند. به تاریخ 7/7/1394 یک تن از ولایت بغلان به رادیو آرمان از راه تیلفون گفت همه مردم به چشم سر مشاهده مینمایند که هراس افگنان یعنی طالبان توسط طیاره ها اکمال میشوند.

آقای مرستیال علت سقوط کندز را افزایش فساد اداری غضب زمین و سایر جنایات توسط زورمندان محل و برخورد های انتقام جویانه خواند.

وسایل اطلاعات جمعی از غارت پسته به ارزش پنجاه میلیون دالر به واسطه طالبان و زورمندان در ولایت بادغیس خبر میدهند. مردم میگویند هراس افگنان از جمله طالب، القاعده، داعش و غیره بخاطر غارت ثروت و دستیابی به قدرت در ظاهر امر با غاضبین زمین، جنایت کاران سازمان یافته، عاملین فساد گسترده، جنگ افروزان، ناقضین حقوق بشر، قاچاقبران، غارتگران ثروتهای مادی و معنوی کشور مافیای اقتصادی، مالکین اقتصاد جنگی غیر مشروع، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین خشونت های خانواده گی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، مخالفت نموده در عقب پرده بخاطر خدمت به بیگانگان وجه مشترک دارند. تمام آنها دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان بوده و میباشند که غارت پسته ولایت بادغیس مثال زنده ادعای ما میباشد.

اشرف غنی در جریان صحبت خویش در مورد شک داشتن از جمله بالای کارکنان صحی یادآوری نموده افزود سالانه صدها میلیون دالر به نسبت عدم اعتماد مردم بالای دوکتوران به خارج کشور برده میشود. مردم میگویند احترام به دوکتوران نرس های با عزت و شرافتمند که عمر خویش را در خدمت مردم سپری نموده و مینمایند می افزایند عده از کلینیک های صحی طبابت را به تجارت مبدل نموده بخاطر اخذ پول عملیات های غیر ضروری را انجام میدهند. نتایج و تشخیص آنها نزد دوکتوران پاکستانی و هندی قابل اعتبار نمیباشد. شفاخانه نارونز حیات آباد پشاور از جمله لوکس ترین شفاخانه پاکستان بوده فیس هر چپرکت در 24 ساعت چهار هزار کلدار پاکستانی میباشند. تمام مریضان بعد از تداوی نا امید از آنجا برنگشته اند ادویه با کیفیت لابراتوار ها و وسایل مجهز پیشرفته طبی در اختیار دارد مصارف تداوی نسبت به کابل کمتر میباشد پس چطور میتوان روزانه اعتماد هزاران تن مریضان را غرض تداوی به خارج کشور سفر مینمایند کسب نمود که به خارج کشور غرض تداوی سفر نه نمایند. در حالیکه ارزان ترین چپرکت های کلینیک های صحی در داخل کشور از دو هزار افغانی کم نبوده. چند ماه قبل یک تن از شهروندان با پرداخت هشتاد هزار افغانی اجرات در شفاخانه کابل آسیا شهر کابل انجام داد نتایج نداشت در شفاخانه نارونز دوکتر معالج نتایج معاینات تلویزیونی نشان داد بجای عملیات نل پروستات دوکتور موظف بغل پروستات سوراخ نموده بود.

مریض دیگری که به مریضی کمر دردی مبتلا در کابل عملیات در شفاخانه الشفا اسلام آباد مراجعه دوکتور تاسف کرد که این مریض به عملیات ضرورت نداشت هزاران مثال در این رابطه وجود دارد. گپ به جایی رسیده که یک عضو پارلمان غرض تداوی دندان به امریکا سفر نموده است. به باور ما تا زمانیکه جلو این خود سری ها در کلینیک های صحی گرفته نشود و توجه اساسی بخاطر شفاخانه های دولتی صورت نگیرد نمیتوان به دادن وعده های بلند بالا اعتماد مردم ما را جلب نمود. در سایر بخش ها از جمله امنیتی و غیره مثل آن. اداره بررسی امریکا سالهای گذشته خبری را نشر در آن گفته شده بود. بیش از دو صد میلیون دالر در وزارت صحت افغانستان ناپدید شده، وزیر صحت وقت از یک صد و بیست میلیون دالر را تایید کرده افزود پول متذکره در سیزده ولایت داده شده ماهوار یک میلیون را تداوی نموده اند. مردم میگویند اگر پولهای متذکره بجای آن مصرف می رسید امروز از کشورهای همسایه غرض تداوی به کشور ما مراجعه مینمودند. به تاریخ 5/7/1394 طلوع نیوز خبری را نشر در آن گفته شد که ایالات متحده چندین فروند هلی کوپتر و طیارات ترانسپورتی را به قوای نظامی کشور همکاری نموده آگاهان نظامی کیفیت آنرا پائین از طیارات روسی خوانده می افزایند که از شش کیلومتر بلند پروزار کرده نمیتواند در این رابطه اظهار نگرانی نموده اند.

خلاصه اینکه تجارب خونین بازیهای خونین گذشته می آموزد با وجود مداخلات استخباراتی کشورهای منطقه و جان در امور داخلی کشور موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند یکی از عوامل عمده دشواریهای فوق افزایش جنایات امروز ثمر جنگ های قدرت طلبی غارتگرانه وقت سران گروه های درگیر دیروز که بی شرمانه هنوز هم سنگ دفاع از اسلام و مردم را به سینه میزنند بوده و میباشد. در حالیکه سحران حکومت وحدت ملی عملا مشاهده نموده با گوشت و پوست خویش درک مینمایند که بازیهای جنایت کاران زیر نام افزایش داعش طالب و غیره در خارج از کشور بخاطر تکرار جنایت بیشتر در کشور جریان دارد تا بتوانند سالهای بعد وطن و مردم ما را از این بیشتر در گرداب های خون و کوره های آتش بخاطر دستیابی به اهداف شوم شان غرق نمایند درس عبرت نگرفته مصروف خدمت و تقسیم قدرت به سران گروه هایی که خواهان قدرت و ثروت بیشتر بوده و میباشند تا بتوانند از این بیشتر مردم ما را در دام های خویش اسیر و زمینه فعالیت جنایت کاران داخلی و خارجی را برای سالهای آینده مساعد سازند! سوال اینجاست پس بخاطر کاهش دشواریهای فوق چه باید کرد؟

مردم می گویند وقت آن رسیده که از بازیهای گذشته خونین درس عبرت باید گرفت بخاطر احترام به شهدای گلگون کفن راه آزادی و وطن از جمله دوکتور نجیب الله شهید دست برادری و دوستی را بخاطر یک پارچه گی و وحدت ملی به سوی ده ها میلیون مردم با عزت و شرافتمند دراز و با جلب سران اقوام، علما، روحانیون، روشنفکران، جامعه مدنی، احزاب و سازمانهای اجتماعی به خصوص زنان، جوانان دراز تا، جلو توطئه این اهریمنان افعی صفت را که در کمین نشسته بخاطر انجام جنایات بیشتر لحظه شماری می نمایند گرفت!

با جلب همکاری بشریت صلح جو، ترقی پسند در منطقه و جهان صدای اعتراضات مردم افغانستان را به گوش جهانیان رسانید!

در غیر از آن با ادامه وضع موجود ده ها میلیون مردم از این بیشتر قربانی اهداف شوم هراس افگنان و حامیان شان خواهد شد.