مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

اصلاحات گام به گام !

سید علی خمینی نوه امام ره….تصریح کرد : بدانیم اگر بخواهیم کارهای ساختار شکنانه انجام بدهیم از همان پله ای هم که هستیم پایین تر خواهیم افتاد. راه اصلاح گام به گام است….یادگار امام تصریح کرد اصلاح گام به گام کمی طول میکشد ولی از سرنگونی خیلی بهتر است به روح بابا بزرگم راست میگم…در اصلاح گام به گام یک شبه همه چیز درست نمیشود . به اطلاع امت گوسفندی برسانم که واحد اندازه گیری روحانییت ثابت نیست . موقع سوار شدن به دینداران ، گامها یک متر است ولی موقع عقب نشینی یا اصلاح هر گام حداکثر یک سانتی متر است !


«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اواخر سال جاری برای رایزنی با مقامات حکومت اسلامی به تهران می‌آید. تا یک گام دیگر برای اصلاحات بردارد .  لودریان در خصوص برنامه سفر خود گفته : ما چون خیلی گام به گام دوست داریم بکنیم به همین خاطر است 5 ماه می امسال به ایران می‌روم تا یک گام دیگر به مقام عظما بچپانیم و تا آن موقع اگر دلار بازهم بالاتر رفت و اقتصاد اسلامی بیشتر رید به جامعه ایران … از آمریکا میخواهیم تا 150 میلیارد دلار دیگر پول به سیستم ولایت فقیه تزریق کند تا بشود خاله بازی را ادامه دارد ، و گام به گام اصلاح کرد . اصلاح یهویی خوب نیست .

یک کارشناس مسائل اسلامی و بین‌المللی در تهران هم با بیان اینکه سیاست‌های منطقه‌ای ولایت فقیه باید گام به گام تغییر کند ، در مورد برجام گفت : ادامه این مسئله در شکل فعلی به نفع ما نیست. نظام اقتصادی ما دچار یک بی‌تکلیفی و بی‌سروسامانی است همین باعث شده که سرمایه‌گذار با احتمال تهدیدات اقتصادی آمریکا میل به سرمایه‌گذاری در ایران نداشته باشد.ما خودمان باید بنشینیم و فکری کنیم که این چارچوب‌هایی که ما در سیاست‌های منطقه‌ای و سیاست خارجی‌مان داشتیم، دیگر جواب نمی‌دهد و قبل از این‌که برجام به انتها برسد مقداری از این مقاومت منفی که الان ما داریم از خودمان نشان می‌دهیم ، کاهش پیدا کند . آمریکاییها دست برنمی‌دارند . این یک امر قطعی است و اگر تا الان هم همراهی کردند و تمدید دادند ، به خاطر شکاف عمیق جامعه و حکومت است .

خبرگزاری رویترز می‌گوید محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه حکومت اسلامی ایران سفر خود را به نشست داووس در 2018 را یهویی لغو کرده است. رسانه‌های حکومت اسلامی تاکنون گزارشی در این باره منتشر نکرده‌اند. در اجلاس سالیانه داووس مقام‌های رسمی کشورها، چهره های بین‌المللی و افراد خلاق و مبتکر و کارآفرین جهانی درباره طرح ها و برنامه های خود در نشست های مختلف سخنرانی می کنند. به گزارش رادیو فردا برای اولین بار پس از سال ها، هیچ مقام رسمی حکومت اسلامی در اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد در داووس حضور ندارد.


خامنه ای که دستور واگذاری بنگاههای اقتصادی را به ارتش و سپاه داد ، یاد اصلاحات گام به گام گورباچف افتادم . پرسترويکای شوروی در هنگامه عمل قدرت وزارتخانه ها در بخش اقتصاد رامستمر کاهش میداد . اين کاهش های مثبت در1986و 1987و 1988 مکانيسم های هماهنگ کننده عمده اقتصاد را دگرگون ساخت . پرسترويکای گورباچف ارتباط وزارتخانه های دولتی با بنگاه های اقتصادی را باید زیرورو میکرد . درنوزدهمين کنفرانس حزب کمونیست شوروی با تصويب رهنمودی، حزب حاکم ، ارگان های شوروی، و مديريت اقتصادی را مجبور به جدايي کرد. اين رهنمود نقش بزرگ و عمده ای درعقب راندن حزب حاکم از عرصه اقتصاد، سطح سازماني و قلمرو ايدئولوژيک ايفا کرد. در پائيز 1988 گورباچف 1064 دايره و465 شعبه را در کميته های مرکزی جمهوری ها و کميته های حزبي ناحيه و بخش منحل کرد .عقب نشيني حزب حاکم از مديريت اقتصاد ، پیش در آمدی جهت شل شدن تسمه های اجتماعی و سیاسی هم بود . در حالی که سیستم حاکم مشغول رتق و فتق امور از بالا و در بالا بود و میدانست که تسمه ها از کجا باید شل شود، نسل ساده لوح ما ،هنوز هم کودکانه فکر میکرد در لابلای ادبیات داستانهای چخوف “همیشه انقلاب” در کمین است !

23.01.2018

اسماعیل هوشیار